ACTH- onderzoek ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Rianne_

ACTH- onderzoek ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 22:37

Hey

Vrijdag krijg ik een ACTH onderzoek.. om te kijken of de bijnierschors goed functioneert...
Is er iemand die ervaring heeft met zo'n onderzoek?
Is het pijnlijk?
Heb ik er de rest van de dag last van?

Nagelbijten / Gniffelen

nico1982

Re: ACTH- onderzoek ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:55

uh........... nee, waar staat de afkorting ACTH voor?

en voor het komende onderzoek, niet bang zijn, vraag aan het personeel om uitleg als je dit gerust stelt!!! dan weet je wat je te wachten staat vrijdag, gewoon doen!!

Esterdebest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 01:11

Dit is bekend over het hormoon ACTH:

ACTH, internationaal gebruikelijke afkorting van adrenocorticotroop hormoon (v. wetensch. adren = bijnier; Lat. cortex = schors; Gr. trepoo = aandrijven), een hormoon dat wordt gevormd door de voorkwab van de hypofyse.

ACTH zet de bijnierschors aan tot productie van bepaalde corticosteroïden, m.n. van glucocorticosteroïden (corticosteron en cortisol) en van androgene hormonen van de bijnierschors. Het verlaagt daarbij het gehalte aan vitamine C en aan cholesterol (grondstof voor de productie van bijnierschorshormonen). Daarnaast oefent ACTH invloed uit op de vetsplitsing; het kan uit depotvet vetzuren vrijmaken.

In wat voor ziekenhuis onderga je dit onderzoek? Waarschijnlijk in een academisch ziekenhuis?

Heel veel sterkte!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 15:05

Ik krijg eht onderzoek in het Canisius Wilhelmina ziekenhuis...

Heb een foldertje mee gekregen! Ja

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:04

Bij hondjes is het eigenlijk niet zo'n ingewikkeld onderzoek...daar spuiten we ACTH in en nemen dan op enkele tijdstippen bloed af. Weet niet hoe het bij mensen gaat maar ik denk iets vergelijkbaars. Sterkte!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:16

=Synacthen test. Viel me erg mee.
Je krijg een infuus ( iets vervelender prikje dan normaal bloedprikken) en ze nemen voor en na bloed af.
Van het spul zelf merkte ik niets, kreeg het wel wat koud van het infuus Knipoog.
En ik had nogal koppijn later die middag/avond maar ik weet niet of dat aan de test lag of aan het "reizen". Succes ! Neem een boekje mee of een muziekje, en let even op waar de wc zit, ik moest nogal nodig toen ik eindelijk losgekoppeld werd Knipoog