staartbeen verstuikt...wat doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

staartbeen verstuikt...wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 22:54

Ik heb 2 weken geleden op een erg bokkend manègepaard moeten rijden, en de laatste bok lag ik er af. Ik ben gevallen juist op mijn staartbeentje. Ik had echt pijn bij het zitten en rijden, en het wordt alsmaar erger. Kan ik iets meer doen behalve rust? Wie heeft dit al meegemaakt?

groetjes
Eva

ratzel

Re: staartbeen verstuikt...wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:04

volgens mij kan dit zomaar een half jaar duren voordat het helemaal over is. Een staartbeen kan heel lang gekneusd blijven. Ik weet niet wat je er aan kunt doen om het proces van genezing te versnellen. toevallig ben ik vorige week ook op mijn staart- en zitbeen gevallen. pffff Vooral als ik zware dingen til voel ik het goed.... afwachten is helaas denk ik het enige...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 23:12

Ja, dat heb ik ook al gehoord. Er gaat ons een lijdensweg tegemoet... Knipoog

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:03

Rust is een hele goede.... En op een zwemband zitten is ook een oplossing. Is natuurlijk een beetje lastig op je paard, maar op een stoel of de bank is het wel een beter gevoel voor jezelf

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:08

inderdaad rust houden...in ieder geval geen gekke dingen doen met paardrijden..misschien zelfs beter even niet de komende 2 maanden. anders maak je het alleen maar erger of kan het niet genezen en anders heel rustig rijden. Ik heb mijn wervel een keer verschoven gehad en ben toen ook 2maanden blijven paarden, gewoon doorgaan door de pijn heen bijten. Totdat het zo erg was dat k nog niet meer kon stappen elke pas wat het paard neerzetten voelde alsof in me rug getrapt werd. toch maar naar de dokter, fotos late maken en gelijk 2 tot 3 keer in de week naar de fysio, enkele maanden niet meer rijden en toen rustig opbouwen. Maar ik heb er nog steeds vaak last van is en blijft een zwak punt en het heeft er absoluut niet beter op gemaakt dat ik door ben gegaan met rijden ondanks dat ik pijn had. Het is alleen maar erger geworden , want als ik wel gewoon gelijk naar de dokter was gegaan had ik mss nu geen last meer gehad , maarja stijfkoppig niet zonder rijden en verzorgen kunnen!...dus ECHT houd rust en ga naar de dokter!! het kan ook verschoven zijn..( ik dacht ook alleen aan een kneuzing!) voor je eigen gezondheid!!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:49

meid heb ik jaren geleden gehad en nu nog als ik langer dan 15 min fiets, dan verga ik van de pijn. Hou je voorgeschreven rust e

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:42

Rust, rust en nog eens rust. Ik ben aantal jaren op mijn staartbeen gevallen en ben toen ook gelijk naar de HA gegaan (die stuurde mij door naar het ZKH voor foto) en ik mocht toen de eerste 2 maanden alleen maar op mijn buik liggen, op een zwemband zitten maar ook niet te lang op een dag en absoluut niet bukken en zeker NIET paardrijden. Daarna heb ik fysio gehad en daardoor werd ik weer wat soepelere maar het blijft altijd een zwakke plek (zeker met dit koude weer ga ik het weer voelen). Mijn advies als de pijn echt aan blijft houden ga naar een HA en ga niet zelf lopen rommelen. Sterkte!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:46

Ik heb het 3 jaar geleden ook gehad, ook door een val van mijn paard. En net als de meesten hier ben ik ook koppig doorgegaan met rijden (met gelpad op mijn zadel) en steeds moest ik na een kwartier jankend van de pijn afstappen. Dus echt rust houden! De pijn wordt wel minder, maar nu heb ik er nog af en toe last van als ik lang zit, of op houten stoelen of banken zit....

Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:48

Flink doorbijten Vork

Ik had het tot een paar weken geleden ook, ben van een trap gelazerd. Steeds als ik ging zitten moest ik heel rustig aan doen en toen deed het zelfs nog pijn. Om maar over omdraaien in bed niet te spreken Nagelbijten / Gniffelen Heel veel rust en probeer gewoon zo rustig mogelijk te gaan zitten. Het gaat vanzelf wel over.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:57

Ook ik ben voor een kleine 2 jaar terug van ons paard gekukeld wat schrok en kwam ook daarbij vol op mijn stuitje terecht. Huilen Ik kon eerst enkele seconden mijn benen niet meer voelen dus dat is schrikken. Maar dat bleek gelukkig mee te vallen. Wel heb ik mijn stuitje zwaar gekeneusd gehad (kon geen kant op), omdat het zolang duurde eer ik herstelde ben ik er later nog mee naar de huisarts geweest. Die vermoedde dat m'n stuitje kapot was, maar het had volgens haar geen zin foto's te maken omdat ze er niks aan kunnen doen. Het moet zich heel langzaam herstellen. Het heeft 3 maanden geduurd voordat ik weer enigszins op ons paard kon zitten en voordat ik aan een beetje fatsoenlijk rijden toekwam was ik nog een week of 6 verder. Ik heb er met ups en downs soms nog last van (zeurende pijn, instabiliteit). Tot overmaat van ramp ben ik een drie maanden terug weer op bijna dezelfde plaats van ons nieuwe paard gevallen, maar heb me gelukkig in de val een beetje weten te draaien, dus deze keer was het minder ernstig. Maar omdat het een oude blessure betrof heeft het me weer 2 maanden gekost voordat ik hem weer kon berijden. Een heel verhaal, maar hou er rekening mee dat het herstel lang kan gaan duren en dat het mogelijk is dat je er zo af en toe last van blijft houden!! Vooral niet forceren. Sterkte!!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:14

Bedankt voor jullie antwoorden!, ik heb nu school en antwoord vanavond uitgebreider Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:56

Ik heb nu 2 weken niet gereden, en ga in het volgend weekend gewoon stappen of een drafje als dat gaat. Als ik vant weekend nog pijn heb, dan ga ik naar de HA. Het is eigenlijk vooral met gaan zitten en rechtstaan dat ik pijn heb, als gewoon loop niet.
Ik heb er al zalven opgesmeerd, maar dat helpt uiteraard niet...
Iedreen zegt inderdaad er blijvend last van te hebben, dus dat weet ik nu al op voorhand..
En het ergste is dat ik van dat manègepaard wou stappen, omdat ik voelde dat ik ervan ging liggen, maar werd verplicht om door te doen.... grrrr

In tussen zit ik op de harde schoolstoelen, en dan voel ik het maar al te goed... ai ai

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:38

Ga het nu niet forceren. Laat het paardrijden,hoe moeilijk het ook is, gewoon even links liggen en denk nu eerst even aan jezelf. Ik vond het ook een drama dat ik 3 maanden niet heb kunnen rijden maar rust is echt het belangrijkste. Ik zal als ik jou was gewoon naar de huisarts gaan en niet wachten tot het weekend. Smeer er in iedergeval Arnica op voor de bloeduitstorting dat wil de pijn dan nog iets verlichten.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 16:03

Ok, je hebt gelijk Lachen
Ik zal kijken of ik morgen een gaatje vind tussen de lessen door...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:12

Inderdaad RUST. Je kunt er in principe niets aan doen. Zoiets kan lang duren inderdaad. Tijdje niet rijden ook, en daarna misschien een gelding aanschaffen voor op het zadel. Maakt het allemaal een stuk prettiger.

Mijn moeder heeft twee jaar geleden in februari haar staartbotje gebroken na een val van het paard. In juni is ze weer begonnen met rijden, eerst 10 minuutjes, langzaam opgebouwd via 15, 20, 25, 30, 45 minuten naar een uur. Meer dan een uur en een kwartier heeft ze sindsdien niet gereden, wel regelmatig een uur les - uurtje niet - dan nog half uurtje carrousel. Nadat ze in juni weer is gaan rijden, heeft ze nog een maand of 9 alleen met gelding kunnen rijden.

Nu is ze laatst weer van het paard gevallen, niet op haar kont of rug terechtgekomen ofzo, maar sindsdien heeft ze er weer last van.

Zoiets kan dus héél lang gaan duren!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 11:31

Nog één geluk dat het net in de zomer is, want in de winter rij ik zowiso minder met de modderpiste Knipoog

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:39

En? Ben je vandaag nog langs de HA geweest Tong uitsteken

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:51

Ik was denk 10 toen ik een keertje heel hard op mijn stuitje ben gevallen. Normaal gesproken stapte ik weer lachend op mijn paard, maar dit keer had ik moeite met de tranen inhouden. Ik stapte wel weer op, maar na een paar minuten hield ik het niet meer uit.
Alles deed pijn, lopen, zitten, zelfs gewoon in bed liggen. We zijn naar de HA geweest, die zei dat het niet gebroken was, maar zwaar gekneusd. Het heeft een hele tijd geduurt voordat het genas, maar voordat het helemaal genezen was zat ik alweer op het paard.
Zo heb ik daarna nog een paar ongelukjes gehad waardoor het weer zo zeer deed.
Mijn stuitje is nu mijn grootste zwakke plek, als ik erop val heb ik er weer 1/2 weken last van. Zelf heb ik ook wel gemerkt dat ie schreef staat Scheve mond en ondanks dat het een vergroeid botje is, kan de mijne wel 'mee knakken' Er zit dus een soort van beweging in, wat dus niet hoort Vork

Ik raad je aan voorlopig goed rust te houden en toch maar even langs de HA te gaan, want het kan wel gebroken zijn.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 12:59

Ik ben gisteren geweest, en hij zegt ook dat rust het enige middel is om te laten genezen. Hij raadt ook sporten af tot ik niets meer voel bij het gaan zitten en opstaan. Zalven mogen, maar zullen volgens hem niet veel uitmaken omdat ze te oppervlakkig werken. Het is dus ook gewoon gekneusd, maar wat kan het pijn doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:04

Ik heb mijn staartbeen ook eens verstuikt, kon 6 weken niet zitten of normaal liggen en ben er niet mee naar de dokter geweest. Wel rust gehouden. Een jaar of 5 later ben ik aan een hernia geopereerd, en de oorzaak kan het stuitbeen wel geweest zijn. Het is inmiddels 2 keer rechtgezet door een chiro en een osteophaat, maar was ik er toen gelijk maar mee heengegaan!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 13:28

amai, een hernia is ook niet niets!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:32

ik heb al 4 jaar veel pijn aan mijn stuit.
er zijn speciale kussentjes voor:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:26

Ja, die heb ik ook! Maar inmiddels niet meer nodig gelukkig door de behandelingen die ik eraan gehad heb. Als ik last van mijn onderrug heb gebruik ik dat kussen nog wel eens, daar helpt het ook tegen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 18:29

Misschien iets voor mijn kerstmis, snik Lachen