leuk zo'n orthodontist... mijn mond ligt overhoop....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

leuk zo'n orthodontist... mijn mond ligt overhoop....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 23:46

Ik heb jaren met een beugel gelopen en had een mooi bekje. Maar ben door bepaalde omstandigheden heel bang voor de tandarts, dus kwam er te weinig. Toen hebben we besloten een andere tandarts te nemen. Had sinds het wekend wat last van mijn mond, waar de verstandskies doorkwam, dus was een mooie gelegenheid om een andere tandarts bellen.
Hele aardige man, geen verkeerd woord over. Eerst foto's laten maken, gewoon overzichtsfoto's. Toen kreeg ik de vraag of ik wel eens bij een orthodontist was geweest.
Ik was helemaal verbaasd, dat kon je toch zien :S Nou, er scheelde een hoop aan mijn mond, een hoop scheven stukken en toen mij er op wees zag ik het ook wel. Mijn voortanden staan niet meer recht op elkaar, maar het is me eigenlijk nooit opgevallen.
Ik ben overigens nooit enthousiast geweest over mijn orthodontiste. Ik heb nooit gaatjes gehad. Toen mijn beugel eruit mocht, hebben ze foto's van mijn gebit gemaakt. Toen mochten er ineens even 8 gaatjes gevuld worden. Dat werd afgescheept met "geen spoelmiddel gebruikt en slecht gepoetst". In een half jaar!!
Vervolgens kreeg ik nog meer goed nieuws! Mijn verstandskiezen gaan ze allemaal trekken, dankzij mijn orthodontist. Die had ruimte moeten maken voor mijn verstandskiezen en anders had hij kiezen moeten trekken.
Morgen gaat dus de verstandskies die zeer doet eruit (zat een ontsteking), dus de hel gaat beginnen. Als hij mij zonder pijn kan behandelen, kan hij voor mij in ieder geval niet meer stuk. (de reden dat ik bang was voor mijn tandarts was, was dat het vullen altijd pijn deed).

Ik ben dus echt verschrikkelijk giftig. Ik mag waarschijnlijk weer opnieuw beginnen met een beugel, aangezien de tandarts het verassend vond dat mijn kaken geen zeer deden, want die horen het behoorlijk moeilijk te hebben, doordat het zo scheef staat.

garny95

Re: leuk zo'n orthodontist... mijn mond ligt overhoop....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:50

Terugkijken heeft niet zoveel zin meer, wees blij, nouja blij dat er wat aan gedaan wordt. Als morgen die twee kiezen eruit zijn, even tip van mij, meteen 2 paracetamol en even lekker je bed in. Dan gaat het reuze meevallen, bij mij in ieder geval wel. Sterkte morgen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:54

hmm... tegenwoordig worden verstandskiezen vaak getrokken hoor... met of zonder ruimte.
Die van mij vallen keurig op zn plek, zijn netjes doorgekomen en moeten er ook uit, omdat ze te ver naar achter zitten om goed schoon te kunnen houden.

Ik begrijp dat je baalt, dat je tanden niet recht staan is zeker erg vervelend (en gezien wat ortho kost mag je toch verwachten dat het goed is!).
Maar die verstandskiezen... grote kans dat die zowiezo gegaan waren. (en ik laat altijd boren met verdoving... ook niet lekker, maar dan kan je de pijn bij de prikken verwachten en daarna 'rustig' de rest uitzitten. Misschien een tip)
Tandarts is nooit leuk uiteindelijk

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:47

jeetje dat is niet best. ik ben ook als de dood voor de tandarts en nu mijn beugel er eindelijk uit is ben ik er super blij mee want nu hoef ik niet meer om de maand flauw te vallen. dat deed ik namelijk continu. al als ik in de stoel zat en er ging iemand in de kamer ernaast voren viel ik weg.

jij hebt het nu gelukkig dat je weet waar die pijn vandaan komt en dat het goed komt. je had ook nog maanden ermee kunnen lopen waardoor alles erger wordt. je komt er doorheen Lachen veel sterkte Haha!

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:54

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Heb als puber 4 jaar met allerlei beugels gelopen. Toen ik helemaal klaar was stonden mn tanden mooi recht. Maar helaas naar 2 jaar stond de hele boel weer scheef, ze waren vergeten dat mijn verstandskiezen getrokken moesten worden, want mijn kaak is er te klein voor. En tot overmaat van ramp heeft diezelfde ortho mijn onderkaak een stuk naar voren willen laten groeien, maar heeft dat niet goed gedaan waardoor mijn kaken scheef op elkaar staan. Mijn kaakgewricht is aan de linkerkant veel langer dan rechts, waardoor ik regelmatig pijn heb en "mn kaken knakken".

Nu ben ik sinds de zomer klaar met de 2e keer beugelen, mijn tanden staan weer recht. Ik had nog een kaakoperatie kunnen hebben, maar dat heb ik uiteindellijk niet gedaan (ze moesten eerst mn kaak weer breken en weet ik het allemaal wat)....

Het is niet leuk, maar je moet maar denken dat je nu in ieder geval in goede handen bent toch??

Succes ermee Ach gut

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 19:01

nou, mijn eerste kies is er uit. Het viel gelukkig mee, na eerste verdoving vertrouwde ik het niet doordat die ontsteking nog gevoelig was als ik er aan kwam. Dus heb dat ook gezegd en gezegd dat ik echt angstig was voor de pijn. Toen gingen er meteen 3 extra spuiten in het tandvlees (ook in de verdoving, AUW!!!!) en hij was inderdaad erg verbaasd dat het zo gevoelig nog was.
Verdoving werkte binnen enkele seconden gelukkig, dus hij kon zo beginnen en voor ik het wist, was verstandskies eruit, hechtingen er in en wask klaar. Helemaal niets van gevoeld, dus heb ook gezegd dat ik ECHT heel tevreden was.
Iedere keer als die boor begon dan kromp ik in elkaar en dan vroeg hij meteen oft pijn deed, maar dat was gewoon angst.
Verdoving begint zelfs al beetje uit te werken (was om half 6 aan de beurt), dus echt hele goede verdoving.
Zette zojuist mijn koptelefoon op, en schrok van gevoel Tong uitsteken zelfs mijn oor is half verdoofd.

Naar bed kan ik helaas niet, mijn vriend komt zometeen dusseuh.. Heb wel meteen een zware ibuprofen (600) genomen, op aanraden van tandarts, dus hoop dat die snel werkt.
Overignes krijg ik met boren altijd een verdoving, maar of de verdoving bij mijn vorige tandarts was slecht, of hij kon niet verdoven, maar het bleef altijd zeer doet.

Sunshine, dat is ongeveer mijn verhaal ook idd. Moet nog even zien wat we met een nieuwe beugel gaan doen. Ga in ieder geval verhaal halen bij mijn ortho, want ben hier echt niet tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:13

Ik ben totaal niet bang voor de tandarts eigenlijk..
Heb zelf twee en een half jaar slotjes gehad, spoelde toen braaf iedere dag met Fluoride, had van die elastiekjes die ik altijd in had en nu ben ik er vanaf en heb ik enkel nog wat van die plastic omhulsels voor om m'n tanden als ik ga slapen.

Wel balen dat je opeens zoveel gaatjes had! Ik weet niet hoe of wat ik ervan moet denken. Over mijn tandarts hoor ik ook de meest verschrikkelijke verhalen en hij is altijd dit en dat, maar ik heb dus totaal geen problemen met hem. Enige wat hij wel heeft is gemakzucht als het een moeilijke (kind)patient betreft met een gaatje in het melkgebit, die laat hij dan zoals de zovelen tandartsen zitten.
Nagoed, heb hier zelf geen last van gehad omdat ik tot nu toe ook geen gaatjes *klop klop gehad heb en ik mijn melktanden ook niet.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:40

Ik moet door een fout van m'n vorige orthodontist ook opnieuw een slotjesbeugel hebben. Pff, zie der tegenop...
Maarja,nog wat lijden nu en dan hopen dat alles opnieuw goed staat

Succes meid!