angstaanvallen/huilbuien en het gevoel dat je snachts stikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

angstaanvallen/huilbuien en het gevoel dat je snachts stikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 21:33

Wie kent dat gevoel ?
Ik weet niet wat er met me aan de hand is maar mijn lichaam doet raar .... snachts word ik wakker ,Ik krijg geen lucht meer.Een deel angst en een deel gewoon geen lucht krijgen maakt het alleen maar erger.Ik probeer mijn lamp aan te doen.Dan eindelijk na een aantal pogingen is mijn lamp aan.Ik kom eindelijk tot rust en drink even wat water. Vervolgens doe ik weer mijn lamp uit. Ik probeer in slaap te komen maar weer raak ik in paniek en krijg ik geen lucht meer. De hele nacht ben ik bang geweest om te stikken en heb ik niet zonder mijn lamp uit durven slapen.
Ik zou naar een vriend gaan. Heel de dag was ik druk bezig geweest en eindelijk had ik rust. Ik zat eerst rustig maar ineens ging mijn hartslag weer omhoog. Voelde het gebons in mijn keel en werd bang.Bang voor niks maar toch enorm veel angst hebben. ik heb de hele tijd ontspannings oefeningen gedaan en uiteindelijk zakte dat gevoel. Ik ben in het donker op de fiets gestapt. Ik voelde me weer zeker en vrij. Ik kon de weg niet vinden naar die vriend toe en weer sloeg de angst toe. Ik stond daar verlaten in het donker te wachten op hem. Weer angst maar deze keer door het donker.
Elke dag weer jankbuien overal .. Op de fiets,op stal,op school .... Dicht bij mensen weet ik het te verdoezelen .... thuis gaat het maar door en door ...
Nog meer mensen die dit probleem kennen en wat doen jullie eraan?
Ik slik nu elke dag nerovit en dat werkt redelijk.

radje

Re: angstaanvallen/huilbuien en het gevoel dat je snachts st

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:15

Ik denk dat dit een vorm van hyperventilatie is.

Hyperventilatie heb je in veel verschillende soorten.
Het heeft te maken met je ademhaling en kan verergeren door stress.

Als je dit een x gehad heb, is de angst om het nog eens te krijgen er, waardoor je er juist last van krijgt.

Ik heb er ongeveer een jaar of 10 last van gehad, niet het gevoel dat ik stikte, maar de rest wel.
In het begin had ik het ook alleen snachts,maar toen het erger werd ook overdag.
Waarschijnlijk maak je je snachts ergen druk om, zonder dst je het weet, omdat je slaapt, je word wakker en je denkt dat je stikt, je raakt in paniek, het liefst wil je rondjes gaan rennen ofzo, maar door de paniek word het erger.

Ik ben er veel te laat mee naar de dokter gegaan, waardoor het bij mij van kwaad tot erger ging.
Soms voel ik het nog wel eens aankomen, maar door de ademhalingstherapie die ik heb gehad kan ik het nu voorkomen.

Als je nog iets wil weten, stuur maar ff een pb.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:07

Klinkt inderdaad als hyperventilatie, een gedeelte van je verhaal komt mij ook bekend voor.
Ik heb zelf rescue spray van Bach en voor als ik echt een paniekaanval heb, heb ik oxazepam liggen. Dat is alleen op recept te krijgen en ook verslavend, gebruik het daarom zelden.
Sinds ik weet wat ik heb (soort hyperventilatie dus), is de paniek wel sterk afgenomen omdat ik het nu kan relativeren.

Voor vragen mag je ook mij pm'en.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:02

Mijn vader had dit ook, maar nu is het geloof ik over, want ik hoor hem er nooit meer over! Kan inderdaad hyperventilatie of stress zijn!

Ik zal sowieso even langs de huisarts gaan. Misschien dat hij er wat voor heeft.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:27

Jeetje. Scheve mond Ik ben een keer zo verkouden geweest dat mijn neus potdicht zat en ik slijm ophoeste waardoor ik steeds geen lucht kreeg. Maar heb het niet vaker gehad. Lijkt me enorm vervelend.

Weet niet wat het is. Maar wou toch even sterkte zeggen. Ach gut Dat je weer snel lekker rustig kan gaan slapen. Lachen

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:12

Misser schreef:
Klinkt inderdaad als hyperventilatie, een gedeelte van je verhaal komt mij ook bekend voor.
Ik heb zelf rescue spray van Bach en voor als ik echt een paniekaanval heb, heb ik oxazepam liggen. Dat is alleen op recept te krijgen en ook verslavend, gebruik het daarom zelden.
Sinds ik weet wat ik heb (soort hyperventilatie dus), is de paniek wel sterk afgenomen omdat ik het nu kan relativeren.

Voor vragen mag je ook mij pm'en.

Ik heb ook altijd een oxazepam in mijn portemonee, voor het geval dat.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:00

Dit klinkt inderdaad als hyperventilatie en paniekaanvallen.
Voor mij is dit erg herkenbaar ik heb het ook alleen ik heb het gelukkig nu in mindere mate.Hiervoor gebruik ik bach bloesem momenteel heb al therapie gehad enz enz.Langzaam breid ik mijn leven uit en pak ik de dingen weer op.Wat ik je wil meegeven is geef niet op en ga door anders kom je in een cirkel en ga je straks niet meer weg bv.DIt is erg zonde.Je kan altijd pben!

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:14

klinkt misschen gek hoor.
maar ben je bang in het donker?
kan natuurlijk wezen dat het gewoon daar door komt.
hyperventilatie vind ik het ook wel erg op lijken.

zou gewoon ff langs de dokter gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:56

ja ik zeg ook hyperventilatie

vertel jezelf tijdens zo'n aanval dat het misschien wel vervelend voelt maar dat het echt weer voorbij gaat. De zuurstof balans in je lichaams is dan te hoog, dus juist een overschot aan zuurstof, je zult echt niet stikken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:17

Ik zag dat je 16 bent.
Op jouw leeftijd komt hyperventilatie echt heel veel voor, het is natuurlijk ook een spannende leeftijd. En juist 's nachts ga je liggen piekeren. Soms heb je dat niet eens in de gaten maar hyperventilatie is toch vaak een uiting van stress.

Ben zelf niet zo van de pammetjes, ik zie meer in zoeken naar de oorzaak (van de stress) dus. Ontspannings- en ademhalingsoefeningen kunnen goed helpen, evenals het besef dat hyperventilatie weliswaar heel naar, maar totaal onschuldig is. Voor heel veel mensen is het ook maar een periode dat ze er last van hebben; het gaat weer over.
En misschien is inderdaad Bach bloesemtherapie een goede ondersteuning.

Als je een aanval hebt, kan je proberen in een zak te ademen. Als het een plastic zakje is, sluit je mond en neus dan niet helemaal af maar laat een gat open. ook je handen voor je mond en neus houden of onder de dekens ademen kan helpen, zodat je je juist uitgeademde lucht weer inademt. Dan herstelt de balans tussen CO2 en zuurstof in je bloed zich weer snel.
Succes!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:41

ik geef er nog even een andere insteek aan.. het feit dat je wakker wordt en niet kan ademen; het zou ook te maken kunnen hebben met je remslaap. Soms is alles zo realistisch dat je denkt dat je ook bijv je handen niet op kunt tillen, of dat er iemand naast je bed staat. Maar dan is het dus meer een soort illusie.. Ook weer een gevolg van stress..

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:29

Ik heb hier ook last van gehad. Het bleken aanvallen van paniek te zijn dat weer samenhing met iets dat ik had meegemaakt.
Ik ben toen iedere week naar een psych gegaan en heb een speciale therapie gehad. Nu heb ik nergens meer last van.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:01

Angstaanvallen zou heel goed kunnen maar, heb je last van huilbuien álleen omdat je 's nachts ook wakker word ect.?

Dan zou Slaap Appneu (weet niet hoe je het schrijft) ook kunnen..?
Mijn vader heeft ook dat hij 's nachts wakker word en ''stikt'', dat gebeurt dan ong. 15/20 keer per nacht! Nu heeft hij er een 'apparaat' voor die hem zuurstof toedient (ofzo) zodat hij beter slaapt.

Nu gaat het veel beter, ook al word hij door dat apparaat wel vroeg wakker, maar hij is veel rustiger en kan zich beter beheersen.

Veel sterkte!

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:37

Ik heb het ook zo'n 2 keer in de week, dan durf je je ogen niet dicht te doen omdat je abng bent dat je stikt.
Maar bij mij is het een paniekaanval die ik kan hebben door stress of als ik me ergens druk om maak