Rugpijn...huismiddeltjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Rugpijn...huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 19:37

Vandaag heb ik mij verstapt en is het me in de rug geschoten. Ik heb daar wel vaker last van gehad, meestal was het na een paar dagen weer over. Nou komt het mij donders slecht uit zo tijdens de feestdagen, bovendien straalt het ook uit naar mijn rechterbeen, heb er goed last van. Ik ben dus op zoek naar huismiddeltjes die helpen het weer een beetje sneller beter te laten worden. Pijnstillers slik ik liever niet als het niet hoeft.

Tips? Oja, heb geen bad anders had ik wel een warm bad genomen Haha! en warme douche heb ik al gedaan

_Sas_

Re: Rugpijn...huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:16

Ik lees ff mee want heb precies hetzelfde! Zo´n kersenpittenzak die je in de magnetron moet doen is wel lekker er tegen aan Lachen

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:22

Uitstraling naar een been is meestal een teken dat er een zenuw wat in de verdrukking zit in je rug. Dat is niet iets om "even" met een huismiddeltje te lappen, anders loop je kans op meer problemen.

Gewoon rustig blijven bewegen, niet te veel, niet te weinig en inderdaad af en toe iets lekker warms erop is eigenlijk zo veel als je kunt doen. Een enkele keer wil een smeermiddeltje als balsem nog wel eens helpen, maar als het dieper zit helpt ook dat niet. Niet te lang staan of zitten is ook belangrijk en misschien af en toe eventjes liggen om de druk van je rug te halen. Veel afwisselen dus en die hoge hakken even laten staan. Knipoog

Als je toch ergens heen moet zou ik in ieder geval zorgen dat je geen kou op je lijf kunt krijgen, dus lekker inpakken, en toch evt. een pijnstiller slikken om de spieren wat te ontspannen zodat je niet nog meer schade aanricht.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:38

Advies wat elke huisarts je zal geven is pijnstilling (paracetamol) en rustig doorbewegen. Beetje warmte voor de spieren kan geen kwaad.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 20:43

haha daarom ga ik ook liever niet naar de huisarts, die zegt toch "kijk het nog maar even aan en slik maar een pijnstiller". Heb overigens wel eens echt een zenuw in de verdrukking gehad, toen heeft de een of andere "kraker" de boel weer rechtgedrukt. Daar had ik toen wel veer meer last van dan nu, dus ik hoop dat het zenuwtje zich gewoon even niet helemaal lekker voelt Ach gut

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:46

Mijn vader is rug patient en er is iets wat de pijn kan verminderen, je hebt er alleen wel hulp bij nodig.Iemand gaat voor jou staan, en die slaat zijn armen om jou heen onder je borsten.Die persoon tilt jou dan op en houd je zo even vast.Als er iets klem mocht zitten dan komt dat los van elkaar.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:47

Het kan natuurlijk best zijn dat de wervel (neem ik aan?) die de kraker toen heeft vrijgedrukt, door het misstappen weer een klein beetje verschoven is. Dan zou de ruimte tussen de wervels waar de zenuw door naar buiten loopt, iets gezwollen kunnen zijn, waardoor opzijn beurt de zenuw wat in de verdringing komt.

Ik zou je rug dus inderdaad even serieus de tijd geven om bij rustige en regelmatige beweging weer een beetje bij te trekken. Als het te lang duurt (weken) zou ik overwegen om weer even terug te gaan naar de chiropractor.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:49

marleen_usar schreef:
Mijn vader is rug patient en er is iets wat de pijn kan verminderen, je hebt er alleen wel hulp bij nodig.Iemand gaat voor jou staan, en die slaat zijn armen om jou heen onder je borsten.Die persoon tilt jou dan op en houd je zo even vast.Als er iets klem mocht zitten dan komt dat los van elkaar.

Sorry, ik moest even lachen hoor. Wat je zegt kan heel goed, maar ik had even een beeld van dat ik dit bij mijn man zou doen, die 120 kilo weegt en een flinke kop groter is.... volgens mij kom ik niet meer bij van 't lachen Haha! Tong uitsteken

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:50

Tot hoe ver op je been straalt de pijn trouwens uit?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:53

Ellebel schreef:
haha daarom ga ik ook liever niet naar de huisarts, die zegt toch "kijk het nog maar even aan en slik maar een pijnstiller". Heb overigens wel eens echt een zenuw in de verdrukking gehad, toen heeft de een of andere "kraker" de boel weer rechtgedrukt. Daar had ik toen wel veer meer last van dan nu, dus ik hoop dat het zenuwtje zich gewoon even niet helemaal lekker voelt Ach gut

Die pijnstiller adviseert ie niet voor niets. Zorgt ervoor dat de spierspanning niet te veel oploopt zodat je niet met allerlei secundaire problemen zit en zorgt ervoor dat het pijnsysteem niet overgevoelig wordt gemaakt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 21:02

straalt tot ongeveer halverwege mijn bovenbeen uit. Ik neem ook wel een pijnstiller Nikka als ik er last van hou. Maar ik hou er gewoon niet zo van om al te veel chemische troep in mn lijf te stoppen (sprak degene die beestjes bij het minste of geringste vol stopt met pijnstillers Haha! )

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:09

Als je dan al niet iets chemisch wilt slikken, kun je een homeopathisch alternatief overwegen.

Belangrijk met uitstraling is dat het nooit verder naar beneden mag dan je knie, dan zit je serieus in de gevarenzone voor een hernia. Tot die tijd is het heel vervelend en pijnlijk, maar kan het zichzelf vaak wel weer zonder veel hulp genezen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 21:10

Ik heb onderzoek gedaan naar hernia's bij honden en was er maar min of meer van uit gegaan dat het bij mensen ongeveer hetzelfde is Bloos . Maar bedankt voor de bevestiging!

Edit: mijn vriend gaat me nu optillen Haha! ben benieuwd

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:01

nou, lachen is ook gezond, dus zal 't zowieso wel helpen! Haha!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:09

Heb het 2 weken geleden ook gehad.Heb warm bad/douche gedaan en dan midalgan of tijgerbalsem erop en warm aankleden.Kon de eerste dag niet een fatsoenlijkmeer lopen en niet anders gaan liggen in bed of omdraaien.Echt een ramp.Heeft wel een dag of 4 geduurd.Nu voel ik het nog wel af en toe maar kan gewoon wel alles doen.Heb wel veel paracetamollen genomen met codeine(zoiets) En bewegen hielp ook.Smorgens met uit bed komen een ramp! maar na het voeren ging het meestal wat beter.naja soepeler dan.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:35

Ellebel schreef:
Vandaag heb ik mij verstapt en is het me in de rug geschoten. Ik heb daar wel vaker last van gehad, meestal was het na een paar dagen weer over. Nou komt het mij donders slecht uit zo tijdens de feestdagen, bovendien straalt het ook uit naar mijn rechterbeen, heb er goed last van. Ik ben dus op zoek naar huismiddeltjes die helpen het weer een beetje sneller beter te laten worden. Pijnstillers slik ik liever niet als het niet hoeft.

Tips? Oja, heb geen bad anders had ik wel een warm bad genomen Haha! en warme douche heb ik al gedaan

Is er niet een ruggen wervel verschoven???

zo ja dan kun je het oplossen door tegen een muur aan te gaan liggen (op je rug met je kont tegen de muur aan)
dan adem je in en hou je die vast als je je benen richting je hoofd legt(soort kaars van gym)
en dan ontspan je je helemaal en laat je je benen terug zakken richting de muur en tegelijkertijd adem je rustig uit.
dan voel je je wervels kraken als het goed is maar het kan ook zijn dat je het een paar keer moet herhalen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:50

Een hele snele oplossing heb ik niet voor je helaas maar als je vaker last van je rug hebt kan Nordic Walking je helpen (je weet wel dat lopen met stokken Knipoog )
Zelf heb ik snel last van onderrug, schouders en nek en ben 3 weken terug met NW begonnen. Je moet wel volgens de juiste techniek lopen, maar het werkt erg goed voor rug-, schouder- en nekklachten.
Misschien een oplossing voor op de langere duur als je gevoelig bent voor rugklachten.

Sterkte en beterschap.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:00

blijven bewegen. op je rug liggen en dan benen een voor een naar je romp brengen zodat je onderrug wat opbolt.
met opgetrokken knieen (nog steeds liggend op je rug) je benen naar links en naar rechts bewegen.
Rug hol en bol maken.

Een paar oefeningen die je kan doen. als je lang last houdt kan je evt rechtstreeks naar een fysio of manueel therapeut.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:16

Onze bedrijfsfysio adviseerd altijd om bij rugklachten aan een deur of open trap te gaan hangen. dus je echt laten hangen, benen mogen de grond niet raken. door dit meerdere malen per dag te doen wordt je wervelkolom uitgerekt. het helpt echt. ik werk in de zorg en heb een aantal collega's die bijv. een hernia hebben gehad of met rugklachten thuis zaten. die kregen dit als tip en allemaal vertelde ze dat het echt hielp. ik doe het ook regelmatig. als ik terug kom van een buitenrit dan ga ik even aan de stalwand hangen of als ik terug kom van m'n werk hang ik even in het trappegat van de zolder. alleen bij het laatste zou ik wel even je huisgenoten waarschuwen als je dit gaat doen. Als die namelijk naar boven komen zien ze alleen een paar benen bungelen en denk dat ze zich de beroere schrikken. weet ik uit ervaring. Clown

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 13:19

Nou het optillen heeft wel wat geholpen! Het was natuurlijk sowiezo hilarisch, maar ik kon daarna wel weer rechtop staan. Denk dat dat hangen hetzelfde effect heeft. Heb er nog steeds wel last van maar gaat al een stuk beter (alleen nu tilt mijn vriend zich een breuk Nagelbijten / Gniffelen )

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:50

Ellebel schreef:
Nou het optillen heeft wel wat geholpen! Het was natuurlijk sowiezo hilarisch, maar ik kon daarna wel weer rechtop staan. Denk dat dat hangen hetzelfde effect heeft. Heb er nog steeds wel last van maar gaat al een stuk beter (alleen nu tilt mijn vriend zich een breuk Nagelbijten / Gniffelen )

Whahaha, als de jouwe dan straks weer helemaal goed is kun je de rollen omkeren Sigaar Haha!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:48

Ik heb morgen een afspraak bij een neuroloog omdat men vreest voor een hernia. Heb kuurtjes Brufen, Ibuprofen, Diclofenac en een reeks bezoeken aan de fysio achter de rug, maar geen van allen hielp. Nu uitstraling naar mijn hele linkerbeen, krachtverlies, uitvalsverschijnselen en afwezige reflex op mijn linkerknie (en die huisarts maar slaan met die hamer). Afijn nu nog altijd flink rugpijn en hoop echt dat men mij kan helpen.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:48

NIET zomaar laten opereren hoor!

Mijn oom is neuroloog en die heeft zelf de nodige hernia's gehad in zijn leven. Zijn mening is dat een hernia's vanzelf weer genezen, mits voldoende tijd en (rustige) beweging gegeven. Daarbij zijn hernia operaties zeker niet zonder gevaar...

Succes morgen!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:50

Oeps, lees het te laat, het was vandaag.

Overigens heeft mijn man dus ook een hernia gehad, compleet met uitval en spontaan op de grond vallen omdat z'n been onder hem vandaan ging. Achteraf bleek die hernia veroorzaakt door foutieve houding ivm twee totaal versleten heupen. De heupen zijn geopereerd, de hernia is genezen en nooit meer terug gekeerd.

Nogmaals, NIET opereren zonder meerdere meningen van ook andere neurologen uit andere ziekenhuizen!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:37

Vandaag bij de neuroloog geweest. Hij denkt aan een houdingprobleem (holle rug enzo) voor de zekerheid moet ik toch wel even onder de MRI van de / volgende week om te kijken voor hernia. Daarna wordt weer verder gekeken, Ik moet iig naar oefentherapie en mensendiek, of het nou een hernia gaat zijn of niet.

Bedankt voor de tip. Zal zeker second opinion aanvragen!