Bekken/SI-gewricht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

licorne

Bekken/SI-gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 00:23

Een schijnbaar veel voorkomend profkwaaltje: Mijn beide SI-gewrichten zaten muurvast door 'n paar jaar geleden een paar keer lelijk vallen en het veel rijden op lastige "rotbokken". Omdat alle vering die daarin hoort te zitten, steeds meer werd opgevangen door mijn rug en heupen, begon alles met het intensieve rijden wat ik doe nogal veel pijn te doen de laatste maanden. Nu is in 2 sessies de boel losser gemaakt door een manueel therapeut/ostheopaat. Hij heeft me wel wat tips gegeven om te zorgen dat ik e.e.a. verbeter aan mijn bewegingspatroon. Te paard voel ik veel meer elasticiteit in mijn bekken en de pijn is nu al goeddeels weg, maar dat wil ik natuurlijk wel graag zo houden! De intensiviteit waarmee ik rijd is met het afstoten van 1 van de 3 banen die ik draaide gelukkig flink afgenomen, dus ik heb nu ook kans om het op lange termijn "gezonder" aan te pakken voor m'n gewrichten.

Zijn er hier meer ruiters bij wie dat SIgewricht overbelast en / of op slot is geraakt, die praktische tips hebben over hoe de boel goed gesmeerd en soepel te houden? Hoe en door wie laten jullie het behandelen? Ik wil geen fysiotherapeuten meer aan m'n lijf na een paar zeer vervelende, om niet te zeggen zelfs schadelijke, ervaringen. Maar deze behandelaar was nu goed voor het "losbreekwerk" (wat hij overigens in combinatie met een stukje ostheopathie echt in alle rust deed en m'n hele lichaam in ogenschouw nam, niet alleen het probleem behandelde maar alles terug in balans bracht wat ermee te maken had, ben dus heel tevreden!) maar duur en niet nodig ter "voorkoming", alleen ter behandeling als 't al vastzit. Hij behandelde veel ruiters (de topsporters komen hier gewoon 2x per jaar standaard de boel even los laten slaan grapte hij) en hij zei dat zwemmen goed was om de boel los te houden ter compensatie van wat je "overbelast" bij intensief paardrijden, maar ik ben zo'n koukleum in een zwembad Bloos Ben benieuwd naar andere ervaringen.

Groetjes
Licorne

TurdusMerula

Re: Bekken/SI-gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 02:14

Zwemmen jij! Whoosh!

Als dat is wat werkt, dan moet dat maar...
(Ik weet dat je hard werkt, maar zwemmen is wel zo dat je met korte tijd al veel effect hebt...)

Verder heb ik geen ervaring hiermee, kan je weinig zeggen.

Maar wel dat als ik stijf ben/spierpijn/het 'allemaal net niet goed zit' zwemmen bijna altijd helpt/verlicht.
Je moet eerst een lastig punt over, en daarna is het heerlijk...

Sterkte!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:14

Ik heb afgelopen mei een bekken blokkade gehad (met uitval van mijn linkerbeen erbij, vreselijk veel pijn). Hetzelfde als jij dus. Doordat ik in het verleden een hernia operatie gehad heb, durfte ik mijn rug niet meer goed te gebruiken.

Ik moest 3 weken bedrust houden, en daarbij veel wandelen. Dus 2 uur liggen, half uurtje wandelen. Daarnaast heb ik oefeningen gekregen om de boel soepel te houden. Die doe ik nu nog dagelijks. Zitten, fietsen, paardrijden was voor mij uit den boze. Mijn fysiotherapeut heeft mij gelukkig wel heel goed geholpen, en ik kan nu alles weer doen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:18

ik heb er ook erg veel last van. Ik ben te los in mijn banden zodat mijn SI links danwel rechts wringt en vast komt te zitten.

Het enige wat helpt is sporten. Lopen/zwemmen en specifieke rug/buik/bil spieroefeningen.

Jammer dat je niet naar een fysio wilt. Ik ben zelf fysio en behandel veel mensen met dit soort klachten.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:37

Misschien ben jij een goede fysio dan, ik ga maar niet uitwijden over wat twee fysio's onafhankelijk van elkaar met mijn schouder hebben uitgespookt waardoor het genezingsproces twee jaar in beslag heeft genomen ipv een paar maanden..... Was voor mij einde vertrouwen.
Ik ken weer twee andere fysio's die hun kennis combineren met o.a. touch for health en haptonomie, en dat vind ik dan weer WEL een prettige combi, daar ga ik heel af en toe wel eens heen voor andere dingen. Maar met dit blok beton durfde ik hen niet op te zadelen.... Misschien dat ze nu het los is wel goed kunnen helpen bij het ondersteunen om het los te HOUDEN, 1 van hen is de buurvrouw van mijn moeder en de andere de vrouw van 1 van mijn beste vrienden, dus da's makkelijk Knipoog

Tsja, als jullie allemaal unaniem zo stellig zijn over dat zwemmen..... Dan ga ik me er maar overheen zetten en dat toch maar doen! Ik had al wat buikspieroefeningen meegekregen om te zorgen dat die zo sterk worden dat ik daar dingen in opvang (bijv. paard wat 'n keer aan de longe trekt) ipv in die gewrichten. Het voelt nu wel heel redelijk na de behandeling. Ben doodmoe, dat schijnt normaal te zijn als je bekken loskomt, maar ik voel wel 'n pijnloze en soepele beweging daar beneden....
Hmm. Dan ga ik maar es een seizoenabonnement hier op 't zwembad nemen, da's misschien een goede stok achter de deur, omdat 't ook weer zonde geld is als ik er dan geen gebruik van zou maken Bloos

Dank voor 't reageren!
Liefs
Licorne

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:33

Barco schreef:
ik heb er ook erg veel last van. Ik ben te los in mijn banden zodat mijn SI links danwel rechts wringt en vast komt te zitten.

Het enige wat helpt is sporten. Lopen/zwemmen en specifieke rug/buik/bil spieroefeningen.

Jammer dat je niet naar een fysio wilt. Ik ben zelf fysio en behandel veel mensen met dit soort klachten.

hier hetzelfde verhaal,ik ben zo hypermobiel als wat,met name in mijn bekken en s.i.
paar jar geleden moest ik elke week naar de fysio, om de boel weer los te maken,maar nu zijn mijn s.i gewrichten zo mobiel geworden,dat ze om de haverklap vast,maar ook zo weer los schieten.

een oefening die mij goed helpt,als het vast zit is:
in de foetushouding liggen,maar dan op je rug draaien,dus op je rug,en je benen opgetrokken,en je handen om je knieen slaan.
en dan heen en weer wiebelen.van links naar rechts,net niet omakieperen,zo wring je het op eeen zachte manier los.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:38

zou dat het zijn Bloos! . Ik heb een paard waarmee ik nu normaal kan rijden zonder gebok ect. Maar ik heb soms het idee dat idd bij mij rug / bekken iets vast zit. Vooral als hij wel weer een keer een gekke beweging maakt. En dat straalt dan ook uit richting beneden (billen been) Niet altijd overigens...

Rocho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:42

Helaas heb ik ook een bekken/SI gewricht probleem. Ben 2 jaar geleden met gladheid uit gegleden over een stoeprand. Auwww!!! Maar stoer en sterk gewoon doorgaan.
Vorig jaar kon ik van het ene op het ander moment niet meer op en neer. De enige plek waar ik geen pijn had was op mijn paard. Maar soms kon ik er niet afkomen.
Er werd als 1ste een hernia L5 vastgesteld Later bleek dat ik links een bekkenscheefstand had waardoor die hernia is ontstaan. Na heen en weer gefiets tussen ziekenhuis en fysio ben ik op aanraden van iemand hier uit de buurt bij een orthomanuele therapeut in Den Haag terecht gekomen.
Bij de tweede behandeling ging ik zonder pijn de deur uit. Het gaat redelijk ik heb alleen last met te lang zitten. Niet echt handig als je zittend werk hebt.
Met rijden heb ik weinig last alleen als je lang hebt gereden maar ach dan ben ik echt niet de enige die stijf van d'r paard komt.
Opstappen doe ik wel via een trapje omdat vanaf de grond er te veel druk op mijn SI gewricht komt.

Ik wens je veel sterkte want het is een echt vervelend pijnlijk probleem en het idee nooit meer op een paard te mogen zitten, ach daar wil ik voorlopig nog maar niet aan denken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:37

Licorne, ik haal wel iets positiefs uit je tweede berichtje.

En van mij iets positiefs: zwemmen wordt op een gegeven moment vanzelf leuk, is mijn ervaring. Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:34

ik heb ook last van m'n SI gewrichten gekregen na eenval van een paard zo'n 15 jaar geleden.
Zwemmen is voor mij geen optie: dat kan ikniet en ik ben doodsbang voor water behalve water uit de douche/kraan.
Het enige datmij helpt is zo nu en dan naar demnaueel therapeut en....., dat zal je niet leuk vinden om te horen, niet meer paardrijden!
Zodra ikweer langer dan 5minuten op m'n paard gezeten heb, kan ikweer een week niet op of neer, dus ....... ik rijd niet meer.
Gelukkig kan je nog 1001 andere leuke dingen met je paard doen zonder erop te hoeven zitten!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:22

Veel wandelen kan ik ook echt aanraden als je niet wilt zwemmen. Heeft mij ontzettend geholpen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:31

moet je wel de tijd hebben......ik doe fulltime zittend werk, achterde pc op een absoluut niet Arbo-technisch goedgekerude werkplek (daar doen ze hier niet aan) Clown

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:51

@morrie. Juist dan moet je toch echt tijd vrij maken om tte kunnen wandelen. Anders hou je de klachten in stand.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:59

Wat houdt dit precies in? Ik zou er wel wat meer van willen weten, omdat ik zelf veel last heb van pijn in gewrichten en dan met name in mijn heup...

In sommige zadels meer dan andere, maar als ik lang in het zadel zit of vaker achter elkaar dan voelt het aslof mijn heup op slot gaat. Ik heb sinds de eerste keer dat ik dat had nu ook pijn als ik gewoon loop en vooral met liggen. Als ik op één kant ga liggen voelt het net alsof mijn heup slap wordt en het doet pijn.

Voor de rest heb ik echt weirde gewirchten, ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft. De gewrichten van mijn benen-voeten en schouders-rug kraken/knakken/tikken heel erg veel. Iemand misschien een idee wat dit kan zijn?

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:06

Voor zwemmen moet je toch ook tijd hebben, of zie ik dat verkeerd?

Edit: daarnaast zul je, als je werkt, toch een keertje pauze gaan houden. Dan kun je toch gaan wandelen? Dat doe ik tenminste in mijn pauze, een half uur wandelen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:09

Ik heb er ook erg veel last van, vanalles geprobeerd.
Fysio/manuele therapie werkt bij mij niet. Het zit meteen weer vast.
Ik heb 3 maanden een revalidatie gedaan (www.oca.nl). Dit houdt in 3 keer per week anderhalf uur sporten onder begeleiding. Ik kon dit gelukkkig gedeeltelijk onder werktijd doen. In die 3 maanden zijn m'n rug en buikspieren sterker geworden.
Nu is het zelf bijhouden, door te trainen en dergelijke.
Maar ik zoek nog steeds de behandeling eigenlijk, waardoor ik van alle klachten af ben. Als ik nu 1 keer iets zwaars til, of als m'n paard een verkeerde sprong maakt, zit het meteen weer goed vast.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:18

Ook ik ben van m'n knol gelazerd. Eerst tegen een boom (met m'n buik) en daarna op m'n heup op de grond. Nu had ik dus veel pijn aan m'n heup. (eerst m'n gehele borstkas die goed gekneusd was). Maar die heup bleef pijn doen, voorla bij opstappen enzo. Ik naar huisarts, Die dacht dat het een slijmbeursontsteking was en stuurde me door naar de fysio, maar als het te lang zou duren zou ik een spuit in m'm heup krijgen. Kom ik bij de Fysio, zeg heb pijn in m'n heup. Zeggen hun doodleuk dat dat dus aan m'n rug (SI gewricht) ligt. Diverse malen behandeld en oefeningen gedaan. Pijn weg. Toen ging ik weer wat vaker paardrijden, pijn kwam weer terug. Weer Fysio. Weer 'ontslagen' maar mijn pijn blijft zeuren in m'n heup. Volgens de Fysio is de oplossing een keer een manueel Therapeut bezoeken, maar volgens de dokter een spuit in m'n heup. Vind dit zo tegenstrijdig...
Stap tegenwoordig met een krukje op en dat helpt wel enorm, niet zo'n zware belasting, dan is het te doen..

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:48

ik heb dus ook last van mijn SI-gewricht voornamelijk door hypermobielle banden.
naast zwemmen doe ik ook een hele makkelijke oefening voor mijn bekken.
ik ga met een voet op een verhoging staan en laat de andere hangen, een paar minuten zacht heen en weer zwaaien en aan de andere kant herhalen.
bij mij help dat goed al kan ik al jaren niet meer zonder osteopaat om de boel een beetje los te houden.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:49

Imitador schreef:
Wat houdt dit precies in? Ik zou er wel wat meer van willen weten, omdat ik zelf veel last heb van pijn in gewrichten en dan met name in mijn heup...

In sommige zadels meer dan andere, maar als ik lang in het zadel zit of vaker achter elkaar dan voelt het aslof mijn heup op slot gaat. Ik heb sinds de eerste keer dat ik dat had nu ook pijn als ik gewoon loop en vooral met liggen. Als ik op één kant ga liggen voelt het net alsof mijn heup slap wordt en het doet pijn.

Voor de rest heb ik echt weirde gewirchten, ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft. De gewrichten van mijn benen-voeten en schouders-rug kraken/knakken/tikken heel erg veel. Iemand misschien een idee wat dit kan zijn?

klinkt er bekend,jouw verhaal,lees dit topic eens door:
viewtopic.php?f=136&t=673736&hilit=

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:23

Ik ga elke 10 weken naar de chiropractor om het spul allemaal op de plaats te houden. (daarnaast probeer ik gezond te leven en genoeg te bewegen buiten het paardrijden om...)

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:46

Ik ben 6 maanden geleden van mijn paard gevallen en had ook last van mijn SI gewricht ben er naar de fysio geweest heeft geholpen maar krijg er nu weer behoorlijk last van.Moest toen ook oefeningen doen maar lijkt wel of ze niet echt werken vind ik persoonlijk.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:54

ik doe ook mee!!!! 3/4 jaar geleden tegen de bakrand geslingerd, en dsu scheef bekken en gruwelijk veel pijn aan bekken, heup, onderrug en SI gwricht aan over gehouden. Nu na 5 maanden kraker ben ik er weg en moet ik een tijdje aankijken hoe t gaat

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:10

Nog een van paardgevallen Bokker Haha! die dus ook een beschadigd SI gewricht heeft en daarbij ook nog een lichte bekkeninstabiliteit..
Ik ben al bij diverse mensen/therapeuten geweest maar uiteindelijk komt het wel iedere keer weer terug.
Paardrijden kan ik gelukkig wel bijna altijd en daar wordt het ook niet echt slechter van.
Als ik nu last heb ga ik naar een fysio/Bowen therapeut en dat helpt mij wel goed.
Ik kan dus eigenlijk niet heel lang staan en als dat wel gebeurt dan heb ik er de andere dag erg last van. Ach gut
Een oefening die voor mij wel goed werkt is languit liggen, je benen gestrekt en dan 1 voor 1 je benen nog even wat verder uitstrekken, zo maak je je bekken wat losser..

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:12

Das n goeie tip Kajanus!!! Kan nooit kwaad dat te tproberen. Heeft er miss ook iemand tips voor de spieren in je onderrug?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:23

Citaat:
Een oefening die voor mij wel goed werkt is languit liggen, je benen gestrekt en dan 1 voor 1 je benen nog even wat verder uitstrekken, zo maak je je bekken wat losser..

die oefening kan je nog uitbreiden door eerst je knieën naar je neus op te trekken en dan 1 voor 1 je benen uit te strekken en dan nog even iets verder, heb ik van een manueel therapeut geleerd