Ik zelf doe dat bij Sem dmv praten en uitleggen ik wil graag wederzijds respect zonder dat Sem bang van mij is.
Nou leg ik zoiezo veel uit aan Sem en praten we zoiezo al veel waardoor hij imo vrij goed weet wat geaccepteert wordt en wat niet.
Ik ben duidelijk in mijn NEE en dat blijft ook nee (heel soms een uitzondering, want dat moet kunnen)
Zou Sem door blijven gaan zet ik m in de gang (nooit naar zn kamer want dat moet een veilige plek blijven wil niet dat hij slapen en straf hebben met elkaar asocieert) om even na te denken, en hem daarna te vragen wat hij denkt wat er fout ging, daarna mijn kant er van dan nog een uitleg en dan dan is het goed

Hij heeft 1 keer een tik/klap gehad in zn leven waar ik nu nog spijt van heb ben echt anti slaan etc en dat was meer uit schrik dan uit kwaadheid, We gingen verhuizen en waren de laatste dingetjes aan het doen en hij had opeens het raam open gedaan, voor het zelfde geld valt hij eruit dus trok ik hem weg en gaf een tik en ow jee wat heb ik daar een spijt van gehad en nog terwijl het al lang geleden is.
Verder ben ik strikt in bedtijden, van tervoren zeg ik we doen nog 1 spelletje en dan gaan we en dan lees ik nog een verhaaltje voor bij zn bed en zing daarna achter de deur een liedje en spreken we af dat ik later nog even kom kijken dan zeggen we tegen elkaar hou van jou en is het klaar en daar houdt ie zich ook aan, in vakantie's mag hij iets later maar ook dan gaat ie wanneer ik aangeef dat het bijna tijd is en wanneer het dan echt tijd is..
Zo bereidt ik hem ook voor als we ergens zijn van na mijn koffie dus als die op is gaan we weg .. Weet hij ook waar hij aan toe is ik ga niet abrupt zeggen we gaan dat vind ik raar ik bereidt hem er op voor.
Gaat hij mee naar stal leg ik van ter voren uit wat ookal weer de regels waren etc en ik moet zeggen dat dat best werkt
ik ben dus vind ik vrij consequent
En hebben Sem en ik respect voor elkaar!!!
Sem is pas 6 kan dus nog van alles gebeuren en ik heb echt getroffen met Sem. Hij is een makkelijk kind veel vinden hem ook erg sociaal etc.
Ik beloon ook altyd goed gedrag en zeg hem vaak hoe knap en lief hij is e.d.
Hij slaapt ten alle tijden op zn eigen kamer is hij erg ziek kom ik bij hem slapen hij niet bij mij dat wil ik niet, Ik ken iemand die ik denk wel tot dr 15e bij dr moeder in bed sliep omdat ze dat wel leuk vond nee ik vind kids horen in dr eigen bed
Maar hoe doen jullie dat?