Maagonderzoek...:=

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silver

Maagonderzoek...:=

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:53

Aanstaande vrijdag (8 december) moet ik naar het ziekenhuis voor een maagonderzoek. Dan gaan ze met een slang met een camera door mijn mond in mijn maag en twaalfvingerige darm kijken. Ze halen dan ook wat weefsel weg om te onderzoeken.

Ik zie hier alleen ontzettend tegenop, want het schijnt echt geen pretje te zijn. het doet niet echt pijn, maar je krijgt het gevoel dat je stikt...

Het onderzoek zelf duurt maar een paar minuten, maar toch vind ik het doodeng...Nagelbijten / Gniffelen

Zijn er hier meer mensen die ooit zo'n onderzoek hebben gehad? En viel het mee of tegen?

RTM

Re: Maagonderzoek...:=

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:59

Ik heb het een aantal jaren geleden gehad. En nee, ik vond het niet prettig en viel mij ontzettend tegen. Ik had gevraagd of ik een roesje mocht, wat mijn arts ook had toegezegd, maar de arts die het onderzoek deed+verpleegster vond dat maar onzin. Waardoor ik ontzettend in paniek ben geraakt. Ondanks dat ik nuchter was en een middeltje had gehad tegen schuimen oid in de maag, moest ik constant overgeven. Bij mij deed het wel pijn omdat ik ontzettend spande (wat ik ook had voorspeld) en de arts door bleef gaan.

(En het vervelendste was ook nog dat er niets uit het onderzoek kwam Boos! )

Ik hoop dat jij een iets begripvoller arts hebt die wel rekening houdt met jou. Succes vrijdag!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:01

been there done that, drie keer denk ik al...
Doet helemaal geen zeer. Gewoon licht irritant in de keel.
Lang de andere kant is het heel veel vervelender Vork

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:07

Ik heb een bronchoscopie gehad, via de luchtpijp de longen in.

Zodra ze langs je stembanden zijn, valt het wel mee.
Ik vond het middel waarmee ze mijn keel en neus verdoofden achteraf het vervelendst.

Gedurende het onderzoek moest ik wel kokhalzen, probeer weer rustig aan in een ademritme te komen en concentreer je op iets in de behandelruimte, probeer aan iets anders te denken.

Voor het onderzoek heb ik wel Valdispert geslikt, en duidelijk gezegd dat ik er erg tegenop zag.
Gelukkig heeft mijn eigen arts daarom zelf het onderzoek gedaan, samen met 2 assistenten die een eerder onderzoek bij mij gedaan hadden. Dus ik voelde me wel vertrouwd bij deze drie mannen.

Spreek duidelijk een teken af met de arts om aan te geven dat je in paniek raakt of het niet meer trekt. Praten lukt echt niet.

Sterkte met het onderzoek en ik hoop voor je dat je uitslag krijgt waar je wat mee kunt.

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:10

Ik heb het ook 2 maanden terug gehad en ik ben der echt ziek van geweest, kon ook echt niet eten derna. had ook braakneigingen onder het onderzoek en omdatik nuchter was deed het zo pijn in me maag omdat niks omhoog kwam. Nooit meer dat weet ik wel..
Niet dat dit je helpt :p wens je veel suc6!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:12

Ik heb hem ook gehad.
Ik had neit het gevoel dat ik stikte,maar het slangetje in je keel irriteerd en ik moest de hele tijd kokhalzen.
Ook probeerde mijn mond door te blijven slikken,er blijft immers iets hangen in je keel.
Ik vond het een vervelend onderzoek,hoewel ik geen pijn heb gevoelt.
Het overgangetje vanuit maag naar 12 vingerige darm is ook een beetje naar,ze pompen namelijk lucht in je maag om deze te ontplooien.Zo kreeg ik een grote druk op mijn darmen.
Na het onderzoek heb ik wel een paar dagen last gehad van mijn keel,wegens alle braakpogingen van mijn lichaam.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:14

IK heb het ook een paar keer gehad maar leuk is anders Bloos

Het was net alsof ik stikte bah

Groetjes

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:17

Ik heb het ook al een paar keer gehad.
Gelukkig wel onder een roesje Bloos
Ik heb daardoor zelf nergens iets van gemerkt,schijnt wel dat ik nogal te keer ben gegaan Clown
Het belangrijkste is dat je jezelf goed moet proberen te ontspannen.
Ik heb trouwens erna (ook) nergens last van gehad.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:18

Mijn vader heeft dat een paar maanden geleden gehad. Dus ik zelf nog nooit. Maar bij mijn vader duurde het geloof ik iets langer (een half uur, maar dat weet ik niet zeker). Hij vond het echt vreselijk vertelde hij. Hij kreeg kots-neigingen en had een ontzettend last van zijn keel. Daarna kon hij alleen nog maar wat drinken.
Ik wil je absoluut niet bang maken ofzo en heb het zelf ook niet meegemaakt, maar dit is wat ik ervan gehoord heb. Maar heel veel succes en sterkte aankomende vrijdag!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:22

heb het twee jaar geleden gehad, geen pretje ook omdat ik op dat moment 8 maanden zwanger was. helaas heb ik weer problemen met mijn maag/darmstel en moet ik 21 december weer en onderzoek ondergaan. Vraag om een roesje als je er erg tegenop ziet en ik hoop voor je dat je een aardige arts erbij hebt

succes!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:23

dat iedereen er zoveel last van heeft gehad. En ik ben toch een erg pijnmietje Bloos Haha!

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:00

ik heb het vorige week ondergaan + darmonderzoek via andere kant. gelukkig heb ik schat van dokter die dat alles onder verdovingske deed. Dus behalve wa keelpijn en en darmkramjes weet ik van niets. Gewoon beetje verdoving vragen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:39

Ik heb een paar keer toe mogen kijken bij zo'n gastroscopie.

Ze gaan inderdaad met een slang met camera richting maag.
Je krijgt een ring tussen je tanden zodat je niet per ongeluk in de slang kunt bijten.
Het moment dat ze met de slang door je keel gaat is even vervelend, je gaat dan wat kokhalzen. Als ze daar eenmaal voorbij zijn heb je het ergste gehad.

Bij ons in het ziekenhuis doen ze niet zo moeilijk over een roesje. Het wordt altijd gevraagd en als je het wilt krijg je het ook. Sommige patienten weten er daardoor niets meer van, kunnen zich er echt niets meer van herinneren.

Na het onderzoek kun je wat last hebben van je keel. Daarvoor is drop oid heel handig.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:29

Gastroscopie. Ik vond het op dat moment zelf naar, en idd wat last van mijn keel. Maar achteraf viel het me wel mee, was niet onder verdoving. Ik heb eerder weleens wat onder roesje gedaan, maar was toen helemaal naar van dat roesje.
Helaas kwam er bij mij niets uit, dus was het achteraf voor niets.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:48

ik heb het in de grote vakantie 2 keer moeten doen en ik heb gezegd dat ik een spuitje wou ,anders deed ik het niet.Ik weet dat ik in paniek zou raken wegens het lastige stikgevoel en het kokhalzen.Bij ons in het ziekenhuis mag je gewoon kiezen of je verdoving wilt,ze doen er niet moeilijk over.Achteraf heb ik nergens last van gehad,voelde niets in mijn keel,kon gewoon eten en drinken.Het onderzoek zelf duurde hooguit 5 minuutjes en ik weet er nog flarden van,maar niets echt bewust.Ik herinner me dat ik mijn maag kon zien op het schermpje Tong uitsteken Ik herinner me ook dat ze dat ding in m'n mond duwden en zeiden 'slikken,slikken' en dat ik het probeerde weg te duwen en dacht : doe dat dan uit m'n mond ,dan kan ik tenminste slikken! Tong uitsteken Achteraf een uurtje ofzo uitslapen en dat is het.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 00:37

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Lachen

Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen. Als ik het allemaal zo hoor dan is het zowiezo voor niemand een pretje geweest. Ik hoop iig dat het bij mij niet zo heftig zal worden zoals sommigen van jullie beschrijven. Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb mijn dokter al wel ontmoet en ik weet ook dat zij het onderzoek bij mij gaat doen. Vond het een erg aardige vrouw dus ik heb wel vertrouwen in haar. Zij vertelde mij ook over de mogelijkheid om een roesje te nemen, maar ze raadde dit in eerste instantie wel af, omdat het onderzoek wel moeizamer kan gaan als de patient niet helemaal bij volle bewustzijn is. Maar ze zij dat als ik echt heel er zenuwachtig en paniekerig zou zijn, ik dan voor een roesje kan kiezen.

Ik zie er iig ontzettend tegenop. Niet alleen het onderzoek zelf, maar ook de uitslag. Ik ben altijd zo'n schijterd met dat soort dingen. Bloos Ben altijd bang dat het iets ernstigs is... Maar goed, ik hoop dat ze iets kunnen vinden dat goed te behandelen is. Want wil nu eindelijk wel eens van die nare klachten af...

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:35

Hier 1tje die wat positiever was Haha!

Ik heb iets van 10 jaar terug zo'n onderzoek gehad en het viel me mee.
Voordeel was dat ik zowiezo een aardige arts en verpleegkundige had maar het belanrijkste is dat je je ontspant.
Dat spul om je keel te verdoven is wel goor maar het gevoel als de slang in je maag komt en dan met name bij je darmen is wel ehhh. kietelig.. was een heel appart gevoel.
Wat bij mij het ergste was was dat je een nuchtere maag moet hebben en dat voor iemand die altijd ontbeten moet hebben..
Kan gewoon niets zonder een ontbijtje.
Daarna heb ik verder ook geen problemen gehad al duurde het nogal een tijdje voordat de verdoving uitgewerkt was.

Een maagfoto vond ik daarentegen helemaal geen pretje...

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 14:17

Fijn om te horen dat het bij jou wel meeviel Woestein! Ik geloof ook wel dat als je goed ontspannen bent, het wel mee kan vallen, alleen weet ik niet of ik me op dat moment wel kan ontspannen.. maar ik ga m'n best doen! Lachen

Wat is trouwens een maagfoto? En hoezo is dat geen pretje?

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:02

ik heb 1 keer een maagonderzoek gehad.. ik vond het heel erg vervelend
maar als die slang er eenmaal inzit dan is het wel te doen..
zolang je maar doodstil blijft liggen, anders gaat die slang in je keel heen en weer bewegen
en goed door blijven ademen door je neus Haha!
ook heb ik een keer een slang via me neus naar de maag gehad.. en dat is nog veel erger, alleen die moest er 7 dagen inblijven
dus het KAN nog erger Tong uitsteken

Leoniez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:08

Ik heb het ook gehad begin dit jaar.
Ik was onder verdoving dus ik heb het totaal niet meegemaakt.

Ik heb ook een maagfoto gehad, weet alleen niet of het hetzelfde is als woestein bedoeld, maar ik zal uitleggen wat er bij mij gedaan is.

Je moest staan of liggen in verschillende posities en op commando van diegene die dit foto maakte moest je iets doorslikken. Nou dat iest was me toch vies! het leek echt heel erg op gips en het was heel dik. Als ik eraan terug denk krijg ik nogsteeds de rillingen zeg, wat was dat vies! het ergste was ook nog dat je het eerst nog een tijd in je mond moest houden voordat diegene weer in het hokje zat. en liggend slikken was al helemaaaal erg!
maarja ik zou ophoudenen met me verhaal, hopelijk begrijp je het een beetje.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 22:16

Bedankt voor de uitleg Leoniez! Ik kan me voorstellen dat dit zeker geen pretje is! Hopelijk hoef ik dat ook niet te doen...

Morgenochtend is het al zover. Ik zie er zo verschrikkelijk tegenop. Ik weet wel dat het maar een paar minuten duurt, maar het hele idee dat er een slang door me mond naar me maag gaat doet me al rillen...Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou blij zijn als het straks voorbij is!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:28

heb het ook gehad. En ja het is niet leuk. Maar heb het ook zonder roesje gedaan. Voordeel jij kan direct naar de kantine effe wat eten. Het gaat best wel snel hoor. En alle rare geluiden die dan vrijkomen, is heel erg normaal ( boeren, kotsen ect ect) Bij mij is me slokdarm 5 cm in me maag verzakt. Dus moet erg goed op me gewicht letten.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:10

en is het meegevallen?????????????????

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 12:24

Nou ben weer terug en heb het onderzoek achter de rug! Haha!
Het is me echt 100% meegevallen. Heb geen roesje gehad en mijn keel is ook niet verdoofd geweest. Het duurde ongeveer 5 minuten.

De verpleegsters en de dokter waren ontzettend aardig en hebben me erg om m'n gemak gesteld. Het moment dat de slang in m'n keel ging was wel vervelend en moest toen een paar keer kokhalsen. Maar toen ik eenmaal een ademritme te pakken had, ging het wel goed. Het deed alleen af en toe een beetje pijn als ik moest slikken. toen zat die slang er namelijk nog tussen. Ik vond het alleen een beetje vervelend toen die slang er in één keer weer uitgetrokken werd. Toen moest ik een beetje overgeven, maar dat was daarna al snel weer over. Nu heb ik alleen nog last van lucht in m'n buik omdat ze dat erin gepompt hadden.

Ze hebben m'n maag en twaalfvingerige darm bekeken en het zag er op het eerste gezicht allemaal wel goed uit. Ze hebben weefsel weggenomen en dat gaat nu onderzocht worden. 2 januari hoor ik daarvan de uitslag.

Ik ben iig ontzettend blij dat het achter de rug is. Ook al viel het mee, ik doe het liever niet nog eens! Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:11

Haha, achteraf viel het mij idd ook mee. Maar niet om nog eens te doen.