Nooit last van gehad verder, behalve dat iedereen altijd zegt "Och, wat een koude handen!"

's winters ook altijd last van winterhanden en wintervoeten. Zodra de temperatuur onder de 15 graden komt, zoals nu dus, móet ik handschoenen aan, anders worden m'n handen al paars/blauw

Bij échte vrieskou 's winters worden m'n topjes zelfs wit en heb ik er geen gevoel meer in, zelfs door m'n handschoenen heen. Vaak trek ik een paar dunne handschoentjes aan en daarover van de dikke fleecehandschoenen

Ook andere lichaamsdelen worden ijskoud en voelen 'afgestorven'. Billen, bovenbenen waren vanochtend weer ijskoud, en dan heb ik een maillot aan met daarover een warme winterbroek, en is het 13 graden!
In bed draag ik sokken omdat m'n voetjes een paar ijsblokken zijn, zelfs als ik de hele avond pantoffels aan heb gehad!
En eenmaal koude voeten, dan wordt de rest ook koud!

Het vervelende is dat het én heel lang duurt voordat ik uit mezelf weer warm wordt, en áls ik dan langzaam opwarm, dan gaan die koude lichaamsdelen prikken en tintelen. Vooral m'n handen en voeten is een hel, ik heb wel eens jankend op de bank gezeten omdat het gevoel weer terugkwam in m'n topjes en dat zó'n pijn deed

Zelf denk ik dat het grotendeels te maken heeft met een slechte doorbloeding.
Onder de douche doe ik wisselbaden: van warm (40 graden) naar koud (20graden) en weer terug. Ook probeer ik mezelf op temperatuur te houden door nu al handschoenen te dragen, thuis altijd pantoffels aan te houden en m'n lichaam niet de kans te geven om af te koelen

Wie heeft er ook last van en wie heeft er tips