Reuma, wie heeft er ervaring met Etanercept (Enbrel)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

Reuma, wie heeft er ervaring met Etanercept (Enbrel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 11:51

Een vriend van mij heeft Reuma, Bechterew om precies te zijn. Nou willen ze hem Etanercept voorschrijven, dat is een medicijn wat je zelf in moet spuiten. Wie heeft hier ervaring mee? Het is een vrij nieuw medicijn. Vertel je ervaringen!

Meys

Re: Reuma, wie heeft er ervaring met Etanercept (Enbrel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:41

Geen ervaring met Enbrel maar wel met het "zusje"Remicade (Enbrel is geheel menselijk geloof ik en Remicade is deels menselijk eiwit en deels muizeneiwit)
Als de enbrel net zo goed werkt als de remicade zal je vriend er heel blij mee zijn!
Ik kon niks meer en kreeg de Remicade (is via infuus) en de dag erna liep ik zonder krukken op de gang.
Van Enbrel heb ik ook vele goede verhalen gehoord moet ik zeggen.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 23:45

Welke verhalen heb je er dan over gehoord Meys? Vertel ik ben nieuwsgierig.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:23

Nou dat de mensen blij waren dat ze Enbrel spoten want ze voelden zich stukken beter.
Natuurlijk zijn er ook mensen die er helemaal geen baat bij hebben.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:23

Ik heb sinds Mei Enbrel, en voor mij was het echt een wondermiddel.
Als ik het meteen had gekregen toen het in 2000 op de markt kwam ,had het mij heel veel operaties fescheeld.
Ik gebruikte al Methotrexaat 20 mg in injectievorm , maar dat was op een gegeven moment niet meer voldoende.
Ik kreeg iedere keer knobbels in mijn pezen waardoor ik mijn vingers niet kon buigen en strekken, dit hebben ze in totaal 11 keer weggespoten en 14 keer geopereerd.
Toen ik in Mei dit jaar Enbrel erbij kreeg, waren mijn klachten binnen 4 weken totaal verdwenen, zelfs de knobbels in mijn vingers verdwenen spontaan.
Nu ben ik alleen 4 weken geleden gestopt met de methotrexaat vanwege de bijwerkingen, en ik merk wel dat de reuma nu weer iets oplaait , dus dat is nog even afwachten, maar voor mij was het echt een supermiddel.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:27

Ik heb jaren metheorexaat geslikt maar omdat de dosis telkens meer omhoog moest en ik telkens zieker ervan werd heb ik na jaren twijfelen besloten om te gaan spuiten. Maar nog steeds werd ik er heel misselijk van. Ik heb besloten met mijn nieuwe arts dat we stoppen met de reumaremmer en dat ik zonder medicijnen ga proberen te leven. En ik moet zeggen ik heb wel veel last maar niet van ontstekingen (gelukkig tot nu toe) ik ben wel benieuwd naar het nieuwe medicijn hoe dat werkt want je weet maar nooit en dan is het toch fijn om op de hoogte te zijn van al het mogenlijke....

Ik heb trouwens reumatoide artritis

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:39

hier een enbrel expert Knipoog
ik heb nu net 4 maanden bij red swan pharmaservices gewerkt op de afdeling enbrel.
veel patienten zijn er heel positief over maar sommigen hebben ook hele nare bijwerkingen.
rode plekken heel veel jeuk allergie.
je weerstand blijft niks van over met enbrel.
ook heel veel positieve reacties van mensen hoor.
sommigen merken na de allereerste spuit al verschil

wel duur medicijn trouwens meer dan 1000 euro per doosje van 50MG
lang leve de zorgverzekeraar

je hebt trouwens spuiten die je helemaal zelf in elkaar moet zetten.
maar sinds een paar weken zijn er ook kant en klare
wel makkelijker maar wel pijnlijker

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:37

Hoezo zijn die kant en klare spuiten pijnlijker dan , want het lijkt me wel handiger .
Over die weerstand gesproken, is het echt zo erg en zoja na hoe veel tijd is die weerstand dan naar de knoppen, praat je dan over maanden of jaren gebruik, want ik heb nog nergens last van en ik gebruik het nu een maand of 6.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:37

darwin schreef:
Hoezo zijn die kant en klare spuiten pijnlijker dan , want het lijkt me wel handiger .
Over die weerstand gesproken, is het echt zo erg en zoja na hoe veel tijd is die weerstand dan naar de knoppen, praat je dan over maanden of jaren gebruik, want ik heb nog nergens last van en ik gebruik het nu een maand of 6.

omdat het kant en klaar is zit er een stof in de spuit en die "prikt" volgens een aantal patienten..

het ligt er zelf aan hoe gevoelig je bent als je weerstand aangetast word
sommige gebeurt er weinig maar sommigen worden heel snel ziek.
als je ziek bent mag je natuurlijk ook even niet spuiten anders duurt het herstel langer.

krijg je de enbrel via de apotheek of via enbrel zorgsuppert waar ik dan gewerkt heb???

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:38

Ik werk in de thuiszorg en een client van ons gebruikt ook Enbrel, die vrouw zat in een rolstoel en kan nu eigenlijk alles weer doen, echt super spul dus!!

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 11:21

Het klinkt allemaal veelbelovend, alleen minder dat de weerstand zon opdonder krijgt. Ik hoop dat hij niet veel last van de bijwerkingen zal hebben. Welke bijwerkingen hebben jullie?