Als ik te lang achtereen doorwerkte achter de kassa kreeg ik last van vastzittende spieren of een flauwe pijn in mijn onderrug. Daar bleef het altijd bij, en was te verhelpen en te voorkomen door tussendoor andere werkzaamheden te doen.
Deze zomer heb ik veel en lang gewerkt, en in drukke perioden is het moeilijker om de kassa te verlaten. Of dat de reden was of dat het gewoon terloops op is komen zetten weet ik niet.
In juli begon de pijn, en werd steeds erger tot ik gewoonweg niet meer normaal kon functioneren. Toen het werk wat rustiger werd nam de pijn ook af, en kon ik ook weer avonden helemaal zonder werken.
Vorige week kwam het echter weer terug en nu is het weer continu aanwezig. Lang staan doet pijn, zitten in verkeerde stoelen of met verkeerde houdingen doet pijn en werken is af en toe gewoon een crime. Ik heb mijn stoel goed ingesteld, altijd al, omdat ik een zwakke rug heb. Maar dat mag niet baten.
Wat ik voel is een soort stekende zeer in mijn onderrug, alsof de wervels daar tegen elkaar duwen en schuiven. Wanneer ik werk trekt deze pijn verder omhoog naar mijn schouders. Wat ik dan voel is voornamelijk krampende pijn in mijn spieren. Het verband wervels/botten en spieren snap ik niet.
Over naar de huisarts gaan ben ik erg dubieus. Hoe vaak ik daar wel niet afgepoeierd ben met de uitspraak 'neem maar een aspirientje'. Ook al zat ik daar jankend van de pijn. (En dan heb ik nog een vrij hoge pijngrens).
Van de zomer was ik overtuigd dat ik naar de HA moest, maar net toen was de praktijk voor vakantie gesloten. Toen het beter ging heb ik het van me af geschoven. En nu weet ik niet wat ik ermee moet. In mijn hoofd hoor ik zijn antwoord toch al en dat is niet bepaald bemoedigend.
Maar hier langer mee rondlopen lijkt mij ook niet het slimste wat ik kan doen.