Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
beantsje schreef:Het is al heel positief als je dit van jezelf onder ogen ziet.
Ok hier een paar ideeen:
schrijf eens 10 goede eigenschappen op van jezelf. Niet zeggen dat je die niet hebt, doorgaan tot je ze hebt!
Lees deze lijst elke dag door.
Bedenk elke dag 3 dingen die je goed hebt gedaan.
Stel jezelf haalbare doelen. En geef jezelf een complimentje als het je gelukt is.
Voorbeeld voor dat laatste: je weet, dat je bijv. te weinig beweegt.
Neem jezelf dan niet voor dat je 5 x per week een uur gaat sporten, want dat is heel veel ineens en de kans op mislukking is groot.
Maar stel jezelf bijv. ten doel dat je a.s. maandag een kwartiertje omfietst, in plaats van rechtstreeks naar huis. Als dat gelukt is, is dat heel fijn en kan je je dan weer een nieuw, overzichtelijk en haalbaar doel gaan stellen.
Als het goed gaat, kan je je ambities altijd nog verder stellen.
Denk eens aan je paard, hoe ga je daarmee om?. Kan hij nog niet springen? Dan zet je toc ook geen muur van 1.20 neer? Dat is gedoemd te mislukken! Nee, je begint met een grondbalkje en je bent blij als dat netjes gaat.
Wees dus voor jezelf net zo aardig als voor je paard.
hiltje1973 schreef:Het duurt een tijd om een positief zelfbeeld te krijgen, dat gaat niet van een op de andere dag via een aantal tips, maar is een heel proces.
Maar tips helpen natuurlijk wel:
-ga eens op zoek naar boeken over het onderwerp. In de bibliotheek of de boekwinkel kun je bij het onderwerp psychologie veel zogenaamde zelfhulpboeken vinden. Sommige zijn vreselijk en je kunt niet alles uit een boekje halen maar er zijn ook leuke boekjes met goede tips (beantsje geeft een aantal hele goede tips die ook in die boekjes terugkomen)
-sommige mensen hebben ook veel baat bij een beetje spirituele boekjes. De kern daarvan is namelijk vaak dat het niet gaat om prestaties en uiterlijk en bezit maar om wie je echt in het diepst van je hart bent en dat elk mens uniek is en alleen daarom al heel veel waard is.
-als je echt veel last hebt van een negatief zelfbeeld kun je ook om hulp vragen. Dat kan bij een psycholoog maar hoeft niet. Ik ken ook mensen die heel veel baat hebben gehad van bijvoorbeeld een cursus sociale vaardigheden of assertiviteit (dan leer je opkomen voor jezelf), als je nog op school zit of studeert kan dat ook wel via de school of opleiding (studentenpsycholoog) geregeld worden.
Verder betekent een positief zelfbeeld dat je jezelf de moeite waard vind, ongeacht van wat andere mensen van je vinden en ongeacht je prestaties (school of werk) en wat je bezit (geld, mooie kleren) of je uiterlijk. Dat betekent niet dat je altijd maar met je neus in de lucht moet lopen, maar je basis gevoel over jezelf moet goed zijn. En natuurlijk voelt een complimentje prettig en kritiek vervelend maar je betrekt het niet zodanig op jezelf dat het je basis gevoel van eigenwaarde beinvloed (dus bij kritiek wel een baalbui, maar die gaat ook weer over en je haalt je schouders weer op).
Let maar eens op: als je een negatief zelfbeeld hebt vind je vaak dat alle goede dingen die gebeuren of die je hebt niets met jezelf te maken hebben (dat is toeval, of geluk of een ander heeft ervoor gezorgd), terwijl alle slechte dingen die gebeuren wel op jezelf betrekking hebben (het lukt mij ook nooit want ik ben stom, of : het is mijn eigen stomme schuld dat......of: als ik maar meer...was zou het me wel zijn gelukt). Bij mensen met een positief gevoel van eigen waarde is dat vaak andersom....
Mijn tip zou dan ook niet zozeer zijn dat je dingen moet gaan doen (sporten bijvoorbeeld) om je daarna trots op jezelf te voelen (je mag ook trots zijn op jezelf als je niet sport), maar om gewoon lief te zijn voor jezelf. Doe dingen die je leuk/lekker vind (lekker tutten, iets moois kopen) omdat je dat gewoon verdiend bent en omdat je het waard bent. Dat betekent niet dat je maar niet moet sporten want dat is altijd goed en als je iets hebt gedaan of iets is je gelukt helpt dat altijd. Maar de basis moet van binnen uit komen en niet door wat je doet/hebt of wat anderen van je vinden.
Succes!