Antibiotica & Alcohol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Antibiotica & Alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 01:55

Ik slik sinds gister Antibiotica voor een huidinfectie maar heb vanavond dus bij het gourmetten een wijntje op.
Nu weet ik dat dit dus niet de bedoeling is maar weet iemand of dit schadelijk is? Er staat alleen in de bijsluiter dat je het niet moet combineren, maar daar heb ik nu weinig meer aan. (wist het overigens wel, maar dacht er domweg niet bij na)

Marl1tje

Re: Antibiotica & Alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:59

Je kan er last van je maag van krijgen... Erge last van je maag, bij veel alcohol zelfs een maagperforatie of bloeding... Maar 1 wijntje kan niet zo heel veel kwaad hoor, maar niet meer drinken dus!

Ook wordt de werking van antibiotica minder als je er alcohol bij drinkt en belast je je lever dubbel. Overigens mag je niet bij alle antibiotica niet drinken, alleen bij de 'zwaardere varianten'. Maar nogmaals, ik probeer je niet bang te maken ofzo, want 1 wijntje kan niet zoveel kwaad, maar meerdere dus wel Knipoog
Laatst bijgewerkt door Marl1tje op 25-12-06 02:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 02:02

En oja, mocht je ooit zware pijnstillers krijgen (te denken valt aan naproxen) en er staat dat je er niet bij mag drinken, dan moet je dat ook echt niet doen. Ik heb dat wel een keer iemand zien doen (en nee ik was het niet zelf Knipoog ) en die sloeg dus bij 1 alcoholisch drankje in 1x achterover, buiten bewustzijn, dat ging dus echt niet goed...

Tot slot (wat een betoog sorry Bloos ) Ik hoop dat je huidaandoening snel weer over is, sterkte daarmee!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 02:07

Bedankt voor je snelle reactie op de late avond, is toch weer een hele geruststelling Lachen

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 02:08

sronnie schreef:
Bedankt voor je snelle reactie op de late avond, is toch weer een hele geruststelling Lachen

Ach ja, nog niet moe... Bloos Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:49

Het is voor jou te laat, maar je zult het gemerkt hebben als je toch wat genomen hebt: Je wordt er vaak goed misselijk van en het is slim om de boel dan maar weer uit te kotsen, het is heel schadelijk voor je lever.
Als er staat dat je het niet moet combineren met alcohol, gewoon niet combineren met alcohol, ook niet een beetje.
Er zijn er maar weinig die een slokje champagne nemen voor de sfeer en de rest laten staan. Maar als je dát kunt, dát is dus "een beetje". Meer is echt slecht. Dunne mensen hebben nog meer last dan volle en vrouwen meer dan mannen (ja het is niet eerlijk) en oudjes meer dan anderen en als je astma hebt moet je ook uitkijken. Zelfs al alleen voor alcohol, laat staan voor alcohol plus anti-biotica.

Anti-biotica valt niet alleen de ziekteverwekkende bacterie aan, maar vernietigd een heleboel bactereriën die in het spijsverteringskanaal leven die we hard nodig hebben. Dit brengt dus de hele darmflora van de rel, vandaar dat er ook vaak buikpijn en diarree optreed. Alcohol maakt het nog een graadje erger. Niet echt wat je wilt als je wat herstellen. En als je ook nog bedenkt dat alcohol dus zorgt dat je minder anti-biotica opneemt. Tja, dan lijkt het mij logish om niet te drinken als je beter wilt worden.

De andere mogelijke effecten als buiten bewustzijn raken en maagproblemen tot maag perforaties aan toe zijn al genoemd.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:58

Mijn vriend heeft een keer na het stappen(hij was goed zat) 3 hele zware pacacetamols ingenomen(die je normaal op recept kreeg) en hij werd snachts wakker omdat ie zo last van ze maag had. We dachten eerst een blinde darm onsteking. Wij naar het ziekenhuis en gelukkig was er niet veel aan de hand maar het had veel slechter kunnen aflopen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 12:58

Ik heb het vanacht inderdaad gemerkt, hartkloppingen waar ik normaal ook last van heb waren ook heftiger, volgende keer dus beter opletten Bloos

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:45

Vreemd want een klasgenoot slikt al 2 weken antibiotica, staat niet op bijsluiter dat hij niet mag drinken. (heb ik zelf gezien)
Dus zuipt hij vrolijk op los, kan merken dat antibiotica daardoor niet echt werkt, hij zou normaal 5 dagen moeten slikken wat 2 weken wordt, van 300 mg naar 500/700 mg ofzo.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:50

Ik moch tijdens mijn antibiotiava ook niet drinken, heb het ook niet gedaan Haha!
maar je leeft nog Lachen
ik weet nog wel dat ik een giga gevoelige houd ervan kreeg.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:54

het grootste probleem is dat de werking van antibiotica wegvalt bij het drinken van alcohol,
verdere klachten kunnen ook van de antibiotica op zich ontstaan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:58

Klopt, en op van alcohol op zich. Dus bij een combinatie nog veel meer kans!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:10

Marl1tje schreef:
En oja, mocht je ooit zware pijnstillers krijgen (te denken valt aan naproxen) en er staat dat je er niet bij mag drinken, dan moet je dat ook echt niet doen. Ik heb dat wel een keer iemand zien doen (en nee ik was het niet zelf Knipoog ) en die sloeg dus bij 1 alcoholisch drankje in 1x achterover, buiten bewustzijn, dat ging dus echt niet goed...

Tot slot (wat een betoog sorry Bloos ) Ik hoop dat je huidaandoening snel weer over is, sterkte daarmee!

Heb ik ook gehad met Naproxen Knipoog Doodziek geweest de dag nadat ik wat gedronken had, samen met 1000mg Naproxen Nagelbijten / Gniffelen Had namelijk ook maagpillen, dus mij werd verteld dat het dan wel kon. Een paar weken erna dronk ik één slokje van iets en het kwam er bijna meteen weer uit.. Gaat inderdaad niet zo goed Clown

@TC; je hebt inmiddels genoeg reacties gehad over antibiotica, dus die van mij hoeft er niet meer bij.. Lachen Sterkte met je huidaandoening!

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:01

Ik moest vorige week ook antibiotica slikken voor mn amandelontsteking, dan heb ik me ook maar wijselijk van de drank gehouden met stappen, ik wist niet of het nu echt kwaad kon maar toch maar niet.. Ben blij dat ik het niet gedaan heb als ik dit zo lees Tong uitsteken

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:33

Jillyken schreef:
Ik moest vorige week ook antibiotica slikken voor mn amandelontsteking, dan heb ik me ook maar wijselijk van de drank gehouden met stappen, ik wist niet of het nu echt kwaad kon maar toch maar niet.. Ben blij dat ik het niet gedaan heb als ik dit zo lees Tong uitsteken

Bij sommige antibiotica maakt het niet zoveel uit, maar het is altijd verstandig om het niet te doen. Als het echt gevaar oplevert staat dat duidelijk op het doosje of in de bijsluiter. Anders vermindert zowiezo de werking, maar kan het verder niet echt kwaad.

Maar ik heb zowiezo nooit goed begrepen dat als je al niet fit bent, waarom je dan wel zo drinken (lees: zuipen). Kijk dat ene wijntje van de TS met kerst kan ik me voorstellen, oeps vergeten, ja kan gebeuren, maar als je al last hebt van het één of ander dan zou ik zelf nooit drinken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:21

Precies, want dan staat het herstel in de weg en treden er eerder complicaties op.