Over roken gesproken..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Over roken gesproken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 12:44

Ik rookte flink. Anderhalf pakje per dag. Echt niet normaal. Bij mn vriend thuis, savonds, gezellig met de groep, dan ging er nogal wat doorheen!

Mijn vriend rookte niet toen ik hem leerde kennen. Dat wil zeggen, hij was een af en toe roker. Een sigaret op zondag. Ja en toen leerde hij mij kennen.. Ik minderde in het begin wel, maar stak toch af en toe een sigaret op. En mijn vriend is langzaam maar zeker meer gaan roken. Nog steeds minder als ik dat wel Clown

In december kreeg ik longontsteking. Verhaal staat in een topic van een ander beschreven. 3 weken stug doorgerookt en daarna ging t niet meer, mn longen waren op. Bij t minst of geringst blijf ik in mn hoest steken, krijg geen lucht meer.

Ik ben nu bijna een jaar gestopt. Het is heel moeilijk, vooral omdat mn vriend nog steeds rookt. Hij houdt wel rekening met mij, rookt niet (te vaak) in mijn bijzijn en ook niet meer op de slaapkamer.
Maar het lijkt wel of hij, sinds ik ben gestopt, steeds meer is gaan roken. En ik hoor het ook aan hem, piepende ademhaling, echt sochtends maakt ie meer geluid dan een radio..
Zijn conditie gaat gewoon achteruit.

Hoe krijg ik mn vriend te stoppen? Hij wil het niet, hij kan het niet. Maar zoals zoveel rokers zeggen, ze KUNNEN niet, maar dat is grote onzin. Als je het knopje omzet lukt het echt.

Kauwgom of pleisters gelooft hij niet in. Is er iets dat de trek verminderd?
De beste methode vind ik nog steeds cold turkey..

Daantje1981

Re: Over roken gesproken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:48

Mijn broer heeft een tijdje acupunctuur gehad. Dat hielp goed. Volgens mij werd dit ook nog voor een gedeelte vergoed door de verzekering.

Misschien daar eens informatie over opzoeken??

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:51

Pam schreef:

Hoe krijg ik mn vriend te stoppen? Hij wil het niet, hij kan het niet. Maar zoals zoveel rokers zeggen, ze KUNNEN niet, maar dat is grote onzin. Als je het knopje omzet lukt het echt.

Niet willen dus....... Ik zou het dan maar uitmaken! Als hij dat ook niet wil zal ie moeten kiezen. Klinkt hard maar dat moet ook wel toch?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:55

Ik ben gestopt met die pillen die je van je huisarts krijgt voorgeschreven (ben even de naam kwijt).

Ik rookte ook minimaal zo'n 30-35 sigaretten per dag.
Had al een paar mislukte pogingen gedaan om te stoppen (lees: langer dan 24 uur hield ik het echt niet vol).
Dacht echt dat ik er nooit van af zou komen, maar die pillen hebben mij echt super geholpen.

Ben nu een jaar en twee maanden gestopt.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:59

Het belangrijkste bij stoppen is dat je er zelf achter staat. Niemand kan je dwingen. Ook niet door de relatie te beeindigen. Als hij zegt dat hij het niet kan, dan kan je wel op hem inpraten, dat hij sterk genoeg is enz.......

Ik ben nu zelf 7 jaar gestopt met roken en ik was echt super verslaafd. Werd 's nachts zelfs wakker voor een sigaret. Nu ben ik echt zo'n anti roker, hahahaha.
Ben nog iedere dag blij dat ik gestopt ben en echt het viel reuze mee. Altijd gedacht dat het veel zwaarder zou zijn.
Had al eerder geprobeerd te stoppen mbv kauwgom en pleisters, maar het beste werkte gewoon om in 1 keer te stoppen.

Succes, hopelijk gaat hij inzien hoe slecht het wel niet is!!!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 13:29

slimmerik schreef:
Pam schreef:

Niet willen dus....... Ik zou het dan maar uitmaken! Als hij dat ook niet wil zal ie moeten kiezen. Klinkt hard maar dat moet ook wel toch?

Dit is inderdaad erg hard.
1) We gaan 1,5 jaar met elkaar. Dat zet ik niet even aan de kant en zeker niet voor dit.
2) IK ben de reden waarom hij is begonnen.
3) hij houdt rekening met me door zo min mogelijk te roken in mijn bijzijn. Meer hoef ik niet. Ik wil namelijk dat hij stopt voor ZIJN gezondheid.

Winddancer ben benieuwd naar de naam van die pillen

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:37

Hard moeten nadenken en opeens schiet het me te binnen: Zyban Ja

Je moet het wel zelf betalen, wordt niet vergoedt door het ziekenfonds.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:10

Als hij niet WIL stoppen dan ga je toch ook niet die pillen slikken.

Zelf ben ik 12 jaar geleden gestopt. Rookte zware shag en zware Gouilloise sigaretten zo'n 50 à 60 per dag maar ben dus gestopt omdat IK dat wilde. Dus ik weet waar ik over praat. En als jij wel wilt dat ie stopt en hij zelf wil dat niet dan kan ik je nu al voorspellen dat dat een eindeloze strijd gaat worden.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 14:16

tnx winddancer ik ga informeren.

Slimmerik: Hij wil het niet omdat hij het niet kan en hij kan het niet omdat hij het niet wilt. Het bekende liedje dus. Ik ben er ook door heen gegaan.

Eindeloze strijd of niet, ik ga GEEN relatie verbreken daarvoor.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:19

Dat van die relatie verbreken is idd "sterk" uitgedrukt....
Zo bedoelde ik het niet echt. Maar zo zwart/wit zien sommige rokers het wel. Heb zelfs een huwelijk hierop zien stranden... (hetgeen natuurlijk ook geen juiste weergave is omdat er dan meestal wel meer aan de hand is. Maar werd door echtlieden wel als hoofdoorzaak genoemd)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 14:25

Nee ok. Maar ik zou dan hypocriet zijn. Ik heb zelf jaren lang gerookt (13/18) en mn vriend is begonnen door mij. Wat zou dat mij maken als ik het daarom uitmaak? Omdat ik wel kon stoppen?

En het is een cirkel. Eerst wilde ik niet stoppen. Toen bedacht ik me dat ik niet KON stoppen. Daarom wilde ik het niet eens proberen. En ik kon niet stoppen omdat ik onbewust niet wilde. En de gedachten dat je er geen controle meer over zou hebben..

Dat is bij hem ook zo. Ik ben cold turkey gestopt, hij heeft de wilskracht niet. Maar ik denk dat hij met het juiste hulpmiddel, waardoor hij KAN stoppen, automatisch ook wel wil stoppen (ben ik nog duidelijk?)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:27

Volkomen duidelijk......Laat je weten of ie eraan begint?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:37

Ik had inderdaad hetzelfde.
Omdat het niet lukte om te stoppen, wilde ik daarna helemaal niet meer (proberen om te) stoppen.

Mijn vriend wilde wel al heel lang stoppen, maar omdat ik telkens stevig door rookte, lukte het hem ook niet om het vol te houden.
Nadat hij een stevige keelontsteking heeft gehad is hij ook zo cold turkey gestopt. Ik had eerder wel aleens van Zyban gehoord en dacht dat als ik weer eens zou willen proberen om te stoppen het dan wel met behulp van Zyban zou zijn. Nu hij gestopt was, was voor mij het moment daar om er dan ook maar aan te moeten geloven. Ik wist wel zeker dat wanneer ik geen Zyban zou krijgen voorgeschreven dat ik dan al helemaal niet zou proberen om te stoppen omdat ik al bij voorbaat wist dat het niet ging lukken. Ik wilde namelijk niet echt stoppen, deed het eigenlijk meer voor hem.

Debbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:53

Als hij echt niet wil is er inderdaad niks wat je kan doen. behalve hopen dat hij zelf tot inkeer komt Knipoog . ik heb zelf zo'n 12 jaar echt stevig gerookt en ben nu sinds 4 mannden gestopt. Mijn man rookt niet en die had al een paar keer gevraagd of dat ik wilde stoppen maar nee. En toen opeens dacht ik weet je wat ik stop ermee. Echt van te voren een datum geplant, op vakantie rook ik nog en daarna niet meer. Op het vliegveld in Egypte heel bewust mijn laatste sigaret gerookt en het gaat prima!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:53

Ik zou persoonlijk natuurlijk niet de relatie be-eindigen, dat is onzin.

Maar ik zou hem ook niet zo pushen. Hij WIL niet. Het is zijn leven & dat mag hij inrichten zoals hij wil. Natuurlijk moet hij rekening met jou houden, maar dat doet hij al door niet bij jou te roken. Dus ik vind dat je niet méér van hem kan verwachten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:14

Ik ken een vrouw wiens man rookte. Die wilde ook niet stoppen. Ze heeft toen hij 's avonds sliep stiekum pleisters op zijn lijf geplakt. Hij ging echt minder roken toen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:19

Ik heb ruim 20 jaar gerookt, op het laatst zeker 2 pakjes per dag. Ben gestopt, cold turkey, op 19 februari 2002. Die datum vergeet ik nooit meer! Ik voel me stukken beter, mijn huis is schoner, ik stink niet meer, super.

Gisterenavond een feestje gehad waar bijna iedereen rookte, verjaardag in een kleine huiskamer. Ik stikte bijna, mijn kleren stonken en mijn echtgenoot, die er nog veel slechter tegen kan, heeft bijna de hele nacht geen oog dichtgedaan!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:12

Kyno schreef:
Ik zou persoonlijk natuurlijk niet de relatie be-eindigen, dat is onzin.

Maar ik zou hem ook niet zo pushen. Hij WIL niet. Het is zijn leven & dat mag hij inrichten zoals hij wil. Natuurlijk moet hij rekening met jou houden, maar dat doet hij al door niet bij jou te roken. Dus ik vind dat je niet méér van hem kan verwachten.

Ik zie mij nergens pushen..
De keuze is altijd nog aan hem.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:19

Ik denk dat als hij zelf niet wil stoppen het ook niet zal lukken..

Debbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:40

@ Pam ik snap je wel hoor. Nu dat ik 4 maanden gestopt ben wil ik ook maar andere mensen overtuigen dat t eigelijk best makkelijk is! Maar ik denk dat je wel zo af en toe kunt melden dat je het niet prettig vind dat hij rookt. Kijken wat hij met die info doet toch?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:08

Ik ben zelf bijna 2 weken geleden cold turkey gestopt! Puur omdat ik niet meer WIL roken. Ben eerder al eens gestopt, maar omdat ik dan toch af en toe een peukje rookte steeds vaker gaan roken.

Ik heb gewoon meer lucht nodig om te blijven rijden, af en toe kom ik gewoon lucht tekort!

Ik rookte niet veel hoor, 3 of 4 sigaretten op een dag, maar het zijn er wel 3 of 4 Knipoog

Het gaat me tot nu toe eigenlijk heel gemakkelijk af, ik merk ook dat ik meer lucht hou en dat alles beter ruikt en proeft ( nu al! )

Ik hoop dat je vriend er op een bepaald ongeblik aan toe is om te stoppen, zeker omdat hij het nog niet zo lang doet, maar hij moet het echt willen, anders heeft het geen kans van slagen!

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:41

Ik zou eens een longarts opbellen en vragen of hij een voorbeeld heeft van rokers longen.

Debbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:45

Nou ik moet zeggen zulke foto's hadden op mij echt geen indruk gemaakt een jaar geleden. Echt hoor je wil stoppen of je wil het niet zo simpel is het. Iedereen is nu toch wel op de hoogte van de risico's en toch zijn er zoveel rokers dat zegt toch genoeg!

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:46

Debbel schreef:
Nou ik moet zeggen zulke foto's hadden op mij echt geen indruk gemaakt een jaar geleden. Echt hoor je wil stoppen of je wil het niet zo simpel is het. Iedereen is nu toch wel op de hoogte van de risico's en toch zijn er zoveel rokers dat zegt toch genoeg!

Ik heb het ook niet over foto's Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:08

Aj Bizar John!! Succes Pam ik begrijp je standpunt volkomen, je moet toch behoorlijk geschrokken zijn, het zou mooi zijn als je dan op een lijn kon gaan zitten, om elkaar te steunen.
Pam rook je helemaal niet meer?