eet ik genoeg of te weinig??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

eet ik genoeg of te weinig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 12:34

haai

ff n vraagje
door dat ik eigenlijk te weinig tyd neem voor mezelf en ik eigenlijk er niet aan denk of omdat ik t te druk heb of omdat ik gewoon geen 'honger' heb
vraag ik me af of ik wel genoeg eet;
ik eet sochtends niet (krijg ik echt niet weg sorry)
smiddags soms niet altyd wat ik dan eet is of n banaan of n boterham (soms 2) of n tartaartje..en plakkies kaas worst etc..

savonds rond etenstyd heb ik nog geen honger ik kook dan voor mn zoon en wat ik over hou eet ik n paar happen van maar ik zit dan eigenlijk na 4 happen vol terwijl ik me voorneem t wel op te eten
ik krijg dan trek rond een uur of 8 dan eet ik babyfruit vla ofzo
ik snoep niet veel afen toe..
ik krijg gewoon niet meer weg of heb de tyd niet..

hmmz als ik t zo op schrijf is t wel weinig?

xMarieke

Re: eet ik genoeg of te weinig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:35

Lijkt me idd te weinig ja

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:37

Nou het is wel erg weinig zeg. Als je zo door gaat zul je dat vast gaan merken. Plus dat je niet een goed voorbeeld bent voor je zoon.
Als ik jouw was zou ik zelf wat meer gaan proberen te eten en anders een dieetist inschakkelen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:38

Lijkt mij ook wat weinig. Wat ik zou proberen is 's ochtends toch iets te eten, als is het maar 1 hapje beschuit of vla. Hierdoor wordt je spijsvertering in gang gezet, en krijg je vanzelf wat meer hongergevoel.

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:38

voor mij is dit veel te weinig....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:39

Ik zou dan graat mager zijn in dit geval.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 12:41

dank jullie wel ik eet eigenlijk altyd wel vrij weinig maar vindt t de laatste tyd wel erg weinig ik neem me t echt vaak voor als ik heb gekookt doe ik 5 a 6 keer per week dan kook ik voor gemiddeld anderhalve persoon dus wat ik na opscheppen voor Sem over hou schep ik op n bord maar toch zit ik na een paar happen vol bes irritant ik ga t gewoon proberen door elke keer 1 hap meer?? ofzo?

@marleen en dat ben ik dus niet vroeger wel maar nu dus niet

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:42

Dit is veel en veel te weinig. Ook hetgeen wat je eet voldoet niet. Het is belangrijk dat je gedurende de dag energie binnenkrijgt, bijvoorbeeld d.m.v boterhammen, broodvervangers, energierepen, fruit.

Je hebt jezelf een bepaald voedingspatroon aangemeten, waardoor je geen zin hebt in eten. Vooral belangrijk dat je 's ochtends goed eet, dit zet je lichaam in gang en voorziet in belangrijke energie. Probeer toch 's ochtends vooral goed te eten, ookal staat het je tegen. Probeer bijvoorbeeld eerst eens een cracker, gaat dat goed, bouw het dan op (bijvoorbeeld).

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 12:43

@lepeltje dat heb ik wel eens geprobeert dat lukte niet.. misschien zou ik n appel kunnen proberen ga ze zo gelijk halen met boodschappen doen

edit kijk maar in profiel ik ben verre van mager denk zelfs iets te dik momenteel ...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:48

Wat jij opschrijft is echt veel en veel te weinig.
Het gaat er niet alleen om of je niet te dik of te dun bent maar je moet ook voldoende voedingstoffen/vitaminen binnenkrijgen om goed te kunnen functioneren. Dat lijkt mij op deze manier onmogelijk. Bovendien geef je het verkeerde voorbeeld aan je zoon.

Probeer inderdaad die appel 's morgens te eten en dit uit te breiden met wat yoghurt of zo.

Overigens schijnt het wel zo te zijn dat als je langere tijd geen of te weinig eten krijgt je hongergevoel verdwijnt.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:49

Dit lijkt me niet een goed eetpatroon, www.voedingscentrum.nl daar kun je wel vinden wat je per dag binnen moet krijgen.
Je bent inderdaad niet echt een goed voorbeeld voor je zoon, maar die zal er wel niet veel van merken, als die op school zit ofzo?
Ik denk dat je jezelf toch moet 'dwingen' om toch minstens 3x per dag écht wat te eten. (en dan niet alleen een bakje vla ofzo).

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:50

avanti4ever schreef:
@lepeltje dat heb ik wel eens geprobeert dat lukte niet.. misschien zou ik n appel kunnen proberen ga ze zo gelijk halen met boodschappen doen

edit kijk maar in profiel ik ben verre van mager denk zelfs iets te dik momenteel ...

Dit kan ook komen omdat je te weinig eet. Je lichaam leeft nu op je reserve stoffen. Maar als je dit te lang vol houd zul je vanzelf wel graat mager worden.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:50

avanti4ever schreef:

Ja, dat kan je ook doen, gewoon iets proberen te eten 's ochtends. Hou je dat een tijdje vol, zal je merken dat het eten veel beter gaat 's ochtends.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 12:53

mijn zoon eet gelukkig wel gewoon goed hij zal wel moeten hij moet minimaal 5 happen eten... en eigenlijk eet ie bijna altyd zn bord wel leeg.. en dan nog 3 danoontjes per keer en hij eet ook gewoon smiddags enzo

@jaduuh ik zal daar s op kijken..

dank jullie wel eerst dacht ik t valt toch mee maar toen schreef ik t op toen dacht ik wow best weinig ja
en eigenlijk moet ik wel goed eten want heb al verschillende lichamelijke dingen mn hormoonhuishouding is van slag mn imuumsysteem niet goed (volgens internist)
heb maar anderhalve nier... en van dat alles ben ik vrij snel en vaak moe maar nu ik mezelf terug lees zal ook t weinig eten mede verantwoordelijk zijn voor de moe heid..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:04

Denk inderdaad dat je eetpatroon heel erg meespeelt. Uit dat kleine beetje voeding kan je gewoon niet genoeg energie halen.

Niet aanvallend bedoeld maar zou je je zoontje wel 3 danoontjes tegelijk geven. Was laatst op tv bij de keuringsdienst van waarde een stuk over suiker. Je schrikt je echt te pletter als je hoort hoeveel suiker er in 1 zo'n ini mini bakje danoontje zit.
Geloof wel iets van 5 suikerklontjes of zo. Weet de precieze hoeveelheid niet meer precies maar in ieder geval veel.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 13:06

@linsey ow dat wist ik niet?? nniet gezien.. dacht dat die dingen gezond waren.....omdat hij geenmelk meer lust zag ik dit als compromis en hij eet ook yoghurt met banaan er in zonder suiker maar meestal toch de danoontjes

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:17

Danoontjes zijn inderdaad totaal NIET gezond. Geef hem dan een fruithapje of magere yoghurt met een appeltje ofzo erdoorheen.

Ik snap eigenlijk niet dat je nog durft te vragen of je te weinig eet. Elk verstandig iemand kan wel zien dat dit te weinig is.
Jouw dag:
o:/
l: banaan, stuk kaas of worst
d: /
t: vla

Je hebt waarschijnlijk al langere tijd zo gegeten en daarom is het ook niet gek dat je wel wat dikker bent. Je lichaam verkeert in een noodsituatie. Alles wat jij eet wordt meteen omgezet in vet, omdat je lichaam in 'stres' is vanwege te weinig eten.
De dingen die je eet zijn ook niet écht gezond. Een stuk kaas is erg vet, vla ook (ligt er natuurlijk aan welke)
Sochtends eet je niet en hierdoor zal je stofwisseling nog wel slechter zijn. (kan jij nog wel naar de wc met dit eetpatroon? Bloos! ) Je zegt dat je echt niet kunt eten sochtends, maar dat is toch echt onzin. Maak wat lekkers voor jezelf. Begin klein, bijvoorbeeld een plakje ontbijtkoek, een maaltijdcracker, beschuitje, mini krentebol enz... Of misschien lukt het je wel om een soort kellog te eten sochtends. Gewoon door de yoghurt heen en zo naar binnen gieten (bij wijze van)
Je moet ook echt tijd maken voor het eten. Wil je niet ziek worden, dan moet je echt anders gaan eten, je kunt hier nooit alle voedingsstoffen uit halen die je lichaam nodig heeft. Op lange termijn zul je hier zeker last van krijgen!
Eet volkorenproducten om je stofwisseling op gang te brengen en voer je eten langzaam op. Het is verstandig om een planning te maken hoe je dit aan gaat pakken, dan heb je meer kans op succes, omdat je jezelf dwingt eraan te houden. Een diëtiste zal misschien ook geen slecht idee zijn.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 16:39

@ annetje er staat dat ik ook soms 1 of 2 boterhammen eet
ik ben mij bewust van t feit dat ik te weinig eet schreef ik gelijk al nadat ik dit had geschreven..
ik wil ook wel meer eten maar dat moet ik dan wel in stapjes doen...
ik heb gewoon n knoop in maag wellicht door stress?
opstipatie heb ik al van kinds af aan dus dat komt nu niet gelijk door weinig eten..denk ik wel in samenspraak hoor
ik ga iig dalijk rustig de gegeven lnk bekijken om n voedingspatroon op pspier te zetten en zo bij te hiuden wat ik eet of nieteet:)

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:57

ik ga mee met annetje, dit is op lange termijn niet goed voor jou, en ook niet voor je zoontje. Je hoeft niet gelijk inmens veel te gaan eten maar probeer het langzaam aan te passen. Denk daarbij ook aan de 'goede' voedingsstoffen zoals granen, groenten, fruit en zuivel en ook vlees. En dan niet gelijk naar het kant en klare grijpen want dat zit vaan bordevol vet, suiker en heel veel chemische rotzooi om het goed te houden.

Al zou je beginnen met een cracker of een plak ontbijtkoek in de ochtend, een appel oid tussendoor en 2 boterhammen tussen de middag, om een uur of 4 weer een stukje fruit of misschien een plakje ontbijtkoek en dan eet jij ook gewoon minimaal 5 happen van wat je je zoon ook geeft als avondeten. Wel zo eerlijk toch?
En dan kun je inderdaad overwegen om nog een bakkie yoghurt met fruit aan hem te geven.
Daarnaast veel drinken en dan gaat het met de constipatie ook beter denk ik.

Wees ervan bewust dat je lichaam denkt dat er bij jou een hongerwinter heerst, en het doet erg zijn best om die kleine beetjes brandstof bij zich te houden. Dit zet zich vast aan je lichaam als vet maar uiteindelijk kan je dus graatmager worden en zelfs een eetstootnis ontwikkelen.
Eet meer, probeer het leuk en lekker te vinden en geniet ervan.
Succes

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:09

@pruttel.. dankjewel....
ik eet duswel groente maar das niet zoveel
ik ben van mening dat ik gezond voor mijn zoon moet koken dat doe ik dus ook:) en ik probeer daar van te eten en dat lukt wel maar niet zoveel,,en daar baal ik zelf ook wel van hoor.. ik gst gewoon nog maar s proberen...

edit ; de link doet t momentee lniet dus kijk straks weer

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:16

zelfs ik eet meer Bloos!

ik zelf eet:
ontbijt: 1 of 2 grote kommen choco's/honey pops oid met melk (ond 8.30)
middagmaal: varieert wat we in huis hebben, soms een suikerwafel, soms brood met kaas, niet extreem veel dus (rond 12 uur)
avondeten (rond 19.30-20.00, lange trek dus)
gewoon avondmaal, 1 of 2 aardappelen, stuk vlees, schep of 5 groenten, soms stukje fruit
savonds nog enige snoeperij

ikzelf merk dat ik smiddags meer moet eten
als er iemand thuis is, of op het werk, geen probleem
helaas werk ik enkel de zondag een volledige dag, en de overe dagen enkel van 13-19.
dus vaak sla ik het eten ook over (ben ik me pas als ik in de auto naar het werk zit bewust van)

wat ertegen doen? jezelf toch dwingen om iets te eten, desnoods een pakje aiki noodles oid, zolang je het graag eet Knipoog

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:30

avanti4ever, ik denk eigenlijk dat het belangrijkste is dat je weer gaat genieten van eten. Gewoon dingen koken die je zelf lekker vindt, er lekker voor gaan zitten, tafel altijd dekken. Ik krijg het idee dat je alles wat je eet tegen je zin eet, klopt dat? Als je dat weet om te buigen ben je vast al een heel eind.

En het kan niet vaak genoeg gezegd worden; ontbijten is heel belangrijk. Ik kan zelf 's morgens vaak ook geen boterham door m'n strot krijgen, maar yoghurt of pap gaat meestal wel, dat 'glijdt' er ook beter in, hè Knipoog

Succes iig:)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 22:37

dank jullie wel,,,
ik ga ff n schema opstellen en dit op bokt zetten wanneer ik weer op bokt ben Lachen en ik weer wat meer weg krijg..Haha!

@perlina ja eigenlijk heb ik n hekel aan eten momenteel .. maar komt goed

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:44

Oef, ik denk niet dat ik met dit eetpatroon nog 2 dagen rond zou lopen Knipoog

Het is al genoemd, maar juist door correct te gaan eten krijg je een hongergevoel. Je ontbijt is daarbij cruciaal! Als je er eenmaal "over je honger heen" bent, kun je vaak tijdenlang toe op bijna niets, dat is echt onvoorstelbaar. Ik heb 'ns een paar weken aardig in 'n crisis gezeten als puber, en kreeg toen ook amper wat weg. Ik viel eerst iets af, maar bleef toen gek genoeg gewoon op gewicht..... Maar toen het beter met me ging begon mijn lichaam echt te brullen om voedsel, soms in de meest rare combinaties. Ik kon bijvoorbeeld ineens drie, vier blikjes sardientjes leegvreten, en een uur later vrolijk twee banen. In beide zat blijkbaar iets aan voedingsstoffen wat mijn lichaam schrijnend had gemist....
Geen tijd is NOOIT een excuus. Tijd om te eten MAAK je, en juist in de voorbereiding krijg je er trek in. Niks zo vreselijk als moeten wachten tot je dat heerlijk ruikende suddervlees EINDELIJK mag opeten!!!
En waarom begin je niet 'ns 's ochtends voorzichtig met iets drinkbaars als eten ECHT te erg is? Lekker fruitontbijt? Talloze smaken van te krijgen, als je de yoghurt versies niet lust dan hebben Hero en de ALDI ook op basis van sinaassappelsap of bosvruchten van dat spul met vezels erin. Best weg te krijgen. Ook simpel: Stop een paar pakjes Sultana's ofzo in je tas, zodat je altijd tussendoor als je toch trek krijg meteen wat redelijk gezonds bij je hebt om te eten. En als je 's avonds nadat je zoon gegeten heeft en jij niet, alsnog trek krijgt, waarom kook je dan niet voor jullie beiden, zet jouw bordje zolang nog even weg, en warmt het even op als je honger hebt? Dan hoef je niet later op de avond naar de ongezonde middelen te grijpen, en kun je toch in een moment wat je voor jezelf hebt fijn wat tijd aan het eten van een goede maaltijd besteden!
Ik weet dat het moeilijk is, ik woon alleen en werk soms 14u per dag, in de paarden, wat fysiek aardig wat van je vraagt. Als je dan om 22u 's avonds thuis komt, is de neiging om je vlug even vol te proppen met wat snacks en dan te gaan slapen nogal groot..... Nu kook ik als ik weet dat ik laat ga zijn een dag vooruit, zodat ik zo'n avond alleen maar m'n bordje hoef op te warmen. Ik ben helemaal geen fan van magnetron voer, maar een paar keer per maand eet ik toch liever een bordje broccoli met aardappeltjes en een bal gehakt uit de magnetron, dan een zak chips voor de tv.....

Succes met je schema, leg jezelf geen dingen op, maar zie het als je zelf verwennen en jezelf beter leren kennen, door te onderzoeken in wat voor voedzaams je WEL trek zou hebben en hoe je op die manier goed voor jezelf kunt zorgen! Goed eten is een cadeautje voor jezelf!

Groetjes
Licorne (die 1.75 is, 60kg weegt, fulltime met paarden werkt, en hier maar niet zal neerschrijven wat ze in een dag kan wegwerken zonder een gram aan te komen..... Kwestie van je verbranding goed africhten Haha! )

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:39

De bokkers boven mij hebben al veel goede adviezen gegeven.

Wat je ook kan proberen als je het moeilijk vind t om fruit te eten is om fruit (banaan, appel, peer, etc) in de blender te gooien met jus d'orange erbij. Heerlijk gezond drankje voor tussendoor.