Zus heeft paardenallergie, maar niet allergisch voor draver?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Zus heeft paardenallergie, maar niet allergisch voor draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:07

Oke, om een lang verhaal kort te houden Clown

Ik rij paard (al 6 jaar) en mijn zus is allergisch. Nu is het zo dat ze een vriendin heeft, die heeft een draver. Mijn zus is al vaker mee geweest naar dat paard, en had geen last van een allergische reactie, dat paard staat op gehakseld stro (zoals ze dat zegt Tong uitsteken ). Ik verzorg een pony die staat op zaagsel (welsh X arabier) en ik rij op de manege, daar staan ze op stro..

Maar het lijkt me sterk dat ze alleen allergisch zou zijn voor de bodembedekking.. Heeft een draver een andere vachtstructuur ofzo? Dat ze daar wel tegen kan? Vond het nogal vreemd namelijk Clown als ik thuis kom vanaf de paarden moet ik me direct douchen.. Het is al minder erg dan het ooit geweest is maar toch, en het zit écht niet tussen d'r oren want als ik niets zeg dat ik bij de paarden geweest ben krijgt ze alsnog een allergische reactie.. Vind het nogal vreemd?

Weet iemand hoe dit kan?

xx Ilse

Anoniem

Re: Zus heeft paardenallergie, maar niet allergisch voor dra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:09

volgens mij kan je wel allergisch zijn voor bodembedikking

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:10

een alergie kan toch ook minder worden en zelfs weg gaan naar een aantal jaren?
ik ken iemand en die kon niet in de buurd komen van katten
nu heeft ze er zelf 3 Tong uitsteken gewoon weg verdwenen Vork
misschien dat dat kan (verder zou ik het niet weten)
tenzij ze toch alergisch is voor de bodembedekking ofzo

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:11

Hm nouja, ze heeft er nog wel degelijk last van als ik bij mijn paarden geweest ben Knipoog Dus helemaal weg is het niet Lachen

Ze is ook allergisch voor ons konijn.. En van stro krijgt ze allergische reactie, maar hoe kan het dan dat ze dat niet van gehakseld stro krijgt?

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:14

misschien een stof allergie dat gehakseld stro niet zo stoft als gewoon stro?

Liezjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:19

kelcy schreef:
misschien een stof allergie dat gehakseld stro niet zo stoft als gewoon stro?

dit kan idd, wij hakselen ook elke dag het stro met een strohakselaar. hierdoor bevat het veel minder stof en is het fijner enz..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:35

Kan het niet te maken hebben met de stof in het stro/zaagsel? Het fijngemalen stro dat bij de draver in de stal ligt bevat veel minder stof dan een grote baal stro of zaagsel uit een pak.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:40

Nadir schreef:
Kan het niet te maken hebben met de stof in het stro/zaagsel? Het fijngemalen stro dat bij de draver in de stal ligt bevat veel minder stof dan een grote baal stro of zaagsel uit een pak.

dat zeg ik Bloos lijkt me bestwel logisch opzich

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:50

ik zou een uit proberen door het konijn ook op gehakselt stro te zetten kijken of er dan nog allegies voor is, dan weet je zeker dat het door de bodembedekking komt.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:59

kelcy schreef:
dat zeg ik Bloos lijkt me bestwel logisch opzich

Sorry, ik heb niet goed gelezen. Bloos

Maar volgens mij kun je dit ook laten testen bij de dokter. Misschien is dat handig voor je zus.

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:03

Olifant schreef:
volgens mij kan je wel allergisch zijn voor bodembedikking

Idd. Mijn moeder heeft ook een allergie voor div. bodembedekkingen Knipoog

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:42

Het kan idd door de bodembedekking, maar ook door de vachtstructuur.
Zo heb ik af en toe last van allergie voor katten, bij lang niet alle katten heb ik er last van, maar bij andere katten weer wel. Dit is trouwens niet rasgebonden.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:47

Ja zoals de meeste zeggen kan het door de bodembedekking, of ook door de vacht.
Mijn moeder is ook allergies voor paarden, ondertusse gaat het al een stuk beter, de eerste keer dat ze me paardrijkleren ging wassen moest ze zo niessen en kreeg ze het zo benauwd, ze kon ook me paardjes niet aaiend, ondertussen gaat dat heel goed, af en toe een nies maar verder niet!

Net als Lieke ben ik ook allergies voor katten. Bij de ene kat meer dan de andere. Werk nu in een asiel/pension en dus ook met katten! Ondertussen gaat het steeds beter!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:02

Het kan zijn dat een draver een ander soort antigeen uitscheidt maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Kan het zo zijn dat de concentratie allergenen een rol speelt? Op een manege staan veel paarden, die allemaal allergenen uitscheiden, dat geeft dus een hoge hoeveelheid stoffen in de lucht waar je zus niet tegen kan. Als de draver alleen, of met weinig andere paarden staat, is de concentratie allergenen (allergische stoffen) lager en heeft ze minder last.

Ik heb zelf een paardenallergie en merk dat ik nauwelijks last heb bij mijn eigen paarden. Deze staan buiten, dus blijven de stoffen niet in de stal hangen. Ga ik naar een manege, dan heb ik ook last. Ook als iemand erg naar paard 'ruikt' kan ik er last van hebben, terwijl ik bij mn eigen paarden nooit last heb.

Bodembedekker kan ook een probleem zijn, maar dat heeft meer met stof te maken. En dat geeft geen allergische reactie, maar prikkelt de slijmvliezen (die vaak al gevoelig zijn). Naja, wil je nog meer weten dan hoor ik het wel Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:45

sorro1 schreef:
ik zou een uit proberen door het konijn ook op gehakselt stro te zetten kijken of er dan nog allegies voor is, dan weet je zeker dat het door de bodembedekking komt.

Voor konijnen koop je toch stofvrij stro geloof ik? Kan me herinneren dat het vroeger op die plastic pakken stond.
Wel interessant Ja

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:48

ja idd.
Het lijkt mij ook sterk dat het aan het paard ligt, denk eerder aan bodembedekkers etc. zoals hier ook al is aangegeven.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:04

als je een paardenallergie heb dan is het enige paardenras waar je niet allergies voor ben het " curly" paard. Die heeft een krullenvacht. Hoe dat voor de rest in elkaar steekt weet ik niet. Maar het komt er op neer dat mensen die dus flink allergies zijn niet reageren op dit ras

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:41

Urielle schreef:
sorro1 schreef:

Voor konijnen koop je toch stofvrij stro geloof ik? Kan me herinneren dat het vroeger op die plastic pakken stond.
Wel interessant Ja

wij halen het stro voor ons konijn altijd gratis op bij een boer, die heeft een hele schuur vol staan en dan kunnen we het zo ophalen Lachen dus daar zit nog wel wat stof in Lachen (maar konijnlief staat buiten dus heeft er geen last van Knipoog )

ze is een paar jaar terug getest idd, het is nu echt al veel minder, maar denk dat het dan idd toch door de bodembedekking komt, gezien mijn vzpony op zaagsel staat en de manegepaarden op stro, dus veel stof Lachen

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:44

Dat een draver geen allergische reactie geeft lijkt me zeer onwaarschijnlijk, wij hebben dravers en een fjord en ik ben voor alle paarden even allergisch.
Wat je zus zou kunnen doen, doe ik ook, is gewoon dagelijks ene tabletje anti histamine nemen dan heeft ze nergens last van !

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:37

Maar gehakseld stro is toch ook super stoffig?

Toen wij dat nog op stal hadden was het in ieder geval super stoffig. Als ik dan mee had geholpen in de stallen had in savonds super veel last van mijn ogen. Door het stof. Nou hebben we vlas en dat stoft stukken minder!

Wel vreemd indd!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:45

Het kan idd aan de vacht van het paard liggen. Mijn zusje kan bijv. slecht een pony poetsen, vanwege de schilfers (lees een soort roos) die bij een bepaalde pony in de manen zitten, daar is zij dus oa allergisch voor. En het ligt volgens mij ook aan in wat voor stal staat de pony, in een dichte stal, blijven de stoffen in de lucht hangen, in een stal met luiken, of een buitenstal, heb je daar natuurlijk veel minder last van.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 13:50

confetti schreef:
Het kan idd aan de vacht van het paard liggen. Mijn zusje kan bijv. slecht een pony poetsen, vanwege de schilfers (lees een soort roos) die bij een bepaalde pony in de manen zitten, daar is zij dus oa allergisch voor. En het ligt volgens mij ook aan in wat voor stal staat de pony, in een dichte stal, blijven de stoffen in de lucht hangen, in een stal met luiken, of een buitenstal, heb je daar natuurlijk veel minder last van.

hmm hier zit ook wat in idd!!
als ik bij mijn vzpony geweest ben, die staat in een weiland en zelf keuze in of uit stal (inloopstal dus Tong uitsteken ) heeft ze er wel minder last van, máár, die staat op zaagsel, = stoffig..

het zal de combinatie wel zijn dan? *LOL*

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:57

Wordt de draver vaak gewassen?

Vriendin van mijn zusje is namelijk ook allegisch voor paarden. Maar omdat wij de paarden altijd lekker afspoelen na het rijden, heeft ze bij onze paardne weinig tot geen last.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:26

Het kan aan het paard liggen.

Ik ben ook allergisch voor paarden maar van mijn eigen paard heb ik weinig last. Met sommige andere paarden op stal heb ik ook geen problemen. Er zijn ook paarden die ik alleen maar over hun neus hoef te aaien en ik begin te niezen en te huilen. En dat zelfs met medicatie!

Wat heel typisch is, is dat de paarden die ik vind stinken ook de paarden zijn waar ik heel allergisch op reageer. Sommige paarden hebben een ontzettend overheersende lichaamsgeur. Daar kan ik echt niet tegen. Mijn eigen paard ruikt niet zo sterk en daar heb ik ook geen last van.

Volgende keer moet je even aan de draver snuffelen. Haha!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:31

Zaagsel is idd stoffig, houtkrullen een stuk minder. Maar het zou dus idd aan de huidschilfers kunnen liggen, wie weet.