wat heb ik! :((

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Debsey

wat heb ik! :((

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 12:09

sinds 4 weken heb ik constant last van hyperventilatie, misselijkheid , duizelig trillerig en paniek aanvallen Huilen
het begon op een gezellige zaterdag middag toen ik in de stad liep en mijn benen begonnen te trillen,, de wereld leek om me heen te draaien en ik voelde me doodziek, ik kon geen stap meer verzetten.

sinds die dag heb ik dagelijks last van deze dingen.. wazig zien,. trillen.. koud.. misselijk moe heeel moe en bang.
ik word wakker sóchtens en wil meteen weer slapen.. totaal geen energie terwijl ik zoveel leuke dingen wil doen

de huisarts zei dat ik hyperventileerde en daardoor in paniek raakte..oorzaak onbekend.

nu bijna 4 weken later.. heb nog het gevoel alsof ik op watten loop.. dronken en ofzo.. zelfde klachten nog steeds.

zodra ik in de stad ben of in een winkel ben wil ik meteen naar huis,, paniek , zweten trillen en duizelig zijn dan het enige wat ineens over me heen komt

heb mijn bloedlaten testen op infectie's bloedarmoede.. b12 tekort noem maar op en alles is oke..
ik wacht nu nog op de test van pfeiffer maar ik denk dat dat ook niet de oorzaak zou zijn.

nu is mijn dokter op vakantie maar ik word hier gek!

heeft iemand enige ervaring met deze klachten?
Laatst bijgewerkt door Debsey op 12-10-06 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Re: wat heb ik! :((

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:11

heb je veel last van spanning of stress de laatste tijd?dingen waar je je erg druk om maakt?

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:12

Bij mij waren al deze klachten wel door Pfeiffer veroorzaakt.
Beterschap iig en ik hoop dat ze snel iets kunnen vaststellen!

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 12:14

timokyana schreef:
heb je veel last van spanning of stress de laatste tijd?dingen waar je je erg druk om maakt?

ja veel stress heb ik wel.. althans stress van de gebeurtenissen afgelopen jaren..

maar stress laat je toch niet denken dat je elk moment dood neer kan vallen.. soms heb ik echt het gevoel alsof er dadelijk een lichtje komt die me hier weg komt halen Boos!

klinkt idioot maar heb echt het gevoel dat ik nu gek aan het worden ben

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:18

Het lijkt wel of je een 'burn out' hebt, ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar wat jij beschrijft lijkt akelig veel op de klachten die ik om mij heen hoor van mensen die er wél mee behapt zijn.....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:21

Debsey schreef:
timokyana schreef:

ja veel stress heb ik wel.. althans stress van de gebeurtenissen afgelopen jaren..

maar stress laat je toch niet denken dat je elk moment dood neer kan vallen.. soms heb ik echt het gevoel alsof er dadelijk een lichtje komt die me hier weg komt halen Boos!

klinkt idioot maar heb echt het gevoel dat ik nu gek aan het worden ben

jawel zo voelt een burn out, overspannen of hoe je het wilt noemen dus wel aan. heeft je huisarts hier niet aan gedacht?

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 12:24

timokyana schreef:
jawel zo voelt een burn out, overspannen of hoe je het wilt noemen dus wel aan. heeft je huisarts hier niet aan gedacht?

ja die heeft er wel aan gedacht maarr... liet me ook zo weer naar buiten gaan zonder verdere optie's.
heb wel medicijnen gekregen om die paniekaanvallen ene beetje te kunnen onderdrukken maar nog durf ik niet naar een winkel Boos!
zit je dan mooi.
20 oktober komt hij pas weer..

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:25

ook bloed laten controleren op Lyme (veroorzaakt door teken)?

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 12:28

geen idee,,,

maandag krijg ik de uitslag van pfeiffer en pfeiffer verwante ziektes.

ben zo ver ik wete niet gebeten door een teek maar als er uit die uitslag niets komt laat ik me daar ook maar op testen grr

wil weten wat ik heb en waar ik aan toe ben Huilen Huilen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:33

je durft niet naar de winkel?uit vrees dat je weer een aanval krijgt? Zoek eens op google er zijn wel een aantal dingen te doen tegen hyperventileren, zoals een andere manier van ademhalen. ook het zo min mogelijk stress hebben zal voordelig werken voor je.het blijft lastig hyperventileren, ik vind ook dat veel huisartsen iemand er te makkelijk mee weg sturen. Ja mw het is hyperventilatie, nou sta je weer buiten...te weinig word gezocht naar de oorzaak ervan waar komt het vandaan. ik heb er zelf geen last van gelukkig, een bekende van mij wel, heel erg, vond het dood eng het heeft ons meerdere ritten naar het ziekenhuis gekost en nog heeft hij er weleens last van.hij krijgt oxazepam, werkt rustgevend ivm veel spanningen en ja ook stress. Als het aan blijft houden zou ik toch eens terug gaan naar de huisarts, het is te gek voor woorden dat je zo blijft rondlopen en de winkel niet indurft straks bepaald het je hele leven...
ik hoop dat de oorzaak snel gevonden word voor je!en vooral dat het meevalt en gemakkelijk te verhelpen is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:34

Hoe gaat het met je bloeddruk heb je die ook laten testen?

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 12:44

bloedruk en hartslag zijn allemaal goed, zijn nu 2x gecontroleerd dus dat scheelt.

ik ben gelukkig positief ingesteld en ik weet dat als ik niet naar een winkel heen ga , ik een fobie ontwikkel waar ik helemaal niet op zit te wachten..

dus ik schop mezelf gelukkig af en toe wel ergens naar toe.. ook al is het trillerig misselijk en dizzy

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:03

Hi,
Stress kan wel voor heel rare dingen zorgen. Er komen veel hormonen vrij, waardoor je hartslag en je ademhaling versnellen, er komt meer glucose in het bloed en het verlaagd de weerstand. Het kan je een heel onrustig en vervelend gevoel geven. Biologisch gezien gebeurd er het zelfde als mensen met angst.

Dat je bang ben om ineens dood neer te vallen hoort bij die stress, het is wel een heel sterke reactie. Het lijkt alsof je bang bent wat er met je eigen lichaam gebeurd, waardoor de stressreactie wordt verergerd. Wat bij jou zich dan wel uit in wat je in je eerste post hebt geschreven.

Stress kan veroorzaakt worden door iets wat jaren geleden is gebeurd. Maar daarbij moet je ook kijken naar de situatie zoals die nu is. Je aanvallen zijn immers nu begonnen.
Dit kan zeker wel te maken hebben met dat je lichamelijk niet lekker in je vel zit. Door ijzergebrek of Pfeiffer. Het kan ook een vicieuze cirkel zijn. Stress verlaagd immers de weerstand, waardoor je weer vatbaarder bent. Maar wanneer je iets onder de leden hebt ben je minder belastbaar (je kan minder hebben fysiek en psychisch), wanneer je dan wel je normale belasting houdt (sociaal, werk, hobby e.d.) wordt je overbelast. Waardoor je stress kan krijgen.

Ik denk dat het jammer is dat je huisarts je niet volledig heeft geïnformeerd. Hyperventilatie heeft zelden of nooit een fysieke oorzaak, maar juist psychisch door angst en stress. (Natuurlijk heeft dit wel met je lichaam te maken, die zorgen voor al die hormonen).

Verder kan je zelf kijken wat voor hulp je het liefst wilt. Met iemand praten kan helpen, bijv. een psycholoog. Deze kan je inzicht geven in hoe je naar dingen kijkt en ook hoe je dingen zou kunnen aanpakken.
Fysiotherapie kan ook helpen. Hierbij leer je het verschil te voelen tussen spanning en ontspanning en hoe je dit kan opzoeken. Je leert wat een goede ademhaling is en hoe deze onder controle te houden. Daarbij wordt er uitgelegd wat belasting en belastbaarheid is en hoe je je belastbaarheid kan opbouwen.
Accupunctuur schijnt ook te kunnen helpen.
Nog 1 tipje, ga elke dag iets doen wat je leuk vind of voldoening van krijgt (i.p.v. bijv. voor de tv zitten). (Bijv. sporten, paardrijden, boek lezen, iets schoonmaken…)

Sorry, voor het lange verhaal, maar ik hoop dat ik je er een beetje mee kon helpen.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 13:12

ik heb heel erg veel aan jou verhaal en ik zie er ene hele groot herkennings punt in...

ik zit gelukkig niet voor de tv te hangen, wanneer ik even kan duik ik een andere wereld in, de wereld van het boek...

maar helaas verdere ontspanning gaat nu niet.. mijn ukkepuk van 3 rent lekker rond in het huis waardoor je geen 10 minuten even kan ontspannen...
als ik ren voel ik me benauwd.. let ik teveel op mezelf en op mijn ademhaling.. daarna voel ik me moe.. echt moe.. zet me op ene stoel en ik val in slaap...

ik merk nu ook weer dat ik mijn buik vast klem... alles is hard en opgezet en erdoor heen ademen lukt niet want het is te gespannen (krijg er wel buikspieren van )

maar goed... zit dan nog steeds met 20 oktober.. dan kan ik pas weer hulp aanvragen Lachen

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:18

Ik las net in een andere topic een link over chronische hyperventilatie maar ik kan die topic zo snel niet meer terug vinden! Dit is in elk geval de link naar die site: http://www.chronischehyperventilatie.nl/ misschien heb je er wat aan? Bij mij zaten er wel herkenningspunten in! Je durft niet ergens heen uit angst dat je het weer krijgt vooral als je ergens bent waar je niet zomaar weg kunt.... Heb jij dat ook?

Ik ben ook overal al op getest maar nooit iets gevonden! Ik weet wel dat ik op de middelbare school ook nooit mee kon komen met hardlopen enzo en dat ze toen zeiden dat ik een verkeerde ademhaling had... En als je dat stukje van chronische hyperventilatie leest zou dat maar zo kunnen!

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 13:26

happyness schreef:
Ik las net in een andere topic een link over chronische hyperventilatie maar ik kan die topic zo snel niet meer terug vinden! Dit is in elk geval de link naar die site: http://www.chronischehyperventilatie.nl/ misschien heb je er wat aan? Bij mij zaten er wel herkenningspunten in! Je durft niet ergens heen uit angst dat je het weer krijgt vooral als je ergens bent waar je niet zomaar weg kunt.... Heb jij dat ook?
Ik ben ook overal al op getest maar nooit iets gevonden! Ik weet wel dat ik op de middelbare school ook nooit mee kon komen met hardlopen enzo en dat ze toen zeiden dat ik een verkeerde ademhaling had... En als je dat stukje van chronische hyperventilatie leest zou dat maar zo kunnen!

ja dat heb ik ook... alleen ik doe het wel

morgen ga ik weer 2.5 uur met de trein weg alleen.. ik probeer wel steeds dingen te doen ook al zie ik er nu al enorm tegen op... Boos!

alleen dit heb ik niet eerder gehad... kan chronische hyperventilatie zo ineens opkomen zetten dan?
ik rende tot 4 weken geleden elke dag wel een end en had nooit ergens last van

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:35

Dat weet ik ook niet! Bij mij kwam het ook ineens opzetten en ik heb het nu nog wel! En het slaat eerder toe als ik moe ben of erge honger heb.... Ik dwing mezelf dat altijd tot RUSTIG ademhalen.... Je niet laten verleiden om sneller te gaan ademen dan wordt het alleen maar erger!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:06

Ik had die link neergezet van chronische hyperventilatie. Je wilt gewoon niet geloven hoeveel klachten je van een verkeerde ademhaling kunt krijgen...
Je houdt het ook zelf in stand want door die verkeerde ademhaling, en de gevolgen daarvan, word je bang, waardoor je dan weer verkeerd blijft ademhalen.

Bij mij kwam het ook opeens, in/na m'n vakantie, voor vragen mag je pm'en!

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:18

Bij mij was het ook in de vakantie nadat ik van de middelbare school af was! Had daar niet zo'n leuke tijd gehad en het leek wel alsof er een last van me af viel en toen had ik het ineens....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:20

het eerste wat in me op kwam was burn out...

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:22

Het is in ieder geval wel goed van je dat je ondanks je paniekaanvallen wel gewoon dingen blijft ondernemen, probeer dit vooral vol te houden!

En verder is alles al zo'n beetje gezegd denk ik... Kan je niet naar de vervangende huisarts voor een concult? Hoor je meteen wat hij/zij ervan zegt..

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:54

Lepeltje21 schreef:
Het is in ieder geval wel goed van je dat je ondanks je paniekaanvallen wel gewoon dingen blijft ondernemen, probeer dit vooral vol te houden!

Ben ik het helemaal mee eens.

Je moet nu eigenlijk gewoon accepteren dat je ziek ben. Als je dat hebt gedaan, heb je al de helft gehad. Ik heb hetzelfde gehad als jij en wilde het niet accepteren. Uiteindelijk heb ik er 5 jaar meet gelopen met ups en downs voordat ik echt goed overspannen werd. Toen kon ik gewoon echt niets meer, zalfs naar de wc gaan was teveel.

Ik ben goed geholpen door een psycholoog. Wel had ik pas bij de derde een goed gevoel. Dat is wel belangrijk om je goed te voelen bij zo iemand. Nu ben ik wel helemaal hersteld (2 jaar later). Als ik het erg druk, krijg ik nog wel eens heel lciht de klachten, maar als ik dan even rust en tijd voor mezelf neem, is dat ook zo weer over.

Sterkte en als je wilt pb-en, staat mijn inbox voor je open.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:18

Inderdaad, klinkt helemaal als overspannenheid/burn out. Dat gaat tijd nodig hebben om van te herstellen en om te kunnen herstellen moet je nu zo weinig mogelijk stress hebben.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:40

Ik had/heb zoiets zelf ook. Alleen is het bij mij stress en angst. Ik krijg dan hartkloppingen ga trillen & hyperventileren. Wil alleen nog naar huis. Heb het de laatste tijd al minder maar het is zo vervelend. Als ik zo'n paniek aanval krijg heb ik ook egt het gevoel of ik dooga klinkt gek maar daardoor krijg ik alleen maar meer paniek aanvallen. sterkte

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:42

Volgens mij ben je dan te gestressd! Als ik
jou was zou ik maar wat rustiger aan gaan
doen! En misschien een bloedonderzoek doen,
misschien komt er nog wat uit! Moet je wel
eerst overleggen met je dokter! Beterschap!

Veel liefs Nienke