hoe kan je opgenomen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

hoe kan je opgenomen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:53

Een goede vriendin van mij heeft nu al een tijd last van depressie's, ze heeft dan ook een hele moeilijke jeugd achter de rug.
Ze heeft al meerdere keren bij hulpverlenders gelopen (Riagg, maatschappelijk werk) maar daar kunnen ze eigenlijn niet veel voor haar doen dan zeggen: ga op een sport, ga meer bewegen blablabla.
Ik praat vaak met mijn vriendin maar het is heel moelijk om haar over een depressie heen te helpen, zeker omdat ze er zelf vaak een potje van maakt.
Ze is gaan samenwonen met een man die ze net kende en nu ziet ze die relatie helemaal niet meer zitten maar ze hebben voor een jaar een huis gehuurd.
Dat soort dingen heeft ze altijd.

Maar nu is het de laatste tijd zo erg dat ze geen zin meer heeft, geen zin meer om te leven, ze wilt de hele dag alleen maar slapen maar ze heeft wel gewoon een baan, soms melt ze zich dan zomaar ziek en blijft dagen in bed liggen.
Dit gaat echt helemaal verkeerd en ik ben echt bang dat ze zichzelf wat aandoet, ook omdat ze nu steeds meer gaar drinken en ze dan echt haar zelf niet meer is.
Het zou het beste zijn als ze een tijdje word opgenomen, ergens waar ze hulp krijgt.
Ik heb het daar met haar over gehad en zelf zou ze ook graag opgenomen willen worden maar hoe?
Je kan niet zomaar naar een instelling/kliniek gaan: hallo hier is me vriendin, kunt u haar even opnemen?

Wie weet hier misschien meer over?
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 15-11-06 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Re: hoe kan opgenomen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:56

Ik denk dat je je via je huisarts het beste laat doorverwijzen.
(huisarts -> psych -> instelling)

Bedenk wel dat er soms wachttijd is... :s

Sterkte!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:57

Jij kunt haar niet laten opnemen.. (jammer in sommige gevallen) dat is nou eenmaal de wet.. Ik lees dat ze zelf ook wel opgenomen wil worden, ik denk dat je het via haar HA moet spelen.. Die kan (lijkt mij) dat voor haar regelen.. Ik hoop dat het lukt!!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:01

Kijk eens op http://www.gripopjedip.nl, een site voor jongeren met depressieve klachten. Onder het kopje 'hulp zoeken' kun je vinden wat je kunt doen als het niet zomaar om een dip, maar echt een depressie gaat. Succes!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:07

opname kan via huisarts naar crisisdienst e.d in enkele gevallen kan n gedwongenopname plaats vinden ibs maar dat zal in dit geval niet gelden ik denk dus dat dat moet via huisarts die kan crisisdienst inschakelen voor een gesprek met een psychiater mocht die het nodig vinden dan kan de opname geregeld worden via de psychiater en /of instantie succes

Volkoren

Re: hoe kan je opgenomen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:22

doorverwijzing via huisarts, of gewoon zelf naar een instelling bellen.. In zeist zit er een.. maar ik weet niet waar je ong vandaan komt.

Goed dat je haar iig steunt en naar haar luisterd.. Miss krijg je het idee dat het weinig resultaat heeft, maar het doet haar waarschijnlijk meer dan je denkt.

Arrabel

Re: hoe kan je opgenomen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 15:51

Ik weet dat er een herstellingsoord in zeist zit, zonnestraal heet het geloof ik, mijn moeder heeft daar een tijd gezeten, ik zal daar is informeren, dankje voor de tip!!