mickey1978 schreef:Ja dat klopt idd. Ze zeiden dat je er maar 15 jaar mee kan doen en een tweede nieuwe heup al veel moeilijker is. Daarom wilde ze het ook niet doen. Ik snap dat allemaal wel, maar toch, hij heeft zo ontzettend veel pijn, zo zielig...
Dit is dus NIET meer waar! Er zijn wel degelijk heupprotheses die een levensverwachting hebben van meer dan 30 jaar! Die worden dus ook gebruikt voor jongere mensen. Ze gebruiken ze alleen niet in alle ziekenhuizen, je zult even moeten "shoppen".
De kreet dat je te "jong" bent om geopereerd te worden staat onze orthopeed ook absoluut niet achter, omdat je heel veel functie kwijt raakt en de langer je wacht met opereren de slechter je kans op volledige revalidatie is.
Mijn man heeft vorig jaar twee (!) nieuwe heupen gekregen. Hij was 53 en zijn heupen waren echt aan gort (wisten wij niet, zelfs de huisarts dacht dat het zijn rug was).
Hij is geopereerd via een Joint Care project. Dat is overigens ook een echte aanrader! Dan wordt je in een "groepje" van 5 mensen die allemaal een heup of knie prothese krijgen geholpen en blijf je 5 dagen in het ziekenhuis. De dag na je operatie (dinsdag) sta je al naast je bed en de meesten lopen op vrijdag het ziekenhuis uit.
Er wordt wel vaak gezegd dat het een jaar duurt voordat je niet meer zo het gevoel hebt dat je geopereerd bent en mijn man onderschrijft dit. Die tijd heb je wel nodig om helemaal vertrouwd te raken met het feit dat je een prothese hebt en er volledig vertrouwen in hebt.
Even over protheses. Er zijn nog een hoop ziekenhuizen die met "ouderwetse" protheses werken, omdat deze goedkoper zijn. Er zijn echter diverse ziekenhuizen die wat meer operaties doen en daardoor de mogelijkheid hebben om met een wat groter budget te werken. Hierdoor kunnen zijn tegen een gunstigere prijs veel betere protheses inkopen. Dit zijn ook prothese die niet meer gecementeerd worden en als het ware ingegroeid raken in het bot. Vandaar de veel langere levensduur van de prothese, omdat het normaal het cementwerk is wat los laat in de loop van de tijd.
Laat je vriend zich goed informeren bij diverse ziekenhuizen wat de mogelijkheden zijn. Ik weet in ieder geval dat er bij ons in het ziekenhuis veel vaker heel jonge mensen geopereerd worden hoor!