Vriendin eet bijna niks.. wat kan ik doen..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Vriendin eet bijna niks.. wat kan ik doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:20

Ik heb een goede vriendin, maar ze eet echt veelste weinig, ze is onwijs dun, en absoluut geen weerstand, omdat ze veel voeddingsstoffen niet binnen krijgt.

En als vrienden er wat van zeggen zegt ze dat we niet moeten zeuren...

Ze is de laatste tijd zo snel ziek, als er een griepje heerst ofzo, wordt zij gelijk lang ziek...

We maken ons zorgen om haar, wat kunnen we doen...?

Ik hoop dat het hier goed staat..

An24

Re: Vriendin eet bijna niks.. wat kan ik doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:25

Hoi,

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een vriendin van vroeger. Probeer eerst eens met haar te praten en haar uit te leggen dat je je bezorgt maakt waarom ze zo weinig eet. Je kan bv. vragen naar de reden. Als ze die wil vertellen aan je kun je misschien eens adviseren om met andere hulpverleners erbij te praten. Die kunnen vaak goede adviezen geven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Annelies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:26

Het komt op mij over als een eetprobleem.
Als je zeker weet dat dat zo is zou ik toch naar haar ouders stappen.
En toch aandringen, zodat je er uiteindelijk over kan praten met haar.
Een eetprobleem komt niet zomaar opzetten, en zorg dat ze haar gevoelens bij je kan uiten.
Maar laat je níet meeslepen, hoe hard het ook klinkt; het is haar probleem.
Het is heel erg goed van je als je haar steunt en helpt, maar zorg wel dat je daar niet zelf de dupe van wordt..
Succes!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:26

Ik heb met haar gepraat, ze zei dat ze gewoon niet meer op kon.. En ze weet dat wij ons zorgen maken, maar dan zegt ze iets van jaa dat hoeft niet, en jullie moeten niet zo zeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:28

en als je er eens met haar ouders over gaat praten dan? mijn buurmeisje heeft helaas ook een eetstoornis en mede door dat haar ouders het nu na een hele lange tijd ook zien zit ze nu bij een praatgroepje bij haar op school en nog meer van dat soort dingen..

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:30

haar moeder en ik hebben het met haar over gehad, volgens mij heeft haar moeder het ook wel door...

Haar zus is best fors, en het zou ook kunnen dat ze niet zo wilt worden...Ze is opzich niet vreselijk dun,maar niet dik(he hoe kan je dat uitleggen....) Ik zal zo even een foto plaatsen (met gezich zwart Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:32

en als je er met haar bijde ouders en haar zelf erbij het onderwerp op tafel gooit?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:32

Ik denk dat dat moeilijk word, omdat vader bijna nooit thuis is en vaak haar zus of broer er bij is..

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:34

Ik kan geen duidelijke foto vinden... Sorry..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:36

hmmm..
k weet niet hoe zij het doet, maar mijn buurmeisje heeft annorexia en kan een uur over 1 klein stukje stokbrood doen zodat het lijk of ze gewoon eet, en na het eten kotst ze alles er weer uit..
nu MOET ze dus haar bord leegeten en na het eten MOET ze anderhalfuur tot 2 uur in de woonkamer blijven, voor het eten mag ze naar de wc en de portie's op haar bord worden steeds groter zodat ze leert meer te eten..

de meeste mensen die een eetstoornis hebben, hebben een minderwaardigheids complex.. er zijn dus mensen die zeggen dat ze lelijk en dik zijn en daar trekken deze mensen zich heel veel van aan, maakt niet uit wie het zeggen..

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:37

Zover ik weet kotst ze het niet uit na het eten, maar ze eet wel vréselijk langzaam, idd een uur over zo'n stokbroodje ofzo... maar ze gaat volgens mij niet na het eten naar de wc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:39

dat doen ze heeeeel on opvallent ook, tot het bekent was dat ze een eetstoornis hadden hadden haar ouders eigenlijk niks in de gaten, maar je hebt allemaal verschillende eetstoornissen he Knipoog

_Charlotte_

mischien anorexia?????????????????????? of eena ndere eetstoornis!

__rosalie__

uit eigen ervaring.. zou ik als ik jou was er goed zijn voor je vriendin laten zien dat je van der houdt. en dat er mensen zijn die om der geven en zorgen dat ze haar sociale contacten behoudt. ga samen naar de bios of winkelen.

veel mensen met een eetstoornis willen er niet over praten ontkennen dat ze inderdaad verslaafd zijn aan het lijnen . het geeft ze een goed en sterk gevoel.
en enige wat jij kan bijdrage is zorgen dat ze niet nog verder doorslaat..

doe samen leuke dingen of met anderen erbij en laat haar weten dat ze van veel meer dingen een goed gevoel kan krijgen. en ga daarna voorzichtig proberen het er met haar over te hebben en laat weten dat je haar begrijpt en wordt niet boos.. als jij er gewoon voor haar bent.. ben je al een hele goede steun voor der!!

groetjes.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:40

Shanna schreef:
dat doen ze heeeeel on opvallent ook, tot het bekent was dat ze een eetstoornis hadden hadden haar ouders eigenlijk niks in de gaten, maar je hebt allemaal verschillende eetstoornissen he Knipoog

Ja weet ik... Maar het is mij nog niet opgevallen dat ze naar de wc gaat naa het eten..

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:41

Helaas heb ik ervaring met 2 vriendinnen, waarvan 1 Boulima heeft en 1 Anorexia. Ze hebben inmiddels allebei professionele hulp, al jaren. Het blijft een strijd.
En geloof me, helpen is zo verschrikkelijk moeilijk.

Je kan ze pas echt helpen als ze geholpen willen worden! En zolang ze niet in zien dat ze een probleem hebben, kan je niet helpen. Helaas. En kan alleen echte hulp geboden worden door professionele Therapeuten. Je kan haar steunen en proberen over te halen eens te praten met de huisarts. En haar in ieder geval laten merken dat je bezorgd bent en dat ze het niet kan verstoppen. Want het liefst houden ze het verborgen. Ik confronteer ze geregeld met hun gedrag en soms stellen ze het op prijs en soms niet. Maar het zet ze wel weer aan het denken.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:41

loekie schreef:
uit eigen ervaring.. zou ik als ik jou was er goed zijn voor je vriendin laten zien dat je van der houdt. en dat er mensen zijn die om der geven en zorgen dat ze haar sociale contacten behoudt. ga samen naar de bios of winkelen.

veel mensen met een eetstoornis willen er niet over praten ontkennen dat ze inderdaad verslaafd zijn aan het lijnen . het geeft ze een goed en sterk gevoel.
en enige wat jij kan bijdrage is zorgen dat ze niet nog verder doorslaat..

doe samen leuke dingen of met anderen erbij en laat haar weten dat ze van veel meer dingen een goed gevoel kan krijgen. en ga daarna voorzichtig proberen het er met haar over te hebben en laat weten dat je haar begrijpt en wordt niet boos.. als jij er gewoon voor haar bent.. ben je al een hele goede steun voor der!!

groetjes.

Volgens mij weet ze wel dat er heel veel mensen van dr houden... En we zijn echt een steun voor dr altijd, endat weet ze ook volgens mij Lachen

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:44

janouk schreef:
Helaas heb ik ervaring met 2 vriendinnen, waarvan 1 Boulima heeft en 1 Anorexia. Ze hebben inmiddels allebei professionele hulp, al jaren. Het blijft een strijd.
En geloof me, helpen is zo verschrikkelijk moeilijk.

Je kan ze pas echt helpen als ze geholpen willen worden! En zolang ze niet in zien dat ze een probleem hebben, kan je niet helpen. Helaas. En kan alleen echte hulp geboden worden door professionele Therapeuten. Je kan haar steunen en proberen over te halen eens te praten met de huisarts. En haar in ieder geval laten merken dat je bezorgd bent en dat ze het niet kan verstoppen. Want het liefst houden ze het verborgen. Ik confronteer ze geregeld met hun gedrag en soms stellen ze het op prijs en soms niet. Maar het zet ze wel weer aan het denken.

Volgens mij heeft ze zelf niet door hoe slecht het is, dat ze zo weinig eet...

Maar ik wil niet datr het zo ver komt... Het is zo moeilijk, ik geef heel veel om haar, en dat weet ze.... Maar als ik er iets van zeg dan word ze boos, en loopt ze weg..

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:06

Ik zit precies zoals jij! een vriendin van mij die eet heel weinig veel mensen zeggen ook van 'jo moet je niet wat meer eten' maar ze trekt zich er niks van aan. Een keer heb echt gewoon gezegt van sorry dat ik het zeg maar het is echt net of je anorexia hebt! ze was toen een hele dag down en de volgende dag zei ze van ja je hebt gelijk. Toen ging ze weer meer eten. Maar nu gaat het allemaal veel slechter. haar moeder ziet het ook wel maar ik weet het zelf ook niet wat ik nou voor haar kan doen. Verdrietig

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 15:08

Getver.. echt het is zo moeilijk...
maar als wij zeggen van, het lijkt net of je anorexia hebt,z egt ze van ben je gek ofzo.. tuuurlijk niet.. !!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:30

Shanna schreef:
hmmm..
k weet niet hoe zij het doet, maar mijn buurmeisje heeft annorexia en kan een uur over 1 klein stukje stokbrood doen zodat het lijk of ze gewoon eet, en na het eten kotst ze alles er weer uit..
nu MOET ze dus haar bord leegeten en na het eten MOET ze anderhalfuur tot 2 uur in de woonkamer blijven, voor het eten mag ze naar de wc en de portie's op haar bord worden steeds groter zodat ze leert meer te eten..

Sorry, maar hebben jullie je wel verdiept in een eetstoornis? Het dwingen eten helpt echt niet hoor.. Ze zal nooit beter worden als ze niet beter WILT worden en zelfs als je beter wilt worden is de weg erg zwaar... Je zou der moeten steunen ipv moeten dwingen te eten, want zo los je het probleem niet op en heb je de kans dat het alleen maar erger wordt...

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 15:42

Liedje schreef:
Shanna schreef:
hmmm..

Sorry, maar hebben jullie je wel verdiept in een eetstoornis? Het dwingen eten helpt echt niet hoor.. Ze zal nooit beter worden als ze niet beter WILT worden en zelfs als je beter wilt worden is de weg erg zwaar... Je zou der moeten steunen ipv moeten dwingen te eten, want zo los je het probleem niet op en heb je de kans dat het alleen maar erger wordt...

Ik dwing dr ook nergens mee, maar ik laat we weten dat ik heel veel van haar hou, en dat ze altijd alles bij mij kwijt kan.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:33

Een fijne site voor meer informatie:

www.sabn.nl

Heel veel sterkte met je vriendin...

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 16:33

Heel erg bedankt voor die site! Dankje Lachen

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:44

ik zou haar niet dwingen maar haar wel er steeds opwijzen en misschien ook confronteren met foto's van anorexia patienten en kijken wat ze daarop zecht verder moet ze zelf gaan inzien dat ze het op zon manier niet langer vol gaat houden