milt loos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

milt loos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 20:38

waarschijnlijk word dit een ontzettende zeikbericht, maar ik moest het gewoon even kwijt

sinds 3 jaar geleden ben ik mijn milt kwijt.

ik zal in het kort uitleggen wat er gebeurd is;
ik had een pony, tessa. erg leuk beestje, zelf beleerd maar wel erg fel. en het was zomer, prachtig weer. en iedereen reed in het land omdat de bak zo verschrikkelijk stoffig was. en dan deden we met zijn alle wedstrijden. dus ook ik, en ik zou haar net tot de galop aansporen. ze reageerde niet, dus ik gaf der een tik met mijn zweep. daar reageerde ze abnormaal fel op, en voor ik het wist lag ik eraf. wat erna plaatsvond herinner ik me niet precies, ik lag op de grond en jammerde nogal. en zei dat het mijn eigen schuld was, dat ik dom geweest was en dat ik gewoon niet kon rijden. ik probeerde op te staan. maar ik voel gewoon weer neer. pas na een tijdje konden ze contact opnemen met mijn stiefvader. en die heeft me naar de auto gedragen. en pas veel later kwam de dokter. en die zou voor de zekerheid toch een ziekenauto bellen en daarna is hij naar huis gegaan. toen de ziekenauto er inmiddels was, was het dikke paniek. omdat ik in kritieke toestand was, het bleek dus dat mijn milt gescheurd was en dat er anderhalve liter bloed los in mijn buik zat. het is allemaal goed gekomen, behalve dat ik een liteken heb van 12 cm dat onstoken is geraakt en er nogal raar uitzag. maar dat is al veel beter geworden

het liteken was voor mij heel moeilijk. tenslotte is mijn buik er lelijk door geworden, maar ik begin het nu steeds meer te accepteren. het was kiezen of delen.

alleen naarmate de tijd verstrijkt begin ik toch behoorlijk te balen dat ik zo vaak ziek ben. vorige winter had ik gewoon constant last van duizeligheid. en hele periodes dat ik in mijn bed lag en amper wat kon omdat ik me beroerd voelde. in de zomer gaat het eigenlijk wel goed en heb er ik er niet zoveel last van. maar de herfst is nog amper begonnen en ik lig wer in mijn bed.

ik ben niet echt ziek. maar ik voel me slap. duizelig en heel moe, ik kan ook amper op mijn benen staan. en ben super verkouden. nu ben ik bang dat dit weer een langdradige periode word van ziek zijn. terwijl ik een hekel heb aan niets doen. ik zit nu wat thuis. terwijl ik veel liever wil paardrijden. wil joggen, en vooral buiten wil zijn.

sorry voor mijn zeikverhaal. maar iemand die dit verhaal herkent? of er iets op weet dat ik niet zo snel ziek word.

Apple

Re: milt loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:40

Je kunt heel goed leven zonder milt, maar er zijn wel zaken waar je rekening mee moet houden. Onder andere met wat je eet bijvoorbeeld.

Heb je weleens contact gezocht met een dieetist? Met een goed eetpatroon kun je waarschijnlijk een groot gedeelte van je klachten verminderen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 22:03

ik ben eigenlijk nooit ingelicht over het leven zonder milt, enkel dat ik jaarlijks een prik moest hebben. maar misschien is het een goed idee als ik dat eens ga doen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:55

Zou ik doen Lot.

En of je nou wel een litteken hebt of niet. Knap ben je toch wel Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 23:00

Karoliefje_ schreef:
Zou ik doen Lot.

dat heeft er niets mee te maken

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:38

lotjj92 schreef:
Karoliefje_ schreef:
Zou ik doen Lot.

Nouja zeg! wat een banketstaaf reactie van je.. pff.. Ze probeert aardig te zijn ? tss

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 11:46

Sfiejj schreef:
lotjj92 schreef:

Nouja zeg! wat een banketstaaf reactie van je.. pff.. Ze probeert aardig te zijn ? tss

het is mijn zusje, en was inderdaad een botte reactie. maar ik was gister nogal pissig omdat ik het spuugzat was dat ik altijd weer ziek ben.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:38

Dat idee over een dieetist is wel een hele goede, misschien doe je dingen die niet goed zijn. Als je hier wat bewuster van wordt en beter wordt geinformeerd, kan je rekening houden met bepaalde dingen.
Succes ermee!

stamptrutjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:52

hey, ik plaats ook even een berichtje omdat ik ook geen milt meer heb. Herken wel een paar symptonen maar ik heb toch nog een vrij goede weerstand. sinds mijn milt eruit is ben ik niet meer ziek geweest wel veel verkouden enzo. Het litteken bij mij is ook heel groot en lijkt wel op een worm :S het is ook ontstoken geweest naar de operatie. Dat is wel jammer maar ik kan er prima mee leven. Als ik jou was zou ik een keer naar de dokter gaan , bloed laten prikken . Dan kunnen ze misschien vinden wat er mis is.

succes groetjes maaike

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 13:32

stamptrutjeh schreef:
hey, ik plaats ook even een berichtje omdat ik ook geen milt meer heb. Herken wel een paar symptonen maar ik heb toch nog een vrij goede weerstand. sinds mijn milt eruit is ben ik niet meer ziek geweest wel veel verkouden enzo. Het litteken bij mij is ook heel groot en lijkt wel op een worm :S het is ook ontstoken geweest naar de operatie. Dat is wel jammer maar ik kan er prima mee leven. Als ik jou was zou ik een keer naar de dokter gaan , bloed laten prikken . Dan kunnen ze misschien vinden wat er mis is.

succes groetjes maaike

hmm, ja bij mij ziet het er ook uit als een worm. maar door de zon is dat heel erg verbeterd.
wat vreemd dan. want ik ben veel ziek. zoals nu weer. ik voel me alsof ik weken niet geslapen heb
en ik heb echt nergens energie voor. kan amper op mijn benen staan. heb vorig jaar ook al bloed laten prikken en daar kwam echter niets uit. misschien is een internist een goed idee. alleen ik betwijfel of die wel de antwoord op mijn ziekzijn weet.