Jaar vega geweest-> gaat niet goed, toch maar vlees eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Jaar vega geweest-> gaat niet goed, toch maar vlees eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 21:37

Een van mijn goede voornemens van vorig jaar was, vegetarisch worden... Braaf vanaf 1 januari 2006 volgehouden. Ging een tijd goed, maar de eerste keer dat het fout ging was begin juli. Ik was snel moe, werd zwart voor mn ogen als ik te snel op stond, en meer van dat soort dingen. Toen bloed laten prikken, mijn ijzer was 8.2, en moet gemiddeld rond de 6 liggen. Dat was dus wel goed. Maar m'n bloeddruk was/is te laag.

Toen ik op vakantie ging, heb ik 2 weken alleen maar kunnen slapen: uitslapen tot 11 uur, dan uurtje mee stadje bezoeken, rond 2-3 uur smiddags weer slapen, tot uur of 6 'savonds, eten, en rond 9 uur weer slapen. Niet al te best dus, voor iemand die normaal het liefst zo vroeg mogelijk opstaat, heel veel doet, en dan laat weer haar bed in stapt zonder problemen.

Toen nog gezonder gaan eten, toen ging het wel weer wat beter...

Sinds 2 maanden, heb ik last van haaruitval, en een slechte doorbloeding die zich uit in mn handen(daarvan staat ergens een ander topic bij mensenwelzijn van me) welke goed kan komen van een bepaalde vitamine b soort te kort. (weet nummer niet meer).

De eerste week van de kerstvakantie, heb ik het toch wel redelijk druk gehad. Deze week, is het een drama...
ik slaap uit tot 10 uur, ga dan op mn gemak me aankleden, eten, ed, en een paar uur naar de paarden. Ik kom thuis, ben kapot, eet wat, en ga het liefst meteen m'n bed weer in, wat rond een uurtje of 9 is.

Ik eet zo gezond en gevarieerd mogelijk, die vieze vega hapjes/burgers en dergelijke eet ik regelmatig, veel ei, kaas, maar melk blijft achter.... Vitaminepil slik ik dagelijks, en extra vitamine C om de stoffen beter op te kunnen nemen. Eet van dat Vitwit brood.
Ik heb vanaf mijn geboorte een koemelkallergie, kan zegmaar in een week in totaal, alles wat ik aan melkproducten binnenkrijg, een glas verdragen. Maar dat is eigenlijk veel te weinig voor iemand die geen vlees eet, denk ik.....

Ik zit er serieus over te denken, dat wanneer het over een week of 2 niet beter is, maar weer gematigd vlees te gaan eten.. vegetarisch okee, maar niet m'n lichaam kapotmaken.
Maar dan denk ik: ''Okee, dan begin ik met een stukje kip. Nee, dat kan niet.. die zie ik veel te vaak geslacht worden bij de buren van m'n ponys''

& zo gaat het dus ook met de rest van het vlees, en kom ik dus niet verder...
Hoe zet ik mezelf daar overheen?
En, ik neem aan dat ik niet zomaar weer vlees kan gaan eten? Lijkt mij niet zo slim, als je darmen dat een jaar niet hebben hoeven verteren..

Nouja, sorry voor het lange verhaal, hoop dat jullie mij kunnen helpen.

malouuu

Re: Jaar vega geweest-> gaat niet goed, toch maar vlees eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:40

Is Biologisch vlees geen optie?

ten eerste hebben de dieren een beter leven gehad
ten tweede geen gerommel met raar eten om de beesten snel op de goede maat te krijgen

en dan zijn er nog wel veel goede redenen te bedenken.
Vlees is gewoon gezond, en ik (als niet vegatarier) zou denk ik niet zonder kunnen. wel een aantal keer overwogen, en heb heel veel respect voor de mensen die het wel zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het slachten van dieren afschuwelijk vind.
Maar als ze een goed leven hebben gehad maakt het al wel een stuk beter.

Als ik dit zo typ, vind ik het maar gruwel klinken.
Maar het is allicht beter dan de dieren die hun *korte* leven in een donker hok zitten en nooit het daglicht zullen zien.

Ik heb een tijdje overwogen om vegatarier te worden, gewoon omdat mijn ogen geopent werden, hoe er met dieren werd omgegaan. D varkens in te kleine hokken, de kuikens die veel te zwaar voor hun leeftijd zijn en niet meer kunnen lopen, en de afschuwelijke manieren van transport.
Nu woon ik niet op mezelf maar mijn ouders zijn ook voorstanders van biologisch vlees dus tegen woordig eten we alleen maar biologisch vlees.

*edit; aanvulling van verhaal.
Laatst bijgewerkt door malouuu op 05-01-07 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 21:43

nee, ik denk niet dat mijn ouders over willen gaan op biologisch vlees. Het is vegetarisch of gewoon eten wat de pot schaft zegmaar...

En ik zie ze er ook voor aan, dat ze zeggen dat het biologisch is, en dat het dan gewoon niet waar is....

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:45

ga liever richting je huisarts en laat onderzoeken wat je precies tekort komt.
Een laag gehalte aan vitamine B12 is gemakkelijk op te lossen, en tegen dat duizelige kun je meer zout gebruiken. De dagelijkse cup a soup zeg maar.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:47

Ik ben zelf geen vega en weer er dus ook niet zo heel veel van, wel eet ik zelf gewoon niet graag vlees maar weet ook dat je dan goede vervanging moet eten, wat ik niet mag omdat ik allergisch voor soja ben, dus dat is mijn reden dat ik gewoon vlees eet.
Je klachten kunnen er inderdaad wel van komen doordat je bepaalde voedingsstoffen niet binnenkrijgt. Vitaminentabletten mogen nooit een vervanging zijn voor vitamins is je voedsel!
Ik mag heel weinig eten op dit moment wegens een voedselallergie en eet niet veel vlees maar toch zijn mijn waardes in mijn bloed allemaal goed! Het is niet alleen ijzer wat je moet hebben, maar andere dingen prikken ze vaak alleen op als je daar een medische reden voor hebt zoals ik bijvoorbeeld.

Als ik jou was zou ik weer gewoon eens proberen vlees te eten, denk niet dat je er problemen mee zult hebben. En dan gewoon eens een tijd aanhouden bijvoorbeeld een maand en als de klachten dan nog niet minder zijn even naar de huisarts..
Soms moet over dingen niet nadenken, ik maak me zelf ook heel snel vies qua vlees en dat is ook een reden waarom ik het niet graag eet, maar als je het nodig hebt om zelf gezond te blijven.. Die kip wat bij je overburen geslacht wordt is niet de kip die jij op je bord hebt liggen. Zie het als een stuk vlees en denk er verder niet teveel bij na kan ik je als tip geven. Hoe meer je erover nadenkt hoe moeilijker het wordt om te eten ( ik ken het, sta vaker gewoon te kokhalsen.. ) Veel succes!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:47

Misschien een optie om het vlees door het eten te stampen dus dat je t niet zo goed kan zien van wat voor dier het is gemaakt.
En minder grote porties vlees nemen en zo opbouwen..
En hoe denk je over vis eten?

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:49

ga naar de huisarts of naar een dieetiste dat heb ik ook gedaan;) de dieetiste had een schema voor 'mij gemaakt, zodat ik wist hoeveel IK nodig had. Ze zei ook dat het bij iedereen verschilt!

Schimmelig

Slik je extra supplementen, behalve de Vit C (deze heeft soms een laxerende werking)? Welke vleesvervangers gebruik je? Eet je wel vis, of dat ook niet?

Wat een vragen he Clown

Ik denk dat je met de juiste vleesvervangers en een hoop gevarieerd eten best zonder vlees kunt. Wel is het soms even zoeken en proberen, want niet voor iedereen werkt het hetzelfde Lachen

fiandor

Jellie schreef:
Misschien een optie om het vlees door het eten te stampen dus dat je t niet zo goed kan zien van wat voor dier het is gemaakt.

ze is niet voor niks vegatarisch Koe

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:50

fiandor schreef:
Jellie schreef:

amen Clown
snuggere opmerking Haha!

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:51

Bloos

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:52

En vlees vervangend voedsel?
bevatten die niet de stoffen die oook in vlees zitten.
want eet je alleen maar groeten of ook van dat vlees vervangende voedsel?

* weet niet veel van vega eten hoor

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:00

het is sowieso goed om iets van omega olie erbij te nemen, ik heb hele goeie van de bio winkel. Verder goed op je b12 letten, op google kijken bijvoorbeeld waar het allemaal in zit, kiezen wat je daarvan lekker vind en dat heel veel eten, heel veel bruin brood eten, zilvervliesrijst en volkorendingen.
Groente en fruit elke dag is heel belangrijk. Ik ben ook zomaar gestopt met vlees eten en met mij gaat het prima, je moet als veggie alleen iets beter opletten met wat je eet, met vitamines e.d. maar verder is het goed te doen.
En als ik jou was zou ik inderdaad even langs de dokter om te kijken wat je precies tekort komt.
Je kan het ook laten uitmeten door NEI/Integra dat doe ik regelmatig, www.valerianus.m2h.nl
ik heb er veel aan moet ik zeggen. Nou succes en ik hoop dat je eruit komt zonder vlees!!

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:01

[quote="malouuu"]
En vlees vervangend voedsel?
bevatten die niet de stoffen die oook in vlees zitten.

ja, daar zit vaak b12 en ijzer toegevoegd, ook erg goed

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:04

fiandor schreef:
Jellie schreef:

Kan wel zo zijn maar ik ken ook mensen die dus absoluut geen vlees eten maar wel vis.
Ook gaat het er hierover dat ze waarschijnlijk vlees wil gaan eten.. dus zo gek is mijn vraag ook niet....

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:08

ik geef een tip;)
ga naar de dieetiste of naar de huisarts. Vraag hun om advies. En als het dan nog niet lukt, zul je MOETEN overgaan op vis.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:08

Ik eet wel 1 a 2x in de week vis, omdat die toch vrij rondgezwommen hebben, en ik heb het echt nagevraagd bij mijn visboer waar welke vis vandaan kwam, en hoe dat het 'dood' gemaakt werd. (ja, hij keek me erg bijzonder aan). Maar haring en zalm eet ik dus wel.... Mag me misschien niet eens een echte vega noemen dan, maar goed, dat is niet echt van belang.
De overige dagen eet ik vegaburgers en dergelijke. Regelmatig bak of kook ik een ei (2 a 3x in de week) en ik eet elke dag 2 boterhammen met kaas. Ik eet extra groente, en minstens 2 stuks fruit per dag, daar ligt het niet aan. Frisdranken met prik ed, drink ik niet, zoveel mogelijk thee, sapjes en aanmaak.
Maar de melkproducten blijven dus verder ruim achter....... En ik kan me niet herinneren dat ik dit soort problemen had, toen ik nog vlees at.
Een normale vega, kan extra melkproducten gebruiken, en ik niet. Ik krijg daarvan in verhouding al mijn hele leven te weinig binnen.
De vitaminesupplementen zijn ook niet als vervangers, maar als extra!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:22

ik heb jaren ook zo goed als géén kaas gegeten, melk vind ik erg vies dus drink ik al helemaal nooit, eieren wel iets vaker toen, maar nog steeds niet meer dan 2 of 3 per maand (en dan schat ik ruim). Het kan zijn dat ik nog zuivel vergeet maar waar dat in zou moeten zitten? geen benul. Pilletje B12 erin en ik kon er weer tegenaan. (en dan eet ik ook geen vis of dierlijke vetten he)

Maar nogmaals; iedereen is anders dus luister liever naar je bloeduitslagen of het advies van je arts dan naar ons.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:26

maar een bak yoghurt, vla, slagroomtaart(slecht voorbeeld) chocola, chocopasta, hagelslag, roomboter, gewone boter, al dat soort dingen zit melk in, niet alleen in pure melk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:28

Mensen zijn geboren omnivoren, dus plant -en vleesetend.

Ik ben van mening dat de koeien, varkens en eventueel andere dieren die geslacht worden bij de plaatselijke en zelfslachtende slagers, meestal een beter leven hebben en "vriendelijker" geslacht worden dan de dieren die bij de grote slachterijen aan hun eind komen.

Om over de doodsstrijd van vissen en gevogelte maar niet te spreken.

Ik denk verder wanneer je lichaam aangeeft niet zonder vlees te kunnen, het een verstandig besluit is om toch weer vlees te gaan eten.
Desnoods met mate en dan van de plaatselijke slager i.p.v. de supermarkt.

Beterschap en sterkte.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:36

ik ben 9 jaar vega geweest, tot ik dit jaar opeens 12 kilo afgevallen wa,s ik eet nu zo'n 1x per maand vlees
heeft verder NIETS met je darmen te maken, na 9 jaar deden de mijne het ook nog gewoon
oke je moet niet gelijk een kilo rundvlees gaan eten ofzo Tong uitsteken

Begin eens met een stukje Biologish kip ofzo?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:52

in principe hebben mensen geen vlees nodig om te overleven
(deze inof komt van een arts, regulier arts en homeopatisch arts , leraar bij verschillende opleidingen voor verpleegkunde mbo en hbo)
maar sommige mensen kunnen idd tekorten van bepaalde stoffen opbouwen
ik zou als ik jou was even naar de huisarts gaan , je probleem voorleggen en bled laten testen zodat er gekeken kan worden wat er niet of onvoldoende aanwezig is ...
vandaaruit kun je kijken wat je er ana kunt doen , misschien is dta idd vlees gaan eten, maar misschien kan eht ook op een andere manier opgelost worden