Littekens..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Littekens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 00:16

Ik baal echt zo ontzettend! Boos!

Ongeveer een jaar geleden ben ik gebeten door een of andere *** hond in mijn, je raad het al, borst. Toen was het flink diep en is het ook een flink litteken geworden. Nu ben ik bijna veertien en mijn borsten zijn dus flink aan het groeien. Dat is niet zo erg, maar wat ik wel erg vervelend vind is dat mijn litteken meegroeit! Hij rekt helemaal uit zeg maar. Toen het gebeurde ben ik direct daarna naar de dokter geweest om er naar te laten kijken (een hel voor een dertienjarige natuurlijk..) maar goed. Het hoefte toen niet gehecht te worden en ik moest later nog eens terugkomen om er naar te laten kijken. Zo gezegt zo gedaan en de tweede keer heb ik een zalfje gekregen dat ervoor zou zorgen dat mijn litteken minder opvallend zou worden, maar het helpt geen steek! Ik gebruik het nu een half jaar, maar er is niks veranderd. Soms heb ik er ook flinke pijn aan.

Weten jullie misschien iets dat zou kunnen helpen? Want ik baal er zo ontzettend van!

mickey1989

Re: Littekens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 01:06

Een litteken blijft je hele leven zitten, daar kom je echt niet van af, hoe hard het ook klinkt.
Wat minder leuk is, is dat het ook pijn doet. Heb je de dokter hier al over ingelicht? Lijkt me niet goed als het pijn doet.
Verder zul je hoe dan ook moeten accepteren dat dit litteken er zit. Ik zou het ook vreselijk vinden, maar wat kun je er tegen doen? Juist ja, niets.
Het klinkt misschien niet bepaald zacht, maar het is toch echt de enige manier. En bovendien ziet niemand dat litteken, behalve degenen die dicht bij je staan, je vriendinnen/vriendje/enz, en die zullen daar heus niet raar van opkijken als je ze dat gewoon vertelt. Doen ze dat wel; dan zijn het ook geen echte vrienden.
verder een dikke Ach gut

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:34

Ik begrijp dat je ervan baalt. Wat Mickey1989 al zegt, het blijft je hele leven zitten.

Toen ik een jaar of 2 - 3 was, ben ik ook gebeten door een hond. Net boven mijn rechteroog. (Het had niet veel gescheelt of ik was dat oog kwijt geweest...) Maar goed, je kan er boos om zijn, of verdrietig, daarmee gaat het niet weg. Ach gut Ik heb ermee leren leven, ik was natuurlijk ook wel wat jonger maar goed, ik zal der ook nog de rest van mijn leven mee rond moeten lopen. Lachen

Over die pijn, dat zou ik toch eens melden bij je HA.

Iig sterkte, leuk is het natuurlijk niet!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:39

Een litteken zit r en gaat nooit weg, da's een vervelende realiteit waarmee je zult moeten (leren) leven. 't Is klöte, maar je kunt er niks aan veranderen. Je kunt overwegen om plastische chirurgie te laten doen, maar wacht dan tot je volledig bent uitgegroeid. Maar ook dan zal je litteken waarschijnlijk niet volledig weggaan. En daarnaast is het ook afhankelijk van het genezingsproces. Als je bijvoorbeeld snel en veel bindweefsel vormt, zal ook plastische chirurgie niet veel helpen. Maar gelukkig ben je méér dan een litteken op je borst!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:44

Masseren met litteken creme (verkrijgbaar bij de Tuinen oa) helpt om de huid soepel te houden en het verkleven van bindweefsel te voorkomen en verminderen.
Het litteken zelf zal nooit weggaan helaas... Ik snap dat je het erg vind, maar probeer dat negatieve om te draaien in iets positiefs - het vertelt het verhaal van een gebeurtenis in je leven, zoals strakjes, als je oud bent, je lichaam vól zal zitten met tekens die allemaal iets vertellen over je leven (striae bijvoorbeeld, na een zwangerschap, moedervlekjes, sproetjes, etc etc).
Het maakt je uniek! Laat het je leven niet beïnvloeden, maar probeer het een plaatsje te geven.

Sterkte! Ach gut

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:19

Ik heb na mijn blindedarm ontsteking veel gesmeerd met litteken creme van het kruit vat en het is echt een heel stuk minder geworden, je zie het bijna niet meer. Maar het blijft er wel , geef het inderdaad een plaatsje. Op een gegeven moment hoort het gewoon bij je en merk je het eigenlijk niet.
De pijn kan kloppen, het klinkt heel raar maar mijn moeder en ik, mijn mams heeft een heeeel groot litteken, krijgen er pijn aan als er slecht weer aan komt. Het gaat steken, en voelt branderig aan, en mijn moeder heeft nu al meer dan 10 dat litteken.
Kan ook zijn omdat 'het' gaat groeien, het rekt natuurlijk mee.

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:27

Biodermal: 12,5 ml littekencreme. Duur spul maar het werkt wel.
De littekens zul je altijd zien maar dit spul helpt om het te verminderen.

Ik heb zelf littekens op mijn been. Door middel van zon verminderd het bij mij ook.
De eerste zonne stralen (die er nu in januari natuurlijk niet zijn)
Daarnaast gebruik ik ook nog vette creme. Dat smeer ik er flink op en dit vermindert bij mij het wel.

Succes ermee...! Ik denk altijd maarzo, ook al heb je littekens, waar dan ook,
kan het jou boeyen dat anderen die zien. Dat is toch niet hun probleem??

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:18

Ik heb zelf ook redelijk veel littekens die ik van een ongeluk heb overgehouden ( 2 van ong. 12 cm op mijn elleboog, onder mijn borsten 2 kleintjes ( van drainage ) onder mijn kin ( kaak gebroken ).

De zalf van biodermal heeft bij mij ook niet veel geholpen. Wat bij mij wel hielp was de zon; ze kleuren dan mee en worden meer "huidskleur", wel uitkijken dat het niet verbrand natuurlijk!

Ik ga waarschijnlijk over een tijdje mijn littekens weg laten laseren, maar ik ben 4 weken geleden nog geopereerd aan mijn elleboog dus dat moet nog herstellen. Lachen

Succes ermee!

* edit * ik hb het ongeluk 5 jaar geleden gehad, alleen op mijn elleboog ben ik later nog vaker geopereerd dus die littekens zijn "verser".

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:26

Ik ben 1 december na de val van mijn paard op mijn gezicht terechtgekomen. Gevolg: o.a. een litteken aan mijn lip/mondhoek. Ik smeer me helemaal suf met biodermal littekencreme in de hoop dat het wat helpt.
Bij mij begint het ook vanuit het niets ineens te jeuken en lijkt het littekenweefsel harder dan een aantal dagen ervoor.
Misschien heeft het gewoon met de weersomstandigheden te maken?
Ik hoor verschillende reacties dat het in de zon minder zichtbaar is geworden. Geldt dat ook voor de zonnebank?
Ik lig nu nl. met een wattenschijfje op mijn lippen onder de zonnebank omdat ik juist dacht dat UV-licht slecht was.

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:59

Valina schreef:
Ik hoor verschillende reacties dat het in de zon minder zichtbaar is geworden. Geldt dat ook voor de zonnebank?
Ik lig nu nl. met een wattenschijfje op mijn lippen onder de zonnebank omdat ik juist dacht dat UV-licht slecht was.

Mm bij mij heeft het zeker wel geholpen, het werd echt veel minder.
Uv straling is zoiezo slecht voor je huid maar ik denk dat littekens er gewoon nog gevoeliger voor zijn, maar aangezien mijn grootste litteken op mijn elleboog zit kon ik die moeilijk uit de zon houden Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:06

Het gaat niet weg, maar je kunt het wel minder zichtbaar maken of wellicht kleiner. Zonlicht (of zonnebank) zoals al gezegt helpt wel enigzins.

Ik heb zelf behoorlijk wat littekens en mijn huid heeft de vervelende eigenschap nogal rood te zijn. De echt grote littekens zijn dan ook duidelijk zichtbaar: donkerrood/paars.

Op mijn knie heb ik een heel fiks litteken gehad, ooit eens gevallen met mountainbiken. Mijn hele knie was litteken. Ik heb na lang zoeken een arts gevonden die me wilde helpen, in Venlo kreeg ik bv te horen dat ik er maar mee moest leren leven. De chirurg heeft het littekenweefsel gewoon naar binnen gevouwen en de huid vervolgens strakgetrokken en dichtgenaaid. Ik heb nog steeds een dikke streep over mijn knie, maar het is niet meer één groot litteken.

Als ik jou was zou ik het even aankijken en in elk geval alles de kans geven uit te groeien, als je er nu wat aan laat doen wordt het er toch niet mooier op. Ga over een paar jaar eens kijken wat de mogelijkheden zijn... Wellicht kunnen ze jouw litteken ook kleiner maken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:58

Ik heb ook 2 flinke littekens, alleen zitten ze bij mij op mijn onderarm. Ze lopen van boven mijn elleboog tot aan mijn pols en zijn heel erg duidelijk.
Ik heb ze ook op jonge leeftijd opgelopen, terwijl ik volop in de groei was. Toen heb ik er inderdaad flink veel last van gehad, de huid trok enorm. Het enige wat helpt dan is inderdaad soepel houden d.m.v. creme en masseren, helemaal minder worden doen ze niet, maar ga er maar vanuit dat als je niet smeert het een stuk erger zou zijn. Weg gaan grote littekens nooit, maar ik kan je vertellen het went wel.
Toen ik een jaar of 14/15/16 was vond ik die littekens ook vreselijk, zeker in de zomer als iedereen ze kon zien. De littekens heb ik opgelopen na een flinke operatie nadat ik mijn onderarm verbrijzeld had, en mijn hand was door dat ongeluk ook verlamd en vergroeid tot een soort klauw-hand. Ik vond het dus heel erg hoe het eruit zag, maar inmiddels maakt het me niets meer uit en denk ik er eigenlijk ook niet meer aan. Als iemand nu vraagt 'wat heb jij nou met je arm?' is dat niet erg meer, terwijl ik vroeger het liefst die arm achter mijn rug deed dan.
Duidelijk zijn ze nog steeds, ik heb een hele lichte huid (ik geef zowat licht in het donker), en de littekens zijn nog steeds roze/rood en heel breed. Maar ze horen er nou eenmaal bij, en wat mij betreft zitten ze best.
Inmiddels loop ik er al wel weer 15 jaar mee rond, en ze kunnen weg gehaald worden (al lang), maar dat vind ik niet eens meer nodig.