Warming-up nieuwe stijl ???? Zonder rekoefeningen ????

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rashja

Warming-up nieuwe stijl ???? Zonder rekoefeningen ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:50

Mijn vriend had vandaag volleybal trainen.
En daar kregen ze voor het eerst de nieuwe warming-up.
Zonder rekoefeningen Blond .
Want volgend de trainer was dat weterschapelijk bewezen dat rekoefeningen helemaal nergens voor nodige zijn.
Klink klaren onzin volgende de trainen.
Mijn vriend was dus daar op in gegaan dat hij dacht dat dat wel belangrijk is.
Hij is er goed kwaat over want de trainen blijft bij zijn stand punt.
Ik denk het zelfde als mijn vriend er over dat rekoefeningen wel erg belangrijk zijn.
Ik vind het eigelijk klik klaren onzin dat rekoefeningen nergens goed voor is.
Nu ben ik op internet wezen rond snuffelen om info te vinden over die nieuwe stijl warming-up.
En ik kan er niets over vinden alleen dat rekoefeningen heel goed zijn tegen blessure.

Nu is de vraag aan julie van hebben julie er mischien iets van gehoort en zo ja wat.
En ander julie mening.
Vinden julie ook dat rekoefeningen overbodig zijn.

This_is_me

Re: Warming-up nieuwe stijl ???? Zonder rekoefeningen ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:23

mmm nee nog nooit van gehoord. Ik heb altijd begrepen van mijn sport docenten dat zich juist blessures ed voor kunnen doen als er niet gerekt en gestrekt word na dat je spieren wat opgewarmt zijn.

Zelf doe ik dat ook niet altijd even goed en gegarandeerd spierpijn de volgende dag. Zeker aan het einde van een training!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:47

Rashja schreef:
Want volgend de trainer was dat weterschapelijk bewezen dat rekoefeningen helemaal nergens voor nodige zijn.

Dit klopt! In feite heeft rekken ook weinig zin als het gaat om voorkomen van blessures, voor of na de training.. Waarom zou je spieren willen verlengen, die bij het uitoefenen van die bepaalde sport helemaal niet verlengd hoeven zijn?
Een spier kan de meeste spierkracht leveren in het "midden" van de totale lengte die hij kan bewegen. Het lichaam regelt dat helemaal zelf.. iemand die een sport beoefend waarbij veel kracht geleverd moet worden in een verkorte positie van die spier, krijgt dus vanzelf ook een kortere spier. Als die persoon dan die spier juist gaat rekken/verlengen, verplaatst ook het punt waarop hij het meeste kracht kan leveren, wat bij het beoefenen van die sport dus weer een nadeel kan zijn!

Er wordt zelfs beweerd dat het rekken van bijvoorbeeld de hamstrings bij voetballers, helemaal niet goed is.. een voetballer hoeft namelijk helemaal geen lange hamstrings te hebben. Wat gebeurt er als die hamstrings langer worden; de knie kan verder overstrekt worden bij het schieten, en dat kan weer eerder voor blessures zorgen.

Opzich kan rekken verder niet veel kwaad, sommige mensen vinden het juist ontspannend of prettig voor de warming up (niet als warming up Haha! ).. dan zou ik het gewoon lekker blijven doen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:17

Wat Ireentjuh zegt had ik ook kunnen schrijven Lachen

Daarbij wil ik nog even toevoegen (buiten dat spieren idd niet verlengt hoeven worden voor een sport) dat je een spier in zo'n korte tijd niet eens kán verlengen. Dus het is eigenlijk vrij zinloos. Gelukkig kan je er ook niet echt iets mee kwaad aanrichten, dus gewoon lekker blijven doen als je je er goed bij voelt Lachen

Storm_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:19

Ik volg al een tijdje dansles, en we begonnen en eindigden de les steevast met een aantal rekoefeningen. Nu ineens, sinds een week of 2, mogen we dit niet meer doen, en hebben we dus ook de 'nieuwe stijl' opwarming en cool-down. Is ook gebaseerd op het dansen, waardoor we nu een rustig dansje achteraf doen.
Voor mij hoeft het in ieder geval niet. Ik heb (na een zware training) s 'anderendaags gegarandeerd spierpijn, terwijl ik dit niet heb als ik na de les nog wat rekoefeningen doe.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:21

Maar hoe verklaar je dan dat als ik ga hardlopen en wel goed rek geen spierpijn heb en als ik niet rek wel spierpijn heb.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:23

Het gaat nu over een warming up Pling Bij een cooling down heeft het meestal wel zin, omdat als je langzaam rekt, de spieren gaan ontspannen, en je het laatste restje melkzuur eruit krijgt.

Storm_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:26

verootjoo schreef:
Het gaat nu over een warming up Pling Bij een cooling down heeft het meestal wel zin, omdat als je langzaam rekt, de spieren gaan ontspannen, en je het laatste restje melkzuur eruit krijgt.

Ok Haha! I see.

Nu, feit blijft dat we zelfs geen fatsoenlijke cooling down meer doen, enkel nog wat langer (wel rustiger) dansen. Mijn leerkracht had een bijscholing gevolgd, en nu mag er vanuit de dansschool geen rekoefeningen meer gegeven worden. Met spierpijn als gevolg. We hebben dit al vaak aangekaart, waardoor diegenen die willen nog gerust mogen stretchen achteraf, maar er wordt niet meer op gelet of het wel behioorlijk uitgevoerd wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:37

Ooh, maar stretchen is ook zeker niet slecht! Als jij je er prettiger door voelt, moet je het zeker blijven doen. Het gaat er alleen om dat het bewezen is dat het niet helpt tegen blessures Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:34

verootjoo schreef:
Wat Ireentjuh zegt had ik ook kunnen schrijven Lachen

Daarbij wil ik nog even toevoegen (buiten dat spieren idd niet verlengt hoeven worden voor een sport) dat je een spier in zo'n korte tijd niet eens kán verlengen. Dus het is eigenlijk vrij zinloos. Gelukkig kan je er ook niet echt iets mee kwaad aanrichten, dus gewoon lekker blijven doen als je je er goed bij voelt Lachen

Zelfde opleiding he Knipoog

Klopt verder ook dat een spier in zo'n korte tijd niet te verlengen is.. en al helemaal niet als er dynamisch gerekt wordt (wat in de meeste gevallen nog steeds gebeurt, volgensmij.)
Wij hebben het zelf volgensmij wel eens getest in het eerste jaar van de opleiding.

Maar als je het achteraf doet en daardoor minder spierpijn hebt, gewoon lekker blijven doen, want het kan verder geen kwaad!

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:49

Dynamisch rekken is een beetje heen en weer veren tijdens het rekken?

Bij ons wordt er begonnen met hardlopen, om daarna even te stretchen. Maar meestal loop ik niet zo lang als de rest en soms helemaal niet. In die tijd ga ik dan rustig staan stretchen of op de plaats bewegen. Cooling down verschilt Tong uitsteken

berbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:02

Een vriendin van mij heeft in haar profielwerkstuk onderzocht of rekken en strekken eigenlijk wel goed is. Ik zal haar morgen eens vragen wat haar conclusie was.

sundancer87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:42

Voordat je gaat rekken en strekken is het wel belangrijk dat de spieren warm zijn. De spieren zijn in ongeveer 10 min warm.
Als je spieren niet warm zijn is het erg slecht om te gaan rekken en strekken. Als je spieren niet warm zijn kan je dus blessures ervan krijgen.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 13:07

berbertje schreef:
Een vriendin van mij heeft in haar profielwerkstuk onderzocht of rekken en strekken eigenlijk wel goed is. Ik zal haar morgen eens vragen wat haar conclusie was.

Heel graag.
Ik wil toch wel eens weten.
Zo lang ik me al kan herrineren zijn rekoefeninge.

Al vast bedank.
En de rest ook.