maagband?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

maagband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 15:51

ik zit er aan te denken om mischien wel een maagband zou willen, Maar ik wil graag de ervaring van jullie.

Wat zijn de do, en de don't en vertel jou ervaringen eens? is het aan te raden, is het allemaal waard?

Lame

Re: maagband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:53

Geen ervaring mee... wel gehoord dat het bij sommige erg tegenvalt en het ook erg pijnlijk kan zijn. Ik denk dat het handig is, als je dit met je HA bespreekt, die heeft er vast meer ervaring mee..

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:45

In maart 2005 heb ik een maagband gehad. De operatie zelf was niet zwaar, de na-pijn viel ook enorm mee.

Helaas heb ik zelf alleen een slechte ervaring met een maagband. Ik ben er weinig door afgevallen en heb veel pijn gehad.

Een maagbandoperatie is een kijkoperatie. Dat betekent dat je kleine littekentjes krijgt, van ongeveer 2,5 per stuk. Ik heb 7 van die kleine littekentjes.

Daarbij heb ik ook een litteken van 4 centimeter. Deze zitten tussen m'n borsten. Achter dit litteken zat een kastje, waar ze de maagband mee opvullen, of leeghalen. De manier waarop dat gaat is ook niet geweldig. Je moet gaan liggen op een tafel, waarna ze met een lange holle naald in je litteken door je huid prikken, tot ze bij het kastje zijn. Met de naald duwen ze het klepje van het kastje weg, en spuiten zo vloeistof erin. Helaas gaat dit wil zonder verdoving, en geprik tussen je tiet is niet echt geweldig.

Ook had ik heel veel last van eten wat bleef 'hangen'. Alles wat ik at bleef boven de band van de maag hangen, waardoor de enige oplossing alleen nog maar overgeven was. Het kon m'n maag niet in, dus moest het er op een andere manier uit.

In totaal ben ik zo'n 7 kilo afgevallen met een maagband.

Als je een maagband hebt moet je om de zoveel tijd op controle, en meestal maken ze dan ook röntgen foto's. Dat moest ik dus ook. De laatse keer dat ik zo'n foto liet maken, kwam de arts erachter dat mijn maagband was verkleefd.
Littekenweefsel was rond heel m'n slokdarm gaan zitten, daardoor de maagband niet meer werkte. De maagband moest er dus uit.

Het was de bedoeling dat ik in de 1e week van september een nieuwe maagband kreeg, het is alleen allemaal heel anders gegaan en nu heb ik een Gastric Bypass. Dat is een maagverkleining en een darmomlegging. De arts kwam er namelijk achter dat hij de maagband er wel uit kon halen, maar niet meer opnieuw terug kon plaatsen.

Zelf ben ik wel HEEL positief over een Gastric Bypass. Het is wel alleen enorm risicovol. De operatie, maar ook alles daarna. Als je verkeerde dingen eet (te vet, te zoet) kan je last krijgen van een 'dumping', en daardoor kan je flauw vallen.

Ik heb nu nog maar 1/3 van mijn maag, en 3 meter darmen.
Alles wat ik eet komt dus heel snel terecht in de wc Lachen.
Wat wel betekent dat ik heel weinig voedingstoffen binnenkrijg, en daarom extra vitaminenprikken moet halen in het ziekenhuis.

Ik ben nu sinds september vorig jaar 30 kilo afgevallen. Dit is weinig voor een Gastric Bypass, maar ik geef toe dat ik ook niet helemaal leef volgens de regels, en ja dat is enorm slecht.

Denk er goed overna meis! Als je het de littekens waard vind (van m'n maagverkleings operatie heb ik een litteken van 11 cm), als je er pijn voor wilt lijden, dan is het 't echt waard!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:49

ik heb er zelf geen ervaring mee,maar ik ken toevallig 3 mensen die het gedaan hebben...
1 ervan is veel afgevallen en heeft er nooit spijt van gehad

1 ervan kreeg complicaties en na 2 jaar kwakkelen is hij eruit gegaan en is ze inmiddels weer net zo zwaar

en de laatste is de zus van een collega van mij...die heeft heel veel complicaties gekregen en is helaas vorig jaar augustus aan deze complicaties overleden...35 jaar Huilen

mijn mening????

probeer alle anderen opties voor je aan deze ingreep begint,je bent nog zo jong!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 16:56

dat is dus de reden dat ik nog niet naar de huisarts ga, maar eerst meer info van andere mensen wil hebben...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:00

Een maagband vergt een hoop discipline, en brengt veel risico's met zich mee. Ik zou er zeker niet aan beginnen als je nog andere opties hebt. Overleg met je huisarts is zeker een goed idee; mocht je beslissen een maagband te laten plaatsen, zorg er dan voor dat je in een goed begeleidingsprogramma komt.

Een inmiddels ex-collega had een maagband, moest wegens complicaties ook aan de gastric bypass en is al bij al ruim een jaar uit de running geweest wegens de complicaties daarvan.

Het wil nog wel eens voorkomen dat de maagband als wondermiddel wordt gezien, maar dat is het niet. Het blijft aan je eigen discipline liggen of je er veel resultaat mee bereikt of niet. Dat, gecombineerd met het vrij grote risico op serieuze complicaties, maakt mij heel huiverig voor maagbandoperaties in het algemeen. Maar in specifieke gevallen kan het best een hele goede oplossing zijn.

Laat je goed voorlichten door deskundigen, te beginnen met je huisarts!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 19:42

ik wil eerst weten wat de ervaringen zijn, anders hoef ik geen eens naar de ha

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:56

Je eigen ervaring is toch altijd anders Lachen
Elk is anders, dus jouw lichaam reageert totaal anders op iets dan iemand anders zijn lichaam.
En dan moet je ook nog nadenken over het geestelijke en doorzettingsvermogen.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:08

ik heb er geen ervaring mee maar als ik dat zo lees hier , de andere ervaringen.. pff k zou het echt niet durven! Wil je afvallen en daarom een maagband? Dan zou IK gewoon naar een goede dietiste gaan!
XXXX

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 01:26

Aan een maagband zitten veel risico's
en je kunt nooit meer normaal eten
ik ben veel afgevallen door acupunctuur, heeft mij erg geholpen, maar als ik echt zin heb, of er is iets te vieren, dan kan ik tenminste nog wel fatsoenlijk eten

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:10

ik ken een aantal mensen met een maagband, met heel verschillende ervaringen....van zéér grote problemen en zelfs vergroeiingen in de maag tot weinig pijn en problemen
maar wat mij erg tegenstaat van een maagband, is dat je nauwelijks iets binnen krijgt. veel mensen hebben problemen bij het eten van verschillende soorten groenten en vlees, waardoor vitamine al snel te kort is.
wat mij verder opvalt is dat het grootste deel van de mensen die ik ken met zo'n ding niet kiest voor 1 aardappel met 1 stronkje bloemkool, maar voor 1 hamburger of een halve kroket omdat dat zo lekker is....
over anorexia heeft iedereen wel een woordje klaar... het is slecht, je krijgt te weinig binnen etc, maar een maagband is in mijn ogen nietveel anders.. tenslotte kun je dan ook niet veel meer dan 1 boterham per dag en 1 aardappel met een half schepje groente eten als je mazzel hebt....

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:15

De vriend van mijn schoonzus heeft ook een maagband.
Echt is hij gewoon een extreem "vies" geval...

Ondanks zijn maagband kan hij de disicpline niet opbrengen om minder te eten...als hij bij ons blijft eten dan schrokt hij nog een heel bord naar binnen..hij heeft dan ook echt pijn...maarja hij doet dat onder het mom van "de maagband oprekken"

hartstikke gevaarlijk dus!

Maar je moet wel het doorzettingsvermogen hebben om minder te eten..
Ik zou er heel erg over nadenken meid..

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:27

Ik heb sinds maart 2006 een maagband. Ik heb na de operatie een week of 2 pijn gehad maar momenteel gaat alles harstikke goed. Ik ben nu vanaf die tijd 30 kilo afgevallen. Maar hoeveel je afvalt enzo hangt wel samen met je eigen discipline. Het komt je in ieder geval niet aanwaaien met een maagband. Kan ook alles eten. Heb geen last bij het eten van bepaalde voedingen o.i.d. Heb ook nog nooit last gehad van misselijkheid, overgeven of dat er iets blijft hangen.
Tot nu toe ben ik reuze blij en tevreden.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:28

Ellebelletje schreef:
De vriend van mijn schoonzus heeft ook een maagband.
Echt is hij gewoon een extreem "vies" geval...

Ondanks zijn maagband kan hij de disicpline niet opbrengen om minder te eten...als hij bij ons blijft eten dan schrokt hij nog een heel bord naar binnen..hij heeft dan ook echt pijn...maarja hij doet dat onder het mom van "de maagband oprekken"

hartstikke gevaarlijk dus!

Maar je moet wel het doorzettingsvermogen hebben om minder te eten..
Ik zou er heel erg over nadenken meid..

Dat is dus wel gevaarlijk he wat hij doet.... maagband oprekken is niet zo handig en verstandig.

Klopt om resultaten te bereiken moet je wel gemotiveerd en gedisciplineerd zijn. En zelfs dan lukt het niet altijd omdat een maagband niet altijd aanslaat.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:37

roossie22 schreef:
ik ken een aantal mensen met een maagband, met heel verschillende ervaringen....van zéér grote problemen en zelfs vergroeiingen in de maag tot weinig pijn en problemen
maar wat mij erg tegenstaat van een maagband, is dat je nauwelijks iets binnen krijgt. veel mensen hebben problemen bij het eten van verschillende soorten groenten en vlees, waardoor vitamine al snel te kort is.
wat mij verder opvalt is dat het grootste deel van de mensen die ik ken met zo'n ding niet kiest voor 1 aardappel met 1 stronkje bloemkool, maar voor 1 hamburger of een halve kroket omdat dat zo lekker is....
over anorexia heeft iedereen wel een woordje klaar... het is slecht, je krijgt te weinig binnen etc, maar een maagband is in mijn ogen nietveel anders.. tenslotte kun je dan ook niet veel meer dan 1 boterham per dag en 1 aardappel met een half schepje groente eten als je mazzel hebt....

Valt nog wel mee hoor.
Kan 2 tot 3 boterhammen per dag eten. En idd maar 1 aardappel en groente. Ik eet ook bijna nooit meer dan 50 gr vlees. Dan eet ik liever meer groente. In het begin kreeg ik idd nauwelijks iets binnen maar ben nu ruim een half jaar verder. En tot nu toe gaat het prima.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:42

2 van mijn collega's hebben een maag band gehad.
bij 1 moest hij er na een maand met spoed uit worden gehaald,
wat er precie's was, sorry weet ik niet meer exact, maar het ging niet goed, meen dat haar maag dat ding afstote,
andere collega is in totaal nog geen 10 kilo kwijt geraakt,
zij is nu aan het lijnen met een dieetste en gaat fanatiek naar de sportschool onder begeleiding, en dit bevalt haar beter dan de maagband

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:45

De zus van mijn ex vriend is overleden door zo een maagband.

Iedereen moet het voor zichzelf weten welke beslissing hij neemt. Ik zou alleen altijd adviseren om eerst alles te proberen voor je aan zoiets begint. Het risico is toch vrij groot...

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:22

Ik zou het zeker niet doen, er overlijden veel mensen door zo maagband.

Er zijn ook gewoon dieten, ik vind een maagband zon vlugoptie, heb jij dan je eetpatroon verander nou nee dacht het niet dus wat doe je een tijdje daarna als je maagband eruit is ja je ouder patroon neem je weer mee terug dus alles voor niks gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:30

Er was laatst een special over op TV. Vrouw was idd afgevallen, maar ondervoed, omdat de voedingsstoffen niet goed meer opgenomen werden. Bovendien was elke hap door haar keel een gevecht, terwijl eten daarvoor een plezier was.

Er zijn ook voorbeelden genoeg van mensen die slank worden door wilskracht, als er dan ergens een velletje overblijft zou ik liever daar iets aan laten doen dan een maagband.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:32

Mijn man heeft zich ook laten informeren over de maagband, wij waren al een heel eind gevorderd in het goedkeuringsproces, maar hij is toch van dat idee afgestapt.

Het is ECHT een laatste noodgreep, zo moet je het ook zien! Alleen als je echt op geen enkele andere manier af moet vallen en dan alleen nog als je medisch gezien echt dramatisch af moet vallen omdat je gezondheid het laat afweten, zou ik het overwegen.

Er zijn genoeg mensen die veel te zwaar zijn die toch niet overdreven ongezond zijn of grote gezondheidsproblemen hebben. Die categorie zou ver bij maagbanden of maagverkleiningen uit de buurt moeten blijven. Er zijn nog zoveel andere manieren om af te vallen!

De maagband is eigenlijk alleen een "stok achter de deur" bij het afvallen: als je te veel eet, omdat je de discipline niet op kunt brengen om je te beheersen, dan voel je je ongemakkelijk. Meer is het niet!

Echter, er zijn dus veel mensen die leren hoe ze "om de band heen kunnen eten" door de maag uit te rekken of bijzonder voedzaam te gaan eten (veel voedingsstoffen in een kleine verpakking, zoals inderdaad een kroket of een bonbon). Dan werkt het dus net zo goed niet.

Discipline en doorzettingsvermogen. Daar gaat het dus uiteindelijk toch om. Heb je dat doorzettingsvermogen en die discipline: naar een goede dieetist en lekker (stevig als 't kan) gaan bewegen. Heb je dat doorzettingsvermogen en die discipline niet: vooral ook NIET aan een maagband beginnen.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:57

@ Firedancer:

Ik heb die discipline NIET, maar heb toch een operatie die 3x zwaarder is dan een maagband.

Ik geef gewoon eerlijk toe dat ik ook wel eens chips naar binnen prop, of chocola. Maar hoe stom 't ook klinkt, als ik dat niet doe val ik ook NIET af. Als ik de hele tijd gezond eet, heb ik een zeer onregelmatige stoelgang en moet soms pas na 4 dagen na de wc. Als ik 1 keer een vette hap patat eet, hoeps dan vliegt het eruit.

Dit betekent dan niet dat ik voor de rest niet gezond eet, eet netjes m'n boterham en m'n fruit en m'n groenten.

Ik heb het alleen al opgegeven bij de dieetiste, zij kwam met verhaaltjes die ik heel m'n leven al hoor omdat ik m'n hele leven al bezig met met lijnen en afvallen en bla. En ik denk dat heel veel mensen zo denken die overgewicht hebben over een dieetiste.

Zoals het nu gaat ben ik tevreden over m'n operaties Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:20

Vende schreef:
Ik heb het alleen al opgegeven bij de dieetiste, zij kwam met verhaaltjes die ik heel m'n leven al hoor omdat ik m'n hele leven al bezig met met lijnen en afvallen en bla. En ik denk dat heel veel mensen zo denken die overgewicht hebben over een dieetiste.

Ik denk niet dat dat aan de dieetiste's ligt.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:34

Vende schreef:
@ Firedancer:Ik heb die discipline NIET, maar heb toch een operatie die 3x zwaarder is dan een maagband.

Ja, maar je heb in eerste instantie toch ook niet voor die gastro bypass gekozen?

Vende schreef:
Zoals het nu gaat ben ik tevreden over m'n operaties Lachen

Ik begrijp dat als je in een jaar tijd 30 kilo afvalt dat je dan tevreden bent, maar je hebt wel gigantische risico's genomen, he?

Vende schreef:
Zelf ben ik wel HEEL positief over een Gastric Bypass. Het is wel alleen enorm risicovol. De operatie, maar ook alles daarna. Als je verkeerde dingen eet (te vet, te zoet) kan je last krijgen van een 'dumping', en daardoor kan je flauw vallen.

Ik heb nu nog maar 1/3 van mijn maag, en 3 meter darmen.
Alles wat ik eet komt dus heel snel terecht in de wc .
Wat wel betekent dat ik heel weinig voedingstoffen binnenkrijg, en daarom extra vitaminenprikken moet halen in het ziekenhuis.

Ik zeg ook niet dat iemand het perse NIET moet doen, helemaal niet zelfs, maar dat voordat je door zo'n medische malle molen heen gaat je heel erg zeker moet weten dat het echt niet op een andere manier kan. Ik vind het nogal wat waar je nu voor de rest van je leven mee zit! Wat een gigantische ingrepen heb je op je lijf gedaan en je schrijft zelf dat je met een "normaal" eetpatroon tekorten op loopt.... wow.

Hoe veel medische problemen hebben die operaties jou opgeleverd (ook voor de toekomst) versus de problemen die je gehad zou hebben met een overgewicht?

Vind je het gek dat ik dit alleen als een absoluut "last resort" zou aanraden aan iemand?

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:42

mijn moeder heeft een maagband is is binnen een jaar 70 kilo afgevallen, ze is geopereerd in belgië en begeleid door ra-medical. een collega van mij heeft er ook een is al ruim 30 kilo afgevallen (ook bij ra-medical).

maandag 9 oktober vertrek ik naar belgië ik word geopereerd in de buurt van brussel, ik krijg me aanprikpunt (kastje) ter hoogte van mijn ribben (net als mijn moeder en collega) deze wordt vast gezet met een paar hechtingen aan een spier (hier heb je verder geen last van) ik word ook begeleid door ra-medical en ben tot nu toe heel tevreden, veel info en goede begeleiding en vooral word en nadruk op de nadelen en de risico's. ik heb in totaal strax een maand moeten wachten tussen mijn eerste afspraak bij ra-medical en de operatie.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:46

je komt er toch niet zomaar voor in aanmerking?