Dreigende borderline stoornis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IceBabY

Dreigende borderline stoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 10:02

Hallo iedereen.
Bij mij zijn ze een tijdje erachter gekomen dat ik een dreigende borderline stoornis heb. Borderline kunnen ze het nog niet noemen omdat ik nog in de pubertijd zit zeg maar. Maar ik vroeg me af of er nog meer bokkers zijn met een (dreigende) borderline stoornis. En wat voor hulp krijg jij er dan voor? Krijg je ook medicijnen? En vooral, helpt het ook..?

(Ik ken niemand die het ook heeft, daarom vraag ik het hier. Er bestaan natuurlijk van die praatgroepen, maar ik zie dat dus echt niet zitten.)

Groetjes

Tempus_Fugit

Re: Dreigende borderline stoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:05

ik ben niet zo bekend met die stoornis. zou je er wat meer over kunnen vertellen?
Ik ben er wel nieuwsgierig naar.

sterkte iig ermee!

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 10:08

ThaGirl schreef:
ik ben niet zo bekend met die stoornis. zou je er wat meer over kunnen vertellen?
Ik ben er wel nieuwsgierig naar.

sterkte iig ermee!

Er was een heel uitgebreid topic over, maar "zoeken" doet het niet.
Je kan wel even kijken op www.stichtingborderline.nl

En bedankt Lachen

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 10:53

Niemand??

Sorry, misschien beetje ongeduldig...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:54

kan je misschien beter uitlegen wat je met dreigende borderlinestoornis bedoeld?
bedoel je dat het erop lijkt dat je tekenen van borderline hebt/ krijgt?
of zijn de symphomen er en voel je dat als een bedreiging?

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:44

Marigold schreef:
kan je misschien beter uitlegen wat je met dreigende borderlinestoornis bedoeld?
bedoel je dat het erop lijkt dat je tekenen van borderline hebt/ krijgt?
of zijn de symphomen er en voel je dat als een bedreiging?

Het is zeg maar gewoon borderline. Maar het kan nog niet zo genoemt worden omdat sommige symptomen ook door de pubertijd kunnen komen. Na je 18e kan het officieel borderline genoemt worden.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:50

Inprincipe hebben alle mensen symptomen van Borderline, maar alleen Borderliners hebben die symptomen op een bepaalde manier, waardoor het dus ''Borderline'' wordt genoemd. Het kan inderdaad pas vastgesteld worden als je 18 bent. Bij mij is op mijn 18e vastgesteld dat ik Borderline heb. Ik heb 8 maanden in een 24/7 kliniek gezeten om mezelf te laten helpen. Heeft niet echt goed geholpen, ondanks dat het wel een hele zware behandeling was. Ben nu 19 en weet er wel mee te leven, maar zonder hulp zou ik nooit kunnen. Je kan anti-depressiva slikken, maar dat heeft bij mij geen effect. Maar zo is dat natuurlijk bij iedereen anders.

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:09

MelOdYs_Star schreef:
Inprincipe hebben alle mensen symptomen van Borderline, maar alleen Borderliners hebben die symptomen op een bepaalde manier, waardoor het dus ''Borderline'' wordt genoemd. Het kan inderdaad pas vastgesteld worden als je 18 bent. Bij mij is op mijn 18e vastgesteld dat ik Borderline heb. Ik heb 8 maanden in een 24/7 kliniek gezeten om mezelf te laten helpen. Heeft niet echt goed geholpen, ondanks dat het wel een hele zware behandeling was. Ben nu 19 en weet er wel mee te leven, maar zonder hulp zou ik nooit kunnen. Je kan anti-depressiva slikken, maar dat heeft bij mij geen effect. Maar zo is dat natuurlijk bij iedereen anders.

Jeetje.. Ach gut
Ik slik al 2 jaar anti-depressiva.
Bij mij helpt het heel erg goed, alleen mijn lichaam begint er aan te wennen.
Jaar geleden was de dosering verdubbelt... Als ik ze niet inneem gaat het in ieder geval helemaal mis.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:18

Bij mij werkt het dus voor geen meter en ik heb het heel lang geslikt en verschillende soorten, en later kreeg ik er ook slaapmedicatie bij om mijn rust op orde te stellen zodat de antidepressiva beter zou gaan werken, maar dat deed het niet, na dat jaar intensieve therapie van 24/7 waar ik úren therapie heb gevolgd zowel, individueel als in groepsverband, heb ik wel andere dingen kunnen verwerken en aan andere dingen kun werken, maar mijn Borderline, blijft erg extreem, waardoor ik dus ook nooit zonder hulp kan, want ik ben een tijdje zonder hulp geweest en dat ging helemaal fout. Maar met hulp is het beter te handelen, maar soms nog erg onmogelijk voor mij, om ja in een bepaalde zin '' te leven''. Klinkt erg dramatisch en extreem, maar zo is dat bij mij. Bij meerdere mensen uit die kliniek met Borderline (is niet per se voor Borderline, maar gewoon voor mensen die dringende hulp nodig hadden, geen crisis-instantie overigens, maar een ptc) daarbij heeft het wel aangeslagen. Dus ligt aan de persoon en hoe de Borderline uitwerkt op die persoon.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:30

Mijn zusje heeft zoiets. Die slikt ook bergen medicijnen. Humeurvlakkers, antidepressiva, pillen tegen alle bijwerkingen en weet ik het wat allemaal. Ik weet alleen bij haar wel zeker dat het geen puberteit is

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:53

Ik had de symptomen al toen ik dertien was, en toen ik 18 was is het bevestigd. Maar het ligt zeker niet altijd aan de pubertijd. Maar het komt niet door een gebeurtenis maar meer aan een ''foutje'' in de hersenen, en dat bedoel ik dan niet banketstaaf, maar dat is mij zo verteld, in de psychiatrie. Boos!

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:28

Jij hebt het over 'Borderline Structuur'. Ik kan je wel e.e.a. vertellen a.d.h.v. praktijkervarinbgen (sorry, ben van de afkortingen vandaag), maar je kunt er op zich ook heel veel over vinden op het i-net.

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:11

Ik heb ook borderline stoornis, zijn ze tijdens mijn eetstoornis achter gekomen, daar ben ik nu gelukkig vanaf, maar de bordeline strekjes blijven :S... Ik zit er nog voor in therapie, en dat helpt heel goed, ook met m'n borderline dingen, en crisissen, gaat het nu een stuk beter.
Maar ik heb natuurlijk nog m'n downs enz, dat is wel lastig, maar ik ben ermee aan het leren omgaan Lachen...
Als je meer van me wilt weten mag je me mailen hoor, wil er best met je over praten Knipoog!
Sterkte!

xXx Charlotte.

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:13

Ik slik er wel medicijnen voor, lang gezocht wat de beste voor mij zijn. Maar degene die ik nu heb, helpen goed. Ik slik gelukkig ook niet veel Lachen...

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:14

Ik ben trouwens 22, en ze zeggen dan het na je dertigste minder wordt, ik hoop het wel. Maar ik ben ermee aan het leren omgaan, door middel van hulp, al een tijd, en dat helpt mij ECHT! Niks om je voor te schamen, al doe ik het soms wel Knipoog...
Maar het hoeft niet!

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:16

he wat een verhalen zeg!
ik hoor meerdere van jullie zeggen : als ik mijn medicijnen niet slik of als ik zonder therapie zit `dan gaat het fout`..
hoe moet ik dat fout gaan zien? Ik neem aan dat dat in julile gedrag is, maar hoe zien jullie dat zelf? wat doen jullie dan? en hoe bewust ben je van dat gedrag? Ik heb er zelf een beeld bij dat je mensen in je omgeving extreem aantrekt en extreem afstoot. (mijn vakantie liefde mijn ware liefde maar niet wederzijds, had ook borderline) Hij kon echt heel tegenover gesteld zijn, en ik zat altijd in de stress als ik ging bellen.. hopend dat hij een goede ´bui´ had. Hij kon zooo gemeen zijn terwijl ik echt wist dat hij ergens wel het zelfde voor mij voelde als ik voor hem..

Bij mij is trouwens ook persoonlijkheidsonderzoek gedaan maar heb de uitslag nog niet. Dit hebben ter uitbreiding van mijn behandeling voor eetstoornissen gedaan, maar ik denk niet dat er iets van persoonlijkheid stoornis bij mij speelt. Wat waren jullie symptomen dan die aanleiding voor die diagnose gaven?

sorry als het te persoonlijk wordt.. ik ben er zo benieuwd naar.. misschien dat ik toch dingen herken

sterkte iedereen!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:18

Tegenwoordig is iedereen die ook maar een beetje afwijkt van de norm meteen een borderliner of een ADHD'er. Is weer zo'n hype onder psychologen en psychiaters ofzo..

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:23

ben het helemaal met sony eens!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:40

hoi allemaal ik heb dus ptss posttraumatishe stress stoornis, en een milde vorm van bordeline en een vermeende persoonlijkheidstoornis....dat heb ik al sinds in 10 ben..ben nu 23 dus reken maar uit....hoe ze erachter kwamen dat ik dat heb...okee nu wordt het persoonlijk,ik vertel dit verhaal maar 1 keer op bokt,en dat si mede omdat er steeds meer vragen komen over bordeline etc hier op bokt,
mijn verhaal:
ik ben van mijn 2e tot mijn 10e sexueel misbruikt en mishandelt door een stiefvader en stiefbroer,door deze misbruik,was ik een labiel kind,ik was giga druk,als wij een drukke dag hadden gehad sloeg ik helemaal door,ook was ik een kind dat gauw huilde en vrij stil was....toen ik 10 was en mn moeder ging scheiden toen heb ik alles wat er gebeurdt is maar verteld,voor mn moeder was dit een hele shock maar zij begreep mij wel steeds beter,ik ging bv al jaren na de huisarts kleurstof onderzoeken doen,moest pilletjes eten om maar rustig te blijven...ja ze dachten aan adhd,maargoed ook plaste ik nog steeds in bed,daarna gelijk in terapie gegaan,nou dat hielp niks omdat ik daar helemaal niet aan toe was,nou en toen kwam de pubertijd,ik werd 13 en het ging helemaal mis,boos op de hele wereld ontzettend haatdragend,grote mond,spijbelen,blowen etc..en ja hoor ik werd uit huis geplaatst,ik kon totaal niet tegen onrecht en als ik maar even het idee had dat ik de gek aan gestoken werd plofte ik,dus ging ik van crisis centrum na crisicentrum,ik functioneerde niet in een groep,nam een leider rol,en ja datw as ook niet bevoordelijke voor de groep,maargoed dat ging wat jaartjes zo door,allereli medicatie geprobeert maar niks hielp..ook ging ik mezelf smijden ,niet omdat ik dood wou(dat is een groot misvertsand,bordeliners snijden niet om dod te willen)maar om pijn te voelen,want van al die medicatie wordt je behoorlijk gevoeloos,en het is dus ook niet om aandacht te vragen!!!!!je zit gewoon behoorlijk metjezelf in de knoop,ik ben nu nog 23 en sta nog onder toezicht van de psygh,als ik mn verslagen vanvroeger weleens terug lees zie ik dat ik niks verandert ben.terminste niet mn denkwijze,reageer wel anders op bepaalde dingen nu,en heb niet zon groot ontploffingsgevaar,maar kan nog steeds niet slapen zonder medicatie en eigelijk helemaal niet funtioneren,ik ben daar dus wel degelijk afhankelijk van...aangezien ik op mn 17e bevallen ben van een kindje met een anngeboren afwijking,is het voor mij extra moeilijk maar het lukt mij!!!soms zijn de dagen heel lang ben ik heel moe en slaap ik zoveel mogelijk soms ben ik heel depri en zie ik het allemaal niet meer zitten,maar toch leef ik in strijd met mezelf elke dag..die boosheid die ik heb wil maar niet weg..ook is het heel frustrerend dat je elke dag die medicatie weer moet slikken en dat is echt geen apenkoek hoor,je lichaam moet daar aan wennen,en je versuft helemaal,maar je wordt ook gevoeloos ervan...en dan die boosheid weer van waarom functioneer ik niet als een normaal mens,ik kan bv niet werken omdat teveel druk op me legt...wat ik niet heel erg vind omdat ik nu elke dag bij mn paardjes kan zijn,maar leuk is het niet,je ontwikkelt voor jou gevoel niet verder je blijft hangen op zn dood punt,mensen om je heen halen diplomas maken promotie en jij bij jou gebeurdt er vrij weinig omdat je stress moet vermijden...ook vind ik relaties moelijk te houden,omdat ik nogal gevoeloos wordt van de medicatie en dan is het moeilijk te ontdekken wat je nou eigelijk voelt voor iemand,al met al psygiatrish patient zijn is gewoon niet leuk/makkelijk....misschien dat ik het een beetje doormekaar vertel maargoed heb me ook niet voorbereid op dit bericht,maar als je vragen heb stel ze gerust

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:54

he lique, wat een verhaal! dapper dat je hier zo neer zet. echt waar. Jemig. Dit is wel heel wat. ik ben er helemaal stil van. Delen ervan herken ik wel maar dat is meer het laatste. Hoe is dat een normaal leven leiden zoals anderen te veel is en dan de rest wel zien studeren etc. Ik heb nu idd ook mijn paard en en honden.. meer niet en heb het toch druk. Maar dat hoef je niemand te vertellen want dat stelt toch niks voor in hun ogen. Erg moeilijk.Aan de andere kant denk ik ook, van het is niet voor niets te veel..
Ik heb even zitten na denken over hoe het is als je gevoelloos bent door medicatie.. Kun je dat vergelijken met ernstige depressie (de desinteresse voor veel dingen, maar dan specifiek voor personen?)
En hoe gaat het nu dan? Wat mij zo verwonderd altijd het effect van de medicijnen, wat voor een invloed het heeft..
Ergens een fantastische uitvinding, maar aan de andere kant is het ook echt troep! Meestal meer pilletjes voor de bijwerkingen dan dat ene pilletje voor de bedoelde ziekte..

Maar ben je als borderliner ook eenzaam? Ik dacht van wel, maar misschien hebben ze dat soort van besef niet.. (niet beledigend of iets bedoeld hoor!) Ik bedoel het allemaal goed.. komt het verkeerd aan.. sorry daarvoor..

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:03

MelOdYs_Star schreef:
Ik had de symptomen al toen ik dertien was, en toen ik 18 was is het bevestigd. Maar het ligt zeker niet altijd aan de pubertijd. Maar het komt niet door een gebeurtenis maar meer aan een ''foutje'' in de hersenen, en dat bedoel ik dan niet banketstaaf, maar dat is mij zo verteld, in de psychiatrie. Boos!

en over dat foutje in de hersenen,dat is niet geheel goed uitgelegt,vaak komt het wel voor door een traumatishe ervaring,en iedreen heeft eigelijk bordeline alleen ontpopt het niet bij iedereen,de een heeft er aanleg voor de ander niet,ook kan het komen door verslavingsprobleematiek,maargoed zo heeft de een een beetje bordeline de ander heel erg..voorbeelt mijn ex heeft het hele erg...en die heeft ook een hele grote doodwens,terwijl ik daar in tegen dat helemaal niet heb,en dat heeft weer met de zin van het leven te maken...mijn zin is mn dochter natuurlijk en de paarden hebebn me al die jaren er doorheen gesleept,tis belangrijk dat je contacten houd en dat je niet jezelf gaat afzonderen,want het probleem is bij bordeline dat je zelf alleen maar negatiefiteit voelt en als dat niet op een postiefe manier ondersteund wordt,kan het idd heel slecht met je aflopen,je gaat zwart-wit denken en je belant in een dal...dus zorg gewoon dat je contact houd met de buitenwereld,alhoewel dat vaak ook een probleem is voor bordeliners,juist omdat ze niet begrepen worden,en iemand die het niet kent het vaak ook heel moeilijk de ander kan begrijpen,en onthoud altijd dat snijden niks met een doodwens te maken heeft,en dat het ook niet om aandacht gaat...als je ziet dat iemand heeft gesneden doe gewoon alsof het niks uit maakt diegen leeft vaak daarna zelf al met een schaamte gevoel omdat diegen dondersgoed weet waarom hij /zij dat doet,diegene die het doet kan het toch niet tegen gaan...en hoe negatiever de ander erover is,hoe groter de kans dat hetw eer gebeurd..snijden is een oplossing zodat je weer voelt op het moment tevens is het agressie opjezelf botvieren je kan je frustratie niet kwijt...beetje moeilijk uitteleggen,maar over snijden wordt het meest achtelijk gedaan en bestaan de grootste misverstanden over..

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:13

gevoeloos door de medicatie.....
medicatie heb je in allerlei vormen en soorten,je krijgt waar je tegen kunt en dat effect heeft dit kan bv voor de 1 zyprexa zijn voor de ander seroquel...wat doen deze medicijnen?
je krijgt prikkels in je hersenen,die heel gevoelig zijn de medicatie zorgt dat die prikkels minder worden je wordt dus afgeflakt...gevoeloos,bv iemand is vet kwaad op jou en gaat een possy tekeer tegen je,normaal flip jij hem ook op wat voor manier dan ook,nu heb je zoiets van okee boeien....
nog een voorbeeld iemand heeft wta over jou gezegd jij bent daar behoorlijk terleurgesteld over je kan het maat niet loslaten...je gaat aan jezelf twijfelen en je wordt onzeker...bij medicatie kan het zijn dat je juist heel veel zelfvertrouwen krijgt waardoor mensen je ineens arrogant kunnen gaan vinden,omdat je niet meer reageert zoals eerst...ook weer moeilijk uitteleggen dit..ook omdat het bij iedereen verschillend is,ik merk bv als ik een paar dagen medicatie niet slik,ik dan weer labiel wordt...

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:18

en nee ik voel me niet eenzaam,wel vaak onbegrepen,ook ben ik vaak kwaad omdat ik dus wel een traumatish verleden heb,ik heb bv een hoog iQ heb ook vwo gedaan en dergelijk,ik denk wel vaak als mij misschien dit onrecht niet was aangedaan had mijn leven er ook heel anders uit kunnen zien,kom je bv 1 van school tegen van vroeger die nu bv directiesectresse is..dan is het wat doe jij ehmmm ik rij paard (nog steeds),en idd dat is lang niet zo intressant..ik heb mn dochter dan nog waardoor ik nog wel wat informatie te verschaften heb,maar tis echt alsof je soms blijft hangen op een dood punt maar dat zal wel weer met acceptatie temaken hebben denk ik..

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:26

Ook bij mij hebben ze borderline geconstateerd en ik werd erg vlak van de medicijnen welke ze me ook voorschreven. Ik doe het nu al een tijdje zonder en het bevalt me wel redelijk.. Ik heb de steun van mijn man gelukkig. Ook heb ik een cursus gevolgd waarin ik leerde om met sommige dingen om te gaan.. Ik heb VERS training gehad!Ik heb hier erg veel aangehad! Wel heb ik net als lique dat ik me me niet eenzaam voel maar maar wel onbegerepen.. Helaas snappen mensen niet wat het inhoudt! en hoe ermee om te gaan! Ook heb ik hierbij ook een traumatisch verleden dus het is soms erg dubbel...En het is wel zo dat je moet accepteren want het is niet iets dat overgaat en wel weer wegwaait! Dus de acceptatie is het moeilijkst maar wel het belangrijkst..

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:30

wat is dat vers training?dat ken ik nog niet...ik ken wel emdr terapie