Wie heeft er nog meer PDD-NOS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Wie heeft er nog meer PDD-NOS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 10:18

De titel zegt 't eigenlijk al, maar zal ffies een uitleg neer zetten wat het betekend!

PDD-NOS is de afkorting van Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified,
een Engelse naam voor stoornissen die worden gerekend tot de pervasieve ontwikkelingsstoornissen.
Pervasieve ontwikkelingsstoornissen is de overkoepelende naam voor stoornissen waartoe ook het autisme behoort.

Met PDD-NOS wordt een restcategorie aangeduid die kenmerken heeft van het autisme, maar niet genoeg om zo te worden genoemd.
Pervasief betekent (in het Latijn) doordringen.
Het wil zeggen dat we bij pervasieve stoornissen te maken hebben met problemen die doordringen in verschillende ontwikkelingsgebieden van een kind.
Dat kan bij kinderen met PDD-NOS de taalontwikkeling zijn,
de motorische ontwikkeling, het reageren op interne en externe prikkels, maar vooral het vermogen zich op anderen te richten en het eigen gedrag in sociale situaties goed te besturen.

Bij kinderen met PDD-NOS ontwikkelen het sociale begrip en de sociale intuïtie zich zeer moeizaam.
Dat maakt hen vaak onzeker en angstig.
Ter voorkoming van deze angst houden zij zich graag vast aan bekende regels en patronen.
In hun interesses kunnen ze zelfs rigide en dwangmatig zijn.
De problemen uiten zich bij een kind met PDD-NOS verschillend per leeftijd.
De problemen worden groter naarmate het kind meer in de buitenwereld gaat functioneren.

Ze hebben Donderdag verteld dat ik dit heb!
Heb er dan ook nog Dyspractie erbij (Taal & Spraak problemen)
Ben nu 18...

De vraag is nu, Wie heeft er ook PDD-NOS?

Als het verkeerd staat, Sorry!

liannes

Re: Wie heeft er nog meer PDD-NOS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:21

het dochtertje van mn zus heeft het ook, en ik kan je vertellen dat het erg moeilijk is, voor degene zelf, maar ook voor de mensen erom heen.
ze is nog maar bijna 6.
als je wil zou ik je het nummer wel van mn zus willen geven, ze heeft zich er erg in verdiept, en jullie zouden elkaar veel kunnen vertellen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 10:26

Ik heb er niet zoo veel moeite mee eigenlijk..
Want ze komen er nu pas mee!
Maar toch bedankt dat je de nr. van je zus wilt geven maar ik hoef t niet hoor Knipoog
Ben niet zo'n telefoon freak!

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:31

haha, kan ik me voorstellen,
toch moet het niet makkelijk zijn, mn zus en haar man, hebben 3 kids, en soms kan dit erg moeilijk zijn.
top dat je er zo goed mee omgaat.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 10:34

liannes schreef:
haha, kan ik me voorstellen,
toch moet het niet makkelijk zijn, mn zus en haar man, hebben 3 kids, en soms kan dit erg moeilijk zijn.
top dat je er zo goed mee omgaat.

Soms is niet echt makkelijk
Dat berijp ik dat dan 3 kids erg moeilijk is.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:41

[LZP] > [MW]

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:44

Ik heb ook PDD-NOS Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:46

ze weten nog nioet echt zeker wat ik heb maar dat kom ik binnekort te wete

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 16:47

sweetrebecca schreef:
ze weten nog nioet echt zeker wat ik heb maar dat kom ik binnekort te wete

En wat denk je zelf wat je hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:48

in elk geval adhd ebn altijd hyper

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 17:48

sweetrebecca schreef:
in elk geval adhd ebn altijd hyper

Das wel minder, ik heb soms dat k zomaar een woede uitbarsting heb..
Maar daarna is het ook wel over!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:09

Ik heb het ook, als ik een aantal experts mag geloven ... Maar wel een milde vorm ervan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:58

Het broertje van mijn vriend heeft het en wel in een vrij ernstige vorm

Het is eigenlijk een hele gewone jongen maar heel moeilijk in contacten leggen met andere, contacten onderhouden en zich in kunnen leven met andere.

Dat is vooral erg moeilijk voor hem zelf.

Wat ik me nog goed kan herrineren van laatst is dat ik om een uurtje of 6 bij hun thuis was.
Ik zat op de bank en jonas in de stoel.

Vraagt ie hoe laat de film begint waar ik en zijn broer heen gaan, zeg ik om kwart over 9 en dan zegt ie gewoon doodleuk: Waarom ben je dan nu al hier?

Dat bedoelt ie helemaal niet zo lomp maar hij zegt het wel, maar vaak komt ie er na een paar minuten wel weer op terug.

Het is een erg moeilijke situatie, vooral voor hemzelf.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 01:00

Shanna hier op bokt geloof ik,...

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 01:04

Het komt vaker voor bij jongens als meisjes .... Ik heb gelukkig een vrij milde vorm ervan, en heb er mee lerenomgaan door de jaren heen! Niemand merkt er wat van behalve ikzelf!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:17

nog een eigenaresse

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 00:30

Sonador schreef:
Het komt vaker voor bij jongens als meisjes .... Ik heb gelukkig een vrij milde vorm ervan, en heb er mee lerenomgaan door de jaren heen! Niemand merkt er wat van behalve ikzelf!

Ik heb de laatste paar dagen gemerkt dat k het gehoord heb...
Dat ik PDD-NOS heb dat ik er misbruik van maak!!

Als ze dan zeggen van ja, wil je ffies dat doen... dan zeg ik heel eigenwijs... Kan niet heb PDD-NOS..
Kan er niks aan doen dat ik dit en dat krijg... omdat ik dit en dat heb!

Krijg ook de jaren heen alleen maar Woede aanvallen!!
(Ze zeiden dat het er ook bij hoorde, ook de rotzooi die je maakt op je kamer!)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:11

Siggislief schreef:
Sonador schreef:

Als ze dan zeggen van ja, wil je ffies dat doen... dan zeg ik heel eigenwijs... Kan niet heb PDD-NOS..

Ik heb nooit woede aanvallen gehad ofzo .... ik heb wel meer moeite met bepaalde dingen als "normale" mensen! Ik heb er nooit misbruik van gemaakt, bijna niemand wet het van mij ...

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:24

Maart dit jaar is er bij mij ook PDD-NOS gediagnosticeerd. Ik heb het er soms wel moeilijk mee, maar vooral met het feit dat ik me "anders" voel. Mensen merken het niet zo aan mij, behalve dat ik wat stil ben, maar verder niet. Het is vooral heel moeilijk voor mij zelf, contact leggen/onderhouden vind ik heel moeilijk. Wat betreft dat heel stil zijn; ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen en als ik weet wat ik wil zeggen, ben ik bang dat ik het niet goed doe. Maar er zijn ook "gewone" probleempjes, zoals naar iets nieuws gaan, zoals naar een nieuwe school, werk en ga zo maar door. Je leert naarmate je ouder wordt, wat beter mee om te gaan (in ieder geval te camoufleren), maar het blijft gewoon moeilijk.

Waar ik wel heel veel moeite mee heb, is dat "niet-autistische mensen", autistische mensen allemaal als geestelijke gehandicapten zien, daarom wacht ik altijd even (paar maanden tot een jaar), voordat ik het aan iemand vertel.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:25

Oh ja, bij mij is het maar een milde vorm, dat lijkt me wel belangrijk om er bij te melden!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 02:10

Sullie97 schreef:
Maart dit jaar is er bij mij ook PDD-NOS gediagnosticeerd. Ik heb het er soms wel moeilijk mee, maar vooral met het feit dat ik me "anders" voel. Mensen merken het niet zo aan mij, behalve dat ik wat stil ben, maar verder niet. Het is vooral heel moeilijk voor mij zelf, contact leggen/onderhouden vind ik heel moeilijk. Wat betreft dat heel stil zijn; ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen en als ik weet wat ik wil zeggen, ben ik bang dat ik het niet goed doe. Maar er zijn ook "gewone" probleempjes, zoals naar iets nieuws gaan, zoals naar een nieuwe school, werk en ga zo maar door. Je leert naarmate je ouder wordt, wat beter mee om te gaan (in ieder geval te camoufleren), maar het blijft gewoon moeilijk.

Waar ik wel heel veel moeite mee heb, is dat "niet-autistische mensen", autistische mensen allemaal als geestelijke gehandicapten zien, daarom wacht ik altijd even (paar maanden tot een jaar), voordat ik het aan iemand vertel.

Erg herkenbaar Bloos
Ik had het mijn baas vertelt, en hij moest daarna niks meer van me weten. Heel veel mensen denken dat je gek bent of raar. Maar dat is niet zo! Ik ben ook zo´n stil typje, vindt het erg moeilijk om contact te maken, en te onderhouden. Ik heb daarom ook moeite met een liefde te zoeken .....

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 02:33

Ik heb tot voor kort gewerkt met kinderen (jij bent dan wel geen kind meer, maar toch) met een pervasieve ontwikkelingsstoornis oftewel een stoornis binnen het autistisch spectrum (dat is een ander woord voor hetzelfde). Daarbij zaten een heleboel kinderen met PDD-NOS. Vanwege mijn werk heb ik vele boeken gelezen en cursussen gevolgd over dit onderwerp. Mocht je vragen hebben over PDD-NOS of tips willen ontvangen voor bepaalde problemen die je tegenkomt, dan mag je me altijd PB-en...

Groetjes Marleen

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:20

Sonador schreef:
Sullie97 schreef:

Erg herkenbaar Bloos
Ik had het mijn baas vertelt, en hij moest daarna niks meer van me weten. Heel veel mensen denken dat je gek bent of raar. Maar dat is niet zo! Ik ben ook zo´n stil typje, vindt het erg moeilijk om contact te maken, en te onderhouden. Ik heb daarom ook moeite met een liefde te zoeken .....

Je moet ook een "juist" gevoel bij iemand hebben, wil je het aan die ander kunnen vertellen. Aan sommige mensen vertel ik het wel en aan een ander niet. Maar toch verbaas je je altijd hoe een ander reageert, positief of negatief. Ik heb nu een bijbaantje en daar ga ik niet vertellen wat ik heb, want daar kunnen ze toch niks mee. Aan de andere kant heb ik het wel verteld aan mijn mentor (dat moet ook wel, wil zij mij goed kunnen begeleiden) en aan een aantal andere medestudenten (die ik vertrouw!).

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:06

Hier ook een pdd-noser

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:19

Siggislief schreef:
Sonador schreef:

ik vind het moeilijk om dit te lezen..

Dit moet je niet gebruiken..het helpt jou niet door zo te denken of te reageren naar andere en je wekt dadelijk alleen maar irritatie op bij andere. Je moet je er niet achter verstoppen..

Ik weet dat ik bepaalde dingen anders doe als andere, maar zolang de andere er niet al te vreemd op reageren zeg ik iig niet dat het komt door de PDD-NOS. Je hebt het of niet...tis al moeilijk zat allemaal maar hoe meer weerstand je bied hoe moeilijker je het maakt voor iedereen..dus ook voo jezelf! Uitleg geven waarom je bepaalde dingen anders doet, ookal zeg je dat je niet eens weet waarom je het doet, is al heel anders dan alleen kortaf te zeggen dat het door je PDD-NOS komt en dat het zo is en je er verder niks meer aan kunt doen.

Tis accepteren dat je het hebt en leer daar maar eens mee om te gaan..maar zoals je het nu brengt voorspel ik dat het nog veeel moeilijk zal worden als je zo doorgaat. En tis onzin dat je er niks aan kunt doen....er zijn tig oplossingen ookal zijn die anders dan andere het zouden doen..jij moet ermee omgaan maar ook andere met jou. Je kunt niks doen aan het feit dat je misschien PDD-NOS hebt..maar je kunt wel leren om ermee om te gaan..