ruiken?? dat kan ik niet !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocco1

ruiken?? dat kan ik niet !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 12:51

ik vroeg me af of er hier op bokt mensen zijn die net als ik niet kunnen ruiken.
waarscheinlijk ben ik geboren zonder reukvermogen. het zit in de familie. mijn vader,oma en tante kunnen het ook niet.

ik ruik echt helemaal niks. je kunt me de meest smerige geurtjes voor houden ik ruik het niet. ik voel het vaak wel in mijn keel, dat is het enige. zo heb ik al een aantal keer het gas open laten staan na het koken (die sluit niet goed) het is maar goed dat ik niet rook anders was ik er misschien niet eens meer geweest.

ik was benieuwd naar mensen die dit ook hebben/hadden en of ze er iets aan hebben laten doen.
ik ben namelijk van plan het eens na te laten kijken bij de KNO arts. misschien kunnen ze er iets aan doen.

ben benieuwd !

_Mel

Re: ruiken?? dat kan ik niet !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:58

Ik heb het niet, maar heb je dan wel smaak?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:02

Als je het gas niet ruikt maar het is er wel is toch juist gevaarlijk??

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:35

nibbit ik bedoel met dat ik niet rook in de vorm van sigaretten.
dit is idd gevaarlijk daarom kijk ik voortaan 3 keer of het wel echt uit is. en mel shet.: ik heb wel smaak, maar of mijn smaak net zo is als die van een ander dat wel kan ruiken is weet ik niet.

wel proef ik geen kleine verschillen tussen thee smaken en verschillende kleuren van fruitella bijvoorbeeld. dus mijn smaak is wel minder dan die vaneen ander.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:09

Ja dat is wel een gebrek dat er mee gepaard gaat. Wanneer je reukzin niet werkt, zal je smaak ook afnemen, omdat smaakzin en reukzin nauw met elkaar verbonden zijn.

Lijkt me wel lastig niks kunnen ruiken Scheve mond , alleen in vuile koeienstallen heb je dan weer wel voordeel! Haha!

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:13

Mijn moeder kan ook niet ruiken.
Ze ruikt / ' proeft ' altijd de lucht in haar mond.

Heel irritant.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:15

Ik kan heel goed ruiken Haha! je moet wle op sommige momenten blij zijn dat je niet kan ruiken Tong uitsteken

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:15

Lijkt me heel lastig...
Een vriendin van mij kan ook niet ruiken, maar dat was niet aangeboren. Ze had een ongeluk gehad met een paard, sinds dien ruikt en proeft ze bijna niks, alleen salmiak, heel raar.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:16

Een kennis heeft dat, al is het bij haar niet aangeboren.
Ze weet alleen alcohol een beetje te onderscheiden, de rest niet.
Bij haar was er niets aan te doen, dacht ik...

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:17

ik kan ook ruiken, maar lijkt me wel vervelend als je het niet kan! ook natuurlijk op sommige momenten heel erg fijn!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:29

Een klasgenoot vroeger had het, en die heeft toen geloof een operatie gehad, waardoor het gedeeltelijk terug kon komen, maar dat was niet 100% zeker..

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:49

jeetje nog nooit van gehoord? lijkt me heel erg vervelend,, najah misschien soms ook wel niet Vork .. maar toch. het lieft wil je wel dat je kan ruiken ,, Lachen ..

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:14

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, maar bij mij komt het waarschijnlijk omdat ik cronische (goed geschreven?) voorholte/bijholteonsteking heb.

Het zit dus verstopt, en dat drukt op sommige punten, en sinds een behoorlijke tijd (nu al mischien een paar jaar) dat ik ook heel erg slecht ruik, en dus indd ook minder proef.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:00

Mijn vader heeft zijn reukvermogen ook verloren (mooi gezegt). Binnenkort wordt hij voor de tweede keer geopereerd aan zijn neuspolipen. Toen ze voor de eerste keer werden verwijderd kon hij even weer ruiken, maar nu wordt hij vooral geopereerd om weer normaal te kunnen ademen.

Als ik jou was zou ik idd even bij de KNO arts langsgaan voor controle.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:04

mijn collega kan ook niet ruiken.
Niks aan te doen, gewoon erfelijk bepaald...

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 10:53

het is soms fijn en soms niet fijn idd.. ik wil toch eigenlijk ook gewoon kunnen ruiken net als ieder ander !

operatie's heb ik er niet voor over. dat vind ik te ver gaan voor mezelf.

missnynke: heeft jou collega dat na laten kijken dan bij een arts?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:58

mijn tante kan ook niet ruiken.
toen ze 7 jaar was werd ze een keer ziek en moest ze geopereerd worden (ik weet niet precies wat) maar sinds die operatie kan ze niet meer ruiken.
het is wel stom voor haar want geurtjes enzo kan ze niet zelf uit kiezen ,dat doen wij Haha!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:20

Een kennis van me kan ook niet ruiken, wel proeven.

Is wel eens grappig geweest op een jaarlijks festival waar we medewerkers waren en mensen die blowen eruit moeten zetten.

Stond ie dus vrolijk naast iemand die zeer duidelijk stond te blowen, maar hij had niets door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:18

Aan de ene kant lijkt het me handig, zo kom je nooit in e verleiding bij de patatkraam... Haha!

Maar aan de andere kant zou ik dat toch ook weer niet willen missen. Knipoog

Maar nu ga ik even heel diepzinnig doen.. Stel dat iemand zonder reukzin is geboren.. Hoe weet diegene dan wat ruiken is? En hoe weet hij dan juist dat hij het niet kan? Clown

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 22:04

Rocco1 schreef:
zo heb ik al een aantal keer het gas open laten staan na het koken (die sluit niet goed) het is maar goed dat ik niet rook anders was ik er misschien niet eens meer geweest.
!

Dat heeft er niks mee te maken. Of je het ruikt of niet, het gas wordt alsnog wel opgenomen.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:08

Even over het open laten staan van het gas, ik zou toch overwegen om als je in de gelegenheid bet dit te vervangen door electrisch koken (lees keramisch of inductie)...

Over het niet kunnen ruiken. Mijn grootmoeder (is nu 90) heeft toen ze rond de 30 jaar oud was haar reukvermogen verloren. Heel jammer en dat heeft ze ook altijd zo ervaren.

Tot dat ze een aantal jaren geleden (ze maar rond haar 85ste) ineens spontaan haar reukvermogen terug kreeg. Grappig genoeg vindt ze dit heel vervelend! Ze zegt dat je in je herinnering voornamelijk het idee hebt dat je al die lekker ruikende dingen mist, terwijl de werkelijkheid is dat er meer dingen "vies" ruiken dan lekker... van haar mag dit reukvermogen dus weer vertrekken.

Haha!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:22

Kan ik me iets bij voorstellen, toen ik stopte met roken ging ik ook beter ruiken.
En inderdaad vooral de vieze dingen vallen meer op.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:28

Interessant. Ik wist eigenlijk niet dat er zoveel mensen zijn die hier last van hebben. Ik weet nog wel op de middelbare school dat er een scheikunde leraar was die ook (een deel van zijn) reukvermogen is kwijtgeraakt. Dit kwam doordat hij aan 1 of ander chemisch goedje had geroken per ongeluk. In ieder geval iets in die trant.

Ik dacht trouwens echt dat reukvermogen en smaak compleet verwant aan elkaar waren. Als ik bijvoorbeeld verkouden ben, proef ik totaal niks van mijn eten en kunnen ze me voorschotelen wat ze willen. Bij jou is dit dus niet zo en heb je nog wel enigzins de mogelijkheid om te proeven.