wie heeft hier een minderwaardigheidscomplex?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

wie heeft hier een minderwaardigheidscomplex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:33

zoals de topictitel al zegt, wie heeft er een minderwaardigheidscomplex? is extreem verlegen of onzeker?

en hoe gaan jullie hiermee om, zijn jullie bij een huisarts/psycholoog/ iemand anders geweest?
en wat doen jullie zelf om het zelfvertrouwen op te krikken of om zekerder van jullie zelf te zijn?

ik denk namelijk dat ik een minderwaardigheidscomplex heb, ik zit al zo'n twee maanden echt niet lekker in m'n vel, en het word steeds erger, stiekem savonds vaak huilbuien omdat ik nergens goed in ben, omdat ik overal slecht in ben, ik ga met tegenzin naar voetbal omdat ik weet dat ik het verziek voor het team, en op school zit ik extreem veel te leren, om zo hoog mogelijke cijfers te halen. ook met klasgenoten en bij m'n vriend en ouders heb ik het idee dat ik voor niemand iets waard ben, dat niemand mij mag en iedereen me raar vind. naast dat vind ik mezelf ook ontzettend lelijk, en bovendien erg dik.

dus dat is nogal wat, en ik weet dat het normaal is in de pubertijd,dat je onzeker over jezelf bent, maar ik voel me nu al een poos zo, en ik voel me zo ongelukkig.

ik hoop dat mensen hier mij tips kunnen geven of iets dergelijks
liefs, shannon

Anoniem

Re: wie heeft hier een minderwaardigheidscomplex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:37

Ik heb zelf ook in zo'n dip gezeten en ben er nu een beetje aan het uitkrabbelen. Iedereen liet me vallen, mijn baan mislukte en werd ontslagen, en bij het paardrijden werd ook extreem onzeker. Ik zou met een maatschappelijk werker gaan praten via je huisarts, dan kan je je verhaal kwijt en die kunnen je tips geven hoe en wat te doen. Mocht je je ei kwijt willen, mijn pb box staat voor je open! Sterkte meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:53

Hey shannon, rot voor je dat je je zo voelt. Ik kan me ergens voorstellen hoe je je voelt, ik heb een poos terug een behoorlijke terugval gehad.

Een kennis van mij wou graag dat ik naar de psygoloog ging, dat wou ik destijds niet en nu nog steeds niet. Uit eindelijk ben ik met haar gaan praten. Dat helpt echt, het hoeft niet perse een vertrouwens persoon te zijn of wat dan ook. Maar iemand die luistert en niet steeds onderbreekt met commentaar dat het echt niet zo is. Wat jij voelt kan een ander je niet op af rekenen.

Hoop dat je er snel weer boven op komt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:56

ja, heb ik eignelijk mn hele leven al Bloos
en gaat ook niet echt over ofzo, je moet denk ik leren in jezelf te geloven, en leren in te zien dat je net zo goed mens bent als al die anderen om je heen, niet kleiner, minder, onbelangrijker ect.
het is wel heel lastig hoor, ik moet mezelf dat echt vaak opnieuw vertellen zegmaar.
en dan nog doe ik er in de praktijk niet zo veel mee..

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:01

ik, vreoger i kben er al redelijk over heen

het was vooral als er iets met zen 5en te doen was of zo dan was het zo van ja dan kan ik weer niet ^me ehe :s
en zo van die dingen altijd iemand anders eerst zetten

nu ben ik er redelijk over heen
meestal is het nu van ja das spijtig dan kan iemand anders niet mee
of ik regel iets
vb er is maar plaats voor 3 in een klein paardencamionnetje te zitten ja ik kan wel in het laadruim zitten bij het zadel en zo ! gezellig !

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:30

ik ben 32 en ik ken het gevoel maar al te goed...
Toch heb ik in de loop der jaren geleerd een beetje maling te hebben aan wat anderen van mij vinden. Zolang ik handel naar mijn eigen geweten kan ik nu tevreden zijn met mij.
Natuurlijk doet het soms wel zeer als iemand op je afgeeft maar ik probeer het maar naast me neer te leggen, zolang ik weet dat ik echt mn best heb gedaan dan moet het maar goed genoeg zijn.
Misschien zou het helpen als je een schriftje koopt en daar elke dag in zet wat je die dag hebt gezegd of gedaan wat je goed vond van jezelf. Maakt niet uit hoe klein het is, er is elke dag wel iets positiefs te vinden. Als je je dan rot voelt en je leest die dingen terug krijg je misschien een idee dat je helemaal zo slecht niet bent !
Je zegt dat je jezelf lelijk vind maar weet je, er is altijd wel iemand die lelijker is (en soms is iemand mooier maar veel minder aardig dan jij) en er is altijd wel iemand die jou de mooiste van de wereld vind of gaat vinden.Beauty is in the eye of the beholder ! Als jij iemand echt aardig vind dan accepteer je ze met hun goede en minder goede kanten, mensen die jou echt aardig vinden zullen hetzelfde doen bij jou-zo niet dan zijn ze je echt niet waard.
Ik probeer een beetje te zijn zoals de paarden, gewoon mezelf, zo puur mogelijk en dat is prima-niemand bereikt perfectie (lijkt me ook erg saai trouwens Knipoog ).
Probeer positief te denken.
Sterkte en veel liefs Ach gut , Yvonne