Vraagje op psychiatrisch gebied..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WhildJarig

Vraagje op psychiatrisch gebied..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 12:37

Hallo psychiatrisch geïnteresseerde, Haha!

Ik heb een psychiatrisch vraagje, want ik ben bezig met een groepsanalyse voor mijn stageplek en ik kan niet op de goede term komen. Het probleem ligt het in het feit dat de termen 'schizoïde' en 'paranoïde' zo op mekaar lijken qua wat het voor een gedrag inhoud.
Mijn stagebegeleider zegt dat ik het woord schizoïde moet gebruiken, maar ikzelf herken de cliënt meer terug in 'paranoïde'
Ik zet hieronder even de kenmerken neer en ik doe dat even zo anoniem mogelijk.

Casus-kenmerken :
X kan niet goed emoties uitten
X denkt vaak dat huisgenoten in complot tegen X gaan
X is regelmatig psychotisch
X denkt dat de dokter X vergif voorschrijft
X is wel blij met complimenten van begeleiding, niet van huisgenoten (alleen van 'hogere posities' dus)
X trekt zich vaak terug
X zegt het erg gezellig te vinden om met de woongroep op uitstapje te gaan
X denkt dat mensen op straat X achtervolgen
X is zenuwachtig in het begin van contact leggen. Iedere dag, bij ieder gesprek, ook al kent X mij al een jaar.

X is niet gediagnostiseerd met schizofrenie of borderline. Sowieso met niks van as 1.

Wie kan mij hier verder mee helpen ? Lachen
Alvast bedankt.

sphinxie

Re: Vraagje op psychiatrisch gebied..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:09

Ik heb even gekeken in een handboek wat ik hier heb staan uit mijn studie, dat is het Handboek Psychopathologie deel 1 Basisbegrippen van Vandereyken, Hoogduin en Emmelkamp. Als ik daar lees over paranoïde en schizoïde persoonlijkheidsstoornissen, herken ik X meer in de paranoïde persoonlijkheidsstoornissen. Volgens het handboek: Wantrouwen en achterdocht ten opzichte van anderen zijn de meest essentiële kenmerken van de paranoïde persoonlijkheidsstoornis. Dat lijkt me ook het hoofdpunt van de genoemde kenmerken.
Kenmerken voor een schizoïde persoonlijkheidsstoornis zijn:
-patiënt verlangt niet naar intieme relaties en geniet er ook niet van
-voorkeur gaat uit naar bezigheden die hij in zijn eentje kan uitvoeren
-heeft geen of nauwelijks behoefte aan seksueel contact
-weinig of geen bezigheden geven hem genoegen
-vriendschappen kent hij niet, vertrouwelingen evenmin
-lof of kritiek laten hem onverschillig
-hij onderscheidt zich verder door gevoelsarmoede en kilheid
Ik heb even vet gedrukt wat juist niet overeenkomt met de schizoïde persoonlijkheidsstoornis, wat jij beschrijft. X gaat graag op stap met de woongroep, hij is wel gevoelig voor complimentjes van jullie en heeft dus zo'n uitstapje wat hij erg leuk vindt. Ik zou dus kiezen voor de term paranoïde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:58

Ik ga denk ik met je stagebegeleider mee. Voornamelijk vanwege het psychotische en het "terug-trek-gedrag" (waarbij ik meteen terugkom op het eerste vetgedrukte punt van sphinxie), wat zich onderscheid van paranoide

Paranoide mensen vinden vaak alles verdacht (vaak zoeken ze ook dingen achter het krijgen van complimentjes, persoon X vind dit - van hogergeplaatste personen - juist fijn)

Ook zijn paranoide mensen overgevoelig voor kritiek (laatste vetgedrukte punt van sphinxie)

Het tweede vetgedrukte punt van sphinxie is trouwens noch wel als niet bevestigd. Er is in het stukje van Whild inderdaad niet terug te vinden dat persoon X "weinig of geen bezigheden genoegen geeft" maar er is ook niet te vinden dat dit anders is.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:03

Ik ga meer met je stagebegeleider mee, heb de DSM niet thuisliggen anders zocht ik het even op.

Citaat:
X is niet gediagnostiseerd met schizofrenie of borderline. Sowieso met niks van as 1.

Borderline is as 2 Knipoog

je kan nog even kijken op

www.moeilijkemensen.nl

En dan zoeken op cluster A

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 16:50

Bedankt voor de reacties. Haha!

Ik weet dat Borderline as II is, maar ik wou ff duidelijk stellen dat het sowieso niets van as I is. Nouja, nevermind. Tong uitsteken

Ik heb in mijn verslag inderdaad toch maar schizoïde gezet omdat dat meer overeenkomt met hoe ik het gedrag van X interpreteer.
Binnenkort gaat de psychiater de dossiers eindelijk bijwerken, hopelijk weet ik dan de echte diagnose..
In ieder geval bedankt voor de hulp. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:11

ben wel benieuwd naar de diagnose! laat je het weten?

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 11:22

Goed hoor Lachen
Ik ben zelf ook erg benieuwd.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:27

is t niet schizo- affectief?? google daar eens op Lachen

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 12:02

Schizo-affectief is toch richting schizofrenie, right ?
En dat is as 1. Ik weet alleen zeker dat X niets op as I "scoort".

Ik ga morgen echt eens contact opnemen met de psychiater die X in behandeling heeft. Ik heb het verslag inmiddels al ingeleverd, maar ik wil het nu gewoon weten, haha.

Normaal doe ik niet zoveel met die dossiers omdat ik aan het eind van de dag natuurlijk toch gewoon met de mensen om moet gaan, of ze nou schizo-affectief zijn of niet. Lachen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:06

toch lijkt wat je beschrijft veel op schizo affectief, maar goed heel veel lijkt in de psychiatrie op elkaar
schizo affectief heeft iets weg van schizofrenie ja en word vaak verward met manisch depressiviteit

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 12:08

Is dat dan niet schizo-typisch ? Bloos Of is dat weer iets heel anders ?

Haha ja, ik ben echt een groentje als het komt op dat gebied.
Maar ik vind alles wel heel interessant en wil vooral alles weten. Tong uitsteken Haha!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:09

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:26

Schizo-typisch is een persoonlijkheidsstoornis cluster A

Schizo-affectief is volgens mij een combinatie van een bipolaire stoornis met daarin fragmenten van psychosen geloof ik?

Ga morgen echt mn DSM van mn werk meenemen, nu raak ik ook in de war Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:40

wat zijn de kenmerken van een paranoide persoonlijkheid?
Interessant topic, mijn ex vriendje was schizo affectief..

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:02

Whild schreef:
Diagnostische criteria voor de paranoïde persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV):

De cliënt heeft een diepgaand wantrouwen en achterdocht ten opzichte van anderen waardoor beweegredenen van anderen geïnterpreteerd worden als kwaadwillig. Dit kan onder andere blijken uit het volgende. De cliënt:

* vermoedt vaak, zonder gegronde redenen, dat anderen hem buitensluiten, schade berokkenen of bedriegen.
* wordt gepreoccupeerd door ongerechtvaardigde twijfels aan de trouw of betrouwbaarheid van anderen.
* neemt anderen met tegenzin in vertrouwen, op grond van de ongerechtvaardigde vrees dat de informatie tegen hem gebruikt zal worden.
* zoekt achter onschuldige opmerkingen of gebeurtenissen verborgen vernederingen en bedreigingen.
* is halsstarrig rancuneus, vergeeft geen vernederingen, aangedaan onrecht of kleineringen.
* bespeurt kritiek op zijn karakter of reputatie en reageert dan snel met woede.
* is terugkerend achterdochtig betreffende de trouw van de partner.

Toelichting:

Paranoïde mensen zijn vaak angstig en zien overal dreigingen. Zij ervaren contact met anderen als bedreigend en stellen zich agressief, kwaadaardig en wantrouwend op om zich tegen dit gevoel van bedreiging te weer te stellen. Het contact met hen verloopt problematisch en kenmerkt zich wordt door veel conflicten. Zij zullen daardoor anderen niet snel aan zich binden en steun, bescherming en waardering van anderen afwijzen of met veel wantrouwen benaderen. Ze leven vaak geïsoleerd en zoeken oplossingen voor problemen liever in zichzelf.
Het denken van mensen met PPS wordt gekenmerkt door wantrouwen en achterdocht. Deze houding leidt tot een slecht sociaal funktioneren. Soms lijden deze mensen ook aan klachten met psychotische kenmerken.

Bron; Moeilijkemensen.nl

Ik weet 't trouwens nog steeds niet, wat de diagnose is. Pyschiaters zijn blijkbaar superbezige bijen, ze hebben nooit tijd. Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:19

Ik ben niet psychiatrisch onderlegd, maar heb van dichtbij veel ervaring met schizofrenie en autisme.
De kenmerken die jij beschrijft, kan ik direct bij de autisten die ik ken terug vinden.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:16

Schizofrenie en autisme hebben inderdaad raakvlakken, met name op het gebied van communicatie en prikkelverwerking, het zijn echter twee totaal evrschillende beelden en daarom niet te vergelijken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:30

Smystique schreef:
Schizofrenie en autisme hebben inderdaad raakvlakken, met name op het gebied van communicatie en prikkelverwerking, het zijn echter twee totaal evrschillende beelden en daarom niet te vergelijken

Dat klopt, maar het was toch ook nog niet duidelijk wat persoon X nou "mankeerde"?
Mijn suggestie is autisme en géén schizofrenie. Mijn ervaring is dat in de psychatrie heel snel het stempeltje schizofreen wordt opgeplakt, waar de patiënt vervolgens nooit meer vanaf komt. Terwijl diegene bij nader inzien autist is/was. Beetje vervelend alleen dat de medicijnen die schizofrenen krijgen de grootste ramp voor autisten is.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:40

Ja dat klopt hoor, schizofrenie is het stokpaardje lijkt wel en idd die gevolgen zijn echt heel desastreus.

Maar de beschrijving die TS geeft plaats ik absoluut niet in een autismespectrum Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:56

Hmmmm.... ik vind van wel.... ga nog even het lijstje af Lachen

Whild schreef:
Casus-kenmerken :
X kan niet goed emoties uitten
X denkt vaak dat huisgenoten in complot tegen X gaan
X is regelmatig psychotisch
X denkt dat de dokter X vergif voorschrijft
X is wel blij met complimenten van begeleiding, niet van huisgenoten (alleen van 'hogere posities' dus)
X trekt zich vaak terug
X zegt het erg gezellig te vinden om met de woongroep op uitstapje te gaan
X denkt dat mensen op straat X achtervolgen
X is zenuwachtig in het begin van contact leggen. Iedere dag, bij ieder gesprek, ook al kent X mij al een jaar.

1. autisten hebben vaak moeite met emotie uiten, leidt er in veel gevallen toe dat het opgekropt wordt en er dan in één keer explossief uitkomt in een agressie/woede aanval.
2. er zijn autisten die regelmatig denken dat mensen "tegen" hen zijn, bijvoorbeeld zoals mijn zus dacht dat onze vader tegen haar was, als in een complot.
3. autisten kunnen regelmatig psychotisch zijn, zeker als ze hun autisme nog niet goed onder controlle hebben, of niet meer door foutieve medicatie.
4. veel autisten hebben een aversie voor artsen, ze moeten er met geweld heen gesleept worden enz.
5. autisten gaan vaak makkelijker om met mensen "met gezag" of dominante mensen, daar nemen ze dingen makkelijker van aan, vaak omdat het duidelijker voor ze is... ze hoeven niet te zoeken naar bevestiging.
6. autisten trekken zich vaak terug, heel vaak zelfs.
7. autisten vinden het vaak wel heel leuk/gezellig om mee genomen te worden naar dingen.... mijn autistische studiegenoot is inmiddels zelfs zover dat hij zelf architectuurexcursies organiseert.
8. autisten zijn vaak achterdochtig als het om onbekende omgeving gaat, het gevoel achtervolgd te worden op straat past daar imo prima in.
9. absoluut kenmerk van autisten, het is elke keer weer lastig contact te leggen.

Conclusie: wat mij betreft scoren alle punten positief op autisme. Lachen

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:49

ik vind het toch een beetje psychotisch klinken, maar een psychose komt natuurlijk niet alleen bij mensen voor met Schizofrenie. Ieder mensen kan Psychotisch worden.
Het komt inderdaad bij Autisme voor, maar ook bij Borderline.
Maar is het doel van de opdracht Diagnotiseren of de vraag of dit nu Schizoide of Paranoide gedrag is?
Als het alleen om Achtervolgings angst en achterdocht ging zou ik het paranoide gedrag willen noemen.
Maar Dit valt ivm de psychotische waarnemingen onder Schizoide gedrag.

Weet je of bij deze client ook drugs in het spel is?