Goed, ik heb dus de fitnessbal van m'n tante gekregen omdat zij er niks mee deed. Nu heb ik dus een fitnessbal van 65 cm doorsnee, alleen geen idee wat ik er mee moet doen?
Een fitnessbal is iets heel anders dan een skippybal.
Een skippybal heeft een handvat, een fitnessbal niet. Daardoor kun je met een fitnessbal niet hetzelfde doen als met een skippybal.
Een skippybal is speelgoed dat je gebruikt om voorwaarts te stuiteren. Een fitnessbal is een fitness'apparaat' dat je meestal op zijn plek laat liggen of over kleine afstanden beweegt (voortrolt) tijdens het doen van je oefeningen.
Zoek eens met Google op 'fitnessbal' (of 'gymbal') + 'oefeningen' of haal in de bieb het boek 'Fitnessbal voor Dummies', dat staat vol met oefeningen.
Ik heb ook zo een bal, op aanraden van de fysio. Ik moet er eigenlijk zo veel mogelijk op zitten. Het is het beste met mijn voeten van de grond, maar dat houd je geen middag vol, dus met mijn voeten aan de grond is ook een goede oplossing. Zo af en toe even trainen op het evenwicht en de voetjes van de vloer. Dit is om mijn rugspieren te trainen, gezien ik 1,5 jaar een brace heb gehad en mijn spieren dus helemaal niets meer waren. Daarnaast moest ik nog enkele andere oefeningen doen, maar dat is echt voor mijn rugspieren. Daar heb je waarschijnlijk niet zoveel aan
Hoe je er sit-ups mee doet, ben ik wel benieuwd naar Bij mijn bal zat trouwens een foldertje met verschillende oefeningen. Komt er voornamelijk op neer; met de bovenrug of benen erop steunen en van daaruit een soort bruggetje of recht lichaam maken. Volgens het boekje train je voornamelijk je rugspieren en bekkenstabiliteit.
je kan ook plat op de grond gaan liggen, je hakken op de bal zetten en je dan optrekken (dus alleen schouders nog op de grond) en vervolgens haal je de bal naar je toe en rol je hem ook weer weg. Is best zwaar, als dat goed gaat kan je het ook met 1 voet doen (nog zwaarder )
Mijn zus heeft ook zo'n bal, die moet er van haar physio op zitten en dan een beetje heen en weer wiebelen, en dan net doen alsof ze dr biiiijjjnnna afrolt en dan op het laatste moment...oops! Terugtrekken en weer de andere kant op Goed voor je rug/buikspieren.