Paardenmelk écht goed voor huid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyF

Paardenmelk écht goed voor huid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:20

Onze merrie gaat zondag van het veulen af (nou ja veulen gaat van haar af:)) en nou hoor je iedereen erover dat paardenmelk zo goed voor de huid is.
Nou heeft mijn moeder last van psoriasis. Kunnen we onze merrie melken en mijn moeder het laten proberen of gaat er nog een heel proces aan vooraf voor je het kan drinken?
Ik weet hier totaal niets vanaf en ben erg benieuwd naar eventuele ervaringen.

tamary

Re: Paardenmelk écht goed voor huid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:22

Je kan het gewoon meteen drinken. Wel eerst de spenen schoon maken. Paardenmelk schijnt wel heel snel te gaan gisten, dus of meteen opdrinken of meteen invriezen anders wordt je er dronken van.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:25

Er wordt weleens beweerd dat er zoveel bacterien in melk die rechtstreeks van de moeder komt dat het ongezond is, maar ik geloof daar niet zo in. Tijdens het productieproces van melk gaan namelijk nog meer goede bacterien verloren. Ik heb vorig jaar een lange periode de melk van mijn bijrijdmerrie gedronken en in het begin hielp het tegen exceemklachten. De werking verminderde echter wel na een tijdje, ik weet niet of ik resistent werd of dat de kwaliteit van de melk minder werd of iets anders...

Waar je wel voor op moet passen is dat je je merrie beter niet te lang kunt melken, zeker niet wanneer je nog weer een veulen wil fokken. De melkproductie zal hoe dan ook na een tijd minder worden, ik neem aan dat je niet zoveel zal melken als dat een veulen normaal gesproken per dag drinkt (hoe wil je het dan houdbaar houden...) Veel succes!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:25

tamary schreef:
Je kan het gewoon meteen drinken. Wel eerst de spenen schoon maken. Paardenmelk schijnt wel heel snel te gaan gisten, dus of meteen opdrinken of meteen invriezen anders wordt je er dronken van.

Ja zoiets hoorde ik ook ja Clown

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:26

Het punt van het gisten kan kloppen omdat paardenmelk meer glucose bevat dan koemelk. Je moet echter direct gemolken melk sowieso niet lang bewaren want die is niet bewerkt en gaat dus sneller kapot door de bacterien.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:29

MaiMai schreef:
Er wordt weleens beweerd dat er zoveel bacterien in melk die rechtstreeks van de moeder komt dat het ongezond is, maar ik geloof daar niet zo in. Tijdens het productieproces van melk gaan namelijk nog meer goede bacterien verloren. Ik heb vorig jaar een lange periode de melk van mijn bijrijdmerrie gedronken en in het begin hielp het tegen exceemklachten. De werking verminderde echter wel na een tijdje, ik weet niet of ik resistent werd of dat de kwaliteit van de melk minder werd of iets anders...

Waar je wel voor op moet passen is dat je je merrie beter niet te lang kunt melken, zeker niet wanneer je nog weer een veulen wil fokken. De melkproductie zal hoe dan ook na een tijd minder worden, ik neem aan dat je niet zoveel zal melken als dat een veulen normaal gesproken per dag drinkt (hoe wil je het dan houdbaar houden...) Veel succes!

Dankje voor de tips. De merrie is niet weer drachtig en geeft gewoon nog erg veel melk. Ze jaagt het veulen nog niet weg waardoor de vraag naar melk groot blijft en zij die ook geeft.
Is het bij jou dus niet over gegaan of zal het nooit echt overgaan?

Wat ik heb gelezen bij de psoriasis is dat het eerst erger word en daarna helemaal wegtrekt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:32

er is ook gewoon zals van merriemelk, dat is wellicht wat handiger? Knipoog

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:34

Zolang je blijft melken zal je merrie blijven produceren (na een aantal jaar zal ze misschien wel stoppen, maar het kan lang duren!) Zodra je het veulen afspeent trekt de melk vanzelf weg. Wanneer je zelf gaat melken zul je ongetwijfeld minder melk gebruiken dan dat het veulen nu drinkt, en zal de melkproductie langzaam afnemen. Je kunt dus prima melken, maar hoe langer je melkt, des te meer moeite ze zal moeten doen om melk te maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:17

MaiMai schreef:
Ik heb vorig jaar een lange periode de melk van mijn bijrijdmerrie gedronken en in het begin hielp het tegen exceemklachten. De werking verminderde echter wel na een tijdje, ik weet niet of ik resistent werd of dat de kwaliteit van de melk minder werd of iets anders...

Dat klopt, de samenstelling van de melk veranderd. Als ik me goed herinner melken ze bij Orchids van 6 weken tot 4 maanden (leeftijd veulen).

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:43

MaiMai schreef:
Zolang je blijft melken zal je merrie blijven produceren (na een aantal jaar zal ze misschien wel stoppen, maar het kan lang duren!) Zodra je het veulen afspeent trekt de melk vanzelf weg. Wanneer je zelf gaat melken zul je ongetwijfeld minder melk gebruiken dan dat het veulen nu drinkt, en zal de melkproductie langzaam afnemen. Je kunt dus prima melken, maar hoe langer je melkt, des te meer moeite ze zal moeten doen om melk te maken.

Da's dus niet waar. Bij paardenmelkerijen blijven de veulens er altijd bij (overdag alle veulens in een stal en 's nachts weer bij de merrie). Het werkt bij een paard dus absoluut niet zo als bij koeien.

Toen wij onze veulens hebben afgespeend, hebben we de merrie ook 1 dag gemolken (liet ze heel makkelijk toe en ze trok de melk niet op). De volgende dag wilde dit dus al niet meer.

Paardenmelk kun je net als moedermelk niet koken (ivm houdbaarheid verlengen oid).

Via paardenmelkerijen kun je ook allerlei producten op basis van merriemelk kopen (google levert je al gauw een paar adressen in de buurt op).

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:46

Paardenmelk is echt super tegen allerlei kwalen, zoals eczeem of acné. Verder wil het voor veel andere kwalen ook helpen. Op internet is veel info hierover te vinden. Ik heb voor een paardenmelkerij een opdracht gedaan. Daar hadden ze zelfs heerlijk paardenmelkijsjes en toffee's! Echt super!
Het smaakt zoeter dan koeienmelk. Veel mensen lusten het niet. Daarom hadden ze er een soort yogy aardbeien smaak van gemaakt. Echt heerlijk! Vooral handig voor kinderen natuurlijk, die lusten Yogy over het algemeen wel!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 18:34

Bedankt voor de tips maar heeft iemand ook ervaring met paardenmelk en psoriasis?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:38

LadyF schreef:
Bedankt voor de tips maar heeft iemand ook ervaring met paardenmelk en psoriasis?

www.equilac.com

Ik denk dat het verstandiger is om paardenmelk te kopen wat speciaal voor menselijke consumptie behandeld is, dan het zo uit de merrie op te drinken.

Typ op www.google.nl paardenmelk in en je krijgt veel sites over allergieen en mensen met ervaringen ermee.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 20:36

Suzanne F. schreef:
LadyF schreef:

www.equilac.com

Ik denk dat het verstandiger is om paardenmelk te kopen wat speciaal voor menselijke consumptie behandeld is, dan het zo uit de merrie op te drinken.

Typ op www.google.nl paardenmelk in en je krijgt veel sites over allergieen en mensen met ervaringen ermee.

Heb ik al gedaan maar echt een antwoord krijg ik niet..

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:09

Mijn vader had ook erg veel last van psoreasis. Hij heeft toen paardenmelk zalf erop gesmeerd en binnen de kortste keren was het heel veel minder. Je moet wel blijven smeren dan blijft het minder.
Mijn zoon had vroeger ook last van uitslag en waterwratjes , en na een paar maal smeren waren uitslag en wratjes verdwenen en zijn ook niet weer teruggekomen.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:04

flyfly schreef:
Mijn vader had ook erg veel last van psoreasis. Hij heeft toen paardenmelk zalf erop gesmeerd en binnen de kortste keren was het heel veel minder. Je moet wel blijven smeren dan blijft het minder.
Mijn zoon had vroeger ook last van uitslag en waterwratjes , en na een paar maal smeren waren uitslag en wratjes verdwenen en zijn ook niet weer teruggekomen.

Hier heb je een link naar mijn stagebedrijf. Dat is ook een paardenmelkerij! Hier vind je genoeg informatie over paardenmelk en hun werking! Desnoods mail je deze mensen en kun je aan hun je vragen kwijt!

Daarvoor heb ik ook nog gewerkt op een paardenmelkerij/appaloosafokkerij! Maar door Priveomstandigheden zijn ze met de melkerij gestopt en is 1 van de 2 eigenaren nog doorgegaan met de fokkerij.

http://www.paardenmelkerijfriesland.nl

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:22

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:45

-> MW

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:50

Lenn schreef:
er is ook gewoon zals van merriemelk, dat is wellicht wat handiger? Knipoog

Dat vind ik ook ja. Zie mezelf niet zo onder de merrie hangen. Ik heb vorig jaar ook merriezalf gehad.

Lessien_2810

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:39

ik werk af en toe op een paardenmelkerij, het schijnt heel erg goed voor mensen te zijn en het bouwt het afweersysteem goed op.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:21

Als het echt zo gezond is ga ik Rachel ook maar eens lief aankijken Haha! Die heeft vast wel wat over, vind ze vast wel goed Ja Eventjes nog iig, ze verwacht volgend jaar weer een veulen.

Ik heb wel eens paardenmelk geproeft, is niet heel vies ofzo.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:26

marleendv_88 schreef:
Als het echt zo gezond is ga ik Rachel ook maar eens lief aankijken Haha! Die heeft vast wel wat over, vind ze vast wel goed Ja Eventjes nog iig, ze verwacht volgend jaar weer een veulen.

Ik heb wel eens paardenmelk geproeft, is niet heel vies ofzo.

Nee is heel waterige zoete melk, sommige mensen vinden het om te kotsen (omdat ze koeienmelk gewend zijn!) maar paardenmelk is beter!

Horsepower natuurlijk Knipoog Clown

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:39

Bij de dierenarts stond het ook in een folder.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:44

Jaa, ik hbe er mijn sectorwerkstuk, erover gedaan, het isook goed voor je darmflora Tong uitsteken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:06

20/12/2006 Paardenmelk gezondheidsbevorderend

Paardenmelk heeft een positief effect op verschillende gezondheidsproblemen. Dat bleek uit een op 14 december in Wageningen gepresenteerd onderzoek van studenten van de Universiteit Wageningen.

Het gaat vooral om darm- en huidaandoeningen. Uit een enquête onder consumenten, interviews met experts en literatuuronderzoek blijkt dat paardenmelk een heilzame werking kan hebben voor ziekten en aandoeningen als eczeem, psoriasis en de ziekte van Crohn. Wel moet er nog verder klinisch onderzoek gedaan worden om die heilzame effecten verder wetenschappelijk te onderbouwen.
In opdracht van de coöperatie SPaN-V is de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de gezondheidsbevorderende werking van paardenmelk en paardenmelkproducten. Daartoe is door de studenten een enquête gehouden onder 220 consumenten, zijn deskundigen uit Duitsland en Frankrijk geïnterviewd en is een uitgebreid literatuuronderzoek uitgevoerd. Het merendeel van de consumenten (61%) geeft aan, dat de consumptie van paardenmelk een positief effect op hun gezondheid heeft. Als effecten worden voornamelijk genoemd: meer energie, een verhoogde weerstand, een betere conditie en een betere algemene gezondheid.

Lees meer in De Paardenkrant

Bron: De Paardenkrant