Amandelen eruit...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Amandelen eruit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:40

Oké, en nu moet ik toch echt. Voor de zoveelste keer dit jaar loop ik weer rond met keelontsteking, opgezette amandelen, koorts etc. In januari dit jaar een fikse amandelonsteking gehad die je niemand toewenst.
Mijn HA heeft al eerder aangegeven dat ze eruit moeten, maar ik durfde nooit. Nog steeds eigenlijk niet.

Nu kan het best zijn dat ik van een mug een olifant maak, maar ik ben als de dood voor ziekenhuizen, narcose en dat soort fratsen. Nog nooit zoiets meegemaakt en ook nooit in het ziekenhuis gelegen. Ik ben al een stapje dichterbij en heb net een afspraak gemaakt bij de HA voor een verwijzing, maar mijn angst blijft.

Kan iemand me uitleggen wat er precies allemaal gebeurd en wat jouw ervaring is?
Oh ja, ik ben 27.

Alvast bedankt!

Marlies22

Re: Amandelen eruit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:46

Ja ik kan het je zeker uitleggen. Heb het zelf gehad begin dit jaar. In een halfjaar had ik 3x echt erge keelontsteking gehad en nog een paar keer een 'beetje'. Ben ook als de dood voor ziekenhuizen naalden etc, maar heb het toch maar gedaan. Het viel allemaal heel erg mee, is nu meer dan een half jaar geleden en heb nix geen last van mn keel meer gehad! Ben blij dat ik het gedaan heb. Waarschijnlijk blijf je wel in het ziekenhuis voor 1 of 2 nachten, omdat hoe ouder je bent hoe meer kans op nabloeding etc en daarom houden ze je er voor 1 nachtje. Ik geef je 1 tip, hoe zeer het ook doet, drink gelíjk heeeeel veel water! Dat heb ik dus niet gedaan en daardoor is de wond na een week gaan ontsteken. Drink dus echt veel water.

Succes ermee!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:34

Bedankt voor je reactie en je tip! Nu drink ik altijd al heel veel water, dus dat is mooi meegenomen.

Heb je er nog lang last van gehad na die tijd? Ga je geheel onder narcose?

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:41

ik heb het op mijn 17e laten doen. Ook na een 7 heftige keelontstekingen gehad te hebben. Je gaat onder algehele narcose. Als je wakker wordt heb je een hele rauwe keel en proef je nog wat bloed. T heeft inderdaad best veel pijn gedaan erna. maar je krijgt in het ziekenhuis veel ijswater en ijsjes en dat verzacht toch wel. De wond hebben ze bij mij dichtgebrand o.i.d., maar die ging toch nog open waarna ze het gehecht hebben.
Ben heel blij dat ik het gedaan heb, want heb daarna bijna nooit meer keelontstekingen gehad. Ik zou zeggen heel veel succes, zeker laten doen, op langere termijn heb je er profijt van. Die paar dagen overleef je wel!!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:41

Ik heb ook me keel amandelen eruit, alleen ik was toen 5 jaar.
Hoe jonger je bent hoe minder last je er van hebt, sorry dat ik dat moet zeggen maar ik weet dat volwassenen er veel meer last van hebben dan kleine kinderen Ach gut

Ik was toen 5, moest in een stoel zitten en dan werd je onder narcose gebracht (geheel, dat zou denk ik wel moeten, je kunt vast niet wakker blijven als je in je keel geopereerd wordt)
Operatie zelf duurt heel kort, ongv. 5 min.
Dan ga je wakker worden, uitslapen
Als je wakker bent ga je zeer waarschijnlijk bloed uitspugen, want dat heb je ingeslikt tijdens de operatie en dat gaat er dan (gelukkig) uit. Bij de een is dat erger dan de ander.
Ik denk dat je omdat je al volwassen bent ook nog wel in het ziekenhuis moet blijven, ik hoefde dat toen niet.
Ik had er nog wel twee weken last van, was gewoon nog ziek enzo.
Na de tijd mag je eerste paar dagen alleen zacht voedsel eten, eerste dag vooral koud, om de wond te koelen en precies wat Marlies22 zegt, kans op ontsteking te remmen.
(veel waterijs en koude limonade (rode ranje was het best) ijs water is ook goed)

En verder daarna ben je vaak veel minder ziek
Nu merk ik het zelf niet meer zo, ben nu 17. Kan af en toe een flinke keelonsteking wel weer hebben ondanks dat ze eruit zijn
Maar denk dat het echt gaat helpen voor je als ze er uit gehaald worden!

Sterkte Ach gut

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:57

Goh, bedankt! Hier heb ik echt wat aan!!

Het stomme is, ik ben enorm bang voor die narcose. Bang dat ik niet meer wakker word ofzo, ik weet het niet.
Hoe ouder je bent, hoe lastiger was me uiteraard al verteld Knipoog

Hoe lang ben je weg ongeveer dan?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:40

Hm niet zo lang, een uurtje geloof ik maar. Stelt echt niks voor en dat gepor in je keel wil je echt niet meemaken Ik vond de narcose niet eng (ben een routinier vrees ik na 5 keer), het deed allemaal wel pijn maar dat weet je vooraf...en daarna: nooit meer keelontsteking in die hevige mate.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:18

Volgens mij ben je voor keelamandelen toch geen uurtje weg?
Zou dan knap onnodig zijn lijkt me zo
Heb een keer een keelamandelen operatie gezien en dat duurt echt maar 5 minuten zo ongeveer.
Ben nu wel benieuwd...ik ga het een keer navragen/zoeken Ja

Ik kan me voorstellen dat je best een beetje bang bent voor narcose enzo, maar ga maar na? Hoe vaak gaat het goed, echt heel vaak! Het is geen grote ingreep, je wordt er alleen maar beter van uiteindelijk!

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:42

Citaat:
Mijn amandelen zijn eruit gehaald toen ik 21 was.

Ik heb 1 nacht in het ziekenhuis gelegen. Heb geen morfinespuit gekregen waar een aantal het hier over heeft... heb er ook nooit van gehoord eigenlijk bij amandelen knippen.

Ik ben best een scheiterd maar ik vond het eigenlijk achteraf allemaal wel meevallen. Ik heb na 3 dagen wel nog een bloeding gehad... Dit omdat ik verkouden was en dus af en toe moest hoesten is een korst losgeschoten... Details zal ik jullie besparen maar was een angstaanjagende situatie.

Ik heb 1,5 week aan de babyvoeding gezeten en daarna ben ik langzaam aan weer gewoon gaan eten.

Al met al is het me erg meegevallen... Misschien ook omdat iedereen me zoveel angst had aangejaagd van te voren over hoe verschrikkelijk het was...

even mijn reactie uit een ander topic gekopieerd http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=664995&hilit= dat topic ging namelijk over hetzelfde probleem.

In ieder geval erg veel sterkte en beterschap!!

Groetjes Iris

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:14

JewelFamke schreef:
Goh, bedankt! Hier heb ik echt wat aan!!

Het stomme is, ik ben enorm bang voor die narcose. Bang dat ik niet meer wakker word ofzo, ik weet het niet.
Hoe ouder je bent, hoe lastiger was me uiteraard al verteld Knipoog

Hoe lang ben je weg ongeveer dan?

Hoi, ik werk op de ok als operatie-assistente en ik heb nog nooit meegemaakt dat jonge mensen die verder goed gezond zijn niet meer wakker worden uit de narcose. Dat risico is dan heel klein. Vooraf moet je nog bij de anesthesist langskomen en als die denkt dat er iets niet helemaal goed word je ook nog uitgebreid onderzocht. De operatie zelf duurt gemiddeld 20-30 minuten. Kan iets langer zijn, ligt eraan of er veel bloedvaatjes bloeden. Om een nabloeding te voorkomen wordt daar goed naar gekeken. Hoop je zo een beetje geholpen te hebben!

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:55

was 17. ( vorig jaar october )
heb erg veel pijn gehad, en ben 2 weken stront ziek geweest. Je krijgt een infuus omdat je te weinig drinkt dus je moet aldoor plassen en dan is vreselijk als je je zo beroerd voelt ( lees ik viel flauw in de wc en ben met me hele bed opgehaald omdat ik geen stap meer kon zetten )
Maar ook ik heb na al die weken bijna tot geen last meer gehad van me keel.

en 1 tip DRINK!
je vergaat van de pijn als je drinkt dat weet ik en je wilt iedereen afschieten die in je buurt komt als ze weer zeggen: je moet drinken
maar 1 ding: het helpt
echt waar. Het ging echt slecht met me en ineens begon ik 3 liter!! per dag te drinken, en ik werd met de dag beter en beter
heel veel suc6 en sterkte als je nog vragen heb mag je me altijd pb'n
ik moest trouwens 2 nachten blijven