Twijfels (studie ed)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Twijfels (studie ed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 17:35

Ik schrijf dit bericht omdat ik gewoon even zitten te balen. Ik vraag me af of er mensen zijn die dit herkennen of misschien een tip voor me hebben.
Ik studeer pedagogiek, ben eerstejaars. Ik kan goed leren, en ben vrij slim. (Stom om dat van jezelf te zeggen.) Ik heb wel een concentratieprobleem. (Officiele diagnose.) Kan me makkelijk concentreren zolang ik heel gemotiveerd ben of iets erg leuk is, is dat niet zo, dan is het een stuk lastiger. En daar zit dan ook het probleem. Het leren is meestal geen punt, maar de de discipline is er gewoon niet altijd. Vooral in perioden dat ik niet lekker in mijn vel zit (ben wel redelijk labiel) gaat het lastiger. Ik heb tot nu toe drie van de de drie tentamens niet gehaald. Op zich geen probleem, ik kan ze allemaal nog herkansen en heb daar ook nog ruim voldoende tijd voor. Alleen, het maakt me zo aan het twijfelen.
Ik heb me op de basisschool enorm verveeld, op de middelbare ging qua leren alles prima. De bovenbouw was ramp. Ben uiteindelijk gezakt voor mijn eindexamen (moest een keer onderuit gaan) en heb het jaar erop het met veel! mazzel gehaald. Ik was gewoon niet meer gemotiveerd. Daarna ben ik uitgeloot voor geneeskunde (wilde dat wel erg graag, maar wist dat er een grote kans was op uitloting) en ging pedagogiek doen. Leek en lijkt me nog steeds erg gaaf, het is niet dat ik verkeerd heb gekozen ofzo. Maar nu, het oude gevoel van mijn middelbare school komt gewoon omhoog, onverschilligheid, enz. Ik doe het gewoon niet. Ik verdien soms een dikke schop onder mijn h*l, maar het is niet alleen onwil.
Op mijn universiteit moet je een bepaald aantal studiepunten hebben om door te mogen naar het volgende jaar, maar dat zie ik nog wel. Het is niet dat ik me daar druk over maak (okey, niet zo erg dan), maar weer gewoon twijfels heb... Tsja, bij mezelf...
Soms voel ik me gewoon slecht. Echt slecht... Wil geen hulp omdat ik denk dat er dan alleen nog maar meer (nadenken enzo) omhoogkomt. Ik kan prima omgaan met mijzelf, zeg maar. Op sommige momenten na... *Twijfel*
(Overigens herken ik ook veel kenmerken van hoogbegaafdheid bij mezelf.)

Ik heb het misschien een beetje warrig opgeschreven, vind het lastig uitleggen.
Maar is er misschien iemand die dit herkend? Bloos

Jokonootje

Re: Twijfels (studie ed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:29

tsja je wilt geen hulp omdat er meer omhoog komt?! misschien is dit ook wel het punt dat er gewoon nog meer zit dan alleen wat je nu aangeeft. Het zal dan even door bijten zijn maar uiteindelijk wordt je er (meestal) alleen maar beter van. Hulp is niet alleen voor als je niet met je zelf om kan gaan. Maar voor nog zo veel meer punten. Iedereen is wel eens ongemotiveerd voor zijn opleiding ja ik heb het in het tweede jaar van de opleiding gehad. Uiteindelijk toch weer een beetje terug gekomen en ben nu bijna klaar gelukkig...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:05

Hmm ik herken mezelf hier wel een beetje in. Als ik nadenk over wat ik allemaal nog moet doen dan voel ik me ellendig en doe ik juist nog minder. Dan doe ik alleen de dingen die echt moeten (op het laatste moment), of juist dingen die niet zo belangrijk zijn (schoonmaken, terwijl ik moet leren). Wat voor mij helpt is om op te schrijven wat ik allemaal moet doen en dan streep ik ze door als ik klaar ben. Als ik dan pauze neem heb ik tenminste een goed gevoel over wat ik allemaal al gedaan heb en dan geniet ik van, in plaats van allemaal te denken over de dingen die ik eigenlijk zou moeten doen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:31

Sja.. moet ik dit open en bloot online zetten?
*doet het toch*
Ik ben zelf getest en daaruit is gekomen dat ik hoogbegaafd ben. Ik heb precies hetzelfde als jij. Op de basischool altijd vervelen, middelbare school niet eens kunnen afmaken omdat niks lukte. Altijd je best doen, maar nooit een goed cijfer bijv.
Ik vind het heel lastig om hiermee om te gaan, zeker als er iets niet goed gaat kan ik erg boos worden omdat ik iets wil presteren in mn leven, maar het niet lukt.
Daarbij is er ook constant de twijfel, kan ik dit wel? is dit niet te moeilijk? (bijv. als de juf op school zei "en nu gaan we iets heel moeilijks doen" dacht ik altijd "owjeej, als ik dat maar kan" en verprutste het weer... mn vader heeft mij toen geleerd te denken "oowh wat leuk, wat is het?" en toen ineens lukte het wel... nja niet dat jij hier iets aan hebt magoed)

Als je nog informatie wil over hoogbegaafdheid moet je maar een pb sturen, ik weet nog wel wat dingen waar je misschien iets aan kunt hebben!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:09

Komt mij zeer bekend voor, maar heb geen idee of ik hoogbegaafd ben, betwijfel het eerlijk gezegd. Maar herken me er zeker wel in.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:59

Njen: Dat hangt ervanaf wat je voor beeld hebt over hoogbegaafdheid Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 11:46

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn studie gaat nog niet echt beter, maar op dit moment voel ik me wel iets beter. (wisselt altijd)
Ik ga komende periode keihard en regelmatig leren, kijken of dat me lukt en hoe alles dan gaat lopen...

Bedankt voor jullie reacties in elk geval...