Last van knieen (tijdens paardrijden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tanec_meisje

Last van knieen (tijdens paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 22:37

Ik heb de laatste tijd ontzettend last van mijn knieen als ik een tijdje aan het rijden ben.
Zijn er meer mensen die dit hebben? En is er een simpele oplossing voor?

Volkoren

Re: Last van knieen (tijdens paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:44

waar heb je precies last van?? onder je knieschijf?? Gaat je knie op slot??

Er zijn zoveel verschillende dingen waar je last van kunt hebben. Mijn botten en knieschijf passen niet helemaal netjes. Ze schuren tijdens het bewegen langs elkaar. Waardoor ik met de meeste dingen (wandelen, zwemmen , paardrijden, rennen etc, soms zelfs te lang in een houding zitten) last heb van mijn knieen. Dit is echter blijvend, en weinig/niks aan te doen. Sterke spieren kunnen het een beetje opvangen. Maar volgens de dokter moet ik er mee leren leven, met pijn dus.

misschien hier wat nuttigs ; viewtopic.php?f=136&t=672862
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 25-10-06 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:46

Probeer eens je beugels een gaatje langer te doen, kijken of het helpt. Ik krijg altijd zere knieën als mijn beugels te kort zijn. Een gaatje langer doet dan wonder!

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:47

dit kan vanalles zijn..
Bij mij is het een vrij uitgebreid probleem = korte spier en slappe spier.
Ik zou gewoon een keer langs gaan bij de dokter.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 22:57

De pijn zit dan vooral om mijn knieschijf heen. Ik rijd al met redelijk lange beugels dus daar kan het niet aan liggen denk ik.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:04

als het echt lang duurt gewoon even langs de huisarts.. straks beschadig je dingen.. Niet om je ongerust te maken, bij mij kan het namelijk ook geen kwaad. Maar het is wel fijner voor je om te weten wat het is. Misschien kan je er wat aan doen, of heb je teveel gedaan?? Dan hoef je je iig geen zorgen te maken. Lachen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:06

ik heb ook erg zwakke knieen (ooit een kruisband gescheurd gehad) en met rijden heb ik er alleen last van met hele lange ritten dan doe ik altijd even mij beugels uit om mijn benen te strekken.
Ik heb een tijd een ander zadel gehad en daarmee had ik na 10 min. al verschrikkelijke pijn in mijn knieen omdat ik gewoon in een andere houding werd gezet als dat ik gewend was.
Heb toen een ander zadel aangeschaft en nergens meer last van.
Misschien helpen de beweegbare beugels, die zijn toch speciaal om gewrichten e.d. te ontlasten.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:08

Ik heb sinds een week of 2 ook last van mijn rechterknie.
Eerst alleen na het rijden maar nu ook gewoon af en toe met lopen en als ik zit soms.
Het is mijn rechterknie en dan aan de binnenkant, soms trekt het helemaal door naar mijn onderbeen.
Heb ook geen idee wat dit kan zijn..

JennS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:18

Je hebt speciale beugels die een soort van mee veren met de beweging. Ik ken meerdere mensen met knieklachten die die beugels gebruiken en ze zijn er zeer tevreden over.
Ik ga ze zelf binnenkort ook halen. Misschien kan je even informeren bij een ruitersportzaak?

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:20

Ik heb het vooral na lange ritten, of intensieve...

Gebruik geen laarzen of chaps meer want dan kom ik er helemaal niet meer af....moet wel zeggen dat dat bij mij helpt en afwisselen met beugels en gaten, dus dan wat langer dan wat korter.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:40

JennS schreef:
Je hebt speciale beugels die een soort van mee veren met de beweging. Ik ken meerdere mensen met knieklachten die die beugels gebruiken en ze zijn er zeer tevreden over.
Ik ga ze zelf binnenkort ook halen. Misschien kan je even informeren bij een ruitersportzaak?
Ja, de Sprenger 4-Way bijvoorbeeld. Ik heb ze zelf niet, maar ze schijnen erg fijn mee te veren.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:08

Sprenger 4-way inderdaad, en A-symetrische beugels willen ook wel eens werken! Ja

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:43

tanec_meisje schreef:
De pijn zit dan vooral om mijn knieschijf heen. Ik rijd al met redelijk lange beugels dus daar kan het niet aan liggen denk ik.

Heb je ook bij andere dingen last of alleen tijdens het paardrijden? Als je ook bij andere dingen last hebt, dan zou ik naar de fysio gaan. Dan lijkt het verdacht veel op mijn probleem. En dat probleem is RPCP, paardrijden ging bij mij nog wel, maar vooral bij slenteren ging (ga) ik echt door de grond (en soms letterlijk naar de grond). Laat het in ieder geval uitzoeken. Succes!!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:15

Vraagje aan TS: ben je heel erg bezig met je tenen naar binnen aan het houden met rijden? Dit kan namelijk de oorzaak zijn van je klachten........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:05

Ik heb het ook na springles, als mijn beugels dus 2 gaten korten zijn dan normaal.
Als ik afstap en eventjes loop is het ook zo weer over.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:48

Ik zou zeker beugels met vering aanraden. In de ruitersportzaak waar ik werk raden we dat vaak aan bij mensen die last van de knieen hebben. Je hebt onder andere die Fillis beugel
Afbeelding
die kantelt.

Maar zelf vind ik de GPG beugels een stuk fijner daarvoor. Daar zit geheel vering in:

Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:02

Voor je naar de huisarts gaat, zou ik eerst even aan je instructrice het één en ander vragen.

Ik heb ook lang last gehad van mijn knieen. Dat was in de periode dat we extra aan mijn houding werkten. Het tekort aan spieren zorgde bij mij voor last aan mijn knieen.

Zij kan ook zien of je raar zit, of iets, of dat het inderdaad iets 'raars' is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:09

Paardrijden is gewoon erg belastend voor je knieen, daarom hebben veel mensen er last van.
Verende beugels kunnen enorm helpen. Ik heb gpg beugels gehad en heb nu flexrides. Die rijden echt heerlijk.
Ze kosten wel wat, maar als je er eenmaal mee gereden hebt wil je niet meer anders.

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:50

Ik ben vorig jaar aan gereden door een scooter Bloos
en sinsdien heb ik ook last van me knieen met paardrijden.
Beugels langer maken helpt ook niet

De dokter zei dat het niks ergs was..
Naja als hij dat zegt.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:51

ik heb ook last van mijn knieen maar dat komt omdat ik reumatoide artritis heb. Ik heb gpg beugels waardoor t wat minder is. Nu rij ik al weer een tijdje met gewone beugels. Word t toch weer erger dan doe ik mijn gpg beugels erweer aan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:22

wat zijn trouwens flexriders(ik ben ook op zoek naar verende beugels,maar die gpg beugels vind ik ook zo lelijk,zit wel te denken aan de sprenger bow balance)

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:35

uhm ja.. heel verhaal getypt, gaat t weer fout.

Ik heb er ook last van.
Bij mij komt het, omdat het bij mijn knieschijf tussen glads en ruw in zit. Normaal is het glad, het kan er tussen in of het is ruw.. (kan je het niet precies vertellen)

Het kan zijn dat je knieschijf te klein is.

Ik loop er nu al bijna 2 jaar mee, en moet nog 2 jaar. (ze zeggen dat het over gaat al ben je 20)

Ik ben ermee naar de huisarts geweest, huisartsenpost, fysio en uiteindelijk bij het ziekenhuis bij een orthopeed.

De fysio kon er niets mee.. De ene week ging t goed en de andere keer weer fout, omdat het zo'n een pijn deed.

Het is dus bij mij zover, dat ik niet eens kan rennen...

Succes, ga eens langs bij een fyiso, misschien dat die je kan doorsturen naar een orthopeed. Die weet er namelijk alles van af.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:38

ik ben aan beide knieen geopereerd,maar ik blijf er toch last van houden,het blijft een zwak punt,omdat mijn kruisbanden erg gerekt zijn,verdraai ik mijn knie erg snel,en zijn ze dus ook snel 'geirriteerd' ze lopen dan ook snel vol met vocht als ik ze overbelast.

als ik dan regelmatig rij merk ik het goed,daarom wil ik ook een paar goede beugels hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:52

Snoevie schreef:
wat zijn trouwens flexriders(ik ben ook op zoek naar verende beugels,maar die gpg beugels vind ik ook zo lelijk,zit wel te denken aan de sprenger bow balance)

Dan vind je de flexrides helemaal lelijk Haha! Dat zijn endurance beugels, zij zijn van zwart kunststof en redelijk lomp. In m'n profiel kan je ze wel zien op de foto's (die zwarte, die zilveren zijn gpg's)

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:18

Ik heb ook meestal onder het rijden last van mijn knieeen. Maar ik heb dan ook osgoodschlatter aan beide knieeen Knipoog Ik heb het dus niet alleen met paardrijden, maar ook met andere dingen. Gewoonweg als ik ze teveel gebruik, of als ik gerend heb. Meestal moet ik dan een tijdje rustig gaan zitten en dan is het weer weg Knipoog