Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je 18e

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je 18e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 00:30

Tja, de titel zegt het eigenlijk al..
Normaal gesproken ben ik niet zo'n pieperd en ik praat weinig over mn gevoelens (waar ik overigens niet trots op ben, want het is helemaal niet handig), maar het leek me toch wel fijn om dit eens even op te schrijven.

Zoals gezegd heb ik nooit ook maar iets bijzonders gehad; praktisch nooit ziek, geen blessures enz. Tot ik drie maanden geleden (begin sept) best behoorlijk last van mijn rug kreeg (achtte dat toen niet bijzonder, om bepaalde redenen; als mensen het willen weten, kunnen ze PBen). Ik had een tijdje geen paard gereden en moest naar huis omdat ik iets belangrijks moest rijden. Op het moment dat ik op het paard ging zitten was het mis. Mijn hele onderrug verkrampte en ik kon me nauwelijks bewegen, helemaal niet op een lekker fris, kijkerig paard. Toch doorgereden, met moeite, en toen ik er af kwam, kon ik nauwelijks nog lopen.
Toen was wel duidelijk dat dit niet helemaal normaal was, maar omdat ik niet zoveel uitstraling had naar mijn benen (heel iets maar, in de bovenbenen, maar dat scheen normaal te zijn met zoveel pijn), dachten mijn vader (huisarts) en de fysiotherapeut dat het op zich nog wel meeviel. De fysiotherapeut constateerde een irritatie/ontsteking aan de tussenwervelschijven. Er is toen ook een röntgenfoto van mijn rug gemaakt, waar niets op te zien was.
Ik heb 2 weken rustig aan gedaan (dwz. veel liggen, wandelen, fysiotherapie en niet paardrijden of andere gekke dingen). Dat leek goed te helpen. Na plusminus 3,5 week kon ik weer iets meer doen en heb het langzaam weer een beetje opgepakt, maar absoluut niet te gek. Toen heb ik zelfs nog tegen mijn moeder gezegd dat ik het idee had dat ik echt op het goede moment weer begonnen was.
Dat is zo een tijdje goed gegaan. Ik heb toen zelfs al een keertje weer voorzichtig hardgelopen, om te kijken of dat zou gaan. Op een gegeven moment had ik zelfs besloten dat ik weer voorzichtig kon gaan meetrainen met mijn hockeyteam, dus beginnend met een beetje hardlopen. Dat had ik mooi bedacht, maar op maandag (dinsdag wilde ik voor het eerst weer gaan trainen), was het weer helemaal mis. De pijn was terug en zelfs nog heftiger dan daarvoor. Ik had nu ook uitstraling in mijn hele benen en een doof gevoel in mijn voeten.
Dat is zo'n 1,5 week doorgemodderd, toen ik mn pa weer aan de jas heb getrokken met de vraag of hij de fysio weer wilde bellen. Die heeft me een aantal weken behandeld, maar dat hielp totaal niet. Ik slikte inmiddels ook Naproxen 1000mg op een dag, dus kon nog wel een beetje functioneren.
Eerder had ik al gehoord dat je de tussenwervelschijven helemaal niet kunt zien op een röntgenfoto, dus ik begreep al niet waarom er niet gewoon een MRI was gemaakt destijds, maar dat terzijde.
Toen (nu 1,5 week geleden) besloot ik om wel te vragen om een MRI, want ik werd een beetje moedeloos. Die MRI is maandag gemaakt en ik heb woensdag de uitslag te horen gekregen: Een hernia op 'meerdere niveaus'.
De afspraak met de neuroloog was al gemaakt en daar ben ik dus vandaag naar toe geweest. Hij heeft me de foto's laten zien en ik blijk een nauw kanaal te hebben (ben ik mee geboren). Er steken dus drie tussenwervelschijven uit, de onderste drie, waarvan de alleronderste de meeste pijn in mijn benen veroorzaakt. Verder zit de wortel (gelukkig) niet echt klem en er zijn ook geen zenuwen volledig afgeklemd.
Opereren is nu zinloos, omdat je de andere twee tussenwervelschijven te veel zult belasten als je er één opereert. Ook speelt mee dat ik nog maar 18 ben...

Conclusie (had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken Scheve mond ) : Een flinke tijd veel rusten, maar toch ook in beweging blijven. Paardrijden mag van de neuroloog wel (joepiejee!), omdat ik daar (gek genoeg) nu helemaal geen pijn bij heb. Mijn vader denkt daar iets anders over en ik heb dan ook besloten om na volgende week vrijdag (heb ik nog een groot concours Clown ) twee weken echt heel weinig te doen. En dan hopen dat het daardoor iets tot rust komt, waardoor we daarna onmiddellijk mijn rugspieren heel sterk kunnen gaan maken.

Ik voel me alleen met de dag een ouder wijf worden. Ten eerste vind ik het heel vervelend en definitief klinken, als ik tegen iemand moet zeggen dat ik een 'hernia' heb. Men reageert ook standaard met; jee, je bent nog zo jong!

Voor degenen die dit helemaal gelezen hebben, bedankt, het is echt even fijn om het zo te kunnen opschrijven!

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:34

t eniige wat ik kan zeggen is sterkte succes en probeer je gevoel te uiten je hoeft je niet groot te houdenmet zulke pijn,,,
sterkte ermee

CLoS
Berichten: 302
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Middel of nO WhErE

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:38

heey meissie
heel veel sterkte!!!

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:43

Da's niet niks, heel veel sterkte !

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:48

zooo jeetje dat is niet niks,
hooop dat je na je groote concours ook echt even de rust neem.
This niet vergelijk baar maar ik mankeer wat aan me knieen en doordat ik me zelf ook geen rust gunde heb ik als gevolg dat ik nooit meer paard rijden mag.
Heb ook even je profiel gespiekt wat een gave knol heb jij onder je kon zeg!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 13:50

Dank jullie wel voor de reacties!
@Kimmie_girl, dat is ook wel heel naar zeg! Ik ga er zeker voor oppassen, want ik wil in de toekomst wel normaal kunnen functioneren..

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:57

Jeetje, Ik weet niet wat ik moet zeggen.
Ik wil je heel veel beterschap wensen. Ik loop nu bijna 2.5 jaar met rugpijn. En we hebben meer dan 2 jaar gezocht waar de pijn vandaan komt.
Ik hoop dat je snel weer op de been bent, en weer alles kan doen wat je wil!
Sterkte!

Anoniem

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:59

Dat is niet niks..
Heel veel sterkte

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:18

Kan het gewoon over gaan met alleen maar rust? Ik wist wel dat opereren niet altijd zinvol is.

Rugpijn is vreselijk. Veel sterkte ermee Knipoog

Britt

Berichten: 18896
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:27

Opereren doen ze bijna nooit meer met een hernia Scum, juist om de reden die je aangeeft, opereren is vaak niet zinvol..
Rust is nu de meest gegeven remedie.
Maarja, over gaat het natuurlijk nooit, blijft altijd last houden..

Sterkte ermee, echt bagger joh!

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:31

Jeetje, da's niet niks!
Heel veel sterkte en veel rusten.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 18:06

Scum schreef:
Kan het gewoon over gaan met alleen maar rust? Ik wist wel dat opereren niet altijd zinvol is.

Rugpijn is vreselijk. Veel sterkte ermee Knipoog


Nee, opereren zorgt ervoor dat de pijn/uitstraling naar mijn benen onmiddellijk weg is, maar doet weinig aan de rugpijn zelf. En laat dat nou juist het ergste zijn bij mij. Het kan met rust wel overgaan (dwz. beter worden en met extra training voor je spieren, hopelijk overgaan).

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:48

He bah Chantal wat een naar nieuws!!!
Ik heb vorig jaar ook een rugblessure gehad waarvan ze niet wisten wat het was, had ook uitstraling naar mijn (rechter)been, maar stug doorgelopen ook en tegen de tijd dat ik bij de HA kwam ging het net weer goed, dus geen MRI gehad oid.

Heel veel sterkte/beterschap en hoop dat je in Vragender toch nog lekker kan genieten!!!

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:38

Bah wat vervelend zeg!
Je rug is toch een belangrijk onderdeel van je lichaam, heb zelf chronische rugklachten en dan kan ik vaak alleen nog pijnloos zitten.
Opereren doen ze inderdaad vaak niet, rust is de remedie, maar toch paardrijden?
Doe voorzichtig aan meid, van je rug heb je er maar één!

Heel veel sterkte de komende tijd!

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:43

Heel veel stertke ermee, wat vervelend zeg, weet je zeker dat je nog wel gaat starten en niet meteen rustig aandoet???

Britt

Berichten: 18896
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:46

Paardrijden kan heel ontspannend en therapeutisch werken op de rug en door de werking van de spieren word de rug ook warm wat ook weer goed is.

wendyelst

Berichten: 602
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: elst

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:27

heel erge sterkte een vriendin van mij die is 17 en heeft ook hernia gekregen in de rug,maar wat voor een soort ongeveer pijn voel je dan kan je natuurlijk niet uitleggen maar k heb sinds een paar maanden last van me onderrug dat als je gaat bukken dat je nog amper omhoog komt

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:35

Sterkte ermee Ach gut !!
Heb zelf ook rugklachten doordat ik een erg scheve rug heb.


wendyelst schreef:
heel erge sterkte een vriendin van mij die is 17 en heeft ook hernia gekregen in de rug,maar wat voor een soort ongeveer pijn voel je dan kan je natuurlijk niet uitleggen maar k heb sinds een paar maanden last van me onderrug dat als je gaat bukken dat je nog amper omhoog komt


Dit heb ik ook een hele tijd gehad, maar weet niet of dat nou komt omdat mijn rug scheef is.

dootjee

Berichten: 1016
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Westland

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:48

veel beterschap,, ik heb het verhaal gelezen,, en 'gelukkig' zitten er geen zenuwen klem,, maar het is zoizo niet zo fijn natuurlijk

borrie01

Berichten: 7714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: heemskerk

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:51

heel veel sterkte!!!!!!!!!! en wel voor almelo weer beter zijn he Knipoog

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:48

Dank jullie wel voor alle fijne reacties!
Enne, borrie01, dat hoop ik toch wel zeg!! Haha! Anders wordt het wel heel ernstig.. Clown

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:49

Jeetje op zo'n jonge leeftijd een driedubbele, ja ik zeg het ook Ach gut Bloos

Ikzelf ben nu 23 en heb twee hernia's achter de rug. De eerste keer was ik 12. Die was heel heftig. doordat het tegen de zenuw in mijn rechterbeen aandrukte was die half verlamd en sleurde ik die achter mij aan. Lang zitten ging niet, dat was echt de hel. Ik ben geopereerd omdat de uitvalsverschijnselen te groot waren en er ook een kans was dat ik incontinent kon worden. Ik kwam boven aan de lijst te staan en mijn ouders moesten daardoor ook de vakantie anuleren omdat het risico te groot was dat het op vakantie kon escaleren.
Voor de operatie moest ik 10 dagen plat om te kijken of het over kon gaan. Dus niet...mijn kracht was enorm afgenomen...

Begin dit jaar had ik weer enorme pijn in mijn rechterbeen. Ik kon niet zitten en liggen dat was wederom een hel. Slapen deed ik maar drie uur per nacht en had alle pijnstillers geprobeert, maar niets hielp. De angst voor een hernia was zeer groot, ik heb nog nooit zoveel gehuild in die periode.
De fysio heeft me een paar keer geholpen, maar die vond dat het niet goed was. Op goede vrijdag lag ik na 10 jaar weer in de MRI.
Uitslag: hernia, nieuwe hernia zelfde plek.
In de tussentijd had ik van de dokter speciale pijnstlillers gekregen die wel goed hielpen. Daar leefde ik overdag van en s'nachts gebruikte ik die ook in combinatie met valium, want zonder dat kon ik de nacht nog steeds niet overleven. Als ik in beweging was had ik geen pijn, dus ik bleef gewoon werken.
De neuroloog was een nare man zonder inlevingsvermogen, die zei dat ik mijn paardrijspullen beter aan de wilgen kon hangen, en dat de kans dat ik geopereerd zou worden zeer klein was omdat ik geen uitvalsverschijnselen had.
De neurochirurg zei dat ik best geopereerd kon worden, maar dat de kans groot was dat het vanzelf over zou kunnen gaan. Paardrijden mocht ik ook weer gewoon. Voor het ene is iets belastender dan voor de ander.

Inmiddels is mijn hernia vanzelf verdwenen. Ik let op met wat ik doe. Buikspieren zijn ook zeer belangrijk voor je rug, want die vormen een korset.
Nadat ik heb paardgereden voelt me rug heel vrij. Ook rijd ik elke week 1-2 uur zonder zadel. Ik heb een haflinger die zeer goed zit, en dat is voor mij echt een hele goede oefening voor rug, zit en spieren.

Bewegen is genezen, dus ik hoop dat dat jou ook een heel stuk kan helpen. Het is dat ik niet veel tijd heb vanwege school, maar als het lukt wil ik ook gaan fysiofitnessen. Ook zeer goed voor je rug en het genezingsproces.
Hopelijk is de ellende snel voorbij voor je of neemt de pijn maar af, en anders hoop ik dat een uiteindelijke operatie je weer goed op de been kan zetten.
Veel succes en beterschap!

tinkaforever
Berichten: 173
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:12

Ik heb in juli van dit jaar ook ondekt dat ik een hernia had. Bij mij zat die in de allerlaagste wervel. Ik had ook last van uitvalsverschijnselen (pijn in mijn voet en been).

Ik ben op aanraden van een vriend van mijn ouders naar een neurochirurg gegaan. Deze neurochirurg staat bekend als de beste in België. Hij vertelde me dat een operatie zowieso nodig was om de hernia weg te nemen. Bij mij was mijn zenuw voor 95 % bekneld en als ik er niets aan zou laten doen, zou er risico op verlamming zijn.

Hij vertelde ook dat enkel de hernia laten wegnemen, het probleem niet zou oplossen. Ik heb namelijk zwakke tussenwervelschijven. Hierdoor heb ik een verhoogd risico op hernia's. Gelukkig zijn er bij mij maar 3 zwakke plekken ontdekt ( in mijn onderrug).

Hij vertelde me ook over de nieuwste techniek, die speciaal ontwikkeld is om hernia's te voorkomen.
Ik heb dus besloten om voor die operatie te gaan. Tijdens de operatie wordt eerste de hernia weggenomen. Dan worden onder en boven de wervel pinnen vast gezet en daartussen wordt een soort van mechanisme vastgezet dat de functie van de tussenwervelschijven overneemt.

In tegenstelling tot vroeger laat het mechanisme volledige beweegbaarheid van de rug toe. (vroeger zette me de rug vaak volledig vast en hierdoor werd de beweegbaarheid van de patient erg beperkt)

Na de operatie heb ik het 3 maanden rustig aan moeten doen (rusten, wandelen en fietsen) Nu zijn we bijna 3,5 maanden verder en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Ik heb geen last meer van rugpijnen en ik kan terug alles doen wat ik wil. Ik ben echt blij dat ik voor deze operatie gekozen heb.

Als je nog vragen hebt, mijn pb-box staat altijd open

groetjes en nog veel beterschap

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 16:15

Lous schreef:
Jeetje op zo'n jonge leeftijd een driedubbele, ja ik zeg het ook Ach gut Bloos

Ikzelf ben nu 23 en heb twee hernia's achter de rug. De eerste keer was ik 12. Die was heel heftig. doordat het tegen de zenuw in mijn rechterbeen aandrukte was die half verlamd en sleurde ik die achter mij aan. Lang zitten ging niet, dat was echt de hel. Ik ben geopereerd omdat de uitvalsverschijnselen te groot waren en er ook een kans was dat ik incontinent kon worden. Ik kwam boven aan de lijst te staan en mijn ouders moesten daardoor ook de vakantie anuleren omdat het risico te groot was dat het op vakantie kon escaleren.
Voor de operatie moest ik 10 dagen plat om te kijken of het over kon gaan. Dus niet...mijn kracht was enorm afgenomen...

Begin dit jaar had ik weer enorme pijn in mijn rechterbeen. Ik kon niet zitten en liggen dat was wederom een hel. Slapen deed ik maar drie uur per nacht en had alle pijnstillers geprobeert, maar niets hielp. De angst voor een hernia was zeer groot, ik heb nog nooit zoveel gehuild in die periode.
De fysio heeft me een paar keer geholpen, maar die vond dat het niet goed was. Op goede vrijdag lag ik na 10 jaar weer in de MRI.
Uitslag: hernia, nieuwe hernia zelfde plek.
In de tussentijd had ik van de dokter speciale pijnstlillers gekregen die wel goed hielpen. Daar leefde ik overdag van en s'nachts gebruikte ik die ook in combinatie met valium, want zonder dat kon ik de nacht nog steeds niet overleven. Als ik in beweging was had ik geen pijn, dus ik bleef gewoon werken.
De neuroloog was een nare man zonder inlevingsvermogen, die zei dat ik mijn paardrijspullen beter aan de wilgen kon hangen, en dat de kans dat ik geopereerd zou worden zeer klein was omdat ik geen uitvalsverschijnselen had.
De neurochirurg zei dat ik best geopereerd kon worden, maar dat de kans groot was dat het vanzelf over zou kunnen gaan. Paardrijden mocht ik ook weer gewoon. Voor het ene is iets belastender dan voor de ander.

Inmiddels is mijn hernia vanzelf verdwenen. Ik let op met wat ik doe. Buikspieren zijn ook zeer belangrijk voor je rug, want die vormen een korset.
Nadat ik heb paardgereden voelt me rug heel vrij. Ook rijd ik elke week 1-2 uur zonder zadel. Ik heb een haflinger die zeer goed zit, en dat is voor mij echt een hele goede oefening voor rug, zit en spieren.

Bewegen is genezen, dus ik hoop dat dat jou ook een heel stuk kan helpen. Het is dat ik niet veel tijd heb vanwege school, maar als het lukt wil ik ook gaan fysiofitnessen. Ook zeer goed voor je rug en het genezingsproces.
Hopelijk is de ellende snel voorbij voor je of neemt de pijn maar af, en anders hoop ik dat een uiteindelijke operatie je weer goed op de been kan zetten.
Veel succes en beterschap!


Jeetje, dat is een heftig verhaal zeg! Wel fijn dat het nu weer goed gaat! Ik merk hetzelfde als jij met paardrijden. Na het rijden lijkt de boel weer helemaal los te zijn. Toch heb ik dat nog niet gedaan zonder pijnstillers, dus ik weet eigenlijk niet of ik écht geen pijn heb dan. Dat moet ik nog proberen. Ik ga donderdag ook naar de fysio, om alle spieren te trainen.
Een paar dagen geleden sprak ik mijn tante en die zei dat het wel eens zou kunnen dat ik nooit last van mijn rug heb gehad, doordat mijn rugspieren zo sterk getraind zijn door het paardrijden. Dat zou nog best eens kunnen..

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Zo heb je nooit wat; zo heb je een 3dubbele hernia op je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 16:18

tinkaforever schreef:
Ik heb in juli van dit jaar ook ondekt dat ik een hernia had. Bij mij zat die in de allerlaagste wervel. Ik had ook last van uitvalsverschijnselen (pijn in mijn voet en been).

Ik ben op aanraden van een vriend van mijn ouders naar een neurochirurg gegaan. Deze neurochirurg staat bekend als de beste in België. Hij vertelde me dat een operatie zowieso nodig was om de hernia weg te nemen. Bij mij was mijn zenuw voor 95 % bekneld en als ik er niets aan zou laten doen, zou er risico op verlamming zijn.

Hij vertelde ook dat enkel de hernia laten wegnemen, het probleem niet zou oplossen. Ik heb namelijk zwakke tussenwervelschijven. Hierdoor heb ik een verhoogd risico op hernia's. Gelukkig zijn er bij mij maar 3 zwakke plekken ontdekt ( in mijn onderrug).

Hij vertelde me ook over de nieuwste techniek, die speciaal ontwikkeld is om hernia's te voorkomen.
Ik heb dus besloten om voor die operatie te gaan. Tijdens de operatie wordt eerste de hernia weggenomen. Dan worden onder en boven de wervel pinnen vast gezet en daartussen wordt een soort van mechanisme vastgezet dat de functie van de tussenwervelschijven overneemt.

In tegenstelling tot vroeger laat het mechanisme volledige beweegbaarheid van de rug toe. (vroeger zette me de rug vaak volledig vast en hierdoor werd de beweegbaarheid van de patient erg beperkt)

Na de operatie heb ik het 3 maanden rustig aan moeten doen (rusten, wandelen en fietsen) Nu zijn we bijna 3,5 maanden verder en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Ik heb geen last meer van rugpijnen en ik kan terug alles doen wat ik wil. Ik ben echt blij dat ik voor deze operatie gekozen heb.

Als je nog vragen hebt, mijn pb-box staat altijd open

groetjes en nog veel beterschap


Wat fijn dat het nu weer goed gaat! Dat klinkt ideaal, inderdaad! Goed dat je dit hebt opgeschreven, want dan kan ik mijn vader hiermee confronteren, als rust niet helpt Lachen . Hij had het wel over pinnen, inderdaad, maar dat zal dan nog wel de oude methode zijn geweest, waarbij je dus nauwelijks bewegingsvrijheid hebt. Hij zei daar namelijk wel over, dat ik dat niet moest doen, omdat ik nog 'zo jong' ben...