suikerziekte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:23

Ik ben al twee weken af en aan wat duizelig. Ook ben ik al maanden heel snel moe. Ik moet ook vaak naar het toilet. Mijn vader had suikerziekte en mijn broer heeft het ook. Zou ik het ook kunnen hebben? Hoe testen ze dat? Kan ik dat zelf testen? Weet iemand hier meer vanaf?

Celinee_

Re: suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:26

Ja, dat kan. Suikerziekte is erfelijk. Mijn vriendin heeft het ook sinds groep 8. Haar vader heeft het ook. Prik regelmatig een paar keer met het apparaatje van je broer ofzo, en als je dan niet goed zit toch even langs de dokter gaan. Dit lijkt mij het beste denk ik.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:34

mijn broer woont in Peize (groningen) en ik in someren(noord-brabant) dus dat zal niet gaan haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:35

Welke type heeft je vader en broer?

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:37

allebei verschillend, mijn vader had de ouderdomsversie en mijn broer de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:38

Dan is de kans klein dat jij het hebt. Je broer heeft dan type 1 en dat is alleen erfelijk.
Ga eens naar de dokter, dan heb je zekerheid. Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:39

Ga even langs je huisarts, die kan dat zelf testen en zo niet, dan moet je bloed laten prikken wat naar een lab wordt gestuurd en dan hoor je de uitslag na 2 dagen van je arts.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 22:12

boevendien is mijn broer maar een halfbroer (zoon van mijn vader en een andere vrouw) dus dan zal het ook wat minder erfelijk zijn denk ik.....

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:42

Kans is dan idd al kleiner, maar ga toch maar naar je HA. Dan kun je het straks iig uitsluiten en mocht je het toch hebben, dan kun je er maar beter zo vroeg mogelijk bij zijn.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:19

Gewoon lang je huisarts gaan daar kunnen ze het zo even voor je bekijken of misschien bij jou apotheek ook wel.
Maar heb je wel eens aan bloedarmoede gedacht, want suikerziekte krijg je wel meer aandoeningen dan alleen duizelig of moe.

Als je type 1 hebt, word je echt wel flink ziek ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:22

Serena: Dat is bij mijn broer meegevallen (ja mijn broer heeft type 1) Hij bleef helemaal hetzelfde maar moest heel veel naar de wc. Ook als zijn waarde boven de 50 was.

gr [***]

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:26

Diabetes (suikerziekte is als woord verouderd) is in beide gevallen erfelijk, zowel type 1 als 2. Als je vader type 2 heeft, heb je maar liefst 25 procent kans ook diabetes te krijgen. Bij type 1 is die kans veel kleiner (ongeveer 5 procent). Bij diabetes zijn de belangrijkste kenmerken dorst, veel plassen, vermoeidheid, jeuk, infecties en afvallen. Niet iedereen krijgt last van alles tegelijk, maar bij type 1 gaat het vaak snel en heftig.

Er is een hele simpele manier om erachter te komen: even een afspraak bij de huisarts, liefst nuchter en een bloedglucosemeting laten doen. Uitslag is binnen een paar seconden bekend, het kost je alleen een heel klein druppeltje bloed.

Niet mee blijven lopen, want dan doe je je lichaam zeker geen plezier. En zoals Serena al zegt, er kan ook best wat anders zijn en de huisarts kan dat beter bekijken dan wij hier op Bokt.

@ Niels: een waarde van boven de 50 (Nederlandse waarden, in België meten ze heel anders) kan zelfs een coma opleveren! Levensgevaarlijk ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:28

MoniqueT: We hoorden van de dokter gelijk de avond na het bloedprikken dat ie direct naar het ziekenhuis moest omdat het idd levensgevaarlijk was.
maar dat kon je niet merken aan mijn broer die zat boven gewoon te drummem Verward

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:54

Citaat:
maar dat kon je niet merken aan mijn broer die zat boven gewoon te drummem

Wonderbaarlijk ... maar zo zie je, geen mens is hetzelfde. Hoorde gisteren (ik geef diabetescursussen) van iemand die op 49 zat en bijna dood was.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:47

Pfff mijn vriend heeft het ook heb al vaak zo'n aanval meegemaakt, ja hij is jong en regelmatig leven is dan moeilijk maar met diabetes oh zo belangrijk. Ik ben telkens harstikke bezorgd. Het is bij mij tot nu toe alleen snachts gebeurd waarbij ik me helemaal doodschrok maar bij zijn ouders gebeurd het vaak overdag. Hij zit vaak te laag...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:03

Lisjuh87 schreef:
Pfff mijn vriend heeft het ook heb al vaak zo'n aanval meegemaakt, ja hij is jong en regelmatig leven is dan moeilijk maar met diabetes oh zo belangrijk. Ik ben telkens harstikke bezorgd. Het is bij mij tot nu toe alleen snachts gebeurd waarbij ik me helemaal doodschrok maar bij zijn ouders gebeurd het vaak overdag. Hij zit vaak te laag...

Ik denk ook dat je 'zo'n aanval' zoals je het noemt, niet moet vergelijken met de levensgevaarlijke situatie waar wij het nu over hebben. Hoog zitten, te veel glucose (suiker) in je bloed hebben, kan leiden tot coma en levensgevaar. Dat gebeurt eigenlijk alleen maar als je nog niet weet dat je diabetes hebt of bij een zeer zware ontregeling. Dat gaat ook niet zomaar in een uurtje of zo.

Laag zitten, een hypo, kan je zomaar overvallen. Het is een uit balans zijn van voeding, beweging en insuline en daar kan je wel mee leren omgaan. Zelfs als je minder regelmatig leeft. Maar toch, zo'n hypo kan je zomaar ineens overkomen. Gelukkig is die hypo op zich niet gevaarlijk, kom je daar altijd weer zelf uit (al kan het een tijdje duren) en loop je er niet echt schade door op. Wat wel link is, is dat je in een hypo niet beseft wat je doet en dat kan natuurlijk wel gevaar opleveren voor jezelf of de omgeving.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 12:52

ik zal deze week even naar de huisarts gaan om t even te laten testen. Vind het toch wel spannend. Misschien is het bloedarmoede dat kan natuurlijk ook. Maar ik eet altijd erg gezond, dus dat zou ik vreemd vinden.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:25

MoniqueT schreef:
Lisjuh87 schreef:

Ik denk ook dat je 'zo'n aanval' zoals je het noemt, niet moet vergelijken met de levensgevaarlijke situatie waar wij het nu over hebben. Hoog zitten, te veel glucose (suiker) in je bloed hebben, kan leiden tot coma en levensgevaar. Dat gebeurt eigenlijk alleen maar als je nog niet weet dat je diabetes hebt of bij een zeer zware ontregeling. Dat gaat ook niet zomaar in een uurtje of zo.

Laag zitten, een hypo, kan je zomaar overvallen. Het is een uit balans zijn van voeding, beweging en insuline en daar kan je wel mee leren omgaan. Zelfs als je minder regelmatig leeft. Maar toch, zo'n hypo kan je zomaar ineens overkomen. Gelukkig is die hypo op zich niet gevaarlijk, kom je daar altijd weer zelf uit (al kan het een tijdje duren) en loop je er niet echt schade door op. Wat wel link is, is dat je in een hypo niet beseft wat je doet en dat kan natuurlijk wel gevaar opleveren voor jezelf of de omgeving.

Bij een hypo kan je wel in coma raken. Dat wisten mijn vriend en ik ook niet totdat hij dat te horen kreeg toen hij op gesprek moest voor controle, daar zijn wij heel erg van geschrokken want de laatste tijd heeft hij vaak een hypo, ik ga niet met een gerust hart slapen als hij niet heeft gecontroleert, dan ga je er toch op liggen. Laatst is hij ook met zijn hoofd op zijn nachtkastje gevallen, hypo's kunnen dus wel degelijk gevaarlijk zijn. Te hoog zitten is idd een groter risico op in coma raken maar dit gebeurd veel minder snel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:28

als je veel te laag of veel te hoog zit kun je idd in beide gevallen in coma raken

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:41

Zoals inderdaad gezegd, gewoon even naar de huisarts. Bij voorkeur vragen om een labtest. Dan meten ze verschillende dingen.
Moeheid en duizeligheid kan inderdaad ook komen door ijzer terkort. Maar zeker omdat er Diabetes in je familie zit kan het voorkomen dat jij dat ook hebt. Ik zou me er niet heel druk om maken en gewoon je bloed laten testen.

Een enkele bloedglucosemeting zegt niet zo heel veel voor wat betreft de diagnostiek. 9 van de 10 keer wordt er bloed geprikt in het lab en dan meten ze je gemiddelde bloedglucosewaarde over 6-8 wkn. Dat zegt meer over het evt. wel of niet hebben van diabetes.

Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat diabetes heftige klachten geeft. Diabetes type 2 ontwikkelt zich inderdaad rustiger. Type 1 ontstaat op jongere leeftijd. Maar er is ook een vorm die LADA heet, een vorm van diabetes die vooral bij vrouwen op jonge leeftijd voorkomt en zich relatief rustig openbaart maar eigenlijk een vermomde type 1 is (en ook zo behandeld moet worden).

Maar goed....laat gewoon zsm je bloed testen, schrijf je klachten even op een papiertje, wanneer je met name last hebt (als de klachten schommelen) en naar de huisarts.
Succes en hopelijk voel je je dan snel beter!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:22

Citaat:
Gelukkig is die hypo op zich niet gevaarlijk, kom je daar altijd weer zelf uit (al kan het een tijdje duren) en loop je er niet echt schade door op.

Ik heb nergens beweerd dat je in een coma kan raken van een hypo, wél dat je er normaal gesproken zelf weer uit komt, door allerlei reddingsmechanismen in het lichaam. En ja, je kan schade oplopen doordat je niet weet wat je doet en ongecontroleerde bewegingen maakt, maar je lichaam loopt geen directe schade op van de lage bloedglucosewaarde op zich.

LADA komt trouwens voor bij mensen boven de 40, zowel bij mannen als vrouwen. Late autoimmuun diabetes in adults, letterlijk vertaald. Een late vorm van type 1 dus, die zich inderdaad vrij rustig openbaart, maar wel zorgt dat iemand afhankelijk is van insuline in tegenstelling tot type 2 bij aanvang van de ziekte meestal.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:25

Ik ben 28 jaar. Ik laat morgen mijn bloed testen idd in t lab of hoe heet dat. Het vervelendste ervan is dat ik nu dus al twee weken weinig kan paardrijden doordat ik zo duizilig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:26

Waarvoor ben je dan niet eerder gegaan Verward

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:28

omdat ik eerst dacht aan een infectie en dat het wel over zou gaan

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 12:31

Ik heb me verslapen vandaag, dus ik ga morgen