Ruis bij het hart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariiska

Ruis bij het hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 19:43

Mijn broertje van 4 jaar heeft een ruis bij zijn hart en die blijkt vrij ernstig te zijn. Hij is nu al 2 keer voor gewoon onderzoek naar het ziekenhuis geweest en volgende week moet hij nog een keer heen.
Als het dus echt heel ernstig is moet hij er aan geopereerd worden (open hart operatie).
Hij heeft er helemaal geen last van. hij speelt en rent en doet zoals iedereen van die leeftijd.

Ik vind het best een eng idee dat hij misschien een open hart operatie moet. hij is nog zo jong..

Exit13

Re: Ruis bij het hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:44

Jeetje dat is niet niks! Hoe zijn ze erachter gekomen? Veel sterkte in ieder geval.

Mariiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 19:50

Hij moest voor de laatste keer naar het consultatie buro (of hoe je het ook schrijft) en toen ontdekten ze dat opeens.. ik weet het verder ook niet precies Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:01

Jeetje wat vervelend zeg! en dat is zeker nog jong.

Maar er is zeker hoop, ik ken ook iemand die er jong aan geopereerd is. en daarbij was het juist goed dat ze er zo vroeg bij waren hij leeft en sport nu hartstikke goed.

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:03

Ik hoop voor jou en jullie allemaal dat het mee blijkt te vallen.
Ik heb helaas zelf ook lichte hart problemen, overgroeide hart kleppen. Ik heb hier soms wat last van , maar het wordt wel steeds beter ! Heel veel sterkte !

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:05

Ik heb zelf ook een ruis bij mijn hart (gaatje in de hart tussenwand) ik ben hiermee geboren en mag en kan alles wat een "normaal" mens ook kan. Alleen bij ontstekingen moet ik oppassen en sta onder levenslange controle bij de cardioloog. Het kan dus ook meevallen.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:46

-> MW

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:48

Beter dat ze hem nu opereren nu ie zich nog goed voelt, dan dat ze wachten tot ie ziek is, dan moet ie dubbel herstellen.

Snap dat je het eng vindt en jullie gaan een spannende tijd tegemoet.
Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:49

Ik heb dit ook gehad toen ik 5 was, gelukkig geen ernstig geval.
Wat erg zeg, en zo jong al, heel veel sterkte.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:02

Wat erg Ach gut
Hopen dat het weer goed komt!
Bij mijn vader is ook een hartruis vastgesteld heel lang geleden, en bij mij ook (volgens mijn moeder). Maar we hebben er tot nu toe nog nooit last van gehad.. maar dit was dan heel licht.

Esterdebest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 01:20

Even om wat verwarring te voorkomen: Een "ruisje" ontstaat op het moment dat het bloed niet op een normale wijze door het hart stroomt maar doordat het bloed ergens in het hart een weerstand ondervindt, hierdoor gaat het bloed als het ware 'gorgelen' en dit is hoorbaar met de stethoscoop (dat ding dat de dokter in zijn oren stopt) als een ruisje. Op jonge leeftijd ontstaat een ruisje meestal door een gaatje tussen de twee boezems of kamers van het hart (wat in dokterstermen atrium of ventrikel-septum defect wordt genoemd) op oudere leeftijd ontstaat een ruisje meestal doordat een van de kleppen die het terugstromen van het bloed in het hart voorkomen lekt. Echter kan het ook zo zijn dat een ruisje normaal is en ontstaat doordat het hart iets te hard pompt. Ook is het zo dat een 'ruisje' in verschillende categorien kan worden ingedeeld: van heel zacht (= graad I) tot heel hard (= graad VI). Deze laatste ruis is zelfs zonder stethoscoop te horen! Wanneer een ruisje verholpen moet worden kan dit inderdaad het beste door middel van een operatie gebeuren. Hou ons op de hoogte!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 01:30

Hey meid.
ik weet denk ik als geen ander hoe je je moet voelen, (mijn broertje is een hart patient)
hij heeft ook al meerdere openhart operaties gehad.
zijn eerste was het meest risicovol.
De chirurgen hadden die ingreep nog maar een paar x gedaan en het was niet altijd met goede afloop.
Gelukkig is alles goed gegaan..

Er zijn daarna nog we meer operatie's geweest, mijn broertje is echt een puzzelstukje die heel ingewikkeld, maar inmiddels goed in elkaar zit.
Waarsschijnlijk moet hij nog wel een open hart operatie ondergaan.
Ga er alsjeblieft hoopvol heen.
Hou al je goede moed erin.
Blijf altijd positief
Ook voor je broertje is dat het fijnste als jullie positief zijn.
En bang zijn is niet erg, als je het er maar lekker uit praat.
TIP: schrijf al de vragen die je nu hebt al op papier, want als ze gaan vertellen in het ziekenhuis over hoe en wat ben je je vragen zo weer vergeten.

Mag ik vragen welk ziekenhuis je broertje heen moet?

En voor vragen mag je mij altijd PMen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 01:34

Esterdebest schreef:
Even om wat verwarring te voorkomen: Een "ruisje" ontstaat op het moment dat het bloed niet op een normale wijze door het hart stroomt maar doordat het bloed ergens in het hart een weerstand ondervindt, hierdoor gaat het bloed als het ware 'gorgelen' en dit is hoorbaar met de stethoscoop (dat ding dat de dokter in zijn oren stopt) als een ruisje. Op jonge leeftijd ontstaat een ruisje meestal door een gaatje tussen de twee boezems of kamers van het hart (wat in dokterstermen atrium of ventrikel-septum defect wordt genoemd) op oudere leeftijd ontstaat een ruisje meestal doordat een van de kleppen die het terugstromen van het bloed in het hart voorkomen lekt. Echter kan het ook zo zijn dat een ruisje normaal is en ontstaat doordat het hart iets te hard pompt. Ook is het zo dat een 'ruisje' in verschillende categorien kan worden ingedeeld: van heel zacht (= graad I) tot heel hard (= graad VI). Deze laatste ruis is zelfs zonder stethoscoop te horen! Wanneer een ruisje verholpen moet worden kan dit inderdaad het beste door middel van een operatie gebeuren. Hou ons op de hoogte!!

Ja als ik mijn oor op de borstkas leg van mijn broertje hoor ik een heel ander geluid dan bij een persoon met gezond hart.
Kan je overduidelijk horen.
(hij heeft problemen met z'n kleppen)
Momenteel ook meer druk in de ene kamer dan de andere.. (of was het nou in de longen??)
Ze willlen wachten met de volgende openhart operatie, omdat hij aan die plek al 3 gedaan is.
En in de puberteit groeien kinderen heel hard dus zijn ze bang als ze hem nu doen dat ze rond zijn 20ste weer moeten.
Dit doen ze liever niet vanwege het litteken weefsel.
Dus nu is het uitstellen en afwachten...

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:19

Het hoeft totaal niet gevaarlijk te zijn, het kan ook erfelijk zijn, mijn vader en zus hebben ook een ruisje bij hun hart.

Maar het is idd wel erg jong al, zeker als je dan al zo'n operatie moet ondergaan,
Sterkte aankomende tijd!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:08

Dat is inderdaad wel even schrikken!
Ik had bij mijn geboorte een hartruis maar die is vanzelf dichtgegroeid

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:46

Dat is wel schrikken jah.
Ben het ook met stennisje eens.
Beter dat ze hem nu opereren dan dat ze wachten tot hij ziek word.
Ik heb zelf ook een hartruisje mijn ene hartklep buigt iets te ver door. Hoef er verder niet aan geopereerd te worden.
kan er gewoon oud mee worden.
Maar heb er af en toe wel last van.
Ik wens je in ieder geval veel sterkte.