Ventolin Rotadisk -> Diskus?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Ventolin Rotadisk -> Diskus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 20:53

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wie nog meer Ventolin gebruikt, Rotadisks of de nieuwe Diskus ( tegen astma ed)

Vandaag was ik bij de huisarts voor een herhalingsrecept, nu blijkt dat de Rotadisks uit de handel zijn genomen en daarvoor in de plaats is de Diskus gekomen.
Op zich erg handig, er zitten 60 doses in.

Wat ik nadelen vind is dat het een groot ding is om mee te nemen, bijv in de rijbroek
En de dosering is niet meer in 400mg te krijgen (max. 200mg), dus ik zal nu 2x moeten puffen voor hetzelfde effect.
Er zitten 60 in dus 3x /dag 2 pufjes is 6 per dag. Ik kan dus in principe maar 10 dagen met zo`n Diskus.

Hoe bevalt de Diskus jou? en zijn er meer mensen die een hogere dosering dan 200mg nodig hebben?

Babsiej

Re: Ventolin Rotadisk -> Diskus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:17

Ik gebruik de diskus ook en ik vind het wel prettig werken, hij werkt bij mij goed en ik doe hem gewoon in mn tasje, in plaats van in mn rijbroek, als het echt nodig is stap ik wel even af, het werkt namelijk toch niet meteen Lachen

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:48

Ik heb die diskus al 2,5 jaar geleden gekregen.. Ik kon er alleen niet tegen ivm druivensuiker die er in is verwerkt dus het effect werdt bij mij alleen maar erger..
Nu heb ik alles in pomp/puf vorm en gaat het goed Lachen

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:28

Ik heb die diskus ook al een hele tijd. Eigenlijk heb ik hem niet zo vaak nodig gelukkig, alleen voordat ik ga paardrijden. Ding ligt in het zadelkastje, als ik mijn laarzentrekkers eruit haal slurp ik er een keer aan en dan kan ik mijn paardrijtijd goed volmaken zonder luchttekorten. Met 200 mg. Voorheen had ik ook de 400, maar daar kreeg ik hartkloppingen van, dus ik was al terug op 200.

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:55

Ik heb die diskus nu ook al een paar jaar..
Die rotadisk ken ik helemaal niet.

Groot vind ik die diskus ook niet, want voor ik die kreeg had ik zo'n enorm pufding Tong uitsteken
Ik gebruik hem trouwens alleen als ik last heb van mn astma, en dat is gelukkig niet het hele jaar door Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:28

Ik heb ook de diskus.
Vind hem niet zo heel groot, maar ik heb hem dan ook altijd in mijn jaszak en niet in mijn rijbroekzak. Vind hem opzich ook best handig. Ja
Ik heb hem trouwens niet zo heel vaak nodig, alleen als ik ga sporten en als ik het op andere momenten benauwd krijg (en dat is maar heel af en toe, als het of ergens héél koud is, of ergens ontzettend warm is, of als er iemand zit te roken ofzo).

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 16:31

Ik heb hem ook niet altijd nodig, maar ik neem m wel het liefst overal mee naartoe. Ik doe hem nu ook maar in mn jaszak, ant in dat kleine rijbroekzakje proppen is het ook niet helemaal....

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:32

Ik heb de diskus ook maar hoef hem niet standaard te gebruiken, alleen als ik het benauwd krijg. Voor mij dus ideaal. Heb hem eigenlijks nooit mee omdat ik als ik het echt benauwd krijg het 's avonds/'s nachts heb, overdag kan ik het dan meestal wel aan zonder een pufje te nemen....

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:37

Is dat gewoon die ronde?
Die heb ik ook nl.. vind 'm wel fijn!
Ik met ventolin gewoon 200, alleen als ik echt benauwd ben kan ik gewoon 2 pufjes nemen..maar heb 'm niet elke dag nodig. Ik heb ook die flixotide iets diskus en die is van 250. Die moet ik gewoon 2 keer per dag innemen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:43

ik heb een flixotide diskus, 2x daags innemen. Die dingen zijn wel erg groot ja Knipoog

heleen80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:50

!!@Nibbit: Als het goed is hoef je niet 2x de 200 diskus te puffen in plaats van 1x de 400 rotadisc!
Het is zo dat 1 inhalatie van de 200 diskus gelijk staat aan 1 inhalatie van de 400 rotadisc.
Het klinkt misschien heel gek maar het is echt zo. Anders kun je morgen misschien even naar je apotheek bellen om het na te vragen, die kunnen dat dan nog bevestigen als je twijfelt.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:53

Ik heb hem ook, ik gebruik hem eigenlijk bijna nooit, omdat ik zo goed als over mijn astma (astmatische bronchitis eigenlijk) heen ben gegroeid, alleen met sporten heb ik hem nog wel eens nodig.

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:35

heleen80 schreef:
!!@Nibbit: Als het goed is hoef je niet 2x de 200 diskus te puffen in plaats van 1x de 400 rotadisc!
Het is zo dat 1 inhalatie van de 200 diskus gelijk staat aan 1 inhalatie van de 400 rotadisc.
Het klinkt misschien heel gek maar het is echt zo. Anders kun je morgen misschien even naar je apotheek bellen om het na te vragen, die kunnen dat dan nog bevestigen als je twijfelt.

Dit klopt idd, werk in een apotheek
de diskus inhaleert beter..

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:46

ik wilde het net zeggen...daarnaast, heb je geen langwerkende luchtwegverwijder? Als je het zo vaak nodig hebt lijkt het me fijner voor je als je een langwerkende krijgt ipv ventolin (= kortwerkend...zeg maar ehbo bij benauwdheid)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 16:00

Invisible schreef:
heleen80 schreef:

Dit klopt idd, werk in een apotheek
de diskus inhaleert beter..

De doktersassistentes waren beide rond de 20 jaar, en volgens mij snapten ze zelf ook niet zo goed hoe het nu moest. Ik ga maandag bellen, ik wil ook niet teveel van dat spul naar binnen werken.

Ik heb naast de Ventolin ook Sertide, ook een Diskus (paars) dat moet ik 2x per dag nemen, de Ventolin in principe alleen als het nodig is, de Seretide werkt veel langer.
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 13-01-07 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:03

Ik had hem al een tijdje voor Seretide, nu heb ik hem ook voor Ventolin.

Ik vind hem wel makkelijker in het gebruik dan de oude disks. Was toch een beetje prutsen altijd.