brandplekken, wat smeer je erop?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:16

ammygek schreef:
ze hebben mij verteld ( bij de EHBO curses ) dat je er niets op mocht smeren, alleen ong 10 minuten onder lauw water. en dan als het nodig is naar de dokter.



Zie je, bij mij ook Ja

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:04

ik zou geloof ik toch ook er even voor de zekerheid naar laten kijken.

_Karlijn
Berichten: 6470
Geregistreerd: 05-01-06

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:16

Gister had een meisje uit mijn klas zich verbrand aan een hete soldeerbout onder techniek. Ze vertelde dat levertraanzalf heel goed hielp. Weet niet of het echt zo is, maar zij gebruikte het altijd wel! Sterkte iig!

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 09:16

zo groot is de plek bij mij niet hoor, zo'n 2 cm alleen het zit echt op mijn knokkels, das wel lastig Bloos
maar heb er geen last van eigelijk, ookal is de wond wel lelijk

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:29

Ik heb wel is gehoord dat je er gewoon boter op moet smeren, dat zou erg goed helpen.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:30

Arrabel schreef:
Ik heb wel is gehoord dat je er gewoon boter op moet smeren, dat zou erg goed helpen.

Boter is ook weer vet. Dat is voor 1 keer fijn, maar daarna maakt het de brandplek alleen maar lelijker en stugger, waardoor je weer meer last hebt.. Het best is gewoon dat je er niets opsmeerd.. Dan kan het luchten en kan je huid zelf het werk doen Lachen

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:33

Mijn pleegmoeder heeft bij TNO gewerkt en daar hebben onderzoeken gedaan wat beter was: spoelen met koud water of smeren, spoelen met koud water is juist niet goed.
Je moet het vet houden.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:36

Arrabel schreef:
Mijn pleegmoeder heeft bij TNO gewerkt en daar hebben onderzoeken gedaan wat beter was: spoelen met koud water of smeren, spoelen met koud water is juist niet goed.
Je moet het vet houden.

Je moet ook spoelen met LAUW water, en nóóit met koud water! Met koud water verbrand je de huid alleen maar meer..
En vet houden is leuk.. maar je kan het onmogelijk 24/7 vet houden... dus kan je het beter helemaal níet doen dan 1 á 2 keer smeren met iets vettigs... en onder het vetlaagje gaat het alleen maar broeien, waardoor het niet zo fijn is...

(En wat is TNO)

edit: typo Bloos
Laatst bijgewerkt door Lavje op 14-12-06 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:38

Ik moet toch terug komen op mijn vorige reactie...
Ik zie hier dat je juist wel moet spoelen...

Eerstegraads brandwonden
Kleine wonden
Koel 20 minuten af onder fris, stromend water.
Breng een laag van 5 mm hydraterende gel of zalf aan (controleer vervaldatum van het product): eerst op het gaaskompres in plaats van rechtstreeks op de wonde. Zo vermijdt u bacteriële besmetting van de tube zalf. Dek de wonde af met het gaaskompres. Bevestig het gaaskompres eventueel met een kleefpleister of met een hydrofiele windel.

Grote wonden moet je inderdaad met lauw water afspoelen
Grote wonden
Koel de huid af onder een lauwe douche.
Hydrateer de huid met hydraterende gel of zalf (of met een after sun product) en herhaal dit tot de roodheid en pijn verdwenen zijn.

TNO is het onderzoekcentrum van Nederland, die testen eigenlijk alles voordat het de markt op gaat.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:41

Nou goed, ik heb iig op al! mijn cursussen geleerd dat je er niets op moet smeren... Wat een ander doet moet ie lekker zelf weten Tong uitsteken
Meningen blijven verschillen Knipoog

Edit: Wat ik wel nog even moet zeggen is dat dit over bedrijfsongevallen gaat, en dus de daarbijbehoren bedrijfscursussen (In mijn geval de kinderopvang) Huis tuin en keuken situaties zijn natuurlijk anders..
Bij een verbranding op de werkplek mag je er niets op smeren omdat anders het eventueel verplegend personeel in een ziekenhuis of bij de HA niet goed meer kan zien hoe diep de verbranding ed is..
Laatst bijgewerkt door Lavje op 14-12-06 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:42

Hier nog wat tips van de site www.omaweetraad.com

Als je je vingers brandt aan bijvoorbeeld een hete mok koffie of thee....plaats je vingers dan op je oorlel. M.a.w. pak je oorlel beet en de hitte verdwijnt uit je vingers...
- Annemiek

Hand verbrand? Strijk met de verbrande plek direkt door je haar heen. Binnen een kwartier is de brand weg en hou je geen blaar over.
- M.C. Wassink

Bij verbrande huid koelen met water niet te koud want dat veroorzaakt kramp. de regel luidt: EERST WATER DE REST KOMT LATER.
- Robert

Verbrande hand (door kokend water of hete pan): breek een rauw ei over de verbrande hand, wrijf je handen om het eierstruif te verdelen en laat het helemaal opdrogen, en daarna met koud water afspoelen.
- Saskia

Heb je je hand verbrand (geen open wond) aan de oven of aan de strijkbout, pak dan een schoteltje met koude melk en leg daar het verbrande deel van je hand voor een paar minuten in. Je zult zien dat de plek afkoelt en je er niets of weinig meer van ziet.
- Josephine

Bij het verbranden van de huid aan bijvoorbeeld vet of heet water, direct uw hand in de Ketjap Manis (zoet) stoppen, dit strekt de brand uit uw huid. Ook verminderd het de kans op vervellen.
- Sharon

Hand verbrand? Koelen met koud water en na 5 a 10 minuten bloem op de natte verbrande plek doen. De brand trekt uit de huid. Eventueel van tijd tot tijd herhalen.

Anoniem

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:49

Jep Ja Eerst water de rest komt later Knipoog maar je kunt er echt beter niets op smeren dat is zo vaak verteld op de EHBO Ja

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:54

Als je er iets op wilt smeren doe dan maar een beetje ketjap manis.... Knipoog

BrankaZ

Berichten: 3886
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:08

Gezien de wond blijkbaar open is (verband blijft plakken) zou ik er helemaal niets opsmeren en even de huisarts bellen om te vragen wat je het beste kan doen.
Dit klinkt n.l. richting een 2e of zelfs 3e graads brandwond.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:01

Dus dat ze in het brandwondencentrum iedereen elke dag zalven is helemaal niet goed? Ik zal ze meteen even bellen met deze boktinformatie

BrankaZ

Berichten: 3886
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:05

napie schreef:
Dus dat ze in het brandwondencentrum iedereen elke dag zalven is helemaal niet goed? Ik zal ze meteen even bellen met deze boktinformatie

Bij het brandwondencentrum weten ze doorgaans beter dan de gemiddelde bokker wat voor soort brandwond het is en wat ze erop smeren.
Aangezien wij via het forum dat niet kunnen zien lijkt me dat de TS beter niet zelf kan gaan dokteren maar wel even contact kan opnemen met de huisarts.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:56

Zalven is wel goed maar je mag het alleen niet zelf doen Lachen én omdat de wond dan niet meer beoordeelbaar is én omdat je zo infecties bevorderd. Bij de ehbo/brandwondencentra doen ze dat iets anders en hebben ze de wond al beoordeeld Lachen

Anoniem

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:22

napie schreef:
Dus dat ze in het brandwondencentrum iedereen elke dag zalven is helemaal niet goed? Ik zal ze meteen even bellen met deze boktinformatie



We hebben het ook geleerd bij de EHBO

EERSTE hulp bij ongelukken Lachen dus daar weet je niet hoe ernstig het is ( wel of het 1e of 2e of 3e graads is ) , en mag je er niets op smeren.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:34

Altijd even mee langs de huisarts gaan als je het niet vertrouwd. Ik heb eens mijn voet verbrand aan kokend heet water, had 2e graads brandwond en er lag vel af. Gekoeld onder lauw-warm water en mee naar dokter gegaan. Kreeg er brandzalf voor en een verband eromheen en mocht er niet mee lopen. Huid moet ook rust krijgen.

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:34

flamazine werkt geweldig! Er bestaan nu ook al van die Ice-pads. Dat is een soort 'pleister' van gel, die je brandwond direct afkoeld, geweldig spul!!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:34

Honing!

Ja echt!
Mijn moeder had het eens op haar werk meegemaakt toen iemand een thermoskan koffie over zich heen kreeg, na een half uur was de 'brand' er al uit.

Toen mijn moeder zelf haar strijkijzer opvind met haar arm heeft ze ook honing gebruikt, het is echt een supermiddel ervoor!

Nicolle_
Berichten: 1085
Geregistreerd: 17-09-05

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:52

Truf schreef:
Lavendel olie! Werkt echt super, zelfs toen mn vader met zn blote hand een pan pakte die net uit de oven was(hij had wel mooie strepen over zn hand lopen Clown )

Lavendel werkt echt zeer goed!!!
wij gebruiken het ook altijd (jullie moeten nu niet gaan denken dat we zo lomp zijn dat we ons vaak verbranden. NEEEEEEEEEEEN!!! Haha! )
maar het werkt echt heel goed. Op het begin pitst het wat, maar verminderd wel de pijn en natuurlijk de brandwond!
Als je het gebruikt, zorg dat het niet in je kleren komt of iets derglijks, want dan ruik je het OVERAL! Lachen

nou, sterkte met je brandwond!! Lachen Kusje

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:53

Maar dat ruikt wel lekker!! Ja

LaraCroft

Berichten: 1624
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Friesland

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:11

Boter schijnt te helpen....lekker vet Vork

Evenstar

Berichten: 1397
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: Somewhere under the rainbow

Re: brandplekken, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:51

woow, zwarte randen eromheen? Dat is een derde graads verbranding.

Daar zou ik toch niet zelf aan gaan lopen dokteren, hoor. Nagelbijten / Gniffelen