Rechten betreft vrouwelijk/mannelijk arts?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Rechten betreft vrouwelijk/mannelijk arts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 01:02

Beste bokkers,
ik wil jullie graag mijn 'probleem' voorleggen en er jullie mening/kennis over horen.

Mijn situatie is als volgt;
ik ben een meid van bijna 19 jaar,en heb verleden jaar veel problemen met baarmoeder en vagina gehad.Ik moest daarvoor veel onderzoeken ondergaan bij artsen.
Nu heb ik toen ik 16 was een nogal nare ervaring opgedaan m.b.t mannen,
en vindt het erg moeilijk en vervelend om mannen dicht bij mijn lichaam in de buurt te laten.
Toen ik in het ziekenhuis kwam voor een vaginaal onderzoek,kreeg ik de schrik van mijn leven;
de arts was een man...
Ik heb eerst voorzichtig gevraagt of ik niet een vrouw kon krijgen om bepaalde redenen.
Hierop werd gereageert met 'Nou mevrouw,ik zie wel meer vrouwen hoor.'
Daarop antwoorde ik met 'Dat geloof ik meteen,maar ík wordt niet elke dag 'daar' aangeraakt door een vreemde man.'
Hij vond dat ik gewoon moest ontspannen en het onderzoek moest ondergaan.
Toen de handschoenen aangingen,en ik mijn onderbroek naar beneden moest doen storte ik in en begon te huilen.
Ik heb gezegt dat ik iets naars mee heb gemaakt en geen mannelijk arts wil.
De man reageerde nogal verbaast en vond 'dat hij toch heel anders was dan een man die iemand iets zou aandoen.'
Ik heb uiteindelijk met hulp van mijn toenmalig therapeut een vrouwelijke arts gekregen voor het onderzoek,maar de man moest er wel bij zijn...

Voor de tweede maal gebeurde me dit een paar maanden geleden,toen ik een mammografie kreeg.
In onze familie was onlangs borstkanker geconstateerd,dus werd ik gecontroleerd.
En jawel,wederom een mannelijk arts -die aan mijn borsten moest zitten dit keer-.
Ik heb weer de situatie uitgelegt en er werd mij vermeld dat ze niet iedereen blij konden maken met een arts naar keuze,ofwel; ik kon het zó krijgen,of gewoon niet.

Wat vinden jullie hier nou van?
Ik heb toch het recht om te vragen naar een vrouwelijk arts?
Zijn er mensen die ook nare ervaringen hebben met betrekking tot mannen,
hoe doen jullie dat bij een mannelijk arts,of ander persoon?

Het is voor mij geen kwestie van 'doorbijten',ik ben in staat angstaanvallen te krijgen als een man mij 'zo' aan wil raken.Gelukkig heb ik een lieve vriend,waar ik met veel geduld vertrouwen in heb kunnen krijgen.Echter is hij tot nu toe de enige man in mijn leven die ik op die manier vertrouw.
Ik wil liever niet elke keer uit moeten leggen dat ik een vrouwelijk arts wil,en daarbij het hele verhaal weer moeten vertellen.
Voor degenen die willen zeggen dat ik hulp moet zoeken,dat heb ik gedaan.
Eens per week ga ik naar een psycholoog om het meegemaakte proberen te verwerken,maar tot die tijd....

Yell

Re: Rechten betreft vrouwelijk/mannelijk arts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 01:07

Ja ik herken het helemaal.

Ik voel dan net alsof ik moet overgeven. en een nare spanning door mijn hele lijf.

Ik heb het ook gehad met dezelfde dingen als jij moest ondergaan.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 01:36

Misschien is het een idee om bij het maken van een afspraak al aan te geven dat je alleen door een vrouwelijke arts onderzocht wilt worden. Dat lijkt mij jouw goed recht, het is ten slotte je eigen lichaam.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:07

Jij beslist ten alle tijden wie aan je mag zitten en wie niet.
Je hebt het recht op een vrouwelijke arts en daar hoef je echt niets naars voor hebben meegemaakt. Ook zou het niet nodig moeten zijn dat je moet uitleggen waarom jij een andere arts wilt.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:24

Wat vervelend dat ze zo weinig begrip tonen en geen moeite willen doen! Vanessa24, staat dat ergens omschreven wat jij nu zegt? Zodat de TS ergens naar kan verwijzen als ze het vraagt?

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:34

Beste turbotinker,

Ik ben vroedvrouw van beroep en werk in het ziekenhuis samen met 2 gynaecologen, een man en een vrouw. Als ik je enigsinds kan geruststellen zijn er veel vrouwen die de vrouwelijke gynaecologe verkiezen boven de mannelijke. Dit niet alleen omdat ze vroeger een nare ervaring hebben meegemaakt maar gewoon omdat het als vrouw makkelijker is om zich bloot te geven aan een andere vrouw. (Die vaak meer emotioneel begrip toont dan een man, en sneller op dezelfde golflengte zit als jou.) Daarbij zeg ik zeker niet dat de mannelijke gynaecoloog zijn werk niet goed doet, in tegendeel.

Jij hebt echter het recht om een vrouwelijke arts te verkiezen boven een mannelijke. Je zoekt dan best een ziekenhuis met een vrouwelijke gynaecoloog en maakt een afspraak met haar. Dan ben je ook zeker dat je een vrouwelijke arts hebt. Indien je doorverwezen werd door je huisarts vertel je het hem/haar best ook dat je liever een vrouwelijke arts hebt. De reden moet je niet vertellen maar mag je wel vertellen. Dit blijft gegarandeerd tussen de arts en jou (beroepsgeheim).

Veel sterkte nog.

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:25

ik denk inderdaad dat je daar echt (ver) van te voren mee moet komen zodat ze daar rekening mee (kunnen) houden. Dokters hebben het vaak erg druk en er kan soms gewoon weg geen andere dokter voor jouw beschikbaar worden gesteld. Iedere dokter heeft een druk schema en kan vaak niet een andere patient inplannen.

Ik begrijp jouw probleem wel, natuurlijk is het fijner voor je om een vrouwelijke arts te krijgen en ik vindt in jouw geval dat dat ook gewoon geregeld moet worden, zoiets is niet goed te praten met 'ik ben anders als die man' daar zou die dokter begrip voor moeten tonen. Maar zoals ik al zei probeer dan gewoon altijd van te voren de mensen ervan op de hoogte te stellen zodat ze er rekening mee kunnen houden, en een goede praktijk of een goed ziekenhuis zal daar niet moeilijk over doen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:45

Om diezelfde reden zie ik verschrikkelijk op tegen uitstrijkjes en borstonderzoeken die ik vroeg of laat moet ondergaan.

Ik ben blij dat hier bevestigd is dat je op dat gebied je rechten hebt.

Jammer dat de mannelijke gynaecoloog in het verhaal van turbotinker zich waarschijnlijk persoonlijk aangevallen voelde en daardoor zo reageerde.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:03

ik vraag altijd een vrouwlijke arts, ik ben 2 weken terug geopereerd aan mijn vagina.. had wel een man, maar daar voelde ik me op mijn gemak en dan is het goed voor mij..

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:54

rissa schreef:
Misschien is het een idee om bij het maken van een afspraak al aan te geven dat je alleen door een vrouwelijke arts onderzocht wilt worden. Dat lijkt mij jouw goed recht, het is ten slotte je eigen lichaam.

indd, de volgende keer dat je een afspraak maakt gewoon aangeven dat je een vrouwlijke arts wil.
Je hoeft verder helemaal niet aan te geven waarom, als jij dat wil dan wil je dat gewoon Knipoog.
Sterkte!.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:05

Inderdaad, je mag dat echt wel aangeven. Is denk ik wel makkelijker om dat al aan te geven bij het maken van de afspraak. Ik ben ook al wel eens bij een gyneacoloog geweest en de assistente vroeg toen of ik voorkeur had. Ik heb toen gekozen dat het mij niet uit maakte en gevraagd of ze me naar de rustigste gyneacoloog wilde laten gaan. Dat was volgens haar een man. Het bleek ook waar te zijn, hij was heel rustig en dat vond ik erg "prettig".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:20

Ik heb hetzelfde meegemaakt, ik moest een half jaar geleden ook naar de Gyn voor (meerdere) onderzoek. Bij mijn huisarts heb ik aangegeven graag een vrouwelijke gyn te krijgen. Dit was volgens hem geen probleem en heeft mij de naam en het nummer van die mevrouw in het ziekenhuis gegeven.
Ik het ziekenhuis gebelt en gezegd dat ik bij háár een afspraak moest maken.
Dit was geen probleem, en sindsdien heb ik haar als gynocoloog.

Nu ging het bij mij heel makkelijk omdat mijn huisarts van mijn achtergrond afweet, en hier begrip voor heeft.
Misschien dat daarom het ziekenhuis ook makkelijk deed, ik weet het niet.
Maar jij hebt gewoon het recht om een arts te weigeren! En om een vrouwelijke te vragen!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:23

Ik snap opzich wel dat je graag een vrouwelijke arts wilt, maar lijkt me ook wel logisch dat je dat aangeeft als je een afspraak maakt...

Aan de andere kant kijkt zo iemand naar je omdat hij je beter wil maken en hij zal al ontelbare vrouwen gezien hebben dus ik zou daar eigenlijk weinig problemen mee hebben.
Maar ik heb dan ook geen nare dingen meegemaakt, dus hoe jij je voelt kan ik ook niet over oordelen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:32

Weten en voelen liggen bij zulke dingen soms ver uit elkaar.

Je weet dat zo'n man alleen z'n werk doet, maar je voelt die vreemde man die aan je komt, terwijl je je daar harstikke rot door voelt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 00:59

Bij beide gynacologische behandeling ben ik met spoed doorgestuurd door mijn arts,dus geen tijd om een afspraak te maken...
Bij de mammografie was er maar één vrouwelijke arts,en die 'nam geen nieuwe patiënten op'.

Ik vindt het fijn hier te lezen dat ik het recht heb een vrouwelijke arts te krijgen Lachen
Ik denk dat ik maar gewoon een beetje 'algemeen bekent' moet maken dat ik graag een vrouwelijk persoon heb.

En Misser; Dat zegt elk mannelijk persoon tegen me...
Het gaat me er ook niet om dat een man mijn vagina ziet,dat maakt me niet eens zoveel uit.
Maar het beeld wat bovenkomt als je op een onderzoektafel ligt,er een grote man over je heen buigt waarvan jij 'orders' te horen krijgt,die vervolgens aan je borsten of vagina gaat zitten...Het enige wat ik dan nog zie is een man die aan mij wil zitten,en dat ik dat niet wil.Lastig uit te leggen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 01:08

Vind dat huisartsen toch al heel kort door de bocht zijn met name de namen.

Een kennis heeft een dochtertje van 3 jaar. Nu kwam ze er vorige maand achter dat ze geen vagina ingang heeft en ze niet weten of alles wel goed ontwikkeld is. Zijn ze naar 't ziekenhuis gegaan, zegt die (mannelijke) arts. "Maar mevrouw, ik zou me daar niet druk over maken. Dat heeft ze nog lang niet nodig". Zal zeggen. Ze was WOEST en heeft zonder wat te zeggen d'r spullen gepakt... is in de ontvangsthal gaan staan en heeft publiekelijk geroepen wat die arts gezegt heeft (wat een lef! Bloos ) Binnen notime stond de directeur erbij... zegt ze "U had ik net nodig". Ben 't met haar eens, zoiets zeg je niet, en al helemaal niet als je arts bent. 't gaat niet direct om die zin, maar gewoon dat je niet serieus genomen word!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 01:10

Psydoxy schreef:

zucht WAKKER BLIJVEN...... met name de mannen duzzz Gestoord

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 07:50

Of de arts die m'n moeder had toen ze na mijn geboorte in het ziekenhuis lag.

Ik kotste alles uit omdat de overgang van maag naar slokdarm niet goed was en ik viel zienderogen af.
M'n moeder kreeg maar niet te horen wat er was en vroeg het aan haar arts.
Die zei: "Ik geef ze nog 3 weken." alsof ie het over het weer had , echt op zo'n toon.

Gelukkig bleek ik toen al eigenwijs Haha!

Ik heb van de 8 mannelijke artsen (eigen arts, weekend arts etc.) waar ik in de loop der jaren ben geweest, er 3 getroffen die niet lomp en horkerig waren.
Misschien is het het mannelijk ego, opgepomt door de functie arts.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:05

Gewoon aangeven bij het maken van een afspraak. En als het in het ene ziekenhuis niet kan, dan ga je toch gewoon naar een ander ziekenhuis?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:11

ehm ik kan het me heel goed voorstellen ik hou er dus ook niet van... ik ga daardoor ook niet naar de dokter ect.. of naja alleen als het echt noodzakelijk is..

LadyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:57

Jij hebt het volste recht om door een vrouwelijke arst behandelt te worden, ik denk dat 90% van de vrouwen bij dit soort onderzoeken liever een vrouwelijke dan een mannelijke arts willen.

Waarom denk je dat ze een special ziekenhuis voor de moslims? willen bouwen?
Deze vrouwen willen ook liever door een vrouwelijke arts behandlt worden dus waarom zou jij het niet mogen?

Ik zou het gewoon bij het afspraak maken al aangeven maar je hebt er alle recht op en mannelijke artsen die zulke opmerkingen maken, voelen niet goed met de patient mee vind ik.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:26

Ik kan het me helemaal voorstellen ik heb zelf ook iets naars mee gemaakt en ik zou ook helemaal gek worden en gaan huilen als er een vreemde man aan mij zat, ik vind de vagina en borsten toch iets intiems

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:33

sphinxie schreef:
Wat vervelend dat ze zo weinig begrip tonen en geen moeite willen doen! Vanessa24, staat dat ergens omschreven wat jij nu zegt? Zodat de TS ergens naar kan verwijzen als ze het vraagt?

Nee helaas weet ik niet of het zwart op wit staat en waar, maar dit lijkt mij gewoon logisch.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:20

Psydoxy schreef:

Ben ik het absoluut niet met je eens, het is bij mij ongeveer 50/50 in leuke artsen mannen en vrouwen.

En wat ik regelmatig heb gehoord over gynacologen, is dat de mannen juist wat vriendelijker met je omgaan dan vrouwen, omdat vrouwen zoiets hebben van even doorbijten, ben je er weer vanaf, en mannen iets zachtzinniger zijn Knipoog maar ook dit geldt natuurlijk bij lange na niet voor allemaal!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:27

Yessy schreef:
Psydoxy schreef:

Ben ik het absoluut niet met je eens, het is bij mij ongeveer 50/50 in leuke artsen mannen en vrouwen.

En wat ik regelmatig heb gehoord over gynacologen, is dat de mannen juist wat vriendelijker met je omgaan dan vrouwen, omdat vrouwen zoiets hebben van even doorbijten, ben je er weer vanaf, en mannen iets zachtzinniger zijn Knipoog maar ook dit geldt natuurlijk bij lange na niet voor allemaal!

Gezien de omstandigheden van TS kan ik me voorstellen dat ze liever een vrouw heeft!
Al kun je in sommige gevallen gewoon niet anders, zeker niet als er spoed bij is!

Ik heb tijdens de bevalling vrouwelijke verloskundigen gehad en een mannelijke gynaecoloog. Ik had 10 keer liever die man, veel zachter, veel vriendelijker dan die vrouwen. Dat waren een stel krengen bij elkaar, ze waren nou niet bepaald voorzichtig daar Knipoog Bloos