auw auw, ontzettende zere kont van het paardrijden.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meisje23

auw auw, ontzettende zere kont van het paardrijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 10:30

tja beetje rare titel en onderwerp misschien maar het is echt een probleem....
ik heb zo'n zere kont van het rijden, soort van doorrijd plekken ofzo, net tussen mijn kont en benen ongeveer(waar die botjes zitten), je ziet het niet(volgens mij)maar ik voel daar allemaal bultjes enzo echt onder de huid.
nu rijd ik gemiddeld 4 paarden per dag, maar het is bijna niet meer te doen, doet echt zeer!!
iedereen zegt dan wel zo makkelijk van je moet meer spek eten maargoed dat is zo 1 2 3 geen oplossing...
wie heeft er wel een idee om dit te verhelpen?
met bontje rijden lijkt me niet zo'n heel goed idee, want dan voel je zo slecht wat er onder je gebeurt...
misschien een wielrenners broekje aan doen onder de rijbroek(zit zo'n zeem in..)
ben ik de enige met dit probleem?

licorne

Re: auw auw, ontzettende zere kont van het paardrijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:24

Goedpassende rijbroek en goedpassende onderbroek zonder smalle scherpe randen en van katoen en niet van chemische stoffen is vaak al 1, onderbroek met pijpjes die NIET precies op die plekken klem komen zitten is 2, en de manier waarop je in het zadel beweegt is er ook een. Hoe meer wrijving door teveel beweging, hoe meer je kapot rijdt. Soms heb je ook gewoon zadels onder je waar jouw lichaam helemaal niet goed in past, heb je het bij ieder zadel? Het is onzin dat een goede ruiter op ieder zadel zou moeten kunnen rijden, een goede ruiter kan zich AANPASSEN aan een zadel maar dat zou helemaal niet moeten hoeven, een goed zadel zou je moeten ondersteunen in je zit en moet geen compensatie/aanpassing van je vragen.

Voor je gaat rijden wat calendula en/of vaseline smeren helpt ook.
Calendula is voor mij "het" wondermiddel, ik rijd ook vaak op paarden en zadels waar ik eigenlijk niet lekker in zit (ik rijd ook zo'n 5 paarden per dag, en heb de zadels niet altijd voor 't uitkiezen) en heb dan ook weleens een plekje hier of daar, heel irritant. Calendulazalf zit eigenlijk altijd in m'n tas, al is het maar ter preventie, echt fijn spul Tong uitsteken
Bontjes kun je proberen, maar helpen niet altijd, als het dan nog warmer en broeieriger word daaronder rijd je alleen nog maar meer kapot is mijn ervaring. Kun je beter zo'n gelzitting proberen, die houden het nog enigszins koel.
Het beste helpt bij mij een gladzittende grotendeels katoenen stretch rijbroek en goed passend sportondergoed. Alles wat broeit, geeft me op termijn bultjes etc. Fietsbroekje is voor mij juist funest, dat zit strak omsloten en gaat bij mij alleen maar zweten, waardoor ik JUIST doorschuur! Gek eigenlijk he? Maar ja het zijn dan ook fietsbroeken en geen paardrijbroeken..... Ik weet wel dat veel mensen juist WEL baat hebben bij zo'n broek, dus het is wellicht het proberen waard.

Sterkte!
Licorne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:11

Je kan zinkzalf smeren. Dat word ook gebruikt bij geirriteerde/open baby billetjes Ja
Werkt erg goed! En verder: niet met een string paardrijden.. daar kan de boel ook flink van gaan irriteren/open schuren..

Maar mocht je dus weer zo'n last krijgen: gewoon met zinkzalf smeren, dan is het de dag erna zo goed als weg en heb je er geen last meer van Ja

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:16

Nee, je bent echt niet de enige met dit probleem. En als je dan gaat douchen krijg je fik in de billen, Auw Auw.
Er zijn al heel veel topics geweest over doorrijden van de billen. Schakel de zoekmachine maar eens in.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:51

Ja idd, douchen is echt zo pijnlijk. Bij mij zitten er allemaal bultjes en is het helemaal rood. Draag nu al 2 weken geen strings meer en het is al minder geworden.
Zinkzalf helpt idd goed. En verder geen strings en niet té strakke rijbroeken.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 22:29

bedankt voor de tips alvast!
maar met string rijden is bij mij juist beter,heb dan geen wrijving waar ik die plekjes heb, bij die zitbeenbotjes dus....
mijn rijbroeken zijn iets te groot maar passen verder wel goed..volgens mij heb ik wel een rustige zit dus geen extra wrijving maar zal er eens op letten....
goed ik zal de tips/zalfjes eens uitproberen en dan maar hopen dat het beter word op den duur...
bedankt!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:32

heb ik ook Haha! (rij maar 3/4 keer in de week)doe er eigenlijk niets aan, alleen als ik er veel last van heb oppassen van schurende/niet goed zittende/ te klein ondergoed *LOL*
en verder rij ik net WEL met strings, want ondergoed zit meestal net op die plek, en dan schuurt het nog meer (bij mij toch)

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 23:01

ja dat bedoel ik ook dat ik juist wel met string rijd!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:00

afspelen met koud water en dan insmeren met kamfer schijnt je huid te harden. Wel een creme ook gebruiken tegen uitdrogen van de huid.

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:03

ik heb het wel eens als het kouder wordt, zoals nu, dan heb je kippevel en dan krijg je het veel eerder.
van te voren ff insmeren met body lotion ofzo helpt, is de huid wat zachter

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:06

Bij mij helpt het gewoon een strakke spijkerbroek te dragen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 04:50

ik heb nu ook weer zo'n doodrukplek, ga eens vaseline proberen, ik laat je weten of het helpt Haha! Knipoog

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:37

Nashke schreef:
ik heb nu ook weer zo'n doodrukplek, ga eens vaseline proberen, ik laat je weten of het helpt Haha! Knipoog

Als ik een vriendin moet geloven schijnt vaseline erg goed te helpen!

Zelf heb ik er gelukkig vrijwel nooit last van. Heb geen idee waar het aan ligt ook, zadel, broek?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:48

Nashke schreef:

Heb nog geen verschil gemerkt (heb vanacht gesmeerd Haha! ) zal vandaag nog een hele dag met vaseline aan mijn kont lopen, zien of het toch nog werkt
Clown

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:10

de eigenaresse van mijn bijrijdtink had ook altijd last van haar achterwerk Haha! Nu heeft ze een gelhoes voor over het zadel gekocht en dat zit heerlijk, en ze heeft er geen last meer van!
Let wel op dat je dit soort dingen over het zadel niet mag gebruiken met wedstrijden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:04

Ik heb het als ik op de pony van een vriendin rij. Ik smeer dan uierzalf op m'n kont.
Ik heb ook endurance broeken van het merk Carousel (oa te koop bij www.goedhard.nl) Daar zit een gewatteerde kont in. Heerlijk zacht

fabiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:52

Nashke schreef:
Nashke schreef:

Heb nog geen verschil gemerkt (heb vanacht gesmeerd Haha! ) zal vandaag nog een hele dag met vaseline aan mijn kont lopen, zien of het toch nog werkt
Clown

Het beste is om geen vaseline te gebruiken.. het sluit de huid namelijk af. Als er geen open wondjes zijn dan kan je het opzich wel gebruiken om het een btje soepel te houden. Anders zou ik wat al gezegd is Calendula gebruiken, werkt super!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:13

idd, vaseline was geen succes. calendula is idd een wondermiddeltje. Morgen even naar apotheek Haha!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:16

o vreselijk zijn die plekken, ik heb zo'n jo-jo gewicht en altijd als ik wat slanker wordt (meer ruimte in rijbroek??) krijg ik dat...

geen strings dragen, beetje smeren, verder weet ik het niet