Hoe kom je af van een slecht zelfbeeld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

inkiepinkie

Hoe kom je af van een slecht zelfbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 16:28

sinds gistere avond ben ik er wel achter gekome dat ik een slecht zelfbeeld heb...
en dat dit heel veel voorkomt....
de grote vraag hoe kom je er vanaf?
iemand tips of het zelfde probleem ??

Sunrise_

Re: Hoe kom je af van een slecht zelfbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:43

Ga regelmatig voor de spiegel staan, en zeg bijvoorbeeld 3 dingen tegen je spiegelbeeld die je mooi aan jezelf vind.

Kun je er anders met iemand over praten?

Succes in ieder geval, en je kunt altijd PM'en als je ergens over wilt praten Ach gut

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:16

Altijd overal het positieve van in te zien!! dan wordt je vanzelf ook heel anders en vrolijker en daardoor wordt je eigenbeeld vanzelf ook beter!! veel suc6 iig

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:27

Tot iemand weer eens iets tegen je zegt en je mooie verhaaltje stort weer ineen.
Toch proberen om jezelf dingen aan te praten, je praat immers dit slechte zelfbeeld jezelf ook aan (of dat is je aangepraat en je bent het gaan geloven). Kijk in de spiegel zoals al is gezegd en zeg tegen jezelf wat je mooi vind en overdrijf dat een beetj erg. Ik merk wel dat ik mezelf dan ook vrolijker/beter voel.
Succes, ik weet wat het is, als je wilt praten ofzo.. pb gerust!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:03

Toen ik de topictitel las stelde ik me zo voor dat er hier een of andere goocheltruuk zou staan waarmee je *simsalabim* in een keer van je negatieve zelfbeeld verlost zou zijn Clown

Jammer genoeg bestaat die nog niet...

Ik heb ook veel last van een negatief zelfbeeld, heb ook nogal een verleden.
Ik wordt soms zo moe van mezelf. Al dat negatieve gedoe, faalangst en onzekerheid kost zoveel energie.
Ik ben op het moment flink aan mezelf aan het werken, maar het valt nog niet mee...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:16

Het is al heel positief als je dit van jezelf onder ogen ziet.
Ok hier een paar ideeen:
schrijf eens 10 goede eigenschappen op van jezelf. Niet zeggen dat je die niet hebt, doorgaan tot je ze hebt!
Lees deze lijst elke dag door.
Bedenk elke dag 3 dingen die je goed hebt gedaan.
Stel jezelf haalbare doelen. En geef jezelf een complimentje als het je gelukt is.

Voorbeeld voor dat laatste: je weet, dat je bijv. te weinig beweegt.
Neem jezelf dan niet voor dat je 5 x per week een uur gaat sporten, want dat is heel veel ineens en de kans op mislukking is groot.
Maar stel jezelf bijv. ten doel dat je a.s. maandag een kwartiertje omfietst, in plaats van rechtstreeks naar huis. Als dat gelukt is, is dat heel fijn en kan je je dan weer een nieuw, overzichtelijk en haalbaar doel gaan stellen.
Als het goed gaat, kan je je ambities altijd nog verder stellen.

Denk eens aan je paard, hoe ga je daarmee om?. Kan hij nog niet springen? Dan zet je toc ook geen muur van 1.20 neer? Dat is gedoemd te mislukken! Nee, je begint met een grondbalkje en je bent blij als dat netjes gaat.
Wees dus voor jezelf net zo aardig als voor je paard.

inkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 22:19

beantsje schreef:
Het is al heel positief als je dit van jezelf onder ogen ziet.
Ok hier een paar ideeen:
schrijf eens 10 goede eigenschappen op van jezelf. Niet zeggen dat je die niet hebt, doorgaan tot je ze hebt!
Lees deze lijst elke dag door.
Bedenk elke dag 3 dingen die je goed hebt gedaan.
Stel jezelf haalbare doelen. En geef jezelf een complimentje als het je gelukt is.

Voorbeeld voor dat laatste: je weet, dat je bijv. te weinig beweegt.
Neem jezelf dan niet voor dat je 5 x per week een uur gaat sporten, want dat is heel veel ineens en de kans op mislukking is groot.
Maar stel jezelf bijv. ten doel dat je a.s. maandag een kwartiertje omfietst, in plaats van rechtstreeks naar huis. Als dat gelukt is, is dat heel fijn en kan je je dan weer een nieuw, overzichtelijk en haalbaar doel gaan stellen.
Als het goed gaat, kan je je ambities altijd nog verder stellen.

Denk eens aan je paard, hoe ga je daarmee om?. Kan hij nog niet springen? Dan zet je toc ook geen muur van 1.20 neer? Dat is gedoemd te mislukken! Nee, je begint met een grondbalkje en je bent blij als dat netjes gaat.
Wees dus voor jezelf net zo aardig als voor je paard.

zoo moet eerlijk zegge dat dat wel heel goed idee lijkt,, als je er zo tegenaan kijkt dan denk je ..waar is het begin!! goeie tip dankje!:D

inkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:05

zijn er niet meer mensen met een goeie tip???? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:09

Ja. Verzamel alleen mensen om je heen waar je wat aan hebt, die je dus mogen en om je geven, in andere mensen zoals jaloerse vriendinnen moet je geen energie steken.
En ga iets doen waardoor je trots op je zelf bent als het lukt, paar willekeurige voorbeeldjes: hardlopen, nieuwe cursus, studie,vrijwilligerswerk of hobby...ik noem maar wat.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:59

ik heb ook negatief zelfbeeld...
ik heb ook faalangst, onzeker...
Je voel jezelf vaak zo `k*t`.
Ik dan Lachen
Ik lees eventjes mee!

beantsje, tnx!!

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:13

Het duurt een tijd om een positief zelfbeeld te krijgen, dat gaat niet van een op de andere dag via een aantal tips, maar is een heel proces.

Maar tips helpen natuurlijk wel:

-ga eens op zoek naar boeken over het onderwerp. In de bibliotheek of de boekwinkel kun je bij het onderwerp psychologie veel zogenaamde zelfhulpboeken vinden. Sommige zijn vreselijk en je kunt niet alles uit een boekje halen maar er zijn ook leuke boekjes met goede tips (beantsje geeft een aantal hele goede tips die ook in die boekjes terugkomen)

-sommige mensen hebben ook veel baat bij een beetje spirituele boekjes. De kern daarvan is namelijk vaak dat het niet gaat om prestaties en uiterlijk en bezit maar om wie je echt in het diepst van je hart bent en dat elk mens uniek is en alleen daarom al heel veel waard is.

-als je echt veel last hebt van een negatief zelfbeeld kun je ook om hulp vragen. Dat kan bij een psycholoog maar hoeft niet. Ik ken ook mensen die heel veel baat hebben gehad van bijvoorbeeld een cursus sociale vaardigheden of assertiviteit (dan leer je opkomen voor jezelf), als je nog op school zit of studeert kan dat ook wel via de school of opleiding (studentenpsycholoog) geregeld worden.

Verder betekent een positief zelfbeeld dat je jezelf de moeite waard vind, ongeacht van wat andere mensen van je vinden en ongeacht je prestaties (school of werk) en wat je bezit (geld, mooie kleren) of je uiterlijk. Dat betekent niet dat je altijd maar met je neus in de lucht moet lopen, maar je basis gevoel over jezelf moet goed zijn. En natuurlijk voelt een complimentje prettig en kritiek vervelend maar je betrekt het niet zodanig op jezelf dat het je basis gevoel van eigenwaarde beinvloed (dus bij kritiek wel een baalbui, maar die gaat ook weer over en je haalt je schouders weer op).

Let maar eens op: als je een negatief zelfbeeld hebt vind je vaak dat alle goede dingen die gebeuren of die je hebt niets met jezelf te maken hebben (dat is toeval, of geluk of een ander heeft ervoor gezorgd), terwijl alle slechte dingen die gebeuren wel op jezelf betrekking hebben (het lukt mij ook nooit want ik ben stom, of : het is mijn eigen stomme schuld dat......of: als ik maar meer...was zou het me wel zijn gelukt). Bij mensen met een positief gevoel van eigen waarde is dat vaak andersom....

Mijn tip zou dan ook niet zozeer zijn dat je dingen moet gaan doen (sporten bijvoorbeeld) om je daarna trots op jezelf te voelen (je mag ook trots zijn op jezelf als je niet sport), maar om gewoon lief te zijn voor jezelf. Doe dingen die je leuk/lekker vind (lekker tutten, iets moois kopen) omdat je dat gewoon verdiend bent en omdat je het waard bent. Dat betekent niet dat je maar niet moet sporten want dat is altijd goed en als je iets hebt gedaan of iets is je gelukt helpt dat altijd. Maar de basis moet van binnen uit komen en niet door wat je doet/hebt of wat anderen van je vinden.

Succes!

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:15

misschien is het een idee om niet na te denken dat je niet mooi bent enz. iedereen is anders. blijf gewoon positief denken.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:15

ik ben een paar maanden bij een psycholoog geweest dat heeft mij erg geholpen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:17

het boek 'denk je sterk' is heel goed, ook erg fijn leesbaar, en staat super veel goede info en tips in!
korst iets van 17 euro.

isbn nummer 902154104

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:27

Ja dat boek "Denk je sterk" dat Marigold noemt heb ik ook gelezen.

Echt een fijn boek met goede tips!

inkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 19:07

hiltje1973 schreef:
Het duurt een tijd om een positief zelfbeeld te krijgen, dat gaat niet van een op de andere dag via een aantal tips, maar is een heel proces.

Maar tips helpen natuurlijk wel:

-ga eens op zoek naar boeken over het onderwerp. In de bibliotheek of de boekwinkel kun je bij het onderwerp psychologie veel zogenaamde zelfhulpboeken vinden. Sommige zijn vreselijk en je kunt niet alles uit een boekje halen maar er zijn ook leuke boekjes met goede tips (beantsje geeft een aantal hele goede tips die ook in die boekjes terugkomen)

-sommige mensen hebben ook veel baat bij een beetje spirituele boekjes. De kern daarvan is namelijk vaak dat het niet gaat om prestaties en uiterlijk en bezit maar om wie je echt in het diepst van je hart bent en dat elk mens uniek is en alleen daarom al heel veel waard is.

-als je echt veel last hebt van een negatief zelfbeeld kun je ook om hulp vragen. Dat kan bij een psycholoog maar hoeft niet. Ik ken ook mensen die heel veel baat hebben gehad van bijvoorbeeld een cursus sociale vaardigheden of assertiviteit (dan leer je opkomen voor jezelf), als je nog op school zit of studeert kan dat ook wel via de school of opleiding (studentenpsycholoog) geregeld worden.

Verder betekent een positief zelfbeeld dat je jezelf de moeite waard vind, ongeacht van wat andere mensen van je vinden en ongeacht je prestaties (school of werk) en wat je bezit (geld, mooie kleren) of je uiterlijk. Dat betekent niet dat je altijd maar met je neus in de lucht moet lopen, maar je basis gevoel over jezelf moet goed zijn. En natuurlijk voelt een complimentje prettig en kritiek vervelend maar je betrekt het niet zodanig op jezelf dat het je basis gevoel van eigenwaarde beinvloed (dus bij kritiek wel een baalbui, maar die gaat ook weer over en je haalt je schouders weer op).

Let maar eens op: als je een negatief zelfbeeld hebt vind je vaak dat alle goede dingen die gebeuren of die je hebt niets met jezelf te maken hebben (dat is toeval, of geluk of een ander heeft ervoor gezorgd), terwijl alle slechte dingen die gebeuren wel op jezelf betrekking hebben (het lukt mij ook nooit want ik ben stom, of : het is mijn eigen stomme schuld dat......of: als ik maar meer...was zou het me wel zijn gelukt). Bij mensen met een positief gevoel van eigen waarde is dat vaak andersom....

Mijn tip zou dan ook niet zozeer zijn dat je dingen moet gaan doen (sporten bijvoorbeeld) om je daarna trots op jezelf te voelen (je mag ook trots zijn op jezelf als je niet sport), maar om gewoon lief te zijn voor jezelf. Doe dingen die je leuk/lekker vind (lekker tutten, iets moois kopen) omdat je dat gewoon verdiend bent en omdat je het waard bent. Dat betekent niet dat je maar niet moet sporten want dat is altijd goed en als je iets hebt gedaan of iets is je gelukt helpt dat altijd. Maar de basis moet van binnen uit komen en niet door wat je doet/hebt of wat anderen van je vinden.

Succes!

jah je hebt wel gelijk,, sporten enz.. dat doe ik opzich wel.. en complimentjes krijg ik opzich ook nog wel....alleen het idee dat jeje zelf de moeite niet waard vind en dat ik mezelf soms echt af kan zeiken! het is maar enkele keer dat ik mezelf leuk vind.. het duurt heel lang hopelijk komt het snel:D

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:40

Ik herken wel wat jij zegt inkiepinkie... Toch probeer ik tegen mezelf maar constant weer te zeggen als ik ergens kritiek op krijg ofzo "dat is hun mening, jij hebt het jouwe", natuurlijk neem ik die kritiek dan wel mee voor de volgende keer, maar ik hoef me dr niet persé meer k*t door te voelen.

Vandaag kreeg ik voor de 2de keer met mn paard een complimentje dat het zo goed ging en dat we echt vooruitgang boekten... dat soort dingen durf ik nu aan te nemen en tegen mezelf ook te zeggen van "zie je nou wel, je kunt het wel, we gaan echt iets bereiken". Nja beetje vaag voorbeeld. Sterkte!