wanneer is een snijwonde 'diep'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

wanneer is een snijwonde 'diep'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 13:47

Op EHBO-sites vind ik altijd dat je een wonde moet laten hechten als ze 'diep' is, maar wanneer wordt een wonde als 'diep' beschouwd?

Ik heb gisteren ruzie gehad met een keukenmes. Mijn moeder zei dat het niet nodig was om naar de spoed te lopen om het te laten hechten. Ik heb haar toen geloofd, maar achteraf gezien heb ik daar toch mijn twijfels bij.
De wond was op zich niet zo enorm diep, de binnenkant was een beetje geel-achtig, maar ze stond wel nogal ver open. Had ik het beter toch laten hechten?

[edit] misschien handig om te weten, het is een wonde op de bovenkant van mijn onderarm, en de wonde is zo'n 6cm lang, waarvan er 4cm echt openstaat/stond (hoe het er nu uitziet weet ik niet, er kleeft een soort van plijsterconstructie op om het dicht te houden, en die doe ik er voorlopig liever niet af)
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 22-12-06 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Re: wanneer is een snijwonde 'diep'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:48

Ik heb ook eens zo´n wond gehad ( werkte in slagerij ) niet gehecht, en is nu mooi dicht Haha!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:49

Als de wond behoorlijk wat open staat, en dan hoeft hij nog niet eens zo diep te zijn, kun je het beter even laten hechten ja. En voor nu goed bedekt houden, voor je allerlei bacterien erin krijgt, wat weer een infectie bezorgt..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:10

Áls je het nog wilt laten hechten zou ik snel zijn;
het moet binnen 6 uur gedaan worden [uit m'n hoofd].
Wanneer er gehecht moet worden wordt geloof ik ter plekke bepaald door een arts.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 14:12

het is inderdaad binnen 6u, maar ondertussen zijn we meer dan 12u later, en is het dus zoiso te laat

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:41

Ooit een keer een klein wondje gehad die ongeveer 2 cm lang was en zeker voor een halve cm openstond. Toen heb ik gewoon met mijn andere hand de wond dicht gehouden en hij is netjes hersteld.
Tsja, lastig om te zeggen wanneer een wond diep is. Wanneer het niet stopt met bloeden ofzo?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:32

Als het echt gehecht moet worden, en je bent later dan 6 uur, moeten ze hem meestal weer 'open' maken. Volgens mij is het officiele criterium dat de wondranden meer dan 0.5cm open staan en/of dat de wond langer is dan een bepaald aantal centimeters.
Zou toch maar even langs de dokter gaan, zelfs als hij het niet meer kan hechten, kan hij je wel aanraden wat je nog moet doen. Zou overigens ook zeker zwaluwstaartjes kopen, als je die nog niet hebt (houden de wondranden bij elkaar zodat het mooier geneest).

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:40

Ik zou alsnog de wonde laten opensnijden en hechten met hechtpleisters,hechten met draad zorgt voor een lelijk litteken.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:46

Ik weet dat je voor paarden op het volgende moet letten of er gehecht moet worden:
Als je aan 1 zijkant van de wond het velletje een beetje opzij trekt, en het velletje aan de overkant gaat mee dan hoeft hij niet gehecht te worden, kun je aan 1 kant opzij trekken zonder dat de andere kant meegaat dan moet je wel hechten omdat je dan door een bepaalde huidlaag heen bent. (Ik hoop dat de uitleg te volgen is...)
Ik denk dat bij mensen hetzelfde verhaaltje wel opgaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:02

Diep is als er sprake is van een grote bloeding (slag)aderlijke bloeding dus. In principe is vaak 10 minuten hooghouden en dichtdrukken voldoenden. Bloedt het niet meer? even snelverband eroverheen doen om de wond af te dekken.Bloedt het door? snelverband + synthetische watten + ideaal windsel en dan moet dat voldoende zijn (maar een doktersbezoek is dan nog wel nodig ivm tetanus injectie Nagelbijten / Gniffelen en een check of het goed verbonden is)

Ik heb sinds vorige week mijn ehbo diploma binnen, vandaar Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:09

Ik snap je niet Welscobfan?
Als het een grote wondei s moet hij toch gehecht worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:33

Een diepe wond hoeft niet meteen een wond te zijn met een (slag)aderlijke bloeding..
Voor hechten is het nu al te laat.. wat je eventueel wel nog kan doen (had je eigenlijk ook het beste meteen moeten/kunnen doen) Is een zwaluwstaartje over de wond heen plakken, hiermee breng je de bijde zijkanten van de wond weer bij elkaar waardoor de genezing sneller en over het algemeen mooier verloopt...

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 18:37

Lavandula schreef:
Voor hechten is het nu al te laat.. wat je eventueel wel nog kan doen Is een zwaluwstaartje over de wond heen plakken, hiermee breng je de bijde zijkanten van de wond weer bij elkaar waardoor de genezing sneller en over het algemeen mooier verloopt...

Dat heb ik ondertussen gedaan, en heb gezien dat de wonde er mooi uitziet (voor zover een wonde mooi kan zijn tenminste). Ze staat nog wel een klein stukje open, maar het is niet meer zo'n gapend gat als gisteren.
Bedankt voor de reacties allemaal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:45

guanacotje schreef:
Dat heb ik ondertussen gedaan, en heb gezien dat de wonde er mooi uitziet (voor zover een wonde mooi kan zijn tenminste). Ze staat nog wel een klein stukje open, maar het is niet meer zo'n gapend gat als gisteren.
Bedankt voor de reacties allemaal Lachen

Heel goed!! OK dan! Succes er verder mee! Ik hoop voor je dat het niet zo'n lelijk litteken word Lachen

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 18:50

Lavandula schreef:
Ik hoop voor je dat het niet zo'n lelijk litteken word Lachen

Dat hoop ik ook, hoewel dat litteken vast niet erg zou opvallen tussen al de rest, die arm heeft ooit kennis gemaakt met prikkeldraad Clown
dus dat ene witte streepje meer zal het niet maken
Nu we er toch over bezig zijn, hoe kan je voorkomen dat het een litteken wordt? Bestaat daar al een topic over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:52

guanacotje schreef:
Nu we er toch over bezig zijn, hoe kan je voorkomen dat het een litteken wordt? Bestaat daar al een topic over?

Je kan niet voorkomen of het wel of geen litteken word... Je kan het wel een zo "mooi" mogelijk litteken laten worden, althands proberen... door wat jij nu hebt gedaan... bij een (wat diepere) wond een zwaluwstaartje aan brengen.. en niet gaan lopen peuteren als de wond begint te genezen en er dus een koorstje op komt Lachen