Hoe je zelfvertouwen opkrikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

My_Lady

Hoe je zelfvertouwen opkrikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 14:28

Hallo allemaal,

Ik heb heel erg weinig zelfvertrouwen.
Dit wil ik zo graag trots op mezelf zijn.
Ik zie alleen dingen die beter kunnen.
Ik neem ook niet snel genoegen met minder.
Alles moet bij mij perfect gaan en ik plan alles.

Vroeger heb ik aardig wat dingen meegemaakt dat ook niet echt bevorderend is geweest voor m'n zelfvertrouwen.

Hoe kan ik meer zelfvertrouwen krijgen hebben jullie tips?

dorientjuh

Re: Hoe je zelfvertouwen opkrikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:43

Tja, het lijkt me dat je toch vooral moet gaan letten op de doege dingen die je doet. Probeer positief over jezelf te zijn! Niemand is perfect, iedereen is wel eens onzeker. Ik weet niet hoe oud je bent, maar vaak ligt het ook aan je leeftijd. Ik heb ook een tijd gehad dat ik depressief was en absoluut niet zelfverzekerd. Toen was ik ongeveer 13 a 14. Nu ben ik 18 en ik ben al heel wat zelfverzekerder/ zelfvertrouwder geworden. Het maakt me allemaal niet meer zoveel uit wat andere mensen over je denken, zolang jij je er maar goed bij voelt. Dit heeft er ook mee te maken dat ik er nu meer achter ben gekomen wie mijn echte vrienden zijn. Echte vrienden zullen je niet laten vallen en laten blijken dat ze het leuk vinden om je te zien. Vooral dat laatste heel bij mij goed gewerkt.
Eerst dacht ik altijd: als ik gewoon niet teveel praat, dan zullen ze het vast geen probleem vinden dat ik bij hun kom zitten. Maar ik merk nu dat als je gezellig meedoet, dat mensen dan veel positiever op je reageren.

Goed een beetje een lang verhaal, maar probeer erachter te komen wie je echte vrienden zijn, al is het er maar eentje, trek daar veel mee op. Trek je niet teveel aan van anderen, en doe wat je zelf leuk vindt en probeer de positieve dingen in het leven te zien, en ga nadenken over de dingen die je allemaal al hebt bereikt!

Wat mijn zus altijd doet als je in een dipje zit: schrijf elke dag op een briefje wat je goed aan jezelf vindt (steeds iets anders) of schrijf erop wat je vandaag hebt gedaan waarop je trots bent. Dat hoeven maar kleine dingen te zijn, bijvoorbeeld stoppen om een oud vrouwtje over te laten steken oid. Plak dat briefje op een plaats waar je hem vaak leest (bijvoorbeeld op je spiegel) en herhaal het hardop voor jezelf, elke keer dat je het briefje ziet.

Veel succes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:10

Tips:
-Plak een briefje boven je bed om naar te kijken waarop staat: "Ik ben goed en sterk".
-bedenk elke avond waar je die dag trots op kan zijn
-loop recht op, bekken goed gekanteld, hoofd omhoog.Straal uit dat je zelfverzekerd en trots bent op jezelf. Het klinkt gek maar na een poosje oefenen ga je je dan ook zo voelen.

Succes

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:14

Heb ongeveer hetzelfde en ben bijna 16 Clown
Reden: in de basisschool gepest...
maar eigenlijk zit ik er niet mee dat ik weinig zelfvertrouwen heb.. Wat er wel aan vast hangt is dat ik me altijd laat doen en dat is tuurlijk wat minder...
En heel vaak onzeker.. maar dat komt ook een beetje omdat ik een sloddervos ben Clown

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:26

My_Lady schreef:

dit is echt al een pluspunt van jou hoor! Pling
je moet altijd de goede dingen bekijken...niet alleen wat beter kan, maar juist die kleine dingetjes waar je ook trots op kan zijn!
voorbeelden zijn idd dat oude vrouwtje voor laten gaan, voor iemand opstaan in de bus, iets doen wat je vader/moeder zegt of een ander klein dingetje! voor jou misschien onbelangrijke dingen, maar leer ook juist van de kleine dingen genieten Haha!
ook als je dingen ziet die beter moeten, stel een grens vast met het idee, op die datum moet het zoveel beter zijn. en dan niet zulke hoge eisen aan jezelf stellen dat je het toch niet kan volbrengen, maar redelijke dingen. als je die hebt volbracht heb ik al weer wat om trots op te zijn waardoor je zelfvertrouwen stijgt Pling
lange uitleg maar hoop dat je er wat aan hebt!

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:47

Rianneke schreef:
My_Lady schreef:

dit is echt al een pluspunt van jou hoor! Pling
je moet altijd de goede dingen bekijken...niet alleen wat beter kan, maar juist die kleine dingetjes waar je ook trots op kan zijn!
voorbeelden zijn idd dat oude vrouwtje voor laten gaan, voor iemand opstaan in de bus, iets doen wat je vader/moeder zegt of een ander klein dingetje! voor jou misschien onbelangrijke dingen, maar leer ook juist van de kleine dingen genieten Haha!
ook als je dingen ziet die beter moeten, stel een grens vast met het idee, op die datum moet het zoveel beter zijn. en dan niet zulke hoge eisen aan jezelf stellen dat je het toch niet kan volbrengen, maar redelijke dingen. als je die hebt volbracht heb ik al weer wat om trots op te zijn waardoor je zelfvertrouwen stijgt Pling

lange uitleg maar hoop dat je er wat aan hebt!

Ik vind het heel moeilijk om van de kleine dingen te genieten.
Ik ben nu 19 ik heb het altijd al gehad dat ik geen zelfvetrouwen had.
In groep 8 zit ik al in een dip ik wilde allleen maar tienen halen en als dat niet lukte werd ik zo verdrietig. Ik heb een paar maanden terug m'n theorie en rijbewijs in 1x gehaald iedereen blij en trots. Ik had zoiets van nou en big deal.

Ik ben ook altijd gepest want ik was dik heb kleine tieten.
Toen was ik eindelijk dun(eetstoornis) was het weer niet goed.
Ben ook meedere malen gebuikt door jongens omdat ik in hun mooie praatjes geloofde.
Op een of andere manier trek ik ook verkeerde mensen aan.
In m'n familie is er veel gebeurd.

Ik kan ook niet lang in de spiegel kijken.
Dan denk ik bij mezelf daar kan wat bij en daar wat af.
Dan ga ik snel maar weer voor de spiegel weg.

Ik voel me het best als ik bij m'n paardje ben.
Ik zou ook niet weten wat ik zonder haar moest.

Sorry voor het lange verhaal

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:19

Je eigen positieve punten opschrijven en op een plek hangen waar je ze regelmatig ziet.

Verder denk ik dat professionele hulp je verder kan helpen dan bokt Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:23

Ik raad je niét aan om een briefje op te hangen met daarop wat je goed kan; heb ik ook geprobeert, en ik kwam niet verder dan een halve post-it vol Clown Had er zelf geen problemen mee; lag eigenlijk helemaal dubbel Tong uitsteken Maar als je daar wat ''gevoeliger'' voor bent ligt het anders denk ik Clown

Als ik jou was zou ik proberen jezelf te verbeteren, het is leuk om te zien dat het werkt. Als je bijvoorbeeld minder arrogant/dom/whatever wil overkomen en je merkt dat het werkt, dan wordt je daar heel vrolijk van.
Zo kan je een lijstje maken met gewoontes van jezelf waar je vanaf wil.. en elke keer als het gelukt is zet je er een kruisje achter..
Tip: begin met iets makkelijks Clown

En luister eens naar ''I'm too sexy'' van Right Said Fred.. Helpt heel goed voor je ego Haha!

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 10:51

Ik zit nu op m'n werk.
Ik werk hier nog niet zo lang dus doe nog wel eens wat fout.
Ookal probeer ik nog wel zo geen fouten te maken toch maak ik fouten.
Dan voel ik me zo dom en dan zit ik echt met tranen in m'n ogen.
Omdat het me niet gelukt is om geen fouten te maken.