Bell's palsy, acute uitval van aangezichtszenuw. Wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bayja

Bell's palsy, acute uitval van aangezichtszenuw. Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 11:13

Dinsdagmiddag werd ineens mijn rechterwang dik. Ook bleef mijn mondhoek wat hangen. Ik was in de veronderstelling dat er ergens een ontsteking zat en keek het dus maar even een tijdje aan.
Woensdag was het weer dikker, vooral 's morgens en in de loop van de dag zakte het weer af. Maar met lachen etc bleef de mondhoek nog hangen.
Donderdag hetzelfde maar had het gevoel dat het iets beter werd.
Vrijdagmorgen werd ik wakker met het gevoel dat het beter was, alleen toen ik in de spiegel keek, was niet alleen mijn wang gezwollen maar ook mijn lip.

Toch een bezoekje aan de HA dacht ik. Nog steeds in de veronderstelling dat het een ontsteking was, dus toen de diagnose Bell's palsy viel was het wel even schrikken. Acute uitval van een aangezichtszenuw, oftewel een soort tijdelijke "verlamming".

Wie heeft er ervaring met deze aandoening? Hoe lang heeft het bij jullie geduurd?
Ik heb nu al het idee dat het een heel stuk verbeterd is. Kan dat terugvallen?

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen. Lachen

sunshine

Re: Bell's palsy, acute uitval van aangezichtszenuw. Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:31

Mijn moeder heeft het gehad !
Ze is nu niet thuis, dus kan ook niet veel vragen.

Weet wel dat ze het eng vond!
Het is een raar gezicht...

Maar ik zal het wel eens navragen oke?

Ammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:43

Oh jeetje.. Ik ken het zowiezo niet..

Natasja_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:42

Een vriendin van mij heeft dat ook gehad. Volgens mij was het na ongeveer 3 weken bij haar over. Het werd wel steeds minder, dus het is niet van de een op de andere dag over.

Veel sterkte ermee! Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:57

een vriend van mij heeft dit ook gehad, bij hem was het zo plotseling dat hij afgevoerd werd naar het ziekenhuis omdat ze dachten dat hij een beroerte had gekregen.
uiteindelijk heeft het bij hem ongeveer 2,5 maand geduurd voor het weer redelijk rechtgetrokken was... na een maand of 4 was het pas weer helemaal in orde

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:47

Klinkt inderdaad als een beroerte in eerste instantie.
Ik heb geen idee hoe lang het duurt, merk je er zelf anders lichamelijk ook nog iets van?
Pijn? Of zie je het alleen aan de 'buitenkant'?

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 01:03

Bedankt voor de reacties Lachen

@Faelivrin, ik merkte er niets aan, ineens werd mijn gezicht aan de rechterkant dik, heb er helemaal geen last van.

Ik las al meer op i-net dat het heel verschillend is hoe lang het lan duren, maar ik ben blij te lezen dat het bij alle reacties nog over is gegaan Lachen

Vandaag is het al een heel stuk minder "zichtbaar". Ik voel het nog wel, maar ik ben blij met deze verbetering Ja Lachen

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:27

Voor jaren geleden heeft mijn ega een aangezichtsverlamming gehad.
De oorzaak hiervan zou volgens de huisarts gelegen zijn in een oorontsteking.

Ik zelf had nog niets gezien totdat hij door zijn baas naar huis gestuurd werd met de mededeling dat er "iets" aan zijn gezicht niet goed was.
Ik schrok behoorlijk van zijn "scheve gezicht", gelukkig kon hij direct terecht bij de huisarts.
Hij kreeg een A.B kuur, een stootkuur Prenison, oogzalf en een "piratenlappie"... dit doordat hij zijn ene oog niet meer kon sluiten en om zo uitdroging van het oog te voorkomen.

Hij is zeker 3 weken bij huis geweest, kon niet autorijden omdat hij niet goed kon zien, het drinken liep uit zijn ene mondhoek, het lachen was geen gezicht en onze dochter... vond Papa maar wat "eng".

Verder is alles wel weer goed gekomen, alleen zijn ene oog "traand" meer dan het andere.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:35

ja ik heb dit ook gehad..

Ik werd opeens wakker en mijn mond stond scheef en kon mijn oog niet meer dichtdoen..
Wel raar hoor...

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:41

Mijn wederhelft heeft het ook gehad.
Wij wonen tegenover een fysio- accepuntuur praktijk.
Hij is gelijk begonnen met accepuntuur behandelingen en na 3 weken was er niets meer te zien, hij heeft er ook niets zichtbaars aan overgehouden.
Veel sterkte!!

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:07

Mijn zusje heeft het gehad, bij de neuroloog e.d. geweest en het was een goede aangezichtsverlamming. Dat wil zeggen dat het vanzelf weer over gaat, maar ook dat het terug kan komen. Ze moet nu oppassen met kou op haar gezicht omdat die zenuwen eenmaal zijn aangedaan en dan kan het sneller terugkomen
Sterkte ermee!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:48

Mijn schoonzus heeft het ook gehad, tijdens haar zwangerschap kreeg ze oorontsteking en werd ook wakker met een scheef gezicht. Haar ene oog kreeg ze niet meer dicht en haar mond hing ook scheef. Met accupuntcuur en veel oefenen is het "goed" gekomen, als je het niet weet zie je het niet.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:35

Ik meld me ook.

Paar jaar terug heb ik het ook gehad. Mijn rechter aangezichtszenuw liet het (tijdelijk) afweten. Functie was er nog wel, maar mijn gezichtuitdrukkingen e.d. waren op het rechteraangezicht volledig expressieloos en niet zichtbaar. Oog bleef open (zalf en piratenlapje idd tegen uitdroging Lachen )

Begonnen met een verminderde weerstand en een keelontsteking. Kuurtje prednison gehad tegen de ontsteking, bloed prikken gaf niets raars aan. Maar gelukkig was er na een weekje weer vooruitgang. Bij de neuroloog verschillende keren geweest ook.

Als je het op jonge leeftijd overkomt is de kans dat het weer bijtrekt erg groot. De kans dat het terugkomt is als je het hebt gehad net zo groot als voor andere mensen die het nog nooit hebben gehad. Hoe ouder je zelf bent, hoe groter de kand dat het niet helemaal weer bijtrekt.

Als ik moe ben is het nog wel eens te zien voor mensen om mij heen, maar eigenlijk valt het voor mensen die mij niet kennen amper op. Lachen

Succes ermee! Zie het als een teken dat je rust moet nemen en niet teveel hooi op je vork moet nemen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:44

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 15:29

Super bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik veel aan OK dan!

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 17:54

Bienotje, in jouw link staat precies de uitleg waar ik mij in herken, bedankt!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:31

Nog meer mensen?

Haal even dit oude topic omhoog. Ik voel me er echt beroerd door, en wordt er een beetje moedeloos van.

Nu sinds vorige week zaterdag. Nog niet echt verbetering, zit wel aan de prednison. Hopelijk zijn de eerste verbeteringen snel zichtbaar!