jongen overleden aan Creutzfeldt-Jakob (= gekkekoeienziekte)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

jongen overleden aan Creutzfeldt-Jakob (= gekkekoeienziekte)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 12:04

Kom ik vandaag op school... Zie ik een foto van een jongen rond de 15 jaar die is overleden. Hoor ik dat ie is overleden aan Creutzfeldt-Jakob. Dit is de menselijke vorm van de gekkenkoeienziekte.
Dan schrik je toch wel!

Hij heeft namelijk ongeveer 10 jaar geleden besmet vlees gegeten (dus toen hij ongeveer 5 jaar was), je kan nog na 20 jaar ziek hiervan worden. Het afgelopen half jaar is hij ziek geworden. Het begon met niet meer kunnen schrijven, niet meer kunnen lopen, niet meer kunnen praten en op een gegeven moment werd ie blind. Ook ging hij zich gedragen als een klein kind. Dit komt volgens mij doordat deze ziekte je hersenen aantast.

Ik moet er de hele tijd aan denken, dus moest het even kwijt hier op bokt... En hopelijk komen er niet nog meer slachtoffers. In Nederland is dit de twee of derde geval al, de eerste was 2 jaar geleden al overleden.
Dan krijg ik toch angsten van of ik het misschien ook zal krijgen, of iemand die je kent...

mirre

Re: jongen overleden aan Creutzfeldt-Jakob (= gekkekoeienzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:41

Volgens mij is er nog maar 1 eerder geval in Nederland geweest. Meestal hoor dit soort dingen wel in het nieuws. Maar wat erg zeg! Echt een enge ziekte

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:43

Er zijn wel meer gevallen in Nederland geweest, die worden alleen stilgezwegen om geen paniek te veroorzaken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 12:45

echt? slecht vind ik dat hoor...

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:45

brrr, daar word je even stil van.
Het kan jou, zonder dat je het merkt dus ook overkomen...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:27

Zo dat is echt erg!!

Het zou je maar overkomen!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:41

ieuw wat eng.. na 10 jaar er nog ziek van worden. is er niks aan te doen dan?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 16:08

Nee als je besmet bent erdoor en je wordt ziek valt er niks meer tegen te doen... Net zoals bij de koeien, je krijgt ook dezelfde symptonen als de koeien. Je zou er wel overheen kunnen komen heb ik gelezen, maar die kans is minimaal

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:11

En dat allemaal door een paar vrekkige idioten

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:12

cardy schreef:
Nee als je besmet bent erdoor en je wordt ziek valt er niks meer tegen te doen... Net zoals bij de koeien, je krijgt ook dezelfde symptonen als de koeien. Je zou er wel overheen kunnen komen heb ik gelezen, maar die kans is minimaal

en hoe weet je dat je besmet bent?

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:20

Dat merk je de eerste 10/15 jaar niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:20

Jee,het zou je maar overkomen. Scheve mond

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:17

Moest toevallig hier pas wat over leren, 2 op de 1.000.000 mensen krijgen deze ziekte.
Gatsie wat eng dat het zelf nog zo lang na het eten van het vlees je er dood aan kan gaan.. jakkie!

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:23

Medousa schreef:
Moest toevallig hier pas wat over leren, 2 op de 1.000.000 mensen krijgen deze ziekte.
Gatsie wat eng dat het zelf nog zo lang na het eten van het vlees je er dood aan kan gaan.. jakkie!

Zoveel mensen nog ...
Een heel eng idee..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:55

wow, wat heftig..
Sterkte voor alle nabestaanden, mochten er hier een paar meelezen (ook voor de TS dus)...
Wat eng..

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:51

mirre schreef:
Volgens mij is er nog maar 1 eerder geval in Nederland geweest. Meestal hoor dit soort dingen wel in het nieuws. Maar wat erg zeg! Echt een enge ziekte

Er zijn twee gevallen in de media geweest. 1 vrouw en bij het tweede geval werd er niet gemeld wat het geslacht was. Dit omdat de familie dit niet wilde.

Het is een gevaarlijke ziekte, vandaar dat je ook moet oppassen met bv bloedtransfusies. De ziekte kan zo worden overgedragen. De donor kan al wel besmet zijn, maar men kan het nog niet bepalen.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:26

Wat verschrikkelijk! 15 is nog veel te jong .

Ik heb laatst op school over gehad, en voor mensen zich al te druk gaan maken:

Creutzfeldt-Jakob is een ziekte die vooral bij ouderen voorkomt.
Door het eten van besmet vlees krijg je de variant Creutzfeld-Jakob. Overigens word het vooral overgedragen door het eten van zenuwweefsel, dus van een stukje biefstuk zal je het niet zo snel oplopen. Daarbij worden tegenwoordig alle koeien bij de slacht in Nederland op BSE getest dus je hoeft niet bang te zijn om vlees te eten oid.

Het is niet bewezen dat de ziekte kan worden overgedragen dmv bloedtransfusies. Het is wel bewezen dat het veroorzaakt kan worden door transplantaties van delen van de hersenen of het hergebruiken van instrumenten die gebruikt zijn bij een operatie van een Creutzfeldt-Jakob patient.

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:32

O gadver wat een eng idee, dat je over 10 of 15 jaar ineens ziek kan worden en dood kan gaan van een stukje vlees dat je in je jeugd heb gegeten..

Is het ook besmettelijk via seksuele contacten? Net zoals AIDS bijvoorbeeld?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:33

In navolging op steeffie:

Er worden hier zaken door elkaar gehaald. Ik lees hier van alles, maar er is een verschil tussen CJD en een 'variant' van CJD (vCJD).

'Klassieke' CJD is een hersenziekte (treft vooral ouderen) die niet samenhangt met de 'gekkekoeienziekte' (BSE). Jaarlijks wordt dit bij 15-20 mensen vastgesteld. Van het merendeel van de patiënten met de klassieke vorm van CJD is onbekend hoe zij de ziekte hebben opgelopen maar waarschijnlijk wordt de klassieke vorm van CJD niet door bloedtransfusie overgedragen.

De variantvorm (vCJD) is in 1996 voor het eerst in Engeland vastgesteld, dit is wat zoveel in het nieuws is geweest omdat er aanwijzingen zijn dat deze vorm naar alle waarschijnlijkheid wél te maken heeft met het eten van met BSE besmet rundvlees. Het gaat daarbij vooral om vlees en vleesproducten waarin hersenen, ruggenmerg of zenuwweefsel zijn verwerkt van runderen die besmet waren met de gekkekoeienziekte. In tegenstelling tot de klassieke vorm van CJD komt vCJD vaak voor bij jonge mensen (onder de 30 jaar).

Hiervan zijn volgens mij twee gevallen geweest in Nederland.

Sanquin (bloedbank in Nederland) neemt trouwens een heleboel extra voorzorgsmaatregelen om het onbekende risico van overdracht van variant-CJD te verminderen, het is nog onbekend of vCJD via bloedtransfusies wordt overgedragen.

* Verwijdering van witte bloedcellen uit het donorbloed: ‘algemene leukodepletie’. Het ziekmakende prion-eiwit hecht zich mogelijk aan deze cellen.
* Het uitsluiten van donors die tussen 1 januari 1980 en 31 december1996 gedurende zes maanden of langer in het Verenigd Koninkrijk verbleven.
* Het stimuleren van het zuinig gebruik van donorbloed: bloedtransfusie alleen indien strikt nodig.
* Sinds 1 februari 2005 mogen mensen die sinds 1 januari 1980 ooit zelf bloedtransfusie hebben ontvangen geen bloeddonor zijn.

Er zijn ook extra maatregelen ingevoerd om de veiligheid van rundvlees te garanderen:
* Alle slachtrunderen worden getest op BSE.
* Daarnaast worden bij de slacht de organen waarmee BSE overgebracht kan worden (bijvoorbeeld hersenen, ruggenmerg en ogen) apart verzameld en vernietigd.
* Vanaf 1 januari 2001 worden alle koeien met een leeftijd boven de dertig maanden getest op BSE voordat ze toegelaten worden voor consumptie.

Beide ziektevormen worden trouwens veroorzaakt door afwijkende gevormde prionen en m.b.t. deze prionen is erg nog ontzettend weinig bekend, m.n. over het 'vernietigingsproces' dat door de prionen veroorzaakt wordt.

Verschrikkelijk dat hij is overleden, veel sterkte.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 09:30

summer schreef:
mirre schreef:

Er zijn twee gevallen in de media geweest. 1 vrouw en bij het tweede geval werd er niet gemeld wat het geslacht was. Dit omdat de familie dit niet wilde.

Het is een gevaarlijke ziekte, vandaar dat je ook moet oppassen met bv bloedtransfusies. De ziekte kan zo worden overgedragen. De donor kan al wel besmet zijn, maar men kan het nog niet bepalen.

Dat 2de geval was dit jongetje

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:53

Mijn ex schoonmoeder is hier een paar jaar geleden aan overleden.
Ik ben in die tijd nog een aantal keer bij haar geweest en dit heeft heel veel indruk op me gemaakt. Huilen
Vond het vreselijk om te zien hoe ze was veranderd van een gezette,vrolijke,heel zelfstandige vrouw,naar een niks meer kunnende,kwijlende,geestelijk niet meer in orde zijnde vrouw.
Echt heel erg....

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:57

De 'directeur' van mijn school is ook aan de gekke koeienziekte overleden afgelopen jaar.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:11

Ieeeuw. straks.. hebben wij het ook. Scheve mond
Die arme jongen..

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:13

vresselijk !! Ach gut
moet er niet aan denken dat ik of iemand in mijn vriendengroep etc. me ouders familie.. dat zou krijgen !!!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:18

Zoals hierboven al wordt gezegd, zit het alleen in hersenen en die eten we niet zo vaak. Alle geslachte dieren worden tegenwoordig gecontroleerd op BSE.
Het wordt niet in de medi naar buiten gebracht omdat er dan een enorme paniek uitbrengt. De meeste mensen weten niet waar ze het over hebben, er komen de meest vreemde ideen en niemand wil nog vlees eten van koeien. We kunnen best het vlees van een met BSE besmette koe eten en z'n melk drinken. Er zijn een hele tijd geleden een boer en z'n vrouw gaan testen of de melk van een BSE koe te drinken was. Ze hebben toen ontzettend veel liters melk gedronken en werden er niet ziek van.
Nederand i nogal paniekerig(logisch met zoveel mensen en dieren op een klein stukje) en als er niets is om je druk over te maken, hoef je het ook niet naar buiten te brengen.

In ieder geval gecondoleerd en sterkte!