kronen op tanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chiquitatje

kronen op tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 19:22

weet iemand wat kronen precies zijn?
wat gebeurd er dan en doet dit pijn?
kan je dat zien of valt het helemaal niet op?

alvast bedankt, nikita

Duhelo

Re: kronen op tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:52

kronen (als ik hetzelfde voor ogen heb) zijn een soort hoesjes
mijn moeder heeft kronen op haar 2 voortanden
toen ze heel een jaar of 16 was heeft ze door een ongeluk 2 voortanden half afgebroken.
ze durfde niet naar TA te gaan, dus die tanden zijn slecht gekomen.
toen ze wel ging was het niet meer mogelijk om een stukje over te plakken, dus hebben ze een soort van holle voortand gemaakt, en dit over de stompjes heen geschoven.
dit jaar heeft ze ze trouwens laten vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:07

Hmm- hoe kan ik dit nou weer normaal uitleggen.
Voor een kroon word je eigen tand beslepen zeg maar als een soort stompje,
hierna word er afdrukken gemaakt en krijg je een tijdelijke voorziening dat je niet met een stompje rondloopt (meestal wit).
Na een paar weken is als het goed is je kroon klaar & kan hij op het stompje,
als het goed is is het niet zichtbaar nee, maar dan moet je het wel goed schoonhouden.

& denk eraan, een kroon krijg je niet zomaar.

Ik zie dat je 14 bent?
Waarom zou je kronen willen als ik vragen mag? Lachen

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:56

Ik ga dit even volgen.

Ik ben zelf toen ik ongeveer 10 was van de fiets gevallen. En nu heb ik dus 2 stukjes van mijn voortand.
De tandarts heeft er toen nep-stukjes aangeplakt (om het maar even zo te zeggen).
Maar als ik ong. 18 ben krijg ik ook kronen.

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:07

Roseane schreef:
Hmm- hoe kan ik dit nou weer normaal uitleggen.
Voor een kroon word je eigen tand beslepen zeg maar als een soort stompje,
hierna word er afdrukken gemaakt en krijg je een tijdelijke voorziening dat je niet met een stompje rondloopt (meestal wit).
Na een paar weken is als het goed is je kroon klaar & kan hij op het stompje,
als het goed is is het niet zichtbaar nee, maar dan moet je het wel goed schoonhouden.

& denk eraan, een kroon krijg je niet zomaar.

Ik zie dat je 14 bent?
Waarom zou je kronen willen als ik vragen mag? Lachen

Ik vroeg me ook al af hoe ik dat zou moeten omschrijven Haha! Maar deze omschrijving is al duidelijk.

Kronen worden gemaakt van kunsthars of van porselein, dit scheelt nogal qua prijs maar ook de duurzaamheid. Een kunstharskroon gaat gemiddeld zo'n 5 jaar mee en een porseleinen kroon langer.
En ook voor mij geldt de vraag, waarom kronen op je 14e?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:09

Ik ben op mijn 15e onder een auto gekomen, waarbij 1 tand dood ging en 1 tand voor meer dan de helft afbrak.
helaas was de tandheelkunde toen nog niet zo geweldig; daardoor heb ik op die ene tand inmiddels kroon nr. 4 zitten.
De andere tand is gebleekt, kreeg een facing (soort schildje waardoor hij er weer super uitzag) maar is door alle ingrepen een jaar of 5 geleden gesneuveld op een chocoladeletter. Toen kreeg ik daar dus ook een kroon.

ik heb porselein en je ziet er absoluut niks van.
Er is wel kwaliteitsverschil: slechtere kronen sluiten niet aan op het tandvlees en dan zie je zo'n zwarte rand aan de bovenkant. Dat heb ik gelukkig niet!

Een kroon plaatsen is een heel gedoe maar doet geen pijn. 't is immers meestal zo dat de tand in kwestie al dood was. En anders krijg je eerst een zenuwbehandeling (met verdoving uiteraard)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:13

Dankzij het vulwerk van een slechte tandarts ben ik 3 kronen rijker (die zijn gezet door een goede tandarts). Ze zijn van porselein, dus duurzaam.
Kost alleen wel een smak centen Lachen

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:26

Ik heb ook kronen in mijn mond, helaas. Maar gelukkig wordt de tandheelkunde steeds beter en kunnen ze de nepkiezen en -tanden zo mooi maken dat je er niks van ziet.
Bij mij komt het doordat ik een heel slecht gebit heb en snel gaatjes krijg.
En het kost een paar centen ja, dus ik ben ook extra verzekerd voor tandheelkundige ingrepen Knipoog

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:22

aangezien ik altijd bang was voor de tandarts heb ik nooit gezegd dat ik laast had, Toen we een nieuwe tandarts kregen kwam deze er achter, Doordat ik hier zo lang mee had rond gelopen was vullen geen optie. Ik heb nou ook een kroon een gouden met rood. Wist dit van te voren niet! Moest gewoon heen voor kleurbepaling, maar toen de kroon erop zat was hij gekleurd!

Ik heb overigens drie stiften in mijn tandvlees, dit voelde ik wel door de verdoving heen, maar het was niet echt pijnelijk. Weet niet of je stiften nodig hebt voor je voortanden.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:59

ik heb net 2 kronen op mijn voortse 2 tanden, je ziet er niks van, ze zien er prima uit en pijn heb ik er niet aan gehad, alleen geduld moet je even hebben want je bent wel een maandje zoet eer ze af zijn.

eerst worden je eigen tanden afgeslepen als stompjes (onder verdroving) en plaatts de tandarts daar tijdelijk kronen op, week erna gips happen voor de vorm van je gebit, adh hv wordt er door een extern bedrijf uitgerekend hoe groot je tanden moeten zijn en staan, week erna kleur bepalen en weer week erna zijn ze af en worden ze geplaatts, geen grijntje pijn aan gehad, ik ga zo stapje voor stapje mijn hele gebit laten doen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:17

ik heb nu twee bruggen in m'n mond..
heb zelf een tandafwijking... Verward
daardoor mis ik 2 kiezen.
het bruggen zetten is zo gedaan, maar omdat ik als ik wat ouder ben (ben nu bijna 18) waarschijnlijk wel kronen laten zetten.