Met mensen praten in je slaap..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Met mensen praten in je slaap..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 01:29

Ik heb het even moeilijk met iets wat een vriend me net vertelde...
Hij sukkelt een beetje met zichzelf maar hij schaamt zich erom dat hij zijn probleem niet echt durft uitleggen.
Ik heb hem wat aangespoord en hij zei me dat hij een klein deel wel kon vertellen
naamelijk:
hij is vaak s'nachts wakker, hij word wakker gehouden door mensen waarmee hij praat...
Hij kent die mensen (want gisteren was ik een van die mensen) en dan praat hij uren aan een stuk, hij ziet dan iemand die er eigenlijk niet is.
"Vrienden" van hem hebben hem al eens willen inschrijven voor een instelling.
Maar voor zover ik hem ken, heeft hij gewoon 2 persoonlijkheden,

fiets MAN
ik ben helemaal in shock
Nu snap ik pas waarom
waarom mensen hem in een instelling willen stoppen
sorry voor dit over rare bericht,
juist op dit moment typt hij:

x:
hoe ik echt ben
x:
is
x:
ongewoon ziek
x:
ik denk het ste dat ik nu zou doen
x:
is het afmaken van mensen
x:
ik wil niets liever
x:
ik denk aan niets anders
x:
droom
x:
vanniets anders
x:
en als ik er aan denk krijg ik zzelfs honger en water en mijn mond
x:
ik ben een zieklijk gestroode zak
x:
gvd
x:
en heo weet ikniet
x:
ma het is zo
x:
ik ben echt
x:
slecht
x:
de dingen waar ik aan denk
x:
in de dag
x:
vooral snacht
x:
komt da los
x:
soms ist zo erg
x:
ik begin te trillen
x:
e n ik moet dan iets doen
x:
ik moet
x:
moorden ik voel het
x:
dan
x:
meestal buit ik in men arm
x:
dan verschiet ik zo hard
x:
soms ben ik zo heel lief maar
x :
maar soms
x :
dan wil ik niets liever dan het consumeren vanmensen
x:
ik kan heb zelfs cannibalise trekken
x :
het gedacht
x :
mensen te eten
x :
lijkt zo zalig
x :
ma
x:
das zo fout
x :
ik weet dat zelf
x :
ma
x :
hoho ik faal
x :
ik ben zo een gvd
x :
rotzak

Ik heb inneens veel schrik, wat moet ik nu doen, ik zie deze kerel elke dag, ik ben zelfs verliefd op z'n neef, ik weet echt niet meer wat doen :s:s:s

Yentl_

Re: Met mensen praten in je slaap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:32

ik begrijp niet echt veel uit je verhaal? Verward

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:33

Wat een vaag en onduidelijk verhaal ik kan er niks uit opmaken, kun je iets duidelijker en specifiker zijn AUB? Even duidelijk uitleggen hoe het in elkaar zit allemaal...

Ik TEM even...
Laatst bijgewerkt door SONY op 09-12-06 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:34

Ik denk dat hij zelf in moet zien dat hij hulp nodig heeft. Want dit zijn geen gezonde gedachtes meer. Laat hem dat inzien. Laat hem dan naar een dokter gaan, die kan hem doorverwijzen. Maar laat hem niet het idee krijgen dat hij gek aan het worden is. Want niemand, maar dan ook niemand, wil voor gek aangezien worden.
Dus praat ook niet naar hem van: in een instelling. Want dat klinkt als: dat gekkenhuis.
Praat erover alsof het normaal is dat je hulp gaat zoeken (dat is ook heel normaal, voor een ander. Maar hulp zoeken voor jezelf is soms het moeilijkste wat er is. Want in feite erken je dat je een probleem hebt, waar je zelf niet meer uit kunt komen. En voor veel mensen voelt dat als falen.).
En het is ook heel belangrijk om hem vooral serieus te nemen. Dus wimpel hem niet zomaar af.

Hoe oud is hij trouwens? En gebruikt hij medicijnen of drugs (of een verleden daarin)?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:41

Als het echt is; wegwezen van hem.
Als het niet echt is; net zo goed wegwezen.

Birgit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:41

Ik snap het niet helemaal. Maar ben het denk ik wel met Vonnie84 eens Ja

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:44

Weet je niet wat je moet doen? Maken dat je erbij wegkomt....

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:58

Juist, of hij het nou doet om aandacht te trekken of hij meent het serieus, dit zijn niet personen waar je mee om wilt gaan, hoe lief ze soms ook kunnen zijn!
Je kunt beter het contact verbreken, mocht hij iets uit willen halen een straatverbod of iets dergelijks aanvragen, zodat je je tenminste veilig voelt.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 02:01

Ik zit stiekem in mezelf te lachen Nagelbijten / Gniffelen Wat jullie drie zeggen is misschien idd wat je moet doen. Wat ik zeg, is wat ik zou doen. Puur en alleen omdat ik altijd de hele wereld wil redden en op m'n schouders wil nemen. Maar soms werk je jezelf daarmee behoorlijk in de nesten.

Overigens bedoelde ik met mijn bovenstaande post niet dat je hem zelf moet helpen. Maar dat je hem moet aansporen om hulp te zoeken. En ik zeg niet dat dat het juiste is om te doen. Maar ik ben bang dat anders mijn post verkeerd wordt geïnterpreteerd.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 02:08

Jemig, ik heb je bericht even een paar keer gelezen, overigens niet omdat ik het niet snap (want ik snap je bericht zeer zeker wel!)

Ik ben het wel eens met het eerste bericht van vonnie.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 12:10

Sorry voor het vage bericht,
ik moest snel typen want m'n vader had de PC nodig,
Nou uit zijn buurt blijven is onmogelijk aangezien hij bij me opschool zit
ik weet niet of ik schrik van hem moet hebben, maar toch heb ik het
stel je voor dat hij iemand iets aandoet op een kwade moment,
hij wil absoluut niet naar een psychiator of wat dan ook (daar begon hij zélf over)
hij heeft me nog een paar berichtjes gestuurd,
voor de mensen die het verhaal wat kunnen volgen zal ik ze eens overtypen, (nu geen tijd)
Ik wil hem helpen maar heb tegelijk ook enorm veel schrik van hem gekregen, hoewel hij echt een goede vriend was
en heel normaal kon functioneren...
3mensen weten van zijn waanzinnige gedachten af...
ik wil er met iemand over praten maar heb hem beloofd om te zwijgen...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:14

Jeetje, wat hij typt is wel eng...

Ach gut

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:18

hee bah..
echt freaky!
ik zou me der neit meer mee bemoeien..!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:26

Pascaline schreef:
Sorry voor het vage bericht,
ik moest snel typen want m'n vader had de PC nodig,
Nou uit zijn buurt blijven is onmogelijk aangezien hij bij me opschool zit
ik weet niet of ik schrik van hem moet hebben, maar toch heb ik het
stel je voor dat hij iemand iets aandoet op een kwade moment,
hij wil absoluut niet naar een psychiator of wat dan ook (daar begon hij zélf over)
hij heeft me nog een paar berichtjes gestuurd,
voor de mensen die het verhaal wat kunnen volgen zal ik ze eens overtypen, (nu geen tijd)
Ik wil hem helpen maar heb tegelijk ook enorm veel schrik van hem gekregen, hoewel hij echt een goede vriend was
en heel normaal kon functioneren...
3mensen weten van zijn waanzinnige gedachten af...
ik wil er met iemand over praten maar heb hem beloofd om te zwijgen...

Jij kunt hem niet helpen! En dat is nix ten op zichte van jou, maar daar heb je proffesionals voor. Dit is geen huis-tuin-en-keuken probleempje.
Ook al zit je bij hem op school, dat wil niet zeggen dat je geen afstand kunt nemen.
Ik zou zeggen: óf je gaat hulp zoeken óf je zoekt het zelf lekker uit, maar dan zonder mij.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 12:28

ok dit zijn de sms-jes die ik gisteren nog van hem kreeg:

ik hoop niet dat je me gaat verafschuwen of haten, ik wil dit niet maar tegelijk is er die drang.
Zeg dit aub tegen niemand want dan word ik nog gekker. Ik hoop niet dat je me nu anders gaat bezien want ik ben nog altijd gewoon wie ik was. alleen soms wat wisselvallig ik ben soms gewoon zo anders, sorry

dan stuurde ik terug en daarop antwoorde hij:

Y en Z weten ervan. En nog een vriendin weet niet alles maar op een feestje begon ik erg te triller en ik zag wazig, ik voelde me kwaad en er niets voor gaf iemand af te maken, die vriendin heeft me dan apart genomen en op me ingepraat, dan ben ik gaan slapen maar die nacht werd ik wakker en zag "die vriendin met een vriend in bed" (was een van zijn verzonnen beelden zegmaar) dit maakte het allemaal erger maar je moet geen schrik hebben ik ga je nooit iets doen maar ik wil zelf m'n ouders afmaken als dat mocht. Ik haat mezelf x

Ik kan hem niet zomaar in de steek laten, omdat ik echt een vrij goede band met hem had en ik kon veel tegen hem zeggen.
En daarbij als ik hem nu inneens verafschuw gaat heel onze 'vriendenkring' kapot zegmaar... Dan komen er zoiso vragen op bij de anderen, en ik wil hem nie 'verklikken' uit schrik dat dat hem kwaad maakt en ook omdat k het hem beloofd had.
Ik wil hem nu opbellen en met hem praten, hem overtuigen en vragen of we niet samen naar iemand toe kunnen die er meer van weet 'psychologe in zekere zin'
Maar ik heb nu examens, en zou me daarop moeten concentreren.
Sorry ik moet dit allemaal even kwijt, ik weet toaal niet hoe ik hierop moet reageren
Hij is 18jaar en heeft voor zover ik weet geen drugsverleden enzo.
Hij zal misschien wel eens een jointje gerookt hebben, maar laatst nog zei hij dat hij het verschrikkelijk vond dat een vriend van hem zovaak (2x in de week) weed smoorde, hieruit leid ik af dat hij van de rommel afblijft.

Hij doet het trouwens niet om aandacht te trekken denk ik want op school is hij een zeer gewoon, sociaal en happy persoon... maar soms bel ik hem s'avonds en dan ligt hij gewoon te huilen en hij kan er niet tegen om alleen thuis te zitten enzo want dan denkt hij veel teveel na, hij heeft gewoon afleiding nodig...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:32

Vonnie84 schreef:
Ik denk dat hij zelf in moet zien dat hij hulp nodig heeft. Want dit zijn geen gezonde gedachtes meer. Laat hem dat inzien. Laat hem dan naar een dokter gaan, die kan hem doorverwijzen. Maar laat hem niet het idee krijgen dat hij gek aan het worden is. Want niemand, maar dan ook niemand, wil voor gek aangezien worden.
Dus praat ook niet naar hem van: in een instelling. Want dat klinkt als: dat gekkenhuis.
Praat erover alsof het normaal is dat je hulp gaat zoeken (dat is ook heel normaal, voor een ander. Maar hulp zoeken voor jezelf is soms het moeilijkste wat er is. Want in feite erken je dat je een probleem hebt, waar je zelf niet meer uit kunt komen. En voor veel mensen voelt dat als falen.).
En het is ook heel belangrijk om hem vooral serieus te nemen. Dus wimpel hem niet zomaar af.

Hoe oud is hij trouwens? En gebruikt hij medicijnen of drugs (of een verleden daarin)?

Mee eens. En ik heb dus ook de zelfde vraag. Mss er eens over praten met zijn vrienden,.. (ookal moet je zwijgen) Of gwn even bellen naar bepaalde lijnen die kunnen genoeg info geven. Lachen Ik zou ook eerst zorgen dat je zeker weet als dit niet om aandacht is! (aangezien ik afleid van je verhaal dat hij pas na da hij het je vertelde zo, "bangelijk" doet, en rare smsjes stuurt..) Veel succes. Weglopen kan je, Maar wie zal hem dan helpen?? Dan wordt het wss wel erger .. Jouw beslissing!
Srry, ik ging net op de verzend knop duwen en zag dan jouw bericht. ik denk dat het idd beter is om hem nu even te bellen, en hem te overhalen. Dan kan je jezelf volop inleven in de examens Knipoog En zeg echt dat je er niet goed bij voelt, dat hij het desnoods maar voor jou moet doen...

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 12:36

Echt rare sms-jes zijn het niet, maar we konden gewoon niet verder babbelen op msn omdat m'n pa de pc nodig had.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:38

en bellen? Lachen kost natuurlijk ook weer geld Clown

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:40

Vraag hem anders wat er zo eng is aan een psycholoog. Wellicht heeft hij een soort van stoornis waar b.v. medicijnen voor zijn. En dan is hij van de "sh*t" af. Laat hem de positieve kant ervan in zien.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 13:54

Ik heb net met hem gebeld (kost niet zoveel hoor Knipoog)
we hebben het ook over psycholoog enz ghad, hij zegt 'ik wil wel maar ik durf niet echt' omdat hij iemand kent die daardoor een jaar in een instelling heeft gezeten.
Hij zei ook dat hij in een slachthuis wilde werken omdat hij dan misschien vies word van die beelden OF dat hij daar zijn 'frustratie's' kwijt kan...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:08

Brrr ik krijg eigenlijk een beetje de rillingen hiervan.
Deze persoon heeft hulp nodig...hoelang kan die zichzelf nog in de hand houden nu lukt het goed zoals ik dit verhaal lees maar misschien over een paar jaar niet meer.Ik hoop dat je er wat mee kan doen en hem kan helpen.Succes!

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 16:56

Hij kan zichzelf nu nog goed houden, daarom denk ik dat het belangrijk is dat hij NU geholpen wordt.
Toen ik zijn stem hoorde klonk het allemaal heel vertrouwelijk, gewoon zoals altijd,
hierdoor is mijn schrik afgenomen, maar met momenten denk ik inneens,
'wat als ik alleen met hem ben en hij krijgt zo'n woedeaanval...'
Denken jullie dat het verstandig is als ik naar iemand toe gaat die profecionele hulp kan bieden?
Zonder hem... of heeft dat totaal geen nut...

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:00

Ik snap serieus echt helemaal niks van je bericht. Verward

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:01

Ik zou zorgen dat die hulp krijgt, maar wel een beetje afstand van hem houden. Je weet niet wat er waar van is en of die het ook echt gaat of kan gaan doen.

Ik zou zeker profecionele hulp zoeken, zeker nu want hij houd zich nu nog elke keer in en heeft nog controlle over zich zelf.

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:04

Jemig, wat erg voor hem. Ik kan me voorstellen dat je hier van schrikt. Volgens mij voel je je genoodzaakt om hem te helpen, of niet?
Misschien dat je het als volgt aan zou kunnen pakken.
Ik denk dat je hem over zijn angst voor hulp heen moet trekken. Hij geeft zelf al duidelijk aan dat hij er wel wat aan wil doen, maar niet durft. Dus de eerste stap is voor hem eigenlijk al gezet. Iemand die namelijk geen hulp wil, kan ook niet geholpen worden.
Verder geeft hij aan dat hij het heel erg vind dat hij die gedachten heeft waar hij geen controle over heeft. Ik denk dat je hem er best mee mag confronteren over hoe hij de toekomst voor zich ziet.
Hij zoekt nu de oplossingen in werken in een slachthuis. Op zich niet een heel slecht idee denk ik, alleen misschien een beetje problematisch voor zijn potentiele collega's. Aanwezigheid van slachtmateriaal maakt de drempel tussen denken en doen misschien lager. Aan de andere kant.. tandartsen en chirurgen hebben allemaal wel iets van sadisme over zich heen Clown (ik zeg het in de vorm van een grapje, maar er is wel onderzoek naar gedaan en daar kwam uit dat je slechte gedachten ook om kan zetten in goede daden en dat je dus lekker mag snijden terwijl je iemand beter maakt)
Maar de oplossing van het werken in een slachthuis is eentje die oppervlakkig de symptomen bestrijd, niet de kern van het probleem aanpakt. Je zou hem over de streep kunnen trekken door hem te vragen (confrontatie) of hij de rest van zijn leven wil blijven worstelen met zijn gedachten aan moord.
Stel dat... (zijn angst is opgenomen te worden in een kliniek).. die opname zou werkelijkheid worden. Dan heeft hij na behandeling nog de rest van zijn leven voor zich, waarin hij op een rustige manier verder kan leven. Ofwel, die gedachten zijn verdwenen.. of hij heeft een goede manier gevonden om er mee te dealen.
Al denk ik dat die opname niet met zo'n vaart zal lopen. Meestal is er alleen sprake van gedwongen opname wanneer iemand een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is.

Wel zou ik ten alle tijden proberen hem niet 'te dicht bij je' te laten komen. Met name geestelijk.
Op school ed is er veel sociale controle (niet dat dat altijd helpt, als je de nieuwsberichten hoort), dat is een extra motivatie om zijn obsessieve gedachten te onderdrukken (daarom komen ze misschien snachts ook wel zo naar voren). Maar ik bedoel er mee te zeggen: Jij kan niet zijn hulpverlener worden. Daar moet je voor zijn opgeleid.

Maar ook van een afstandje kan je hem misshcien proberen duidelijk te maken, dat hij zelf wel een goed mens is. Die gedachten wil hij eigenlijk niet.. als hij dat wel zou willen, dan zou het verhaal anders zijn misshien.
Maar probeer hem een beetje op te beuren, zodat hij zich wat sterker voelt. Misschien wordt de stap naar de hulpverlening dan kleiner. (je zou zelf van te voren al eens inlichten kunnen vragen bij instanties. De huisarts is hiervoor de makkelijkste eerste stap, naast bokt natuurlijk, haha)
Maar vraag eerst eens informatie bij 1elijns hulpverlening.. die kunnen je echt adviseren wat je hier mee moet.. beter dan ik iig. Mijn psychologische kennis is niet toereikend als het gaat om dergelijke hulpverlening)

En verder:
Ik zou er toch even over gaan praten met iemand die hem kent (het liefst degenen die het ook weten). Al is het alleen maar ter controle dat hij niet een enorm flauwe grap met je uithaalt.

Nou.. een heel verhaal. Dit is mijn interpretatie van de situatie, voor zover je hem beschreven hebt. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Pas iig op jezelf.