Agora fobie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brammetje16

Agora fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:26

Hallo, ik heb laatst naar al jaren er last van gehad te hebben te horen gekregen dat ik last heb van een agroafobie (pleinvrees)
( http://www.angstcentrum.be/agorafobie.htm )
en ik vraag mij toch af of er hier ook mensen zijn die er last van hebben? en wat voor therapie oid die daar voor hebben?
Ik ken zelf eigenlijk niemand die er last van heeft en het lijkt mij wel interessant om er met meerdere mensen over te praten.
Groetjes Nadine

2misty2

Re: Agora fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:37

Hey,
Ik heb hier ook last van.Nou ja meer in verschillende dingen.Een soort van straatvrees en alle dingen door mekaar heen.Ik heb gedragstherapie gehad.Hierdoor ben ik wel wat geholpen maar kwam ik op een gegeven moment niet meer verder.
Toen ben ik begonnen bij een homeopaat.Via via kwam ik bij een paragnost.Door omstandigheden en dingen die ik heb gehoord ben ik daar gestopt en gebruik ik nu bach bloesem.Dit is een ondersteuning en tot nu toe werkt het goed.Het gaat niet in grote sprongen vooruit maar ik merk wel dat het me ondersteunt.Mocht je meer willen weten vraag het gerust.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:48

Ohja! ik ben ook al met van alles bezig geweest, ook met de ggz maar dat helpt niet , je lost er alleen het "topje"va nde ijsberg mee op zo als ze dat dan zeggen.
ik ben zelf ook al wat rond gaan kijken in de bach terapieen maar heb niet echthet idee dat het helpt! heb nu wel iets op internet gevonden van een jongen die het ook heeft , daar kun je dan een soort van cd's kopen en die beluisteren maar heb niet het idee dat het echt te vertrouwen is, ik geef je in ieder geval even de site misschien kun je daar eens kijken? het klinkt wel heel positief maar ja je moet er wel 160 euro voor neer leggen . hier is de site:
http://www.agorafobie.be/agorafobie_wat ... s%20ok.htm
maar heb helaas nog steeds niet de juiste therapie gevonden, heb wel hier en daar opgevangen dat je er wel helemaal van af kunt komen!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:01

Ik ben de site aan het bekijken.
Hoelang heb je bach gebruikt?
Het duurt namelijk wel een tijd.Nu na 4 maanden verminderen de klachten.Nog heb ik mijn ups en downs maar het ondersteunt me wel.Het verder komen is enorm moeilijk.Dingen weer gaan ondernemen.Hierin faal ik ook nog erg.Wel heb ik sinds kort weer een baan van 25 uur.En probeer ik dingen die ik vermeed nu niet meer te vermijden zodat het erger wordt.Dit probleem is lastig en lastig op te lossen in mijn ogen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:21

Ja ik weet het, ik ben er ook mee begonnen en het is nu zo erg dat ik niet meer op school zit en niet gewoon kan werken, ik heb nu een schoonmaak baantje van 1.5 uur per dag waar ik mij heel goed bij voel god zij dank! als ik naar de winkel moet vind ik dat nog erger dan het werken,daar voe ik helemaal niks bij vreemd genoeg, maar ben er erg blij om, omdat zo toch nog iets kan doen,
Ik heb van die bach druppels, rescue en bach walnut ik het begin had ik het wel het idee dat het werkte maar nu niet echt meer.
ik ben dus bang om over te geven en heb een tijd af en toe als ik naar iets belangrijks moest reispilletje (ook vanwege wageziekte) genomen, dat zet je maag vast, toe had ik nergens meer last van! omdat mijn maag niet opspeelde bij angst gevoelens maar helaas is dat heel slecht voor je en kun je dat niet lang gebruiken, nou heb ik daar iets homeopatisch voor omdat ik toen ook veel reiste maar die hielpen mij niet echt (ook niet naar zoveel tijd) Maar bij mij is het op het moment zo erg dat het mij in alles beperkt.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:22

Ook lees ik dat van dat vermijden nog even, daar ben ik toen ook aan begonnen waardoor alles nog erger werd.
Ze vertelden ook dat de mensen met doorzetteings vermogen het nog wel een tijdje vol hielden door er toch maar heen te gaan maar dat het iedereen op een geven moment op breekt omdat het zoveel van je lichaam vraagt.
Mensen zeggen dan we je mot gewoon heen gaan, maar vaak lost dat ook neit alles op, het is mooi als het een tijdje werkt maar het lost het probleem niet op of maakt het erger.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:31

Dat gewoon doen is lastig.De ene keer heb je helemaal geen last zonder enige reden en de andere keer enorm veel zonder enige reden.Dat bach bloesem heb ik niet zomaar in de winkel gekocht.Ik heb het samen laten stellen door iemand die er verstand van heeft.
www.praktijkhethaagje.nl kijk daar maar eens op.Verder deed ik ook helemaal niks meer.Nu werk ik gewoon maar ondanks dat heb ik last als ik naar me werk rij.Het is heel verschillend.Ook vergt het heel veel energie van jezelf waardoor je vaak moe bent.
Dit probleem is ook vooral erg vaag.Je doet iets 10 keer zonder last en de 11 de keer heb je wel last en de 12 de keer niet bij wijze van.Heel apart.
Die man waarvan jij een link liet zien in dit topic heb ik even gemaild ben benieuwd wat hij te bieden heeft.Ik heb het idee dat het op gedragstherapie lijkt wat ik al heb gehad.
Misschien is het een optie om samen te msnen vind je dat handig?
PB me dan even voor je mail adres.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:50

ik zal je even pben!

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:02

ik heb hier in 2002 problemen mee gekregen, straatvrees en paniekaanvallen. Voor die tijd ook wel iets (achteraf gezien) maar in 2002-2003 was het vreselijk erg, ik durfde op het laatst geen seconde meer alleen te zijn omdat ik bijna hele dagen paniekaanvallen had. Ik ben toen gestopt met werken en ben gaan nadenken over mijn leven, wat wil ik?
Het heeft een 1 1/2 jaar geduurd met vele uren therapie (ondevit therapie) en veel oefenen maar ik ben er weer!!
Tuurlijk voel ik me soms nog wel eens onzeker in drukte,tijdens het autorijden of tijdens stressperiodes maar ik weet hoe er mee om te gaan.
Het is in mijn familie een veel voorkomende ziekte/aandoening/probleem (hoe je het ook wilt noemen).

Mijn moeder en 2 tante`s hebben hun straatvrees opgelost dmv medicatie van de huisarts. Ik heb een ander weg gevolgd want ik wilde niet mijn hele leven medicijnen slikken. Ik wilde weten waarom ik dit had en hoe ik er zonder chemische middelen mee om kon gaan.
Ook zijn er veel boeken hierover.

De reden waarom je er niet veel over hoort is vaak omdat men er zich toch wat voor schaamt. Ik heb gemerkt dat er weinig begrip voor is van mensen die het zelf niet hebben (gehad). Ik ben in die tijd veel "vrienden" kwijt geraakt en mijn relatie van toen is op de klippen gelopen omdat hij het absoluut niet begreep. Men vindt al snel dat het nu maar eens over moet zijn maar zo simpel is het niet.

Ik denk dat je uit moet zoeken wat de reden is van je straatvrees. Zodra je weet waarom je het krijgt, kan je gaan zoeken naar een manier om ermee om te gaan. En dat is voor iedereen anders!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:34

cano schreef:
ik heb hier in 2002 problemen mee gekregen, straatvrees en paniekaanvallen. Voor die tijd ook wel iets (achteraf gezien) maar in 2002-2003 was het vreselijk erg, ik durfde op het laatst geen seconde meer alleen te zijn omdat ik bijna hele dagen paniekaanvallen had. Ik ben toen gestopt met werken en ben gaan nadenken over mijn leven, wat wil ik?
Het heeft een 1 1/2 jaar geduurd met vele uren therapie (ondevit therapie) en veel oefenen maar ik ben er weer!!
Tuurlijk voel ik me soms nog wel eens onzeker in drukte,tijdens het autorijden of tijdens stressperiodes maar ik weet hoe er mee om te gaan.
Het is in mijn familie een veel voorkomende ziekte/aandoening/probleem (hoe je het ook wilt noemen).

Mijn moeder en 2 tante`s hebben hun straatvrees opgelost dmv medicatie van de huisarts. Ik heb een ander weg gevolgd want ik wilde niet mijn hele leven medicijnen slikken. Ik wilde weten waarom ik dit had en hoe ik er zonder chemische middelen mee om kon gaan.
Ook zijn er veel boeken hierover.

De reden waarom je er niet veel over hoort is vaak omdat men er zich toch wat voor schaamt. Ik heb gemerkt dat er weinig begrip voor is van mensen die het zelf niet hebben (gehad). Ik ben in die tijd veel "vrienden" kwijt geraakt en mijn relatie van toen is op de klippen gelopen omdat hij het absoluut niet begreep. Men vindt al snel dat het nu maar eens over moet zijn maar zo simpel is het niet.

Ik denk dat je uit moet zoeken wat de reden is van je straatvrees. Zodra je weet waarom je het krijgt, kan je gaan zoeken naar een manier om ermee om te gaan. En dat is voor iedereen anders!

Dat het in de familie zit is bij mij ook zo.Alleen dan niet het straatvrees.De symptonen dan meer de hartkloppingen het benauwd enz.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik hieraan kom.Er zouden verschillende redenen voor kunnen zijn.
Het klopt ook zeker dat weinig mensen het accepteren.Gelukkig is mijn vriend nog steeds bij me hij houdt ontzettend veel van me en helpt me erg goed.Ik zit ook niet alleen maar thuis hoor ik ben der al weer een heel stuk uit alleen dan blijf je hangen en kom je niet echt meer verder.Medicijnen wil ik ook zeker niet.Ik ben er van overtuigd dat dit op eigen kracht kan alleen de vraag is hoe??
Hoe heb jij dit gedaan?

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:48

2misty2 schreef:
Dat het in de familie zit is bij mij ook zo.Alleen dan niet het straatvrees.De symptonen dan meer de hartkloppingen het benauwd enz.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik hieraan kom.Er zouden verschillende redenen voor kunnen zijn.
Het klopt ook zeker dat weinig mensen het accepteren.Gelukkig is mijn vriend nog steeds bij me hij houdt ontzettend veel van me en helpt me erg goed.Ik zit ook niet alleen maar thuis hoor ik ben der al weer een heel stuk uit alleen dan blijf je hangen en kom je niet echt meer verder.Medicijnen wil ik ook zeker niet.Ik ben er van overtuigd dat dit op eigen kracht kan alleen de vraag is hoe??
Hoe heb jij dit gedaan?

Wat fijn dat je alweer een stuk uit bent. OK dan! Misschien kan je bij jezelf bedenken wat je dan nog meer zou willen? Wat belemmert jou nu nog in je dagelijkse leven?

Mijn moeder zei mij toendertijd eens: "niemand voelt zich altijd top". Ze bedoelde daarmee dat iedereen wel eens een rotdag heeft en mag hebben. Zoals ik al schreef had ik voordat ik echt ziek werd me ook wel eens onprettig/angstig gevoeld. Alleen maakte ik er toen geen probleem/paniek van.
Nu doe ik dat ook niet meer. Als ik een mindere dag heb, doe ik het rustig aan. Maar ik ontloop de dingen niet meer. Als ik ergens echt heen moet, geef ik mezelf een schop onder mijn achterste.
Ik heb toendertijd mijn wereld weer langzaam vergroot. Door stapje voor stapje, de drempels/hobbels te overwinnen, is mijn zelfvertrouwen weer gegroeid en leerde ik dat ik hetweer onder controle had, ook in lastige situaties.
Je zal dus ook moeten oefenen, op je eigen tempo natuurlijk. En door vallen en opstaan leer je je weg te vinden.

Ik heb zelf veel ondersteuning gehad aan de ondevit therapie.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 10:28

Bij mij heeft het op het moment een top punt bereikt, ik doe haast niks meer! moet zo naar mijn paard want die moet naar de tandarts, pff ik heb het niet meer. Bij mij gaat het ook al veel verder dan alleen maar een jaar, bij mij is het gekomen in het vliegtuig naar sri lanka dat was op mijn 11de jaar ik heb toen 16 uur lang over moeten geven, en wssn is het die link van naar het onbekende, dus over geven! ik snak naar goede hulp want zo kan het echt niet meer verder ik wil ook weer gewoon werken!maar heb helaas tot nu toe nog niet echt iets gevonden waar ik baat bij heb.
Dat van het onbegrip voor buitenstaanders zie je helaas heel vaak, als je het niet hebt snap je het eigenlijk ook niet!

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:08

brammetje: wat naar voor je zeg! Bah! Het enige wat ik je mee kan geven is hulp te zoeken. Misschien eerst een medisch onderzoek om na te gaan dat er niets lichamelijks (hormonen oen ook een hoop!!) is? (misschien is dit allang gebeurd .....) Anders op zoek gaan naar een therapie/therapeut/praatgroep wat bij jou past!
Laatst bijgewerkt door berijl op 12-12-06 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:10

Ik heb gelukkig geen Agorafobie, maar mijn moeder heeft het wel.
Misschien is het een te brutale vraag maar ik zou graag weten van mensen die deze fobie hebben wat er door je geen gaat als op straat loopt.
Waar ben je bang voor? waarom ben je bang voor de straat of een groot plein? Ben je bang dat je dood gaat? Ben je bang dat je opgeslokt word?
Ik ben zeer geintresseerd in dit onderwerp, ik zou het fijn vinden als de mensen die last hebben van deze fobie er over willen praten zodat het voor mij duidelijker word wat er door iemand heen gaat die Agorafobie heeft.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:32

Arrabel: het is vaak niet zozeer de angst voor de straat/plein maar meer voor het niet meer zijn in een bekende omgeving, er geen controle meer over hebben. Ik was bang dat ik buiten dood zou gaan, een hartaanval zou krijgen of iets dergelijks. Zeker op onbekend terrein. Ik liep altijd (met pijn en moeite!) mijn vaste ronde, reed dezelfde route maar owee als de straat opgebroken was of er reed een trekker voor me waaroor ik het gevoel had dat ik niet meer weg kon. Dan komt de angst die zo heftig is dat je bij niets meer kan, Bibberbenen, hartkloppingen, pijnlijke spieren in armen en borstkast, hyperventilatie enz. Of in de supermarkt waar een rij voor de kassa staat! Als er veel auto`s op de parkeerplaatsen stonden, ging ik de winkel niet in.
Reactie op angstige dingen is heel normaal. Dat heeft ieder mens. Alleen zodra de angst komt voor dingen die eigenlijk niet eng zijn, wordt het een probleem.
Iedereen kent het gevoel als je vreselijk schrikt toch? Nou, dat gevoel hebben mensen met straatvrees de hele dag. Alles wat zo vanzelfsprekend is, is voor mensen met een straatvrees een torenhoge drempel. Sommigen durven zelfs de wc-deur niet op slot te doen of niet eens alleen naar de wc te gaan!
Hopelijk is het wat duidelijker voor je! En anders, vraag gerust!!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:47

cano schreef:
brammetje: wat naar voor je zeg! Bah! Het enige wat ik je mee kan geven is hulp te zoeken. Misschien eerst een medisch onderzoek om na te gaan dat er niets lichamelijks (hormonen oen ook een hoop!!) is? (misschien is dit allang gebeurd .....) Anders op zoek gaan naar een therapie/therapeut/praatgroep wat bij jou past!

Nee dat is nog nooit gedaan!! ik loop bij de ggz al 2a3 jaar maar daar schiet ik helemaal niks mee op, ben daarom ook benieuwd wat de mensen die er vanaf zijn gekomen of die er mee hebben leren leven voor therapieen e.d hebben gehad Ja

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:48

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:32

cano schreef:
Arrabel: het is vaak niet zozeer de angst voor de straat/plein maar meer voor het niet meer zijn in een bekende omgeving, er geen controle meer over hebben. Ik was bang dat ik buiten dood zou gaan, een hartaanval zou krijgen of iets dergelijks. Zeker op onbekend terrein. Ik liep altijd (met pijn en moeite!) mijn vaste ronde, reed dezelfde route maar owee als de straat opgebroken was of er reed een trekker voor me waaroor ik het gevoel had dat ik niet meer weg kon. Dan komt de angst die zo heftig is dat je bij niets meer kan, Bibberbenen, hartkloppingen, pijnlijke spieren in armen en borstkast, hyperventilatie enz. Of in de supermarkt waar een rij voor de kassa staat! Als er veel auto`s op de parkeerplaatsen stonden, ging ik de winkel niet in.
Reactie op angstige dingen is heel normaal. Dat heeft ieder mens. Alleen zodra de angst komt voor dingen die eigenlijk niet eng zijn, wordt het een probleem.
Iedereen kent het gevoel als je vreselijk schrikt toch? Nou, dat gevoel hebben mensen met straatvrees de hele dag. Alles wat zo vanzelfsprekend is, is voor mensen met een straatvrees een torenhoge drempel. Sommigen durven zelfs de wc-deur niet op slot te doen of niet eens alleen naar de wc te gaan!
Hopelijk is het wat duidelijker voor je! En anders, vraag gerust!!

Dankjewel voor je uitleg!
Nu begrijp ik ook waarom mijn moeder maar niet langs wil komen om naar mijn nieuwe huisje te komen kijken (ik woon er al vanaf september)

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:29

Misschien helpt het je moeder als je er samen naar toe gaat? Met de afspraak ebij dat als het niet gaat, ze weer naar huis kan. Maak het bespreekbaar, dat scheelt de helft!
En anders zit er niets anders op dan geduld te hebben. Het is niet iets persoonlijks dat je moeder niet komt! Miscchien is dat fijn te weten.....

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 15:59

Ja denk dat het voor buitenstaanders altijd moeilijk blijft zulk soort situaties.
Mn vriend snap ook vaak niet waarom ik nu pas naar 3 jaar af en toe mee ga naar dineetjes van familie e.d eerst heb ik er reuze zin in, maar hoe dichter het bij komt hoe moielijker het word en hoe minder zin ik er in krijg.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:55

En hoe ging het bij je paard?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:52

Hypnotherapie heeft bij mij nog het beste geholpen. Dat heeft er voor gezorgd dat ik mijn rijbewijs kon halen, kon werken en weer zelfstandig met de auto langs Amsterdam kan komen. Ik kan zelfs alleen door de zeeburgertunnel. Heel veel dingen vind ik nog wel moeilijk, een trein krijg je mij niet in, op de boot naar Texel ook niet en laat staan een vliegtuig. Lift? Ik neem de trap wel. Flatgebouw hoger dan 5 hoog Ziek *laat maar*

Ook ik loop nu bij de GGZ, maar het gaat zooooooo langzaam Boos!. Ik overweeg nu om medicijnen te nemen ertegen, maar dat vind ik erg eng Nagelbijten / Gniffelen

Wie slikt er wel seroxatachtige medicijnen? En wat zijn je ervaringen hiermee?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 11:59

Ik slik er niks voor! bij mij helpt niks, ik heb occepan (weet neit of ik dat goed schrijf) gehad maar dit werd voor mij alleen maar erger!vreselijk, ik zit nu echt in een diepte punt, gewoon naar de stad wil al niet meer en had mijn werk gister ook al bijna op gegeven.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:08

nog meer mensen ervaring hier mee?

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:21

Ik denk dat je een therapie moet zoeken waar jij jezelf goed/fijn bij voelt en waar je vertrouwen in hebt. Geef jezelf de tijd voor dit alles. Je kan een probleem pas oplossen als je weet wat de oorzaak is. Zoals je zelf ook al zei, je hebt het gevoel dat je steeds maar een topje van de ijsberg eraf haalt met de vorige therapie. Probeer verder te zoeken naar de oorzaak van het probleem. Het alternatieve circuit kan een goede hulp zijn hiervoor. Zoals met de ondevit therapie, daar komen vaak dingen in naar voren die je zelf nog niet bewust bent maar je lichaam al wel aangeeft.
Kijk maar eens op google..... Of informeer eens bij een therapeut bij jou in de buurt.
Hopelijk kan je er wat mee...