iemand hier ervaring met een haptonoom?of cesar therapie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

iemand hier ervaring met een haptonoom?of cesar therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 09:53

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die ervaring hebben met een haptonoom?of cesar therapie?
Ik heb om half twaalf mijn 1e afspraak en weet totaal niet wat ik moet verwachten en wat het inhoud.
Wie weet het wel?
alvast bedankt voor reactie. Bloos

Bruintje_87

Re: iemand hier ervaring met een haptonoom?of cesar therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:03

Heb hier echt nog nooit van gehoord?

Wat houdt het in? Wat voor een klachten heb je omdat je erheen gaat?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 14:06

ik ben om half twaalf geweest, maar had een foutje gemaakt ipv een afspraak met de haptonoom had ik de fysio gebeld.
Morgen moet ik terug dus maar dan voor haptonomie???

mijn klachten zijn dat door stress en spanning mijn nek en schouders vast zitten. Maar weet nog steeds niet wat het is, heb wel wat gegoogled, maar vind alleen maar tekst over aanraken en voelen.(?????)
Vandaar dat ik hoopte op bokkers die hier misschien mee bekend zijn.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:11

Als je meer over cesartherapie wil weten, mag je het me altijd vragen. In het kort komt het erop neer dat het een houdings- en bewegingstherapie is. Mensen met klachten worden naar cesartherapie gestuurd als de arts vermoedt dat de klachten worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een slechte houding of door een verkeerde manier van bewegen. De therapeut kijkt in een onderzoek je houding en bewegingsmogelijkheden na en zal aan de hand van dat onderzoek een behandelplan opstellen.
Een haptonoom is een geheel ander beroep en staat los van cesartherapie. Als je een goede therapeut krijgt, zal deze jou uitleggen wat de therapie inhoudt. En anders gewoon even vragen!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:19

Ik heb meer dan een jaar bij een haptonoom gelopen en ik heb er echt superveel aan gehad! Toen ik bij haar was bleek dat ik 24 uur per dag mijn spieren (ze vergeleek het met 24 uur per dag spijkerbroekhangen) aanspande en zat dus totaal vast. Ik heb leren ontspannen en mn lichaam weer onder controle te krijgen. Wat en hoe ze dat precies doen, verschilt per haptonoom geloof ik. Maar zij heeft mij in het begin heel veel gemasseerd, om mijn te laten ontspannen, later werden het ontspanningsoefeningen.
Ik heb er superveel aan gehad!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 14:24

wat voor oefeningen moest je doen maaaike? Het klinkt als de ideale oplossing,maar via google staat het zo onduidelijk beschreven.Moest jij 1 xper week of meerdere keren?Een jaar is best lang lijkt mij?
@hobby: ik had me vergist de praktijk geeft ook cesartherapie maar dit ga ik (voorlopig) niet krijgen.bedankt voor je reactie!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:31

ik heb hier enkele weken geleden een topic over geopend

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 14:35

Liezel1 schreef:
ik heb hier enkele weken geleden een topic over geopend

Ik heb met de zoekfunctie gezocht maar hij gaf niets aan Bloos

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:36

De ene keer zaten er 2 weken tussen, de andere keer was het 2x in de week. Het was maar net was ik dacht, wat ik nodig dacht te hebben en wat zij dacht. Verschilde dus. Het duurde bij mij langer omdat er meerdere problemen speelde waar zij ook in begeleidde, ook om oorzaken etc te helpen zoeken van diverse dingen.
De oefeningen waren pure ontspanningsoefeningen, voor vooral ´s avonds, want ik sliep amper. Bijvoorbeeld door als je gaat slapen 1 hand in je nek te leggen en 1 hand op je buik.. Hierdoor ontspan je. Ik voelde ook mijn voeten niet meer. Het enige wat ik echt voelde was mijn hoofd. Ik voelde mijn voeten niet als ik op de grond stond, mijn rug niet als ik ergens tegenaan zat etc. Alleen mijn hoofd, dus dat heb ik allemaal weer moeten ´terugkrijgen´. Allemaal met behulp van haar.

Ik heb er echt heel veel aan gehad dus, achteraf had ik gewild dat ik eerder met haar in aanraking was gekomen! Dat had veel gescheeld!

Ik wist in het begin ook totaal niet wat ik moest verwachten, gelukkig heeft zij het de 1e keer allemaal heel duidelijk uitgelegd. Maar het verschilt ook per haptonoom hoe ze werken. Ik denk ook dat het voor iedereen verschillend is of het werkt. Mijn zusje was ook voor een korte 'behandeling' bij haar, maar mijn zusje vond het maar niets, die is gelijk gestopt.
Gewoon vragen als iets niet duidelijk is! Succes ermee!

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:21

Ik ben één keer bij een haptonoom geweest omdat ik altijd pijn in mijn onderrug had, en dat hoogst waarschijnlijk door spanning kwam.
Ik vond het helemaal niks. Ik moest op een bed liggen en zij ging met d'r handen boven mijn rug (niet aanraken) en ik moest de aarde voelen en alle spanning weg laten vloeien, enz. Ik ben te nuchter voor dit soort dingen en ben niet meer terug geweest.
Zoals je ziet heeft iedereen er andere ervaringen mee, dus ga langs, wie weet is het voor jou dé uitkomst.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:25

Reem schreef:
Ik ben één keer bij een haptonoom geweest omdat ik altijd pijn in mijn onderrug had, en dat hoogst waarschijnlijk door spanning kwam.
Ik vond het helemaal niks. Ik moest op een bed liggen en zij ging met d'r handen boven mijn rug (niet aanraken) en ik moest de aarde voelen en alle spanning weg laten vloeien, enz. Ik ben te nuchter voor dit soort dingen en ben niet meer terug geweest.
Zoals je ziet heeft iedereen er andere ervaringen mee, dus ga langs, wie weet is het voor jou dé uitkomst.

Dat zou idd ook niets voor mij zijn nee Scheve mond
Ben ik blij dat de 'mijne' op een andere manier behandelde..

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:28

Ik ben een tijdje iedere week een keer naar een haptonome geweest. Ik vond het altijd fijn om met deze mevrouw te praten, en de oefeningen die wij deden gaven mij redelijk veel ontspanning. Heb er best spijt van dat ik ben gestopt.

Dat met handen over ruggen etc. heb ik nooit meegemaakt? Zij was altijd juist erg praktisch.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:34

Mijn moeder doet een opleiding voor haptotherapie, dat is therapie op de basis van haptonomie Nerd
Ik heb zelf ook haptotherapie gehad, en heb er erg veel aan gehad! Ik had nogal last van eczeem (door spanning, stress enz) en het heeft echt super geholpen Pling Ik ging dan altijd eerst even "praten", hoe het ging afgelopen week, wat er nog niet lukte enz. Dan ging ik op de bank, en werd ik gemasseerd. Maar het is niet zomaar een massage ofzo Knipoog je merkt soms echt dat je sommige spieren (onbewust) vastzet, die je dan moet (leren) ontspannen. Ik hoop dat het jou ook goed helpt! Lachen

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:37

Reem schreef:

Hmm, elke haptonoom werkt verschillend Knipoog ik vond het in het begin ook nogal "zweverig" klinken zoals "voel mijn hand, probeer mijn hand te voelen" maar als je ze eenmaal snapt, snap je dat het helemaal niet zo zweverig is Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:45

ik krijg cesar therapie voor mijn schouder, echt heerlijk vooral als het weer eens goed vast zit, dan is zij de enige die me kan helpen. Verder krijg ik oefeningen om de spanning te verminderen!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:48

Ik ging naar de haptonoom omdat ik door spanning lichamelijke problemen kreeg (hoofdpijn, buikpijn etc) en hij heeft me daar redelijk goed vanaf geholpen. Ik kreeg oefeningen mee waardoor ik het verband tussen psychische en lichamelijke spanningen duidelijker voelde en dus ook beter kon oplossen.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:59

xMarit schreef:
Reem schreef:

Hmm, elke haptonoom werkt verschillend Knipoog ik vond het in het begin ook nogal "zweverig" klinken zoals "voel mijn hand, probeer mijn hand te voelen" maar als je ze eenmaal snapt, snap je dat het helemaal niet zo zweverig is Knipoog

Ik heb het niet zo lang volgehouden. Ze zei inderdaad voel mijn hand (ze raakte me dus niet aan), het was voor mij, precies wat je zegt, te zweverig. Ik voelde me er iig niet op mijn gemak, en dat is al helemaal niet bevordelijk. Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome Knipoog Succes!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:22

bedankt iedereen voor jullie adviezen, het klinkt op zich erg positief en geschikt voor mij.Morgen is mijn 1e afspraak dus ben benieuwd!

ippolata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:30

heb zelf censar therapie gehad ivm met steedsflauwvallen werkte bij mij erg goed.... succes met je eerste afspraak